Neuvoja ja odotuksia ensikerta isälle
Kaikki jotka ovat äitejä voisivat antaa minulle neuvoja ja odotuksia mieheltä tänne vapaasti ensikerta isälle.
Taustaa:
Olen itse erolapsi ja enkä toivo sitä samaa omalle lapselleni. Jos olet ero-äiti niin kerro mitä mies olisi voinut tehdä paremmin tai toisin, kaikki asialliset neuvot otan vastaan ja trollit hyppään yli.
Minulla on oma yritys ja koti konttori joten suuren osan työajastani pystyn auttamaan vaimoa tarpeen tullen.
Kiitos
M35
Kommentit (114)
Isänä synnytys ja imettäminen ovat ainoita asioita, joita et voi tehdä. Ajattele siis että olet aivan alusta saakka tasavertainen vanhempi vauvalle, et äidin apulainen tai lomittaja. Hoida lasta, pidä sylissä, nukuta unille, juttele, syötä pullosta jos tuttipulloa käytätte ja niin edelleen.
Osallistut omalla tyylilläsi vauvan hoitamiseen niin, että saat myös viettää aikaa lapsesi kanssa. Jotkut äidit helposti omivat vauvan kokonaan itselleen. Kotityöt voi jakaa, eikä niin, että sinä olet vain niiden tekijä, kun äiti on kokoajan lapsen kanssa. Vuoroja voi välillä vaihtaa. Hoitelette välillä myös toisianne, kun vauva nukkuu. Jatkuvasti ei kuitenkaan kannata pyytää seksiä, koska äiti voi siitä ärsyyntyä.
Itse saimme vinkin: äiti hoitaa inputin ja isä outputin. Sektioon jälkeen tämä vahvistui ja isä hoiti pitkään jokaisen vaipanvaihdon kotona ollessaan.
Lähde töiden jälkeen vaunulenkille: saat liikuntaa, äiti levätä ja lapsi raitista ilmaa.
Osallistu nukuttamiseen: isän lukeminen lapselle vaikuttaa erityisen vahvasti lapsen kehitykseen.
Olkaa itsellenne armollisia. Maailmaa ei pelasteta univelkaisten vanhempien selkänahasta. Jos on helpompi kertakäyttövaipat ja purkkiruoka, käyttäkää niitä.
Perhepeti on kokeilemisen arvoinen, kaikki nukkuu paremmin kun lapsi nukkuu vieressä. Ei terve äiti selvin päin lapsen päälle kierähdä.
Vierailija kirjoitti:
Älä käy vieraissa.
Älä haastaa riitaa.
Älä luule että pääset helpolla.
Anna hymyjä ja suukkoja joka päivä.
Anna aikaasi ja huomiota sekä lapselle että vauvan äidille
Anna anteeksi vaikka vaimosi olisikin väärässä
Kuntoile ja pidä huolta itsestäsi, sinun on oltava lapsesi elämässä seuraavat 30 vuotta ja mieluiten vielä enemmän.
Ja naps, niin on ranteissa hiertävät kahleet joita kiristetään kuukausi kuukaudelta. 😖
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä käy vieraissa.
Älä haastaa riitaa.
Älä luule että pääset helpolla.
Anna hymyjä ja suukkoja joka päivä.
Anna aikaasi ja huomiota sekä lapselle että vauvan äidille
Anna anteeksi vaikka vaimosi olisikin väärässä
Kuntoile ja pidä huolta itsestäsi, sinun on oltava lapsesi elämässä seuraavat 30 vuotta ja mieluiten vielä enemmän.
Ja naps, niin on ranteissa hiertävät kahleet joita kiristetään kuukausi kuukaudelta. 😖
No, perheen perustaminen on sitoutumista, ei siitä ole tarkoituskaan lähteä karkuun heti kun täytyy välillä asettaa lapset etusijalle. Onneksi se on vapaaehtoinen valinta. Omasta mielestäni kaiken arvoista.
Kuten monen sivun ohjeista käy ilmi ole täysi palvelija, älä pyydä mitään, jaksa palvella ja hemmotella vaikka kiitokseksi saat pelkkiä solvauksia ja yleensäkin tee juuri niinkuin nainen vaatii ja varaudu siihen että olet pelkkä sylkykuppi jonka niskaan kaadetaan kaikki paha olo ja mitään muuta et saa sanoa kuin kiitos kulta saanko lisää. Nuokaan ei todennäköisesti riitä niin varaudu eroon ja elareihin
Vierailija kirjoitti:
Kuten monen sivun ohjeista käy ilmi ole täysi palvelija, älä pyydä mitään, jaksa palvella ja hemmotella vaikka kiitokseksi saat pelkkiä solvauksia ja yleensäkin tee juuri niinkuin nainen vaatii ja varaudu siihen että olet pelkkä sylkykuppi jonka niskaan kaadetaan kaikki paha olo ja mitään muuta et saa sanoa kuin kiitos kulta saanko lisää. Nuokaan ei todennäköisesti riitä niin varaudu eroon ja elareihin
Sinä olet ilmeisesti se isä jonka elämä ei mitenkään muuttunut lasten tultua. Jatkoit omia menojasi kuten
ennenkin ja vaimoparka sai yksin selviytyä vauvan kanssa miten parhaiten taisi.
Jos yhdessä lapsia halutaan niin yhdessä toistansa kaikessa tukien ja auttaen ne myös hoidetaan!
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, että hän voi varautua siihen, että lapsen äiti maksaa hänelle elareita? Innokas isä tietysti ottaa lapsen mukaansa, kuinkas muuten, hänenhän se lapsi on.
Vierailija kirjoitti:
Vauva ei vaikuta alussa ihmiseltä, mutta se on kuitenkin, omalla tavallaan. Älä heti dissaa
Justiin näin. Vauva on jo syntyessään persoona ja sen kyllä huomaa ihan selvästi vaikka ei olisi vertailukohtaakaan. Ja sitten varoituksen sana: vauva myös ymmärtää puheesi jo kuukausia ennen kuin osaa itse puhua. Eli mieti mitä sanot :-)
Anna lapsen äidille unta ja omaa aikaa. Osoita että haluat viettää aikaa vauvan kanssa kahdestaankin. Pakkaa vauva vaunuihin ja lähde pitkälle lenkille. Kun vauva herää tai itkee, hyppää hoitamaan vauvaa yhtä usein kuin äiti. Ota vauvan yöhoito oma-aloitteisesti hoitaaksesi ainakin parina yönä.
Minun mieheni oli/on ihana isä ja olemme hoitaneet lapset täysin 50/50. Alussa olisin kuitenkin toivonut häneltä hieman lisää oma-aloitteisuutta, sitä että hän olisi itse ottanut hommia hoitaakseen eikä siten että minun piti alkuun aina pyytää häneltä. Hienosti hän sitten hoiti hommat mutta ärsytti että minun piti aina erikseen kysyä vaikka olin itsekin väsynyt ja aivan pihalla vauvanhoidosta.
Niin ja vaikka se olisi kuinka raskasta niin siedä äidin mielialanvaihteluita. Hormonit heittelevät ainakin ekoina parina kuukausina niin hirveästi että äiti ei itsekään pysy kyydissä että mikä kiikastaa. Ei kannata alkaa pohtimaan eroa ennen kuin imetys on lopetettu. Oma oloni normalisoitui heti imetyksen lopetuksen jälkeen.
Tsemppiä, varmasti menee hyvin ja jos osaat jo nyt pohtia asiaa, sinusta tulee varmasti huippuisä.
Mikä vaimosi ammatti on? Miten olette suunnitelleet ammatilliset asiat jatkossa? Miten aiotte sovittaa työn ja perhe-elämän kuviot. Mitä tästä olette kaavailleet? Kerrot vain omasta työstäsi, mutta onko vaimo siis odotusaikana työssä ja palaako samaan työhön? Kumpi teillä hoitaa lasta kotona ja minkäpituisia jaksoja?
Täältä terveiset laittaa 3 lapsen isä.