Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka salata sossulta lomareissun?

Vierailija
07.02.2015 |

Olen työtön ja saan toimeentulotukea ja asumislisää. Olen säästänyt jo 500 euroa lomaan ja aion säästää vielä toiset 500 euroa ennen lomaa, joka on joskus kesällä tai alkusyksyllä. Ajattelin lähteä Turkkiin. En ole vielä varannut mitään.
Nyt murehdin sossua. Mitä mieltä ne ovat lomailusta? Jos menen viikoksi ulkomaille, niin kostaako ne sen jotenkin? Katsovat että kun tuo pystyy säästämään tonnin lomaan, niin sille ei tarvitse antaa pariin kuukauteen rahaa.
Ajattelin kysyä, voiko lomailla niin että tiliotteeseen ei jää jälkeä lomasta? Maksaa lennot käteisellä, samoin hotellihuoneen. Tai hostelli, jos sellaiseen menen?
Ja vielä lisään että menisin töihin jos sellaisen saisin. Ihan vain niille tiedoksi joiden mielestä olen lusmu joka ei tee töitä koska ei huvita. Olen syönyt halpaa ruokaa ja kituuttanut kaikessa näiden lomarahojen eteen. Tuo loma on ainoa ilo elämässäni pitkään aikaan.

Kommentit (222)

Vierailija
41/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:40"]Mä olen tota itse asiassa aikoinaan kysynyt kun itse olin sossun asiakas, että saako säästää. No, eihän siitä toimeentulotuesta sitten mitään lopulta jäänyt säästöön, mutta luvan sain että olisin oikein säästötilille saanut tallettaa rahaa ja silti saada toimeentulotukea. Mikset kysy suoraan lupaa?
[/quote]

Kai sitä voisi kysyä lupaakin. Mutta uskon tässä vaiheessa että ei se sossulle kuulu miten säästämäni rahat käytän. Ap

Vierailija
42/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ks. Finlexistä KHO:n ratkaisut. Toimeentulotukiasiakas saa säästää osan toimeentulotuesta ilman, että sitä katsottaisiin myöhemmin uudestaan tuloksi.

Voit maksaa kortilla mitä menoja haluat, ihan rauhassa. Ei tarvitse pelleillä käteisen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten voi olla niin että olet työtön ja saat toimeentulotukea 485e? Olet siis saanut karenssin tai kieltäytynyt työnhausta? Ei kai samanlaisia ongelmia liity työttömyyskorvaukseen kuin tt-tukeen? (Tai siihen että saa molempia yhtäaikaa?) Vai oletko olla 25-vuotias, kouluttamaton nuori, joka ei ole oikeutettu muuhun kuin tt-tukeen? Silloin pitäisi saada leikattua tukea?

Vierailija
44/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:40"]lentoliput ostat jonkun toisen tililtä ja maksat käteisellä takaisin. otat käteistä sinne mukaan niin ei tiliotteissa näy ulkomaan maksut. mun mielestä olet lomasi ansainnut, hauskaa matkaa :)
[/quote]

Kiitos paljon. Pidän hauskaa :)
Ap

Vierailija
45/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:32"]Ei se musta sossun asia ole jos olet SÄÄSTÄNYT itse rahat etkä tienannu niitä pimeästi. Itselläkin n. 4000€ säästössä ja olen parhaillaan työtön ja saan toimeentulotukea. Jos elää säästeliäästi ja tiukasti niin ei siitä kuulu sakottaa. Anna palaa vaan, oot lomasi ansainnut :) Kyllä niitä töitä vielä kerkee tehdä.
[/quote]

Vittu ymmärrätkö että ne ei ole sun rahoja.

Vierailija
46/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voit sutata mustalla tussilla tiliotteessa ne kohdat mitä et halua sossun näkevän.

Vierailija
47/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hups, en saa toimeentulotukea vaan siis ansiopäivärahaa.. Melkeen meni oikein. En tiiä noista sossun asioista mitään..

T. 4000e säästössä..

Vierailija
48/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko parempi tuhlailla kaikki tukirahat tupakkaan, alkoholiin, uusiin vaatteisiin? Nope. Samat tt-tuet ne on kaikille ja jokainen voi itse päättää kuinka rahansa käyttää. Kaikki te kitisijät saatte ihan saman määrän, jos elämäntilanne on sama. 

1. Maksa lennot jonkun muun tililtä ja maksa käteisellä takaisin

2. Maksa hotelli paikan päällä käteisellä

3. Vaihda valuutta käteisellä jossain rahanvaihtopisteellä

That's it! :) Hauskaa lomaa!

Vierailija
49/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:32"]Ei se musta sossun asia ole jos olet SÄÄSTÄNYT itse rahat etkä tienannu niitä pimeästi. Itselläkin n. 4000€ säästössä ja olen parhaillaan työtön ja saan toimeentulotukea. Jos elää säästeliäästi ja tiukasti niin ei siitä kuulu sakottaa. Anna palaa vaan, oot lomasi ansainnut :) Kyllä niitä töitä vielä kerkee tehdä.
[/quote]

Jauha sie potaskaa mulla sossu pakotti elämään 6000€ säästöillä kun en ollut työkykyinen jalkani katkaistuani. Ei työttömyystukia ei tt-tukea. Itkuhan siitä tuli mutta mikä teet..

Vierailija
50/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:49"]Siis miten voi olla niin että olet työtön ja saat toimeentulotukea 485e? Olet siis saanut karenssin tai kieltäytynyt työnhausta? Ei kai samanlaisia ongelmia liity työttömyyskorvaukseen kuin tt-tukeen? (Tai siihen että saa molempia yhtäaikaa?) Vai oletko olla 25-vuotias, kouluttamaton nuori, joka ei ole oikeutettu muuhun kuin tt-tukeen? Silloin pitäisi saada leikattua tukea?
[/quote]

Olen kieltäytynyt orjatyöstä. Ap

Vierailija
51/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo... Jos ihmisellä on säästöjä, ei toimeentulotukea tipu! Minun piti myydä autoni, koska se on "realisoitavaa omaisuutta". Siinä oli mukava hakea työpaikkaa, kun ei ollut autoa; työpaikka olisi saanut olla vähän kauempanakin mikäli minulla olisi ollut se auto! No, onneksi sain töitä ihan siedettävän matkan päästä ja pystyin aluksi kulkemaan bussilla.

Mikäli sossun asiakkaita oikeasti kohdellaan näin eriarvoisesti, pitäisi siitäkin kyllä nostaa meteli.

Vierailija
52/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin säästin tt-tuesta ja lähdin lapseni kanssa ulkomaille. 2 vuotta siinä meni, että rahat oli kasassa. Äitini varasi lennon ja hotellin ja maksoi ne tililtään. Annoin rahat hänelle sitten käteisenä.

Vierailija
53/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:39"]sossu ei kylläkään ota kantaa siihen mihin ne rahat käytetään. jokainen saa sen perusosan, ja sen saa käyttää niinkuin parhaakseen näkee. kyllä pulsutkin pistää koko rahan edestä haiseen viinaan, eikä sille kukaan voi mitään, jotain sanktioo muodollisesti jaetaan JOS ei hae töitä. Tietenkään lisää rahaa ei saa, jos ei sillä perusosalla saa elämistään hoidettua, mutta mikäli elää kitsaasti voi ihan hyvin ostaa vaikka tonnin tietokoneen, ei kukaan siihe tule puuttumaan.

eli ehdotan, että kun saat tuen, ostat sillä netistä ne lennot ihan niin vaan. sitten elät loppukuun miten elät. sitten seuraavana kuuna kun saat lisää ostat niillä hotellin. jne. toki voit matkalla käyttämäsi rahat nostaa köteiseksi nii ei jää tiliotteisiin merkintää.
[/quote]

Potaskaa kuvittele sinä vaan että toimeentulotukelainen saa matkustella ja koetella sossusta rahaa.. Huhu. Ei muuten saa.

Vierailija
54/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toimeentulotukea säästää, se otetaan huomioon laskelmassa. Se on tarkoitettu käytettäväksi kuukauden tai kahden aikana riippuen siitä saako sitä kuukaudeksi vai kahdeksi yhdellä päätöksellä. Työttömyyskorvauksella monet ovat matkustelleet ja sitä ei syynätä samalla intensiteetillä kuin tt-tukea. 

Vierailija
55/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:42"]

Minulle jää vuokran jälkeen käteen vähän alle 500 euroa. En käy ravintoloissa, en tupakoi ja en omista autoa. Osan vaatteista ostan kirppikseltä, samoin monet tavarat. Kokkaan itse, en syö ulkona. Olen säästänyt 100 euroa kuussa ilman mitään ongelmia. Ap

[/quote]

Vuokran jälkeen 500 euroa?! Maksaako Kela sun vuokran kokonaisuudessaan? Ei hitto, jättäydyn saman tien töistä pois! Olen kateellinen, oikeasti.

Vierailija
56/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole kunnon sossun asiakas jos nostat vain työttömyysturvaa ja asumislisää... Eli kukaan ei katso tiliäsi millään tavalla.

Vierailija
57/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästeliäs pystyy hyvinkin matkustamaan toimeentulotuella, itse olen matkustellut esim. jenkeissä Nykissä ja Losissa ja Las Vegasissa tosin matkojen säästämiseen menee melko kauan.

Pistä ystävä tilaamaan lennot ja varaamaan hotelli, muut käyttörahat nostat ennen matkaa käteiseksi. Hyvää matkaa ... 

Vierailija
58/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:34"]Nostat rahaa tililtä säännöllisesti muutaman kympin. Kun on aika maksaa lennot ja hotelli, perustat eri pankkiin tilin, talletat rahaa, maksat matkan ja suljet tilin. Sossu ei ehdi tietää koko tilistä mitään.
[/quote]

Jaa, me jouduimme kerran hakemaan toimeentulotukea ja sieltä tuli ensin kieltävä vastaus jossa valitettiin jostain "tilistä mikä on sinulla ennen ollut". Itse en kyllä muista kyseistä tiliä mutta jostain olivat senkin kaivaneet. Ihmettelen vaan mitä helkutin väliä sillä on onko mulla JOSKUS OLLUT vaikka miljoona tiliä.

Vierailija
59/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei ainakaan Tampereen tt-hakemuksessa ei kysytä onko hakija oleskellut ulkomailla viimeisen kuukauden aikana, jolloin sai tt-tukea. Toisaalta jos sinulla on 4000e säästöä, et tarvitse tt-tukea. Tt-tuen kuukauden perusosalla saat matkustaa.

Vierailija
60/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:49"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:32"]Ei se musta sossun asia ole jos olet SÄÄSTÄNYT itse rahat etkä tienannu niitä pimeästi. Itselläkin n. 4000€ säästössä ja olen parhaillaan työtön ja saan toimeentulotukea. Jos elää säästeliäästi ja tiukasti niin ei siitä kuulu sakottaa. Anna palaa vaan, oot lomasi ansainnut :) Kyllä niitä töitä vielä kerkee tehdä. [/quote] Vittu ymmärrätkö että ne ei ole sun rahoja.

[/quote]

Ihan itse olen säästänyt omat rahani silloin kun olin TÖISSÄ saakelin apina. Ja en saakkaan toimeentulotukea vaan ansiosidonnaista, sekoitin ton asian. En tiedä noista sossun asioista mitään. Huhhuh, onneksi kohta pääsee takasin töihin.