Lapsimiehelle lapsen säännöt, kuinka?!
Kuvitelkaa mielessänne mitä täydellisin, huomaavaisin ja kohteliain mies. Minulla oli sellainen. Oli romanttinen, arvosti minua, teki kotityöt itsenäisesti. Kaikki oli tasapuolista. Ihan täydellinen.
Tässä kymmenen vuoden saatossa jossain vaiheessa mies on muuttunut ihan päinvastaiseksi. "Perinteiseksi suomimieheksi", "lapsimieheksi", kotitöitä vältteleväksi "raajarikoksi" ja "sokeaksi".
Täällä on ollut viimeaikoina hirveänä keskustelua kun miehet ei osallistu kotitöihin, miehet ei hoida lapsia, miehet ei osallistu arjen pyörittämiseen jne. Niissä muistetaan aina mainita että hankkikaa mies joka on asunut omillaan, jotta osaa pyörittää sitä arkea. Minulla oli sellainen mies, ei enää. Mutta tässä on toivonpilkahdus että hänet on mahdollista saada takaisin sellaiseksi.
Ajattelin, että kun kaikki keinot on käyty läpi, niin miksi en sitten kohtelisi omaa lapsimiestäni niinkuin lapsia kohdellaan. Eli kertokaahan vinkkejä kuinka olette opettaneet lapsellenne, miten arjen pyörittämiseen osallistutaan? Ja muitakin "lapsen kouluttamiseen" liittyvää saa kertoa esim. käyttäytymistä... ;)
Kommentit (27)
Asumusero. Olet minusta jo yrittänyt hyvällä. Sittenpä hoksaa, miten sitä kotia taas hoidettiinkaan.
13 lisää, että yhtään et enää siivoa, ennen kuin joku ratkaisu on tehty. Älä mahdollista tuota käytöstä, vaikka se ei sinun vikasi ole. Muutaman viikon sotkuun ei kuole.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 10:51"]
Miten ihmeessä sinulla voi unohtua sukka lattialle? Näkeehän sen sukan väkisinkin, mikset nosta ylös? En minäkään ymmärrä, että te molemmat unohtelette vaatteita lattialle. Pikkulapsiako olette?
[/quote]
Haha, aikuisia ollaan mukamas. :D
Se tippui siivotessani kuivia pyykkejä pois, ja tarkoitukseni oli nostaa se kun olen lajitellut pyykit käsistäni muualle. Siinä vaiheessa unohdin, kun pyykkikone piippasi että uudet pyykit olikin jo pyörinyt ja aloin ripustamaan niitä rivakasti kuivumaan. Mies tuli viereen tekemään numeron että olin unohtanut sukan, jonka olisin varmaan kohta muutenkin huomannut kun olisin saanut ne uudet pyykit kourasta pois.
Mies taas säilyttää vaihtovaatteitaan, lattialla. Niitä ei kuulemma voi laittaa kaappiin, koska on jo käytetty, mutta ei ole tarpeeksi likaisia että voi laittaa pyykkiin, kun niitä voi vielä käyttää. Itse olen vastaaville vaatteille raivannut kaapista ihan tilan, ja yrittänyt kertoa miehelle tätä vinkkiä, vaan se ei kuulemma sovi hänen tarpeillensa, joten ne on olohuoneen nurkassa myttynä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 10:27"] Se se onkin, että kuinka tämä noidankehä rikotaan. -AP [/quote] Tekemällä omasta elämästä kiinostavaa. Joku tekee sen panostamalla suhteeseen, arvostamalla/rakastamalla puolisoa koska hän... ei jos hän... Toinen lisää itsetuntoa joka johtaa siihen että myös toiset arvostaa. Kolmas vaihtaa puolisoon joka tekee elämästä kiinostavan....
[/quote]
No tuo kyllä kuulostaa hyvältä idealta. Olen kokenut itseni niin arvottomaksi, kotiorjaksi, aikuisen äidiksi jne. Että olisi vaihtelua jos tuntisin itseni kiinnostavaksi ja arvokkaaksi ihmiseksi. Olen jättänyt omia harrastuksia vähemmälle, koska en ole töiden ja kotitöiden jälkeen jaksanut juuri mitään. Olisin varmasti iloisempi jos keskittyisin enemmän harrastuksiin, ja jättäisin kodin toissijaiseksi. Toisaalta, kotona ollessa sitten stressaisi kamalasti siivoton koti... Se pitäisi vaan osata jättää pois mielestä (ja hajuaistista). -AP
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 10:50"]No tuo kyllä kuulostaa hyvältä idealta. Olen kokenut itseni niin arvottomaksi, kotiorjaksi, aikuisen äidiksi jne. Että olisi vaihtelua jos tuntisin itseni kiinnostavaksi ja arvokkaaksi ihmiseksi. Olen jättänyt omia harrastuksia vähemmälle, koska en ole töiden ja kotitöiden jälkeen jaksanut juuri mitään. Olisin varmasti iloisempi jos keskittyisin enemmän harrastuksiin, ja jättäisin kodin toissijaiseksi. Toisaalta, kotona ollessa sitten stressaisi kamalasti siivoton koti... Se pitäisi vaan osata jättää pois mielestä (ja hajuaistista). -AP
[/quote]
Itseäänkään ei ole kovin helppo muuttaa, mutta helpompaa se on kuin yrittää muuttaa toista laatimalla hänelle sääntöjä.
Toisen saa muuttumaan ehkä sillä ettää hänen on pakko tehdä niin. Sinun muuttaessa tapoja hän ei ehkä voi toimia samalla tavalla kuin aikaisemmin. Tai jollakin konstilla hän muute ymmärtää että muutos suuntaan tai toiseen on väistämätön. Siltikään sitä et oikein voi päättää mihin suuntaan toinen muuttuu.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:09"]
Asumusero. Olet minusta jo yrittänyt hyvällä. Sittenpä hoksaa, miten sitä kotia taas hoidettiinkaan.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:11"]
13 lisää, että yhtään et enää siivoa, ennen kuin joku ratkaisu on tehty. Älä mahdollista tuota käytöstä, vaikka se ei sinun vikasi ole. Muutaman viikon sotkuun ei kuole.
[/quote]
Omistusasunto, joten hieman hankala toteuttaa. Ei onnistu taloudellisesti, että muuttaisin tästä johonkin vuokralle, ja maksaisin puolet omistamastamme asunnosta. :( Muuten tuo kyllä näpäyttäisi, vaatisi vaan pidemmän ajan. Olen ollut viikkoa poissa kotoa, eikä siellä ole silloinkaan mitään tapahtunut...
Olen nyt pidemmän aikaa ollut siivoamata. Hän huomaa kyllä sotkut, mutta ei tee niille mitään. Minua ihan oikeasti oksettaa asua täällä, saati sitten että mitä tuohoa tuo sotku tekee (tarkoitan että pinttyy niin pahasti, että ei siivoamalla enää lähde).
Suihkua ja saunaa ei ole valehtelematta pesty puoleen vuoteen. Suihkun valkoinen seinämä on saanut punaista pintaa, jonka mieskin on huomannut. Suihkun lasiseinä on niin kalkkinen, että siitä ei kohta näe läpi. Vessaa en ole pessyt nyt varmaan pariin viikkoon, ja haju on sen mukainen. Mies kävi ostamassa ja asentamassa siihen vessanraikastimen. Toisaalta hirmu hellyyttävää, ellei oksettaisi ihan pirusti käyttää tuota vessaa. Lisäksi, vessan sisärenkaassa on jotain pinttynyttä punaista ja puhumattakaan sitten siitä itse pöntön sisällöstä. :X
Vessan lavuaari taas on jo aikasemmin pinttynyt niin likaiseksi, että se ei taida siitä koskaan puhdistua paitsi vaihtamalla uuteen.
Pölypalloja pyörii ihan huoletta lattialla, ja mieheltä on siihenkin löytynyt oma ratkaisunsa. Hän on teatraalisesti vaatinut minua hakemaan paperia, jolla hän pyyhkäisee nämä pyörivät pallot pois, koska sehän ei ole merkki siitä että pitäisi imuroida. Sitten hän esittelee minulle niitä pölyisiä papereja ja huokailee kun pitäisi imuroida, ja palaa takaisin sohvalle istumaan. Joo kai tuon voi jollain lailla edistykseksi laskea...
Uuni on niin rasvainen, että aina kun sitä käyttää se käryttää ja savuttaa. Ei ole varmaan mitenkään terveellistä enää tuollainen.
Liesituulettimesta valuu jotain rasvaa jo seinää myöten, ja olen tätä näyttänyt miehelle. Hän on ollut kuvottunut tästä, ja jatkanut sitten elämäänsä, ilman että on käynyt mielessä siivota sitä.
Siinämielessä v*tuttaa kovasti kun kaivan samalla omaa hautaani. Tämä asunto oli vasta remontoitu kun siihen muutimme, ja alkaa vähitellen muistuttaa sitä että kaipaisi remonttia. Omistan tästä kuitenkin puolet, ja tuntuu ihan älyttömältä tahallaan pilata asuntoaan. -AP
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 10:27"]
Se se onkin, että kuinka tämä noidankehä rikotaan. -AP
[/quote]
Tekemällä omasta elämästä kiinostavaa. Joku tekee sen panostamalla suhteeseen, arvostamalla/rakastamalla puolisoa koska hän... ei jos hän...
Toinen lisää itsetuntoa joka johtaa siihen että myös toiset arvostaa. Kolmas vaihtaa puolisoon joka tekee elämästä kiinostavan....