Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa on HUUTAVA työvoimapula, ja samaan aikaan valtava joukko työttömiä elää eri työttömyystuilla. Miksi heitä ei saada töihin?......

Vierailija
19.11.2021 |

Ala toisensa jälkeen on antanut julkisuuteen hätähuutonsa, miten koko toiminta on sortumispisteessä kun työvoimaa ei ole.

Samaan aikaan meillä on _valtava_ määrä työttömiä tuilla eläjiä. Jotain täytyy muuttaa systeemissä, ja pian

Kommentit (849)

Vierailija
441/849 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan 200 euroa enemmän rahaa kuukaudessa olemalla kotona kuin jos menisin töihin ja joutuisin hankkimaan auton sitä varten.

Vierailija
442/849 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän pikaruokapaikka Subwayn sulkeneen useita myyntipaikkoja henkilökuntapulan vuoksi. Enkä yhtään ihmettele. Orjatyökin saattaisi olla helpompaa. Palkataan nuoria suoraan töihin erittäin heikolla opastuksella, palkka on minimaalinen, työ raskasta ja jatkuvaa koko päivän, taukoja ei juuri ole.

Esimiehet monesti niskan päällä ja rähinääkin syntyy. Kuumat uunit paahtavat ja tilat ovat usein surkeita. EI tuollaista jaksaisi enää yhtäkään päivää. Entinen myyjä.

Tästä olen ainoastaan iloinen, toivon samaa muillekin ketjuille. Asioin mieluiten yksityisen ja yksin/ oman perheen pitämissä yrityksissä. Ei rikastu tarpeeksi ehtiäkseen kiertää veroja, eikä myöskään pidä orjuudessa omia perheenjäseniään. Yleensä myös ruoka tai muu myytävä on omaleimaista eikä tusinatavaraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/849 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on työpaikkojen ja työntekijöiden kohtaanto ongelma joka on seurausta valitusta poliittisesta linjasta korkeakouluttaa liian suuri osa nuorista sekä niin sanottujen duunarialojen palkkakuopasta.

Palkat ovat jääneet laahaamaan suorittavilla aloilla, joilla työskentely olosuhteet tai työnkuva ovat melkeinpä poikkeuksetta tavalla tai toisella vaativa/epämiellyttäviä/raskaita ja usein kyseessä on vielä vuorotyöt.

Jos duunari alojen peruspalkat pyörisivät nykyisten 2000-2600 sijaan 3000-3600 euron tietämissä, löytyisi aloille runsaasti uusia tekijöitä myös suomalaisista nuorista.

Samaan hengenvetoon väitän, että moneen siistiin ja fyysisesti leppoisaan toimistotyöhön taas olisi halukkaita hakijoita, vaikka palkkataso laskisi nykyisestä. Niin moni Amk:n tai yliopiston käynyt kuitenkin haluaa tehdä nimenomaan koulutustaan vastaavaa mielenkiintoista työtä ja etenkin siistiä sisätyötä, että hakijoita näihin töihin löytyisi vielä nykyisillä duunarin peruspalkoillakin.

Nyt tilanne on juuri päinvastainen. Raskaista duunarin töistä maksetaan peruspalkkana 2000-2600 euroa ja kevyistä toimistotöistä 3000-3600 euroa. Mielestäni tilanne tulisi kääntää päälaelleen, jos kohtaanto ongelmasta halutaan päästä eroon.

Tähän tulisi puuttua pikaisesti, ennen kuin vanhemmat ikäluokat, joiden edustajista vielä löytyy enemmänkin suorittavan työn rautaisia ammattilaisia eläköityvät, koska jossain vaiheessa nykyisellä menolla tilanne alkaa olla se, että suorittavan portaan työt pyörivät, jos siis pyörivät, pääasiassa pelkästään ulkomaisen halpatyövoiman varassa. Väittäisin tällaisen tilanteen olevan jo melkoinen uhka kehittyneen yhteiskunnan häiriöttömälle toiminnalle.

Katsokaa vaikka tilannetta Briteissä viime aikoina, jossa moni ala on luisunut yksinomaan ulkomaisen työvoiman varassa pyöriväksi halpatyövoima alaksi.

Vierailija
444/849 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
445/849 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinelävä ihminen oppii ja tulee toimeen yllättävän pienellä summalla. Katto päänpäällä, sähköt ja ruokaa niin mikäs siinä laiskotella 👍 Jos työssäkäydessä saa 500€ enemmän kuin kotona ollessa niin ei se houkuta.

Vierailija
446/849 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana on se että koulutusta arvostetaan aivan liikaa. Päästäkseen kirjastoon kirjoja lajittelemaan pitää olla yliopiston käynyt jne. Ainoat ammatit jotka tuntuvat olevan ns kaikille avoimia, ovat asiakaspalveluammatteja (esim. myyjiä) tai sitten fyysisestä raskaita, kovaa kuntoa vaativia (esim. varastotyö). Itse olen lievästi autistinen (ei virallista diagnoosia, mutta useampi terveydenhuollon ammattilainen sekä lähipiirini on tämän todennut), ja totesin että en millään sovellu meluisaan työhön hankalien ihmisten pariin. Olen ollut vuosia asiakaspalvelussa (ja aina nollatuntisopimuksilla), ja tottumisen ja oppimisen sijaan olen alkanut vain pelkäämään ihmisiä. En pysty kohtaamaan raivoavia asiakkaita enää ollenkaan, ja nyt kun korona-aika on tehnyt kaikista entistä ilkeämpiä, välttelen konflikteja viimeiseen asti. Työpaikallakin tämä on huomattu, eikä minulle anneta enää vuoroja. Työkkäristä sitten soitettiin ja henkilö mietti, että nyt työpaikkoja on niin paljon vapaana, että kyllä nyt töitä pitäisi löytyä. Mutta mihin kaltaiseni voi työllistyä? Pärjään ja pidän ihmisistä, mutta vain jos he käyttävät rauhallisesti. Fyysisesti olen aivan liian kömpelö, mutta ajatustyöhön sovin.

Ja olen hakenut opiskelemaan, mutta ei ole onnistanut. Korkeakouluihin hakee valtava määrä ihmisiä ja monella jo useampi tutkinto alla.

Vierailija
447/849 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin vaikea käsittää ilmeisesti ettei tradenomi voi hakea lääkärin paikkaa tai metsuri sairaanhoitajan paikkaa jne. Katsoka nyt mitä paikkoja on auki.

Ja tradenomi ei voi opiskella lääkäriksi eikä metsuri sairaanhoitajaksi? 

Tottakai voi, periaatteessa. Mutta on vähintään 4 vuoden koulutus. Jos edes pääsee sisään.

Ja jollakin se on itsensä elätettävä opintojen ajankin, eli töitä pitäisi siltikin tehdä.

Vierailija
448/849 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoisessa Politiikka-Suomi -tv-sarjassa oli arkistokuvaa 90-luvun laman mielenosoituksissa, joissa työttömät vaativat yhteiskunnalta työtä. Samaan tapaan eduskuntatalon edessä kuin nyt eloapinalliset. Eipä näe nykypäivän työttömiä mielenosoituksissa, vaan nettipalstoilla valittamassa paskoista palkoista ja paskoista pomoista niissä töissä, joita eivät halua tehdä. 

Missä syy? Siinä, että yhteiskuntamme on saavuttanut sen yltäkylläisyyden tason, jossa tuilla elämisellä pysyy hengissä.

Kyllä, hengissä pysytään ilman työntekoa, koska halutaan palkkaa, "jolla voi tulla toimeen". Se taas suomeksi tarkoittaa elintasoa, jossa voidaan velalla ostaa auto ja asunto, käydä ulkomaanmatkoilla ja muutenkin saavuttaa elämäntyyli, jota ennen pidettiin keskiluokkaisena.

Siksi avoimet työpaikat ja työttömät työnhakijat eivät kohtaa.

Eivätkä tule enää kohtaamaan. Palkoissa ei ole korottamisen varaa: teollisuus ei nykykustannuksillaan ole kansainvälisesti kilpailukykyinen eikä julkisen talouden kestävyysvaje löydä rahahanaa alipalkatuille hoitajille. Toisaalta tukia kyllä maksetaan nykytasolla, alentamisen ehdottaminen olisi poliittinen itsemurha niin hallitus- kuin oppositiopuolueille. Nykytilanne jatkuu.

Ei, vaan se tarkoittaa elintasoa, jossa rikkoontunut jääkaappi/pesukone/silmälasit/auto ei kaada taloutta seuraavaksi vuodeksi. Tai jos sattuu sairastumaan pitemmäksi aikaa, ei tarvitse miettiä syökö itse vai syökö lapset.

Vierailija
449/849 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sellaisessa tilanteessa että minulle tarjotaan vain osa-aikaista työtä koska olen liian vanha. 

Olen yrittänyt pysyä niissä ja toivon että annettaisiin vielä mahdollisuus vakituiseen työsuhteeseen. 

Olen IT-alalla ja minimi palkkatoivomukseni kokopäivätyölle on 3200. 

Jos ei kukaan palkkaa niin olen ansiosidonnaisella eläkeikään asti, siihen on enää 4 vuotta.

Kaikki työt josta maksetaan alle 2500 kokopäiivätyöstä on orjatyötä.

Mun ongelma on se että jos joutuisin matalapalkka eli orjatyöhön en saisi myöskään toimeentulo tai asumistukea koska meillä on velaton omistusasunto. En pystyisi pelkällä palkallani elättämään sairasta avimoani joka on työkyvyttömyyseläkkeellä. 

Joutuisimme  käytännössä eroamaan ja yhteiskunta joutuisi elättämään vaimoani.

Kumpi parempi, me pysymme yhdessä ja nostan antiosidonnaiata vai me eroamme ja yhteiskunta elättää vaimoni asumistukineen kaikkineen?

Jos teillä on velaton talo niin miksi 2500e ei riitä kahdelle ihmiselle?

2500 on brutto tarkoittaisi alle 2000 nettoa.

Vaimo on niin sairas että hänen eläkkeensä menee kokonaan lääkkeisiin ja muihin terveydenhoitomenoihin.  Talon lämmityskustannukset ovat kanssa aika korkeat. Meillä on lisäksi kotona asuva opiskeleva aikuinen lapsi. Jos menisin orjatöihin joutuisin maksamaan työmatkoistani myös. 

Kurjaa että puolisosi on noin sairas. 2500e/kk palkasta jää päälle käteen päälle 2000e, eli toellakin kannattaa. Olet varmaan myös sairaan puolisosi omaishoitaja, siitäkin tulee muutama satanen käteen kuussa. Lääkemenoille on katto eikä kukaan maksa lääkkeistään 800e/kk. Etenkään jos tuo summa on koko työkyvyttömyyseläke. 

Opiskelija voi hakea opintotukea, sillä summalla kotona asuva teini tulee toimeen ilman muuta rahaa. Teini voi hakea osa-aikatöitä millä saa vähän lisärahaa. 

Mä en usko sun lätinääs ollenkaan.

Vierailija
450/849 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on työpaikkojen ja työntekijöiden kohtaanto ongelma joka on seurausta valitusta poliittisesta linjasta korkeakouluttaa liian suuri osa nuorista sekä niin sanottujen duunarialojen palkkakuopasta.

Palkat ovat jääneet laahaamaan suorittavilla aloilla, joilla työskentely olosuhteet tai työnkuva ovat melkeinpä poikkeuksetta tavalla tai toisella vaativa/epämiellyttäviä/raskaita ja usein kyseessä on vielä vuorotyöt.

Jos duunari alojen peruspalkat pyörisivät nykyisten 2000-2600 sijaan 3000-3600 euron tietämissä, löytyisi aloille runsaasti uusia tekijöitä myös suomalaisista nuorista.

Samaan hengenvetoon väitän, että moneen siistiin ja fyysisesti leppoisaan toimistotyöhön taas olisi halukkaita hakijoita, vaikka palkkataso laskisi nykyisestä. Niin moni Amk:n tai yliopiston käynyt kuitenkin haluaa tehdä nimenomaan koulutustaan vastaavaa mielenkiintoista työtä ja etenkin siistiä sisätyötä, että hakijoita näihin töihin löytyisi vielä nykyisillä duunarin peruspalkoillakin.

Nyt tilanne on juuri päinvastainen. Raskaista duunarin töistä maksetaan peruspalkkana 2000-2600 euroa ja kevyistä toimistotöistä 3000-3600 euroa. Mielestäni tilanne tulisi kääntää päälaelleen, jos kohtaanto ongelmasta halutaan päästä eroon.

Tähän tulisi puuttua pikaisesti, ennen kuin vanhemmat ikäluokat, joiden edustajista vielä löytyy enemmänkin suorittavan työn rautaisia ammattilaisia eläköityvät, koska jossain vaiheessa nykyisellä menolla tilanne alkaa olla se, että suorittavan portaan työt pyörivät, jos siis pyörivät, pääasiassa pelkästään ulkomaisen halpatyövoiman varassa. Väittäisin tällaisen tilanteen olevan jo melkoinen uhka kehittyneen yhteiskunnan häiriöttömälle toiminnalle.

Katsokaa vaikka tilannetta Briteissä viime aikoina, jossa moni ala on luisunut yksinomaan ulkomaisen työvoiman varassa pyöriväksi halpatyövoima alaksi.

Aika hyvät luulot sinulla kevyiden töiden palkkatasosta.

Vierailija
451/849 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuusikymppinen työkyvyttömyyseläkkeellä oleva täysin raitis, iso ja vahva mies, joka mielellään lähtisi osa-aikatöihin vaikka sitten nollatuntisopimuksella. Minulla on kokemusta todella monelta alalta eikä palkankaan tarvitsisi olla mikään päätä huimaava. En vain kelpaa mihinkään.

Vierailija
452/849 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei hemmetissä noin. Ettäkö pidemmästä opiskelusta rankaistaisiin tonnia heikommalla palkalla kuin duunaritöissä? Korkeintaan niin, että palkkaeroa noiden eri tehtävien välillä kavennettaisiin. 

Vierailija
453/849 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi mennä paska duuniin tienaa vuokra rahat ja käteen jää  500 egee?. kun kelasta voi hakee vuokra rahat ja käteen annetaan 500 egee. 

Vierailija
454/849 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päästäisiin tällaisista älyttömyyksistä eroon kuten "työkyvytön työnhakija", niin alettaisiin pääsemään lähemmäs sitä minkä verran niitä ihan oikeita työnhakijoita on. Joku sanoi että työnhakijoina on jopa vainajia. Kuinkahan moni työnantaja haluaisi palkata vainajan? Tai edes sen sairauslomalla olijan?

Vierailija
455/849 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kok ja PS haluavat orjuuden takaisin.

https://yle.fi/uutiset/3-8323501

"Räisänen listaa syitä työn ja tekijän kohtaamisongelmaan: Työ ja työttömät sijaitsevat eri alueilla, työttömien koulutus ei ole sitä mitä työnantajat haluavat, työttömän osaaminen on vanhentunut pitkän työttömyyden aikana. Työttömistä joka kolmas on pitkäaikaistyötön. Oma merkityksensä on myös palkoilla."

Markkinataloudessa palkat joustavat YLÖSPÄIN kun työvoimasta on pulaa. EK:n jäsenet kuitenkin rekrytoivat mieluummin uussuomalaisia oppisopimuskoulutettavia, joiden pienestä palkasta yli puolet maksamme me veronmaksajat.

Eli me maksamme veroja, joilla yrittäjät tekevät tulosta, josta maksavat itselleen osingot veroparatiiseihin.

Kun työntekijä on "koulutettu", hänet pannaan kortistoon ja uusi lähes ilmainen duunariopiskelija tilalle.

Milloinhan TEM puuttuu tähän?

Vierailija
456/849 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sen markkinatalouden palkkajouston ylöspäin maksaa? Viimekädessä kuluttaja.

Laitetaan Suomeen minimipalkaksi samantien 5000€ niin löytyy työhaluja mutta kuka palkkaa siivoojaa, hoitajaa, taksikuskia ym. tuolla hinnalla töihin kun se kustannus pitää saada asiakkaalta pois?

Kuinka paljon olet itse valmis maksamaan lisää asumisesta, ruoasta ja muusta?

Vierailija
457/849 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi mennä paska duuniin tienaa vuokra rahat ja käteen jää  500 egee?. kun kelasta voi hakee vuokra rahat ja käteen annetaan 500 egee. 

Juuri sinun kaltaisten ihmisten takia se tullee tulevaisuudessa menemään niin, että sitä rahaa ei anneta "käteen 500 egee". Aina kannattaisi tehdä töitä, edes pätkissä, jos siihen on vain realistinen mahdollisuus.

Vierailija
458/849 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään, niin kauan kuin meillä on demari, vihreet ja ay liike.

Vierailija
459/849 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menisin mielelläni ilman palkkaa töihin tai tehtäviin, jotta kokisin yhteiskunnallista arvoa, kutsumusta ja elämäntehtävää. Minua ei kuitenkaan huolita edes vapaaehtoistyöhön, koska ei ole tarpeeksi modernia digitaalista osaamista ja ICT-älykkyyttä. Ikääkin on liikaa, jotenkin vanhanaikainen höppänä olen. Olen yli 60-vuotias erityisopettaja ja ikivanha maisteri. Yhteiskunta on sjanut ohitseni eikä minulla ole mitään annettavaa sille. Olen pelkkä menoerä ja turha.

Vierailija
460/849 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä se työvoimapula on? en ole vielä löytänyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan