Suomessa on HUUTAVA työvoimapula, ja samaan aikaan valtava joukko työttömiä elää eri työttömyystuilla. Miksi heitä ei saada töihin?......
Ala toisensa jälkeen on antanut julkisuuteen hätähuutonsa, miten koko toiminta on sortumispisteessä kun työvoimaa ei ole.
Samaan aikaan meillä on _valtava_ määrä työttömiä tuilla eläjiä. Jotain täytyy muuttaa systeemissä, ja pian
Kommentit (849)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaajapula johtuu osittain liian hyvistä palkoista, koska osaajat voivat vähemmällä työllä saada tarpeeksi rahaa elämiseen ja enemmän vapaa-aikaa. Toisaalta kaikki älykkäät haluavat kynän pyörittäjiksi ja suorittavaan työhön jää pääsääntöisesti vain ihmiset, joilla ÄO on luokkaa 80-100. Suorittavaankin työhön tarvittaisiin älykkäitä työntekijöitä.
En kyllä sanoisi meidän siivoojia tyhmiksi, itseni lisäksi on muitakin korkeakoulutettuja.
Mä tiedän yhden huippuarvosanoilla valmistuneen maisterin, joka tekee duunarityötä eikä edes halua muuta, ei tosin ole siivooja. On ehkä älykkäin tapaamani ihminen, tosin hänellä taitaa olla Aspergerin syndrooma, jokseenkin lievänä, mutta itsekin on sanonut, että hänellä voi se olla, vaikkei diagnoosia olekaan. Käytös on välillä erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Miten työttömästä, alkoholisoituneesta sonkajärveläishitsarista tehdään raitis, pätevä sairaanhoitaja Espooseen?
Tämän muuntokoulutuksen haluan nähdä. Ja kaikki tämä 2 vuodessa.
Työnantajille ei myöskään kelpaa ulkosuomalaiset. Olen opiskellut ja tehnyt työurani muualla, erinomainen kielitaito ja 15 vuotta työkokemusta, yritin paluumuuttaa Suomeen kolme vuotta sitten, en päässyt edes haastatteluihin. Samanlaisia tarinoita on paluumuuttajien ryhmät pullollaan.
Jäin sitten maailmalle.
ei se työvoimapula sitä tarkoita, että firmat haluaisivat maksaa palkkaa
Pulaa on ammattitaitoisista erikoisasiantuntijoista, ei suorittavista duunareista matalalla koulutus- ja osaamistasolla.
Mielenkiintoisessa Politiikka-Suomi -tv-sarjassa oli arkistokuvaa 90-luvun laman mielenosoituksissa, joissa työttömät vaativat yhteiskunnalta työtä. Samaan tapaan eduskuntatalon edessä kuin nyt eloapinalliset. Eipä näe nykypäivän työttömiä mielenosoituksissa, vaan nettipalstoilla valittamassa paskoista palkoista ja paskoista pomoista niissä töissä, joita eivät halua tehdä.
Missä syy? Siinä, että yhteiskuntamme on saavuttanut sen yltäkylläisyyden tason, jossa tuilla elämisellä pysyy hengissä.
Kyllä, hengissä pysytään ilman työntekoa, koska halutaan palkkaa, "jolla voi tulla toimeen". Se taas suomeksi tarkoittaa elintasoa, jossa voidaan velalla ostaa auto ja asunto, käydä ulkomaanmatkoilla ja muutenkin saavuttaa elämäntyyli, jota ennen pidettiin keskiluokkaisena.
Siksi avoimet työpaikat ja työttömät työnhakijat eivät kohtaa.
Eivätkä tule enää kohtaamaan. Palkoissa ei ole korottamisen varaa: teollisuus ei nykykustannuksillaan ole kansainvälisesti kilpailukykyinen eikä julkisen talouden kestävyysvaje löydä rahahanaa alipalkatuille hoitajille. Toisaalta tukia kyllä maksetaan nykytasolla, alentamisen ehdottaminen olisi poliittinen itsemurha niin hallitus- kuin oppositiopuolueille. Nykytilanne jatkuu.
Vuokratyöfirmojen kautta haetaan jatkuvasti työntekijöitä samoihin tehtaisiin mutta ei ne sinne työtöntä maisteria näytä haluavan. Mielelläni töitä tekisin mutta en kelpaa koulutusta vastaaviin hommiin enkä sitten edes yksinkertaisiin tehdastöihin. Työvoimapula muka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten työttömästä, alkoholisoituneesta sonkajärveläishitsarista tehdään raitis, pätevä sairaanhoitaja Espooseen?
Tämän muuntokoulutuksen haluan nähdä. Ja kaikki tämä 2 vuodessa.
Olisko kuitenkin helpompi rasti järjestää juoppo hitsari katkaisuhoitoon ja päivittämään ammattitaitonsa, niin helpottaisi hitsaripula.
Miksi sitä on niin vaikea ymmärtää, että jostakin syystä suomalaiset työnantajat eivät ota töihin suomalaisia? Totta sekin, että ei kaikista työttömistä ole oikeasti töihin, mutta voisi edes kokeilla.
Entiseen aikaan oli työsuhdeasuntoja, joten asuntopula ei estänyt työntekijöitten saantia. Olen itse asunut opettajille, sairaanhoitajille ja kaupan työntekijöille aikoinaan työpaikan viereen rakennetuissa asunnoissa, jotka olivat siihen aikaan jo muussa käytössä.
Ei suomalainen enää tyydy parakki- tai muuhun yhteismajoitukseen niin kuin ulkomaalaiset.
Kun olet +50v niin hakemukset menevät suoraan roskakoriin tai rekrysivun raportti ei nosta sinua mahdollisten kanditaattien listalle. Joten ei Suomessa ole työvoimapulaa, ehkä Kehä 1:n sisällä ja muutamassa ammatissa.
Tiedän pikaruokapaikka Subwayn sulkeneen useita myyntipaikkoja henkilökuntapulan vuoksi. Enkä yhtään ihmettele. Orjatyökin saattaisi olla helpompaa. Palkataan nuoria suoraan töihin erittäin heikolla opastuksella, palkka on minimaalinen, työ raskasta ja jatkuvaa koko päivän, taukoja ei juuri ole.
Esimiehet monesti niskan päällä ja rähinääkin syntyy. Kuumat uunit paahtavat ja tilat ovat usein surkeita. EI tuollaista jaksaisi enää yhtäkään päivää. Entinen myyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä tekijöitä löytyy kunhan maksavat riittävästi palkkaa ja tarvittaessa kouluttavat. Turha huudella jos tarjoaa nollasopimuksia ja paskoja palkkoja.
Moni pulassa oleva työantaja maksaisi esimerkiksi 14e/h, mutta työntekijöitä ei vain löydy!
Eikö tosiaan tuolla palkalla pysty kilpailemaan sosiaalietuuksien kanssa? Jotain on tehtävä
Ketähän ne nämä työnantajat sitten on? mystisesti "joku aina tietää jonkun" joka maksaisi vaikka 3000€/kk mutta ketään ei kiinnosta eikä paikka ole missään auki :D
Reilusti vaan paikat auki ja palkka ensimmäiseksi mainittuna. Jokainen tekee työtä vain rahan vuoksi (vaikka onkin muotia esittää että on kunnianhimoa ja kutsumusta, taipumusta ja milloin mitäkin alalle) ja sillä saa tekijöitä mihin tahansa työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä tekijöitä löytyy kunhan maksavat riittävästi palkkaa ja tarvittaessa kouluttavat. Turha huudella jos tarjoaa nollasopimuksia ja paskoja palkkoja.
Moni pulassa oleva työantaja maksaisi esimerkiksi 14e/h, mutta työntekijöitä ei vain löydy!
Eikö tosiaan tuolla palkalla pysty kilpailemaan sosiaalietuuksien kanssa? Jotain on tehtävä
Ketähän ne nämä työnantajat sitten on? mystisesti "joku aina tietää jonkun" joka maksaisi vaikka 3000€/kk mutta ketään ei kiinnosta eikä paikka ole missään auki :D
Reilusti vaan paikat auki ja palkka ensimmäiseksi mainittuna. Jokainen tekee työtä vain rahan vuoksi (vaikka onkin muotia esittää että on kunnianhimoa ja kutsumusta, taipumusta ja milloin mitäkin alalle) ja sillä saa tekijöitä mihin tahansa työhön.
Lähes joka kerta työvoimapulasta keskustellessa joku heittää tuollaisen, muttei ikinä kerro missä tämä mystinen työpaikka on kun ihmiset kiinnostuvat. Jos haluaa argumentoida, pitäisi tehdä se paremmin kuin keksiä fiktiivinen työ jota "kukaan ei halua".
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sellaisessa tilanteessa että minulle tarjotaan vain osa-aikaista työtä koska olen liian vanha.
Olen yrittänyt pysyä niissä ja toivon että annettaisiin vielä mahdollisuus vakituiseen työsuhteeseen.
Olen IT-alalla ja minimi palkkatoivomukseni kokopäivätyölle on 3200.
Jos ei kukaan palkkaa niin olen ansiosidonnaisella eläkeikään asti, siihen on enää 4 vuotta.
Kaikki työt josta maksetaan alle 2500 kokopäiivätyöstä on orjatyötä.
Mun ongelma on se että jos joutuisin matalapalkka eli orjatyöhön en saisi myöskään toimeentulo tai asumistukea koska meillä on velaton omistusasunto. En pystyisi pelkällä palkallani elättämään sairasta avimoani joka on työkyvyttömyyseläkkeellä.
Joutuisimme käytännössä eroamaan ja yhteiskunta joutuisi elättämään vaimoani.
Kumpi parempi, me pysymme yhdessä ja nostan antiosidonnaiata vai me eroamme ja yhteiskunta elättää vaimoni asumistukineen kaikkineen?
Miksi sinun pitäisi elättää vaimoasi kun hän saa työkyvyttömyyseläkkeen?
Käsittääkseni se on vähintään saman suuruinen kuin takuueläke, eli yli 800 euroa. Pienempää ei voi olla nykyään.
Eikö vaimo sillä summalla elätä itse itsensä? Jos on velaton omistusasunto niin asumiskulut eivät ole kovin suuret.
Oletan, ettei ole muutakaan velkaa teillä.
Terveisin yksinelävä noin 1000 euron eläkeläinen. Minulle ei jää läheskään takuueläkkeen suuruista summaa asumis- sekä muiden pakollisten menojen jälkeen.
Eikä ole sitä toista taskua huushollissa josta ottaa lainaksi kun rahat loppuu.
Sosialistivaltio maksaa liikaa työttömyyskorvauksia, asumistukia, kodinhoidontukia, toimeentulotukea yms.
Jos on tietoa esittää julkisesti, että on huutava työvoimapula niin pitäisi myös olla esittää ne avoinna olevat työpaikat, työtunnit, palkat ja muut keskeiset tiedot. Julkisesti.
Ei riitä, että töitä kyllä on, mutta...
Vierailija kirjoitti:
Tuet on älyttömän hyvät.
Ainoa vika tuissa on asumistuki. Järjestelmä olisi paljon toimivampi, jos asumistuessa olisi joku selkeä katto. Ei työttömänä vain ole mitään asiaa asumaan suurten kaupunkien keskustaan, kun siihen ei oikeasti ole varaa. Uudessa asunnossa asuminen keskustassa ei ole ihmisoikeus. Toisaalta jos asumistukea pienennättäisiin ja työttömillä jäisi vuokranmaksun jälkeen nykyistä vähemmän rahaa, niin sittenhän sitä haettaisiin soskusta... joku katto tuille olisi joka tapauksessa saatava, ja sitten kun se raha on maksettu niin lisää ei tippuisi. En ole kylmä ihminen ja tiedän mitä työttömyys on, mutta minä en koskaan työttömänä hakenut mitään "ylimääräistä" rahaa. Sosiaalitukijärjestelmän väärinkäyttö on todella yleistä, eli kaikki saadut rahat tuhlataan turhuuksiin ja sitten ollaan luukulla hakemassa rahaa välttämättömyyksiin.
Joidenkin ihmisten kulttuuriin ei työteko sovi.
Muut työhaluiset ja -kykyiset voitaisiin työllistää, jos vain halua olisi: normaali palkkataso, oikeudenmukaiset työehdot ja ikärasismin kitkeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on kai se, että työnantaja joutuu maksamaan 50 €/tunti ja työntekijä saa siitä 10 €/tunti. Rahat kai menevät pääosin naisten eläkkeisiin, he kun elävät 30 vuotta pidempään kuin miehet.
Miesten huonoista elintavoista (ryyppäävät enemmän) aiheutuu terveydenhuollolle kustannuksia.
Alkoholivero ja miesten lyhyempi elinikä kompensoi kivasti tuon.
Ja miehillä on myös vähemmän mielenterveysongelmia, jotka kuormittavat terveydenhuoltoa ihan samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes joka kerta työvoimapulasta keskustellessa joku heittää tuollaisen, muttei ikinä kerro missä tämä mystinen työpaikka on kun ihmiset kiinnostuvat. Jos haluaa argumentoida, pitäisi tehdä se paremmin kuin keksiä fiktiivinen työ jota "kukaan ei halua".
Onhan näitä tuon palkkaluokan ja paremmankin vapaana vaikka kuinka paljon eikä hakijoita missään. Nmikkeellä erityisopettaja, sairaanhoitaja, sosiaalityöntekijä, kuulontutkija, lääkäri jne jne.
Sekin voi jo olla esteenä, mutta jos henkiset ongelmat, luonneviat ja muut hengen rajoittuneisuudet suorastaan paistavat ulos niin ei ole ihan helppoa työnhaku.