Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitäpä jos kaikki saisivat sairaalasta laskun?

Vierailija
08.02.2015 |

Jossa näkyisi todellinen hinta samaan tapaan kuin apteekkikuitissa? Esim.

Synnytys 10000 €

Kunta maksaa 9900 €

Omavastuu 100 €

???

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:53"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:50"]Ei taida ihmiset tajuta, että joka kerta kun onnistuu vaikka pikkku kultsipuppelin korvakipua menemään valittamaan mökkipaikkakunnan päivystykseen, niin siitä lähtee omaan kotikuntaan sellainen vähintään sadan euron lasku. [/quote] Joo. Mää mietin vielä ihan sitä kokonaisuutta, että paljokohan esim. ala-asteen käyminen maksaa ja moniko sen pystyisi omasta pussistaan kustantamaan...

[/quote]

No keskimäärin jokainen maksaa omat kulunsa.

Vierailija
42/62 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:07"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:58"] [quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:32"] [quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:30"]Ei olis Suomen maassa montaa synnyttäjää, jos kymppitonni menisi omasta pussista. Nyt on hyvä. [/quote] Ai nyt on hyvä, kun muut kustantaa toisten elämisen? Minusta jokaisen työikäisen pitäisi itse maksaa omat ja lastensa kustannukset. [/quote] oletko ihan terve? Veikkaan, että et pystyisi maksamaan lapsesi syöpähoitoja. Miten kukaan normaalia palkkaa ansaitseva sellaisia pystyy maksamaan. Lisäksi toisen vanhemman pitää usein jäädä pois töistä lasta hoitamaan, ei ole töissä kävijää. Vielä jos on yksinhuoltaja. Olet ihan pihalla. [/quote] Kts vastaus 29 ja mieti, paljonko uskallat syövän hoidossa jättää julkisen hoidon varaan. [/quote] 100%, luuletko että yksityissektorin lääkärit olisi jotenkin parempia? Syöpähoidot annetaan julkisella sektorilla Suomessa.  [/quote] Kuule, olen nyt seurannut vierestä kolme vuotta sukulaisen taistelua syöpähoidoista julkisella puolella, kun yksityistä sairaskuluvakuutusta ei hänellä ole. Hoitoa saa, mutta siitä saa taistella. Joten ole ihan hiljaa, jos et itse ole sellaista kärsimystä seurannut.

[/quote]

niin kun yksityinen sektori ei anna syöpähoitoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:07"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:58"] [quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:32"] [quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:30"]Ei olis Suomen maassa montaa synnyttäjää, jos kymppitonni menisi omasta pussista. Nyt on hyvä. [/quote] Ai nyt on hyvä, kun muut kustantaa toisten elämisen? Minusta jokaisen työikäisen pitäisi itse maksaa omat ja lastensa kustannukset. [/quote] oletko ihan terve? Veikkaan, että et pystyisi maksamaan lapsesi syöpähoitoja. Miten kukaan normaalia palkkaa ansaitseva sellaisia pystyy maksamaan. Lisäksi toisen vanhemman pitää usein jäädä pois töistä lasta hoitamaan, ei ole töissä kävijää. Vielä jos on yksinhuoltaja. Olet ihan pihalla. [/quote] Kts vastaus 29 ja mieti, paljonko uskallat syövän hoidossa jättää julkisen hoidon varaan. [/quote] 100%, luuletko että yksityissektorin lääkärit olisi jotenkin parempia? Syöpähoidot annetaan julkisella sektorilla Suomessa.  [/quote] Kuule, olen nyt seurannut vierestä kolme vuotta sukulaisen taistelua syöpähoidoista julkisella puolella, kun yksityistä sairaskuluvakuutusta ei hänellä ole. Hoitoa saa, mutta siitä saa taistella. Joten ole ihan hiljaa, jos et itse ole sellaista kärsimystä seurannut.

[/quote]

Olisikohan paikkakunnasta kiinni? Isällä ei ole ollut mitään ongelmia. 

Vierailija
44/62 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:03"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:30"]

Ei olis Suomen maassa montaa synnyttäjää, jos kymppitonni menisi omasta pussista. Nyt on hyvä.

[/quote]

Eihän tässä sellaista ehdotettukaan. Vaan sitä, että näkisi ne todelliset kustannukset, niin ehkä arvostus julkista terveydenhoitoa kohtaan nousisi ja myös tietäisi konkreettisemmin, mihin verorahat kuluu.
[/quote]

Joo, mutta tasapuolisuuden nimissä sitten olisi kiva myös tietää, mihin ne omat verorahat kuluu. Eli kuinka paljon sitä oikeasti kustantaa oman lisäksi muiden elämistä. Minusta on väärin, että minun pitää maksaa itse se 100 euron lasku, jos joku pummi sitten maksattaa sen minulla sen omankin satasensa sosiaalitoimiston kautta. Se ei ole tasapuolista.
[/quote] Kuka maksaa sinun lastesi peruskoulun, lukion ja korkeakoulutuksen? Korkeakoulun lukuvuosi on kymppitonnin. Kuka maksaa kotitiesi ja työmatkasi aurauksen? Kuka terveydenhuoltoon ja lastesi terveydenhuollon? Kuka mahdollistaa kirjastosi valikoiman? Kuka hiekottaa tiesi? Kuka järjestää julkisen liikenteen asuinalueellesi? Paljonko maksat vuositasolla veroja? Montako lasta sinulla on?
[/quote]

Minulle on tulossa yksi lapsi. Olen maksanut sen verran veroja, että enköhän nuo ole kustantanut itselle, lapselle ja jollekin muullekin. Kuten sanottua, sen kerran kun tarvitsin sairaalahoitoa, minua makuutettiin 3 vrk käytävässä ja ainakin neljä lääkäriä kehotti menemään jonon vuoksi yksityiselle hoitoon. Kuten lopulta menin.
[/quote] vastaa nyt, paljonko oma koulutuksesi on tullut maksamaan? Neuvolasta saakka.

Vierailija
45/62 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:00"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:44"]Vähän veikkaan ettei täällä uhoavat saisi kustannettua nyt verovaroin nauttimiaan palveluja. Katsokaapa paljonko veroja todellisuudessa maksatte, ja paljonko joutuisitte todellisuudessa maksamaan lastenne päiväkotihoitoa, kouluja ja terveydenhuoltoa. Etenkin jos on useampia lapsia.
[/quote]

Olen tähän mennessä maksanut veroja noin 800 000 euroa ainakin. Olen nyt vasta saamassa ekan lapsen. Jos olen tähän mennessä tarvinnut lääkäriä, olen ollut yksityisellä. Kerran jouduin murtuman vuoksi julkiseen sairaalaan. Mulle tuli lääkärit uudelleen ja uudelleen sanomaan, että voisinko mennä yksityiselle hoitoon, kun heillä on niin pitkä jono. Odotin 3 vrk sen murtuman kanssa sairaalan käytävällä, kukaan ei edes avannut ensiavun tekemää väliaikaista sidettä, joka oli jo ihan löysä ja poissa paikoiltaan. Lopulta kivut olivat niin kovat, että lähdin yksityiselle, kun julkisessa sairaalassa en hoitoa saanut.

Olen miettinyt, että kun nyt kohta menen synnyttämään, niin saanko sieltäkin lähteä kesken pois. Että tullaanko sanomaan, voisitko mennä yksityiselle, täällä on nyt ruuhkaa.
[/quote]

Miten laskit tuon summan? Olisitko pystynyt siihen ilman koulutusta, kirjastoa, terveydenhuoltoa, asiakkaita joilla on rahaa hyvinvointivaltion tarjoamien mahdollisuuksien vuoksi?
[/quote]
Ihan olen aina pitänyt pientä tilivihkoa, jossa on tulot ja menot ja verot. Ja tuossa verossa ei muuten ole huomioitu kuin tulo - ja pääomaverot. Eli alveina ja bensaveroina ja kiinteistöveroina yms olen maksanut vielä tuota enemmän veroja.
[/quote]

Oletko muuttanut muualta Suomeen? Jos et, tarkista huviksesi paljonko sun neuvolapalvelut ( silloin kun olit syntynyt), sun peruskoulut ja muu mitä olet verovaroin saanut on maksanut tähän päivään asti. Paljonko maksaa ne asfaltoidut tiet joita kuljet? Paljonko maksaa lapsesi koulutus? Jos lähdet tilikirjaa pitämään ja valitat veroista, ota myös huomioon mitä todellisuudessa olet saanut ja saat.
[/quote]

Hyvä yritys. Vanhempani asuivat ulkomailla, kun olin lapsi ja siellä nuo lääkärit maksettiin omasta pussista. Ok, peruskoulun kävin Suomessa, mutta jo vanhempani ovat sen veroilla moneen kertaan kuitanneet, samoin muun koulutukseni. Heille olisi tullut halvemmaksi maksaa itse mun koulutus ulkomailla kuin Suomen verot, jos oltaisiin asuttu silloin muualla. Autoilu on Suomessa niin kallista, että autoilijat maksaa kyllä nuo rapakunnossa olevat tiet ja paljon muuta sen lisäksi.

Vierailija
46/62 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:05"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:50"]Ei taida ihmiset tajuta, että joka kerta kun onnistuu vaikka pikkku kultsipuppelin korvakipua menemään valittamaan mökkipaikkakunnan päivystykseen, niin siitä lähtee omaan kotikuntaan sellainen vähintään sadan euron lasku. [/quote] Mökkipaikkakunnan päivystys on siirretty niin kauas, että jos lähden sinne, voin yhtä hyvin ajaa kotiterveyskeskukseen asti, niillä ei ole enää kuin 10 min mayka-aikaeroa. En valittaisi veroista, jos yhteiskunta toimisi. Mutta kun se ei enää toimi. Verot vaan nousee, mutta palvelut kutistuu. Meidän mökkipaikkakunnalla oli ennen lääkäri tavattavissa yhden lautan matkan takana, ennen viikonloppuisinkin. Nyt lääkäri on saaressa satunnaisesti, arkipöivystykseen on matkaa kolme lauttaa ja virka-ajan ulkopuolella päivystys on samassa paikassa kuin kotikuntamme päivystys. Joten esimerkkisi ei nyt toimi.

[/quote]

Taisit missata koko pointin. 

Vierailija
47/62 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:03"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:30"]

Ei olis Suomen maassa montaa synnyttäjää, jos kymppitonni menisi omasta pussista. Nyt on hyvä.

[/quote]

Eihän tässä sellaista ehdotettukaan. Vaan sitä, että näkisi ne todelliset kustannukset, niin ehkä arvostus julkista terveydenhoitoa kohtaan nousisi ja myös tietäisi konkreettisemmin, mihin verorahat kuluu.
[/quote]

Joo, mutta tasapuolisuuden nimissä sitten olisi kiva myös tietää, mihin ne omat verorahat kuluu. Eli kuinka paljon sitä oikeasti kustantaa oman lisäksi muiden elämistä. Minusta on väärin, että minun pitää maksaa itse se 100 euron lasku, jos joku pummi sitten maksattaa sen minulla sen omankin satasensa sosiaalitoimiston kautta. Se ei ole tasapuolista.
[/quote] Kuka maksaa sinun lastesi peruskoulun, lukion ja korkeakoulutuksen? Korkeakoulun lukuvuosi on kymppitonnin. Kuka maksaa kotitiesi ja työmatkasi aurauksen? Kuka terveydenhuoltoon ja lastesi terveydenhuollon? Kuka mahdollistaa kirjastosi valikoiman? Kuka hiekottaa tiesi? Kuka järjestää julkisen liikenteen asuinalueellesi? Paljonko maksat vuositasolla veroja? Montako lasta sinulla on?
[/quote]
Niin, terveyden huollon olen pitkälti maksanut itse julkisella puolella. Aurauksen maksan kiinteIstöverossa. Ja täytyy sanoa, että jos Suomessa ei tarvitsisi maksaa veroa siitä, että sattuu omistamaan maapalan, niin sillä kiinteistöverolla maksaisin monta kertaa aurauksen ja huekoituksen jollekin firmalle ja eiköhän tekisi sen paremmin kuin kunta nyt. Julkista liikennettä en juuri käytä. Mutta yksityinen bussifirma sitä näyttää bisneksenä hoitavan.

Vierailija
48/62 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:07"]

[/quote]

niin kun yksityinen sektori ei anna syöpähoitoja. 
[/quote]
Helsingissä on yksityinen syöpäklinikka, johon tullaan ulkomailta asti hoitoihin.

Vierailija
49/62 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:20"]

Synnytys 10000 €

Kunta maksaa 9900 €

Omavastuu 100 €

???

[/quote]

kuulostaa järkevältä, kun se tehdään oikein.

Ihan äkkiseltään, jos kustannukset jyvitetään oikein ne olisi ihan kohtuullisen kuuloisia summia. Synnytys itsessään saleineen, kätilöllä ja laitteineen on alle 100 euroa tunti. Lääkäri ja anestesia nostaa sitä sillä hetkellä kun ovat läsnä. Sektio on kalliimpi. Yöpymiset ruokineen on suhteutettava äitien määrään, niinkuin kätilöiden määrä.

Jos tonnin ylittäviä kuluja ilmoitetaan keskiverto synnytykselle, silloin maksetaan jo kaupunginjohtajan palkkoja ja monia muitakin hallinnollisia kuluja. Kymppitonnilla moninkertainen määrä.

Vierailija
50/62 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:07"]

[/quote]

Olisikohan paikkakunnasta kiinni? Isällä ei ole ollut mitään ongelmia. 
[/quote]

En tiedä. Mutta itseltäni on tuon tilanteen seuraamisen myötä mennyt täysin usko suomalaiseen julkiseen hoitoon.

Vierailija
51/62 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis ihan fiksu idea kaikkien nähdä että ei se julkisin varoin kustannettu hoito oo ilmaista. Ihmetyttää vaan nää ihmiset, jotka kannattaa julkisen terveyden hoidon alasajoo kannattavia henkilöitä tai puolueita.

Kuvittelevat ilmeisesti kaikki olevansa jotain Nalle Wahlroosseja.

Vierailija
52/62 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:03"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:30"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minulle on tulossa yksi lapsi. Olen maksanut sen verran veroja, että enköhän nuo ole kustantanut itselle, lapselle ja jollekin muullekin. Kuten sanottua, sen kerran kun tarvitsin sairaalahoitoa, minua makuutettiin 3 vrk käytävässä ja ainakin neljä lääkäriä kehotti menemään jonon vuoksi yksityiselle hoitoon. Kuten lopulta menin.
[/quote] vastaa nyt, paljonko oma koulutuksesi on tullut maksamaan? Neuvolasta saakka.
[/quote]

Kuten jo sanoin, en ole lapsena ollut Suomessa enkä neuvolassa siis. Peruskoulutuksen hinta on näemmä nettitietojen perusteella noin 58 000 euroa per oppilas. Minun kohdallani varmaan vähemmän, koska olen käynyt peruskoulun ennen euroaikaa. Korkeakoulututkinnon hinta on noin 30 000 euroa. Jos olen tähän mennessä maksanut 800 000 euroa veroja, niin nuo on kuitattu. Vanhempani ovat maksaneet veroja vielä enemmän, joten itse asiassa jo he ovat kuitanneet koulutukseni .

Vierailija
53/62 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä meidän pitäisi maksaa todellinen kustannus itse. Synnytyksen suhteen.

Vierailija
54/62 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:00"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:44"]Vähän veikkaan ettei täällä uhoavat saisi kustannettua nyt verovaroin nauttimiaan palveluja. Katsokaapa paljonko veroja todellisuudessa maksatte, ja paljonko joutuisitte todellisuudessa maksamaan lastenne päiväkotihoitoa, kouluja ja terveydenhuoltoa. Etenkin jos on useampia lapsia.
[/quote]

Olen tähän mennessä maksanut veroja noin 800 000 euroa ainakin. Olen nyt vasta saamassa ekan lapsen. Jos olen tähän mennessä tarvinnut lääkäriä, olen ollut yksityisellä. Kerran jouduin murtuman vuoksi julkiseen sairaalaan. Mulle tuli lääkärit uudelleen ja uudelleen sanomaan, että voisinko mennä yksityiselle hoitoon, kun heillä on niin pitkä jono. Odotin 3 vrk sen murtuman kanssa sairaalan käytävällä, kukaan ei edes avannut ensiavun tekemää väliaikaista sidettä, joka oli jo ihan löysä ja poissa paikoiltaan. Lopulta kivut olivat niin kovat, että lähdin yksityiselle, kun julkisessa sairaalassa en hoitoa saanut.

Olen miettinyt, että kun nyt kohta menen synnyttämään, niin saanko sieltäkin lähteä kesken pois. Että tullaanko sanomaan, voisitko mennä yksityiselle, täällä on nyt ruuhkaa.
[/quote]

Miten laskit tuon summan? Olisitko pystynyt siihen ilman koulutusta, kirjastoa, terveydenhuoltoa, asiakkaita joilla on rahaa hyvinvointivaltion tarjoamien mahdollisuuksien vuoksi?
[/quote]
Ihan olen aina pitänyt pientä tilivihkoa, jossa on tulot ja menot ja verot. Ja tuossa verossa ei muuten ole huomioitu kuin tulo - ja pääomaverot. Eli alveina ja bensaveroina ja kiinteistöveroina yms olen maksanut vielä tuota enemmän veroja.
[/quote]

Oletko muuttanut muualta Suomeen? Jos et, tarkista huviksesi paljonko sun neuvolapalvelut ( silloin kun olit syntynyt), sun peruskoulut ja muu mitä olet verovaroin saanut on maksanut tähän päivään asti. Paljonko maksaa ne asfaltoidut tiet joita kuljet? Paljonko maksaa lapsesi koulutus? Jos lähdet tilikirjaa pitämään ja valitat veroista, ota myös huomioon mitä todellisuudessa olet saanut ja saat.
[/quote]

Hyvä yritys. Vanhempani asuivat ulkomailla, kun olin lapsi ja siellä nuo lääkärit maksettiin omasta pussista. Ok, peruskoulun kävin Suomessa, mutta jo vanhempani ovat sen veroilla moneen kertaan kuitanneet, samoin muun koulutukseni. Heille olisi tullut halvemmaksi maksaa itse mun koulutus ulkomailla kuin Suomen verot, jos oltaisiin asuttu silloin muualla. Autoilu on Suomessa niin kallista, että autoilijat maksaa kyllä nuo rapakunnossa olevat tiet ja paljon muuta sen lisäksi.
[/quote]

Sitten olet harvinainen poikkeus. Nyt ihmettelen vain, miksi vielä olet Suomessa jos täällä on niin kurjaa. En tiedä ymmärsitkö tatkoitustani näille kirjoituksilleni kun aloit jankkaamaan; suurin osa täällä niistä, jotka valittavat veroja, ei todellakaan kustanna niillä rahoilla sitä kaikkea jota veroilla saavat. Tämä johtuu luultavasti siitä että palvelut koetaan ilmaiseksi ja sitten itketään kum jostain joutuu maksamaan kympin tai satasen. Olen itse asunut ikäni Suomessa, vanhempani olivat yrittäjiä ja olen hyvin kiitollinen koulutuksesta, tieverkosta, terveydenhuollosta ja kirjastosta. En usko että olen maksanut"velkaani" yhteiskunnalle vielä, mutta olen onnellinen asuessani täällä ja maksan veroja mielelläni.

Vierailija
55/62 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:05"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:50"]Ei taida ihmiset tajuta, että joka kerta kun onnistuu vaikka pikkku kultsipuppelin korvakipua menemään valittamaan mökkipaikkakunnan päivystykseen, niin siitä lähtee omaan kotikuntaan sellainen vähintään sadan euron lasku. [/quote] Mökkipaikkakunnan päivystys on siirretty niin kauas, että jos lähden sinne, voin yhtä hyvin ajaa kotiterveyskeskukseen asti, niillä ei ole enää kuin 10 min mayka-aikaeroa. En valittaisi veroista, jos yhteiskunta toimisi. Mutta kun se ei enää toimi. Verot vaan nousee, mutta palvelut kutistuu. Meidän mökkipaikkakunnalla oli ennen lääkäri tavattavissa yhden lautan matkan takana, ennen viikonloppuisinkin. Nyt lääkäri on saaressa satunnaisesti, arkipöivystykseen on matkaa kolme lauttaa ja virka-ajan ulkopuolella päivystys on samassa paikassa kuin kotikuntamme päivystys. Joten esimerkkisi ei nyt toimi.

[/quote]

Taisit missata koko pointin. 
[/quote]

Ei, kun miten voin mennä mökkipaikkakunnalle lääkäriin, kun siellä ei käytännössä enää ole lääkäripalvekuita? Sinä missasit minun pointtini. Jos joku meillä sairastuu mökillä päivystysaikana, niin joudumme ajamaan kolmen lautan taa kaupunkiin ja menemään yksityiselle, koska kaikkien kuntien julkinen päivystys on keskitetty suureen sairaalaan. Viimeksi tuttavani jonotti siellä korvatulehduksessa olevan kaksivuotiaan kanssa neljä tuntia.

Eli jos mun lapsella olisi korvatulehdus, tulisin mökiltä kaupunkiin yksityiselle hoitoon, en lähtisi julkiseen päivystykseen itkevän lapsen kanssa jonottamaan, ja kotikunta ei maksaisi tästä mitään. Saanko siinä vastinetta veroille? En. Ja niitä veroja maksetaan ihan törkeästi sinne mökkikuntaankin.

Vierailija
56/62 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:00"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:44"]Vähän veikkaan ettei täällä uhoavat saisi kustannettua nyt verovaroin nauttimiaan palveluja. Katsokaapa paljonko veroja todellisuudessa maksatte, ja paljonko joutuisitte todellisuudessa maksamaan lastenne päiväkotihoitoa, kouluja ja terveydenhuoltoa. Etenkin jos on useampia lapsia.
[/quote]

[/quote]

[/quote]
[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sitten olet harvinainen poikkeus. Nyt ihmettelen vain, miksi vielä olet Suomessa jos täällä on niin kurjaa. En tiedä ymmärsitkö tatkoitustani näille kirjoituksilleni kun aloit jankkaamaan; suurin osa täällä niistä, jotka valittavat veroja, ei todellakaan kustanna niillä rahoilla sitä kaikkea jota veroilla saavat. Tämä johtuu luultavasti siitä että palvelut koetaan ilmaiseksi ja sitten itketään kum jostain joutuu maksamaan kympin tai satasen. Olen itse asunut ikäni Suomessa, vanhempani olivat yrittäjiä ja olen hyvin kiitollinen koulutuksesta, tieverkosta, terveydenhuollosta ja kirjastosta. En usko että olen maksanut"velkaani" yhteiskunnalle vielä, mutta olen onnellinen asuessani täällä ja maksan veroja mielelläni.
[/quote]

Asun Suomessa, koska suku on täällä ja mielestäni yhteys sukuun, omaan kieleen ja kulttuuriin on tärkeä. Varsinkin, kun on lapsi tulossa. Mutta jos Suomen verotusta vielä kiristetään ja palveluja vähennetään, niin sitten alan kyllä katsomaan muita vaihtoehtoja.

Vierailija
57/62 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:50"]Tiedättekö paljonko esimerkiksi syövän hoito maksaisi, jos te tai läheisenne sairastuisi ja maksu koostuisi todellisista kustannuksista? Suomalaisen keskiluokan olisi ehkä valaisevaa tutustua amerikkalaiseen järjestelmään,, jossa ihmiset jäävät jopa ilman hoitoa jos taskussa ei ole satoja tuhansia yllättävän sairauden iskiessä.... [/quote] Ei kannata luottaa syövän hoidossa julkiseen puoleen. Sukulaisellani on vaikea syöpä. On jo käynyt ilmi, että julkisella puolella lääkärit kokeilee herkemmin uusia kalliita syöpälääkkeitä niille potilaille, joilla on yksityinen vakuutus maksamassa. Sukulaiseni saa jatkuvasti taistella lääkkeistään. Useamman kerran käynyt yksityisellä syöpälääkärillä omalla kustannuksella ja pyytänyt suosituksen uudesta lääkkeestä, kun vanhan teho on loppunut. Automaattisesti ei näitä julkisen puolen lääkärit tarjoa, mutta kun on hoitosuositus yhdeltä maan johtavista syöpälääkäreistä, niin eivät rohkene jättää sitä noudattamatta.

[/quote]

Olen käynyt sekä Terveystalolla, että Mehiläisessä erikoislääkäreillä syöpäni johdosta ja kyllä se paras hoito on siellä yliopistollisella sairaalalla. Omaa rauhaa saa, kun on varaa maksaa ja on vakuutukset. Siinä ahdistuksessa kyllä helpottaa kuulla ulkopuolisen erikoislääkärin näkemys ja päästä välillä samana päivänä tutkimuksiin, joita voisi joutua odottamaan muutaman viikon.

Yksityiset lääkärit eivät tuputa potilaan näkemyksestä eriävää, mutta kertovat suoraan, että parhaat edellytykset hoitoihin on julkisella puolella. Verikokeet ja muut vastaavat labrat saa julkisella puolella yhtä nopeasti, josta selviää kiire. Ultrat, MRI:t tai muut kuvaukset eivät syövissä pääsääntöisesti ole päivän, viikon tai kuukaudenkaan päälle. Julkisella tarjotaan samoja uusimpia lääkkeitä, itse saa vaikuttaa hoitoihin.

Kelan korvaus on asia erikseen, jos kela ei korvaa jotain uusinta lääkettä, eikä ole vakuutusta, ei lääkärin kannata määrätä lääkettä johon potilaalla ei ole varaa. Lääkärien on mietittävä lääkitys myös siltä kannalta, että tauti voi uusia tai muusta syystä voi joutua vaihtamaan lääkitystä.

Vierailija
58/62 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisinkö vielä että saat olla onnellinen jos todella olet noin hyviin oloihin syntynyt ja kasvanut, toivottavasti osaat arvostaa saamaasi. Minkälaisessa yhteiskunnassa haluat elää? Ymmärrätkö että tilanteesi voisi olla toinen?

Vierailija
59/62 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:20"]

Synnytys 10000 €

Kunta maksaa 9900 €

Omavastuu 100 €

???

[/quote]

Ihan äkkiseltään, jos kustannukset jyvitetään oikein ne olisi ihan kohtuullisen kuuloisia summia. Synnytys itsessään saleineen, kätilöllä ja laitteineen on alle 100 euroa tunti. Lääkäri ja anestesia nostaa sitä sillä hetkellä kun ovat läsnä. Sektio on kalliimpi. Yöpymiset ruokineen on suhteutettava äitien määrään, niinkuin kätilöiden määrä.

Jos tonnin ylittäviä kuluja ilmoitetaan keskiverto synnytykselle, silloin maksetaan jo kaupunginjohtajan palkkoja ja monia muitakin hallinnollisia kuluja. Kymppitonnilla moninkertainen määrä.
[/quote]

Jos ihmiset maksaisivat synnytyksen itse, kätilö olisi tuolla kymppitonnilla enemmän läsnä kuin nyt. Samoin rakennukset olisi paremmassa kunnossa. Kukaan ei menisi omilla rahoilla synnyttämään Tyksin homesairaalaan, jos sille olisi vaihtoehtoja. Jos synnytyksissä olisi yksityinen kilpailutilanne, niin tuskin kauaa menestyisi homesairaala.

Vierailija
60/62 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:38"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:20"]

Synnytys 10000 €

Kunta maksaa 9900 €

Omavastuu 100 €

???

[/quote]

[/quote]

Jos ihmiset maksaisivat synnytyksen itse, kätilö olisi tuolla kymppitonnilla enemmän läsnä kuin nyt. Samoin rakennukset olisi paremmassa kunnossa. Kukaan ei menisi omilla rahoilla synnyttämään Tyksin homesairaalaan, jos sille olisi vaihtoehtoja. Jos synnytyksissä olisi yksityinen kilpailutilanne, niin tuskin kauaa menestyisi homesairaala.
[/quote]

Hahahaa, millähän rahoilla ihmiset maksaisi kaiken? Se pieni hyvin menestyvä osa väestöstä saattaisi maksaakin, jos köyhät eivät kävisi kimppuun sitä ennen. Suurin osa ei kuitenkaan maksuja pystyisi hoitamaan, ja hoito jäisi saamatta tai suoritettaisiin vielä homeisemmassa murjussa. Suosittelen tutustumaan miten tuo meinink pelaa tai on epäonnistunut Usassa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä