WTD-Nata mässäilee hanhenmaksalla - epäeettistä! =(
Nata on laittanut instagramiin kuvan ravintola Gaijin annoksesta ja on näemmä syönyt hanhenmaksaa. Hyh hyh! Suomessa hanhenmaksan tuotannossa on hanhien pakkosyöttö kielletty, mutta ilmeisesti ravintola Gaijin hanhenmaksa ei ole suomalaista? Ainakin Gaijin on Animalian hanhenmaksalistalla, joka pitää sisällään ravintolat "jotka joko eivät ole vastanneet mistä maasta tarjottu hanhenmaksa on peräisin tai ovat vastanneet sen olevan ulkomaalaista ja siten todennäköisesti pakkosyötettyä."
Nata hei, kerro meille onko syömäsi hanhenmaksa suomalaista vai ulkomaista julmaa eläinrääkkäystä? Jos Gaijin hanhenmaksa on ulkolaista, niin tippuu kyllä pisteet jos Nata haluaa tuollaista tukea!
Nimimerkillä katsokaa videoita hanhien pakkosyötöstä...
Kommentit (170)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 16:26"]
Taidat olla yhtä vajaa kuin ne seuraamasi ja sokeasti ihailemasi bloggaajat. Mene takaisin niiden blogeihin imemään niiden pyllyä, susta tuskin muuhunkaan on, jos sun argumentaatiotaidoista voi jotain päätellä.
[/quote]
Minä en edes lue blogeja, enkä käytä alapääsanoja koska olen koulutettu ja sivistynyt. Sinun surkealle päättelykyvyllesi ei ainakaan voi mitään Nobelin palkintoa antaa.
[/quote]alapääsanoja?!!? :D Kuulostat samalta kuin mun 4-vuotiaani.. :D Mamma, du ska int tala sondänt vessaspråk... :D
[/quote]
Ainakin nelivuotiaasi on sua fiksumpi tapaus jos puuttuu sun ällön rumaan kielenkäyttöön, on siis tainnut tulla isäänsä.
Lähden kohta kauppaan ja ostan hanhenmaksaa illaksi. Osaksi siksi että pidän siitä ja osaksi siksi että se ärsyttää kaiken maailman viherpiipertäjiä, turkistenvastustajia ja muuta joukkoliikennettä käyttävää roskaväkeä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 15:42"]
Jos nyt kuitenkin keskittyisitte vaikka ihan omiin syömisiinne, ettekä täällä jeesustelisi jonkun ihmisen ravintolakäynneistä. Mistä luulette, että ihmisten negatiivinen suhtautuminen kasvissyöjiin, vegaaneihin ja eettisiin syöjiin tulee? Olette niin tuomitsevia ja ehdottomia. Ihan mielenkiinnosta kysyisin, MITÄ TE SITTEN SYÖTTE kun olette kerran nin paljon parempia ihmisiä.
[/quote]
Kannattaa muistaa, että ko bloggaaja taannoin syyllisti itse blogissaan kaikki tonnikalan syöjät., kun oli nähnyt kalastusvideoita. Luulenpa, että tässä kohdin on syynä silkka tietämättömyys, koska vaikea kuvitella ihmisen, joka ahdistuu tonnikalan kalastuksesta ei tuntisi mitään katsoessaa hanhien pakkosyöttöä ja niiden sairastuttamista rasvamaksaan. Mitä sairaampi hanhenmaksa, sitä mehukkaampaa nääs.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 23:38"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 23:36"]
Ihan oikeesti en oo ikinä ennen kuullut. Onko tää yleistäkin tietoa? Ei näytä olevan kun ei oikeesti kukaan tiedä. Oisko kannattanu alottaa esim. otsikko aiheesta hanhien pakkosyöttö? Eikä "siis tää bloggaaja meni taas tekeen tälleen". Umm, ketään ei itseasiassa kiinnosta ja hyvää tarkoittava aihe menee sivusuun. Todellista eläimistä välittämistä aloittaa tällainen ketju kun vois tuoda ihmisten tietoisuuteen ITSE ASIAN. huoh
[/quote]
Vaikka sä pikkuteini et tietäisi, niin se ei tarkoita mitään, koska olet joku sivistymätön keravateini.
Normaalit ihmiset kyllä tietävät tällaiset asiat, ja ehkä sinäkin joskus, jos pääset jonnekin sivistyksen pariin sieltä keravan amiksesta.
[/quote]
En ole minä tuo ystävällisesti hanhenmaksasta kysynyt kommentoija, mutta mikä helvetti sinua vaivaa kun haukut toista noin? Minä olen tässä keskustelussa tuonut myös esille, etten ole ollut tietoinen hanhenmaksan tuotannosta millään lailla. Tiedän kyllä, miten turkiseläimiä, kanoja, maitolehmiä ja possuja kohdellaan, ja pyrin tekemään ostokseni järkevästi luomua suosimalla.
Hanhenmaksa ei ole mulle millään tavalla ollut mielenkiintoinen ruoka-aine. En pidä maksasta ja tuskin söisin sitä jos olisi jossakin tarjolla :D Olenko sinusta sivistymätön ihminen? Missä aikakausilehdissä ja mediassa hanhenmaksatuotannon epäeettisyydessä keskustellaan? Tähän ei nyt oteta lukuun mitään Animalian sivuja – ne ei musta kuulu tavallisen ihmisen päivittäiseen mediaseurantaan. Kerrotko minulle nyt MISTÄ hanhenmaksan epäeettisyys pitäisi olla tullut tietoisuuteeni?
Rinnastat myös hieman virheellisesti sivistyneisyyden ja koulutustason. Nämä eivät mielestäni täysin korreloi keskenään. Vaivaudutko vastaamaan kun kerron, että olen koulutukseltani KTM? Ei tarvitse huudella mistään Keravan amiksista.
Kyllä nata tietää hanhenmaksan syntytavasta. Hänelle huomautettiin ed. postauksessa eettisyydestä ja hän sanoi kyllä tietävänsä muttei vaan välitä, että ottakaa ravintolaan mieluummin yhteyttä kuin häneen. Häntä ei saa arvostella. Että näin hieno ja eettinen ihminen!
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 12:04"]
Ihan oikeesti en oo ikinä ennen kuullut. Onko tää yleistäkin tietoa? Ei näytä olevan kun ei oikeesti kukaan tiedä. Oisko kannattanu alottaa esim. otsikko aiheesta hanhien pakkosyöttö? Eikä "siis tää bloggaaja meni taas tekeen tälleen". Umm, ketään ei itseasiassa kiinnosta ja hyvää tarkoittava aihe menee sivusuun. Todellista eläimistä välittämistä aloittaa tällainen ketju kun vois tuoda ihmisten tietoisuuteen ITSE ASIAN. huoh
[/quote]
Vaikka sä pikkuteini et tietäisi, niin se ei tarkoita mitään, koska olet joku sivistymätön keravateini.
Normaalit ihmiset kyllä tietävät tällaiset asiat, ja ehkä sinäkin joskus, jos pääset jonnekin sivistyksen pariin sieltä keravan amiksesta.
[/quote]
En ole minä tuo ystävällisesti hanhenmaksasta kysynyt kommentoija, mutta mikä helvetti sinua vaivaa kun haukut toista noin? Minä olen tässä keskustelussa tuonut myös esille, etten ole ollut tietoinen hanhenmaksan tuotannosta millään lailla. Tiedän kyllä, miten turkiseläimiä, kanoja, maitolehmiä ja possuja kohdellaan, ja pyrin tekemään ostokseni järkevästi luomua suosimalla.
Hanhenmaksa ei ole mulle millään tavalla ollut mielenkiintoinen ruoka-aine. En pidä maksasta ja tuskin söisin sitä jos olisi jossakin tarjolla :D Olenko sinusta sivistymätön ihminen? Missä aikakausilehdissä ja mediassa hanhenmaksatuotannon epäeettisyydessä keskustellaan? Tähän ei nyt oteta lukuun mitään Animalian sivuja – ne ei musta kuulu tavallisen ihmisen päivittäiseen mediaseurantaan. Kerrotko minulle nyt MISTÄ hanhenmaksan epäeettisyys pitäisi olla tullut tietoisuuteeni?
Rinnastat myös hieman virheellisesti sivistyneisyyden ja koulutustason. Nämä eivät mielestäni täysin korreloi keskenään. Vaivaudutko vastaamaan kun kerron, että olen koulutukseltani KTM? Ei tarvitse huudella mistään Keravan amiksista.
[/quote]
En ole tuo "haukkuja". Itse olen saanut valistusta hanhenmaksan tuotannosta ihan sanomalehdistä, tv-uutisista ja muista tv-ohjelmista, aikakauslehdistä, kirjoista ym. en nyt muista mistä ensimmäisen kerran. Ehkä jopa koulun köksässä. Tietotulva nykymaalmassa on siin suuri, joten ihan ymmärrettävää, että kaikki tieto ei kaikkia tavoita.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 12:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En ole tuo "haukkuja". Itse olen saanut valistusta hanhenmaksan tuotannosta ihan sanomalehdistä, tv-uutisista ja muista tv-ohjelmista, aikakauslehdistä, kirjoista ym. en nyt muista mistä ensimmäisen kerran. Ehkä jopa koulun köksässä. Tietotulva nykymaalmassa on siin suuri, joten ihan ymmärrettävää, että kaikki tieto ei kaikkia tavoita.
[/quote]
Jatkan sen verran, että mielestäni nyky-yhteiskunnassa kuuluu yleissivistykseen tietää ruuantuotannosta ja alkuperästä pääasiat. Se on tietysti yksilön omasta tiedonjanosta kiinni, kuinka sivistää itseään, kouluttautumalla vai maailmanmenoa seuraamalla, vai sekäettä.
Turhauttaa, että miksi maailman pitää olla tällainen, että kaiken maailman kusipäät saa riistää ja kiduttaa toisia ihmisiä / eläimiä ihan niin paljon kuin ikinä jaksavat, ja sit se on yksittäisen kuluttajan vastuulla jaksaa penkoa ja kaivella tiedot ja taustat esiin joka ikisestä paidasta ja meikkipurtilosta ja ruokatavarasta. Ja jos ei jaksa, niin sit tulee koko ajan tietämättään tukeneeksi ties mitä hirveyksiä. Ja vaikka itse jaksaisikin panostaa ja ostaa kalliimpaa, jotta olisi eettisempää, niin sit ne 500 muuta kuitenkin ostaa sitä kidutetun hanhen maksaa ja elävältä nyljettyjen jänisten nahkaa ja what not. Toivoisin, että joskus saataisiin jotkut globaalit lait suitsimaan kaikkea sitä riistoa ja ympäristön tärvelemistä, ettei kaikki olisi vain yksilön omastatunnosta kiinni...
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 20:12"]
Tämä ketju on aika sekopäistä luettavaa, mutta siinä mielessä minusta bloggaajan valintoihin voi kiinnittää tavan tallukkaa enemmän huomiota, että bloggavat ovat mielipidevaikuttajia. Tuokin instagram-kuva toimii samalla myös kyseisen ravintolan mainoksena.
Mitä kateellisten panetteluun tulee, niin kyllä jokainen voi maistaa kalliitakin ruokia jos vain haluaa. Kyse on siitä mihin rahansa panee, oli sitten "köyhä" tai "rikas".
Kuka on se toinen hanhenmaksaa syövä bloggaaja, josta ylempänä ketjussa mainittiin? En tunne skeneä tarpeeksi. :)
[/quote]
On niitä useampia, mutta eivät ole profiloituneet tiedostaviksi, kuten Nata, niin eivät samalla tavalla kaksinaamaisia.
Eiköhän trendikkyys ole se avainsana. Mahtaisiko Nata hehkuttaa somessa jotain neverhöörd ravintolaa, vaikka ruoka hyvää olisikin?
Mä luulin olevani pesunkestävä av-mamma, mut tää keskustelu on aika vaivaannuttavaa. Ihanko MÄSSÄILEE hanhenmaksalla ja syynä venäläisyys? Voi tsiisus. Ei kiinnosta enää keskustella hanhenmaksan eettisyydestä, kun argumentit on tuota luokkaa.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 01:03"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 01:01"]
Miten voi joku olla nöin törkeä ihminen luonteeltaan. Suorastaan häikäilemätön. Oksettaa.
[/quote]
Mieti hetken aikaa sen sukujuuria ja mistä se on kotoisin, yksinkertainen vastaus....
[/quote]
No en tiedä johtuuko mistään sukujuurista. Ehkä lähinnä siitä, että on suosittu bloggaaja. Ympäri maailman niillä kaikista suosituimmilla bloggaajilla näkyy olevan yhteisenä tekijänä häikäilemättömyys.
Jostain syystä ne ns. mukavimmat ja terveellä tavalla vaatimattomat ihmiset eivät tunnu pääsevän kovin pitkälle blogimaailmassa. Vähän hassu juttu, kun ajattelee. Luulisi, että mukava blogipersoona vetoaisi lukijoihin enemmän kuin ne kaikista röyhkeimmät ja överipinnallisimmat egoistit.
Mua nauratti jokin jälkikommentti jossa Nata pyysi anteeksi kun oli mielestään reseptipostauksellaan aiheuttanut veriappelsiinien loppuunmyynnin.
Monet bloggaajathan ovat kirjoittaneet veriappelsiineista jo useampana talvena ja viimeisimpänä nyt Eeva Kolu - oikea ruokabloggaaja - ennen Nataa.
Ja itse olen todennut aikaisempina talvina että ainakin Lapissa veriappelsiinit on joka ikinen talvi myyty loppuun heti kuorman saavuttua. Tämä vuosi ei ole poikkeus. Vaikka ryönäprinsessa Natalia niistä suvaitsikin kirjoittaa :D
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:06"]
Mua nauratti jokin jälkikommentti jossa Nata pyysi anteeksi kun oli mielestään reseptipostauksellaan aiheuttanut veriappelsiinien loppuunmyynnin. Monet bloggaajathan ovat kirjoittaneet veriappelsiineista jo useampana talvena ja viimeisimpänä nyt Eeva Kolu - oikea ruokabloggaaja - ennen Nataa. Ja itse olen todennut aikaisempina talvina että ainakin Lapissa veriappelsiinit on joka ikinen talvi myyty loppuun heti kuorman saavuttua. Tämä vuosi ei ole poikkeus. Vaikka ryönäprinsessa Natalia niistä suvaitsikin kirjoittaa :D
[/quote]
Aivan kuin ystävänsä Hanna G joka taitaa myös uskoa olevansa resepteineen vastuussa siitä että avokadot ja sitruunat loppuvat kaupasta. Avokadot taisi kyllä joskus ensimmäisen pastareseptin ilmestyttyä loppuakin, mutta en sitten tiedä pitääkö siitä syyttää Hannaa, sopulisuomalaisia ja somea, sesongin vaihtelua vai mitä.
Mutta aiheeseen vielä, syöhän Nata broileria ja punaista lihaakin, ei varsinaisen eettisiä valintoja nekään. Eikä Lidlin vihannekset taida juuri olla luomua. Tuskin maitorahkakaan. Tuskin kukaan ketjun kommentoijistakaan on ruokailuineen täydellisen eettinen, ja kumpi on parempi: syödä hanhenmaksaa kerran vuodessa vai brasilialaista broileria viikoittain? On jokaisen oma valinta mitä suuhunsa pistää, mutta samalla täytyy olla valmis kantamaan omalta osalta vastuuta ruoan alkuperästä: hanhen pakkosyötöstä, punaisen lihan hiilijalanjäljestä, soijanviljelyn ongelmista. Itse kukin valitkoon kumpi on ensisijaista, hedonismi vai eettisyys - vai voiko ne olla jotenkin tasapainossa.
Soijasta suurin osa viljellään rehuksi tehotuotetulle lihakarjalle, joten vegaanien tuskin on syytä potea morkkista vaikka söisi jotain soijabolognesea joka päivä.
Nata taas on nolo ja ylimielinen, eikä kommenttiensa perusteella kovin hyvin perillä ruoan tuotantoon liittyvistä epäkohdista tai kysynnän ja tarjonnan laeista.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 01:15"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 01:01"]
Noniin, Nata on vastannut instassa jonkun kommenttiin hanhenmaksasta.
"mä tuen kulutusvalinnoillani lähinnä paikallisia ravintolayrittäjiä. Kannattaa olla heihin mielummin yhteydessä, koska siellä se ankanmaksa seisoo, tilasin minä tai en."
EI VITTU uskooko Nata itse noihin naurettaviin väitteisiinsä? Ei se hanhenmaksa ole listalla jos ei sitä kukaan tilaa. Nata tukee omalla valinnallaan eläinrääkkäystä - ei kyse ole mistään "ravintolayrittäjyyden tukemisesta".
Miten voi joku olla nöin törkeä ihminen luonteeltaan. Suorastaan häikäilemätön. Oksettaa.
Samalla linjalla voisi vetää vaikka orjuuttamisen kanssa. "No olkaa niihin orjien omistajiin yhteydessä, ei oo mun vika, mä vaan ostan niiden orjien tekemiä tuotteita, en oo itse vastuussa mistään" :D
[/quote]
Nyt mulla tuli paha mieli tosta sun syyllistämisestä :( Minä syön vegaaniliiton oppien mukaan lapsiorjien poimimia soijapapuja ja pähkinöitä ja etelän hedelmiä, joiden myrkytysten vuoksi orjapoimijat sairastuvat. Just luin yhdestä lehdestä, että soijanviljely tuhoaa maapallon ja minä vaan puputan soijaa kuola suupielistä valuen. Mulla on niin paha olla :(
[/quote]
Mulla tuli VIELÄ pahempi mieli, koska minun lihansyöntini takia ensin sademetsää kaadetaan soijanviljelyn tieltä, lapsiorjat poimivat soijapapuja, ja sitten soijaa syötetään epäeettisissä oloissa pidettäville eläimille ja sitten ne eläimet tapetaan. Soijanviljely lihakarjaa varten tuhoaa maapallon ja minä vaan puputan lihaa kuola suupielistä valuen. Mulla on niin paha olla :(
Pakkosyötetyn hanhen maksan syöminen on oodi eläinten kiduttamiselle ihmisen uskomattoman turhamaisuuden ja itsensä palvonnan nimissä. En ole vegaani, mutta joku raja tulee mullakin vastaan.
Entä ankat??? Herkusta saa hanhenmaksan lisäksi ankanmaksaa, onko se eettisempää kuin hanhenmaksa vai eikö ketään kiinnosta ankkojen kohtalo koska se niiden maksa on halvempaa eikä niin luksusta kuin hanhen???