Mitäpä jos kaikki saisivat sairaalasta laskun?
Jossa näkyisi todellinen hinta samaan tapaan kuin apteekkikuitissa? Esim.
Synnytys 10000 €
Kunta maksaa 9900 €
Omavastuu 100 €
???
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:45"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:38"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:20"]
Synnytys 10000 €
Kunta maksaa 9900 €
Omavastuu 100 €
???
[/quote]
kuulostaa järkevältä, kun se tehdään oikein.
Ihan äkkiseltään, jos kustannukset jyvitetään oikein ne olisi ihan kohtuullisen kuuloisia summia. Synnytys itsessään saleineen, kätilöllä ja laitteineen on alle 100 euroa tunti. Lääkäri ja anestesia nostaa sitä sillä hetkellä kun ovat läsnä. Sektio on kalliimpi. Yöpymiset ruokineen on suhteutettava äitien määrään, niinkuin kätilöiden määrä.
Jos tonnin ylittäviä kuluja ilmoitetaan keskiverto synnytykselle, silloin maksetaan jo kaupunginjohtajan palkkoja ja monia muitakin hallinnollisia kuluja. Kymppitonnilla moninkertainen määrä.
[/quote]
Jos ihmiset maksaisivat synnytyksen itse, kätilö olisi tuolla kymppitonnilla enemmän läsnä kuin nyt. Samoin rakennukset olisi paremmassa kunnossa. Kukaan ei menisi omilla rahoilla synnyttämään Tyksin homesairaalaan, jos sille olisi vaihtoehtoja. Jos synnytyksissä olisi yksityinen kilpailutilanne, niin tuskin kauaa menestyisi homesairaala.
[/quote]
Hahahaa, millähän rahoilla ihmiset maksaisi kaiken? Se pieni hyvin menestyvä osa väestöstä saattaisi maksaakin, jos köyhät eivät kävisi kimppuun sitä ennen. Suurin osa ei kuitenkaan maksuja pystyisi hoitamaan, ja hoito jäisi saamatta tai suoritettaisiin vielä homeisemmassa murjussa. Suosittelen tutustumaan miten tuo meinink pelaa tai on epäonnistunut Usassa...
[/quote]
Mutta kun juttu onkin se, että ne, jotka pystyvät itselleen ja muille nuo palvelut kustantamaan, ei kohta siihen enää pysty. Niin, se tilannehan on jo käsillä. Palveluita karsitaan koko ajan. Ja se Tyksin sairaalakaan ei olisi homeessa, jos olisi varoja sitä korjata. Eli mitä me tehdään nyt, kun me ei millään voida enää harvojen verotuloista kustantaa palveluja kaikille? Mitä?
[/quote]
Joten minusta tilanne ei ole yhtään hahhahhaa. Olisin ihan tyytyväinen, jos niillä veroilla saisi toimivat, kunnossa olevat sairaalat, lääkärin sinne mökkipaikkakunnallekin, jne. Ilolla maksaisin verot ja kustantaisin muidenkin puolesta. Huom, siellä mökkipaikkakunnalla oli lääköripäivystys 24/7 vielä 90-luvun alussa.
Eli en valittaisi veroista, jos niillä oikeasti saisi sen, mitä luvataan. Kaikille. Ei vaan minulle vaan muillekin. Nyt valitan, koska veroja kerätään koko ajan enemmän ja enemmän, mutta palvelut vaan huononee. Niin minun saamani kuin muidenkin. Minä kykenen vielä ostamaan osan palveluista itse, mutta en kohta kykene, jos verot vaan nousee. Ja samalla sitä homeetonta sairaalaa ei saa sekään äiti, jonka synnytyksen minäkin veroissa ehkä kustannan. Siksi olen äkäinen.
Mihin ne verot menee, kun ne ei selkeästi mene esim kouluihin, vanhustenhoitoon ja siihen sairaalaan?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:45"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:38"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:20"]
Synnytys 10000 €
Kunta maksaa 9900 €
Omavastuu 100 €
???
[/quote]
kuulostaa järkevältä, kun se tehdään oikein.
Ihan äkkiseltään, jos kustannukset jyvitetään oikein ne olisi ihan kohtuullisen kuuloisia summia. Synnytys itsessään saleineen, kätilöllä ja laitteineen on alle 100 euroa tunti. Lääkäri ja anestesia nostaa sitä sillä hetkellä kun ovat läsnä. Sektio on kalliimpi. Yöpymiset ruokineen on suhteutettava äitien määrään, niinkuin kätilöiden määrä.
Jos tonnin ylittäviä kuluja ilmoitetaan keskiverto synnytykselle, silloin maksetaan jo kaupunginjohtajan palkkoja ja monia muitakin hallinnollisia kuluja. Kymppitonnilla moninkertainen määrä.
[/quote]
Jos ihmiset maksaisivat synnytyksen itse, kätilö olisi tuolla kymppitonnilla enemmän läsnä kuin nyt. Samoin rakennukset olisi paremmassa kunnossa. Kukaan ei menisi omilla rahoilla synnyttämään Tyksin homesairaalaan, jos sille olisi vaihtoehtoja. Jos synnytyksissä olisi yksityinen kilpailutilanne, niin tuskin kauaa menestyisi homesairaala.
[/quote]
Hahahaa, millähän rahoilla ihmiset maksaisi kaiken? Se pieni hyvin menestyvä osa väestöstä saattaisi maksaakin, jos köyhät eivät kävisi kimppuun sitä ennen. Suurin osa ei kuitenkaan maksuja pystyisi hoitamaan, ja hoito jäisi saamatta tai suoritettaisiin vielä homeisemmassa murjussa. Suosittelen tutustumaan miten tuo meinink pelaa tai on epäonnistunut Usassa...
[/quote]
Mutta kun juttu onkin se, että ne, jotka pystyvät itselleen ja muille nuo palvelut kustantamaan, ei kohta siihen enää pysty. Niin, se tilannehan on jo käsillä. Palveluita karsitaan koko ajan. Ja se Tyksin sairaalakaan ei olisi homeessa, jos olisi varoja sitä korjata. Eli mitä me tehdään nyt, kun me ei millään voida enää harvojen verotuloista kustantaa palveluja kaikille? Mitä?