Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa on HUUTAVA työvoimapula, ja samaan aikaan valtava joukko työttömiä elää eri työttömyystuilla. Miksi heitä ei saada töihin?......

Vierailija
19.11.2021 |

Ala toisensa jälkeen on antanut julkisuuteen hätähuutonsa, miten koko toiminta on sortumispisteessä kun työvoimaa ei ole.

Samaan aikaan meillä on _valtava_ määrä työttömiä tuilla eläjiä. Jotain täytyy muuttaa systeemissä, ja pian

Kommentit (849)

Vierailija
521/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä tekijöitä löytyy kunhan maksavat riittävästi palkkaa ja tarvittaessa kouluttavat. Turha huudella jos tarjoaa nollasopimuksia ja paskoja palkkoja.

Moni pulassa oleva työantaja maksaisi esimerkiksi 14e/h, mutta työntekijöitä ei vain löydy!

Eikö tosiaan tuolla palkalla pysty kilpailemaan sosiaalietuuksien kanssa? Jotain on tehtävä

14 euroa on täysin kouluttauduttamattoman helpon työn perustuntipalkka ilman lisiä. 

Mitään ammattitaitoa ei voi vaatia tuolla palkalla.

Ei ole noin paljon. Kymppi-12 yleisempi.

Ja ammattitaitoa vaaditaan nykyään joka työssä, jos aikoo siinä pysyä.

Vierailija
522/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinelävä ihminen oppii ja tulee toimeen yllättävän pienellä summalla. Katto päänpäällä, sähköt ja ruokaa niin mikäs siinä laiskotella 👍 Jos työssäkäydessä saa 500€ enemmän kuin kotona ollessa niin ei se houkuta.

Kyllä se vaan minua houkuttaisi. Mikä tahansa palkallinen työ olisi ihan loistojuttu tässä kurjuudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni pulassa oleva työantaja maksaisi esimerkiksi 14e/h, mutta työntekijöitä ei vain löydy!

Itse olen hakenut esim. pikaruokapaikkoihin töihin. Niissä ei makseta tuotakaan. En ole kelvannut. Pitäisi varmaan olla nuorempi ja nätimpi ja koulutus korkeintaan ylioppilas.

Vierailija
524/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni työpaikka on puhelinmyyntityötä provisiolla?

Metalliala, telakat ja rakennukset ei saa työvoimaa suomesta koska suomalainen nuori haluaa tehdä vain siistejä sisätöitä.

ei noissa paskaisissa hommissa ole koskaan naisia näkynyt

Itse asiassa on. Reilut sata vuotta sitten raksoilla oli naisia mm. kantamassa tiiliä. 

Raksat eivät suomalaista työvoimaa nykyään aina edes kelpuuta.

Vierailija
525/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä tekijöitä löytyy kunhan maksavat riittävästi palkkaa ja tarvittaessa kouluttavat. Turha huudella jos tarjoaa nollasopimuksia ja paskoja palkkoja.

Eikö tosiaan tuolla palkalla pysty kilpailemaan sosiaalietuuksien kanssa? Jotain on tehtävä

14 euroa on täysin kouluttauduttamattoman helpon työn perustuntipalkka ilman lisiä. 

Mitään ammattitaitoa ei voi vaatia tuolla palkalla.

Ei ole noin paljon. Kymppi-12 yleisempi.

Ja ammattitaitoa vaaditaan nykyään joka työssä, jos aikoo siinä pysyä.

Oma syy jos suostuu tekemään tuota alhisemmalla palkalla töitä ja varsinkin jos siinä vaaditaan osaamista.

Vierailija
526/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta IT alaa takana (asiantuntija- ja esimiestehtävissä), töitä ei kuitenkaan tahdo löytyä.

Ilmeisesti ikäsyrjintä on voimissaan kun tekijöistä ilmeisesti olisi tarvetta.

Vierailija
527/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin vaikea käsittää ilmeisesti ettei tradenomi voi hakea lääkärin paikkaa tai metsuri sairaanhoitajan paikkaa jne. Katsoka nyt mitä paikkoja on auki.

Ja tradenomi ei voi opiskella lääkäriksi eikä metsuri sairaanhoitajaksi? 

Lääkäripula ei johdu siitä, että ihmisiä ei huvittaisi opiskella lääkäriksi. Sen alan koulutuspaikat ovat kaikki aina ihan täynnä.

Koko yhteiskunnan kannalta ei ole mitään järkeä, että tradenomi lähtee opiskelemaan lääkäriksi, sillä hän ehtisi koulutuksen jälkeen olla lääkärin työssä vähemmän aikaa kuin joku suoraan lukion jälkeen opinnot aloittava.

Eli aika typerä ehdotus työttömyysongelman ratkaisuun sinulla.

Sairaanhoitajienkin koulutuspaikat saadaan hyvin täytettyä. Voit tutkia täältä: https://yle.fi/uutiset/3-10868141. Alan työvoimapula ei johdu siitä, että sille ei kouluttauduttaisi tai että kouluttautuneet työttöminä makailisivat, vaan siitä että alalta vaihdetaan pois.

Vierailija
528/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siinä että työpaikkoja ei ole auki. Työnantajat hillovat paikkoja pöytälaatikoissansa eivätkä avaa niitä haettavaksi. Ei myö työttömät lähdetä ovelta ovelle kolkuttelemaan enää tänä päivänä että onkos se rengin / piian paikka vielä vapaana. Työpaikat pitää laittaa avoimeen hakuun niin kyllä niihin sitten löytyy tekijöitä.

Vierailija
529/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa vaan kaikki työttömät meille teho- osastolle hoitamaan koronapotilaita koronaeristykseen. Meiltä sanoutui irti 7 sairaanhoitajaa viime keväänä. Tämän palstan mukaan sairaanhoitajan töitä voi tehdä kuka vaan ja palkkakin on ihan sopiva, tai liian suuri.

Ai eikö kukaan haluakkaan? Miksi?

Vierailija
530/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menisin mielelläni ilman palkkaa töihin tai tehtäviin, jotta kokisin yhteiskunnallista arvoa, kutsumusta ja elämäntehtävää. Minua ei kuitenkaan huolita edes vapaaehtoistyöhön, koska ei ole tarpeeksi modernia digitaalista osaamista ja ICT-älykkyyttä. Ikääkin on liikaa, jotenkin vanhanaikainen höppänä olen. Olen yli 60-vuotias erityisopettaja ja ikivanha maisteri. Yhteiskunta on sjanut ohitseni eikä minulla ole mitään annettavaa sille. Olen pelkkä menoerä ja turha.

Aivan höpöpuhetta, aivan varmasti voit mennä vapaaehtoistyöhän esim. seurakunnan kautta ulkoiluttamaan vanhuksia tms ystävätoimintaan. On paljon vapaaehtoistöitä, jotka eivät todellakaan ole digitaidoista kiinni. 

Vierailija
531/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metalliala, telakat ja rakennukset ei saa työvoimaa suomesta koska suomalainen nuori haluaa tehdä vain siistejä sisätöitä.

Ei ni. Päättävissä asemissa olevat sovinistisedät ovat sitä mieltä, että naisten ei pidä miesten töihin sekaantuman. Pysykööt paskapalkkaisissa hoiva- ja siivoustöissään. Johan sen ammattinimikkeestäkin näkee että työt ei sovellu naisille. SähköMIES, putkiMIES, metalliMIES, rakennusMIES.

Mullakin naisena tällainen -mies -ammatti, koska pidän ko hommasta ja luulin tänä päivänä asenteiden olevan jo vähemmän keskiaikaisia...Vaikea vaan työllistyä sukupuolen vuoksi ja niin opiskeluissa kuin työmaallakin melkoista väheksyntää on saanut osakseen.

Vierailija
532/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä4602 kirjoitti:

Omalla työpaikallani on ollu yli vuoden ajan auki paikka, josta maksetaan noin tuplaten keskimääräiseen palkkaan verrattuna - hakijoita on ollut kaksi tuona aikana.

Minä voin tulla kolmanneksi hakijaksi. Mitä minun tarvitsee olla ja osata?

Vierailija
533/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, naisten paskaiset hommat on hoitolaitoksissa. Ihan kirjaimellista paskaa pyllyistä pesemässä.

Vierailija
534/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sellaisessa tilanteessa että minulle tarjotaan vain osa-aikaista työtä koska olen liian vanha. 

Olen yrittänyt pysyä niissä ja toivon että annettaisiin vielä mahdollisuus vakituiseen työsuhteeseen. 

Olen IT-alalla ja minimi palkkatoivomukseni kokopäivätyölle on 3200. 

Jos ei kukaan palkkaa niin olen ansiosidonnaisella eläkeikään asti, siihen on enää 4 vuotta.

Kaikki työt josta maksetaan alle 2500 kokopäiivätyöstä on orjatyötä.

Mun ongelma on se että jos joutuisin matalapalkka eli orjatyöhön en saisi myöskään toimeentulo tai asumistukea koska meillä on velaton omistusasunto. En pystyisi pelkällä palkallani elättämään sairasta avimoani joka on työkyvyttömyyseläkkeellä. 

Joutuisimme  käytännössä eroamaan ja yhteiskunta joutuisi elättämään vaimoani.

Kumpi parempi, me pysymme yhdessä ja nostan antiosidonnaiata vai me eroamme ja yhteiskunta elättää vaimoni asumistukineen kaikkineen?

Jos teillä on velaton talo niin miksi 2500e ei riitä kahdelle ihmiselle?

2500 on brutto tarkoittaisi alle 2000 nettoa.

Vaimo on niin sairas että hänen eläkkeensä menee kokonaan lääkkeisiin ja muihin terveydenhoitomenoihin.  Talon lämmityskustannukset ovat kanssa aika korkeat. Meillä on lisäksi kotona asuva opiskeleva aikuinen lapsi. Jos menisin orjatöihin joutuisin maksamaan työmatkoistani myös. 

Kurjaa että puolisosi on noin sairas. 2500e/kk palkasta jää päälle käteen päälle 2000e, eli toellakin kannattaa. Olet varmaan myös sairaan puolisosi omaishoitaja, siitäkin tulee muutama satanen käteen kuussa. Lääkemenoille on katto eikä kukaan maksa lääkkeistään 800e/kk. Etenkään jos tuo summa on koko työkyvyttömyyseläke. 

Opiskelija voi hakea opintotukea, sillä summalla kotona asuva teini tulee toimeen ilman muuta rahaa. Teini voi hakea osa-aikatöitä millä saa vähän lisärahaa. 

Mä en usko sun lätinääs ollenkaan.

Mun puolison palkka on 2400 brutto eli 1700 netto ja tuossa netossa on vuorolisät, lomarahat ja veronpalautukset mukana. Verojen lisäksi kun menee eläkemaksut jne.

Sinä et oo eläissäs tainnut palkkatöissä olla kun et mitään työtulon verotuksesta ymmärrä. 2400e palkasta ei mene 30% veroja. Verotus sisältää palkkatyöntekijän osalta pakolliset eläkemaksut ja työttömyysvakuutuksen. Eli oikea veroprosentti on tietenkin pienempi kuin mitä nuo lisät siihen tekee päälle. Siltikään noin pienestä palkasta ei mene lisäkuluineen 30% veroa.

Mitkä helkatan veronpalautukset ja lomarahat? Maksetaanko muka jossain vakkareille lomarahat pois pitkin vuotta? Älytöntä jos näin on mutta on noita älyttömyyksiä tämäkin maa täys. Veronpalautukset ei kuulu mitenkään työnantajalle eli mitä mahdat tarkoittaa. Jos palkka on vuorolisineen vain 2400e niin on todella pieni palkka. Paljonkohan peruspalkka mahtaa olla....  Sillä ei kyllä ole mitään merkitystä onko bruttoon laskettu lisät mukaan vaiko ei. Vero lasketaan siitä yhdestä summasta ja puolisosi kohdalla ilmoittamasi % on liian suuri.

Vierailija
535/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä4602 kirjoitti:

Omalla työpaikallani on ollu yli vuoden ajan auki paikka, josta maksetaan noin tuplaten keskimääräiseen palkkaan verrattuna - hakijoita on ollut kaksi tuona aikana.

Minä voin tulla kolmanneksi hakijaksi. Mitä minun tarvitsee olla ja osata?

Älä suotta innostu, ei siellä mitään työpaikkaa ole. Näihin ketjuihin ilmestyy aina huutelijoita, jotka tietää vähintään viis paikkaa ja vieläpä hyväpalkkasta mitkä ei kelleen kelpaa. Jostain syystä yksikään ei osaa kertoa edes paikkakuntaa, vielä vähemmän antaa linkkiä työpaikkailmoitukseen XDDDDD

Vierailija
536/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä menisin mielelläni ilman palkkaa töihin tai tehtäviin, jotta kokisin yhteiskunnallista arvoa, kutsumusta ja elämäntehtävää. Minua ei kuitenkaan huolita edes vapaaehtoistyöhön, koska ei ole tarpeeksi modernia digitaalista osaamista ja ICT-älykkyyttä. Ikääkin on liikaa, jotenkin vanhanaikainen höppänä olen. Olen yli 60-vuotias erityisopettaja ja ikivanha maisteri. Yhteiskunta on sjanut ohitseni eikä minulla ole mitään annettavaa sille. Olen pelkkä menoerä ja turha.

Aivan höpöpuhetta, aivan varmasti voit mennä vapaaehtoistyöhän esim. seurakunnan kautta ulkoiluttamaan vanhuksia tms ystävätoimintaan. On paljon vapaaehtoistöitä, jotka eivät todellakaan ole digitaidoista kiinni. 

Itse puhut höpöhöpöjä ja läpiä päähäsi. Työtötn ei saa tehdä vapaaehtoistöitä. Jos siitä jää kiinni niin työttömältä lakkautetaan työttömyyskorvaus. Työtön katsotaan työllistyneeksi. Sillä ei ole merkitystä ettei vapaaehtoistyöstä saa rahaa.

Vierailija
537/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, naisten paskaiset hommat on hoitolaitoksissa. Ihan kirjaimellista paskaa pyllyistä pesemässä.

Juu ja erityisopettajana tai kouluavustajana. Saat turpiisi ja voit pestä kuolaa ja eritteitä vaatteistasi työpäivän jälkeen. Ihanan meluisan työpäivän, joka repii hermojasi vielä kotonakin.

Vierailija
538/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 vuotta IT alaa takana (asiantuntija- ja esimiestehtävissä), töitä ei kuitenkaan tahdo löytyä.

Ilmeisesti ikäsyrjintä on voimissaan kun tekijöistä ilmeisesti olisi tarvetta.

20 vuotta johtotehtävissä, ja osaamista aivan valtavasti… ei pääse edes haastatteluun aina. Varmaan alle 50v on jo ”ikäloppu”.

Vierailija
539/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin vaikea käsittää ilmeisesti ettei tradenomi voi hakea lääkärin paikkaa tai metsuri sairaanhoitajan paikkaa jne. Katsoka nyt mitä paikkoja on auki.

Ja tradenomi ei voi opiskella lääkäriksi eikä metsuri sairaanhoitajaksi? 

Lääkäripula ei johdu siitä, että ihmisiä ei huvittaisi opiskella lääkäriksi. Sen alan koulutuspaikat ovat kaikki aina ihan täynnä.

Koko yhteiskunnan kannalta ei ole mitään järkeä, että tradenomi lähtee opiskelemaan lääkäriksi, sillä hän ehtisi koulutuksen jälkeen olla lääkärin työssä vähemmän aikaa kuin joku suoraan lukion jälkeen opinnot aloittava.

Eli aika typerä ehdotus työttömyysongelman ratkaisuun sinulla.

Sairaanhoitajienkin koulutuspaikat saadaan hyvin täytettyä. Voit tutkia täältä: https://yle.fi/uutiset/3-10868141. Alan työvoimapula ei johdu siitä, että sille ei kouluttauduttaisi tai että kouluttautuneet työttöminä makailisivat, vaan siitä että alalta vaihdetaan pois.

Paitsi että niitä opintoja aloittavia on joka vuosi vähemmän. Samaan aikaan lääkäreitä jää massiiviset määrät eläkkeelle lähivuosina. Samaan aikaan lääkäreiden tarve kasvaa räjähdysmäisesti.

Vierailija
540/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ni. Päättävissä asemissa olevat sovinistisedät ovat sitä mieltä, että naisten ei pidä miesten töihin sekaantuman. Pysykööt paskapalkkaisissa hoiva- ja siivoustöissään. Johan sen ammattinimikkeestäkin näkee että työt ei sovellu naisille. SähköMIES, putkiMIES, metalliMIES, rakennusMIES.

Mullakin naisena tällainen -mies -ammatti, koska pidän ko hommasta ja luulin tänä päivänä asenteiden olevan jo vähemmän keskiaikaisia...Vaikea vaan työllistyä sukupuolen vuoksi ja niin opiskeluissa kuin työmaallakin melkoista väheksyntää on saanut osakseen.

Et saa kuin halveksuntaa tuollaisella femminismillä.

Kukaan ei noilla aloilla syrji ihmisiä sukupuolen takia. Mutta osaamisen puutteen takia kylläkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän