Pelottaa että synnytän jättivauvan
Minä olen 179cm ja mies 198cm. Joten tuskin sieltä kovin pientä tirriäistä putkahtaa...
Kuinkahan helposti myöntävät keisarileikkauksia ihan vaan vauvan koon vuoksi?
Kommentit (44)
Oletko itse lihava? Eiköhän se vaikuta myös vauvan kokoon?
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:40"]Oletko itse lihava? Eiköhän se vaikuta myös vauvan kokoon?
[/quote]
Olen 75kg, eli en erityisen lihava pituuteen suhteutettuna.
Kiitos esimerkkien kertojille! Ap
Etköhän saa neuvolasta painoarvioita?
Miehen koko ei vaikuta vauvan syntymäkokoon.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:42"]Etköhän saa neuvolasta painoarvioita?
[/quote]
Raskaus vielä tosi varhasessa vaiheessa. Etukäteen vasta murehdin. Ap
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:44"]Miehen koko ei vaikuta vauvan syntymäkokoon.
[/quote]
Miksei vaikuttaisi? Vaikuttaahan se sitten vauvan kasvuun kohdun alkopuolella?
Minä 160 mies 185 ja vauva 2,5 kg. Eli ihan pienimmästä päästä. Ei se koko siis hirveesti vaikuta syntymäpainoon.
Ei se lihavuuskaan vaikuta.
Minä olen painanut synnysten aikaan 95-118kg ja vauvat on olleet 3480/53 (39+6), 2980/47,5 (38+6), 2480/45,5 (38+4), 2920/47,5 (36+4).
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:44"]Miehen koko ei vaikuta vauvan syntymäkokoon.
[/quote]
Miksei vaikuttaisi? Vaikuttaahan se sitten vauvan kasvuun kohdun alkopuolella?
[/quote]
Alkopuolella :D Niin, ulkopuolella tarkoitin.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:44"]Miehen koko ei vaikuta vauvan syntymäkokoon. [/quote] Miksei vaikuttaisi? Vaikuttaahan se sitten vauvan kasvuun kohdun alkopuolella?
[/quote]
Niin, siihen vaikuttaakin.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:44"]Miehen koko ei vaikuta vauvan syntymäkokoon. [/quote] Miksei vaikuttaisi? Vaikuttaahan se sitten vauvan kasvuun kohdun alkopuolella?
[/quote]
Niin, siihen vaikuttaakin.
[/quote]
Eli vauvan kasvuun kohdussa vaikuttaa vaan äidin geenit? Ja tietty elintavat raskausaikana? Tää oli uutta tietoa! Ap
Luonto on viisas. 150-senttinen nainen voi saada lapsen vaikka yli 2-metrisen miehen kanssa.
Jos ei vauva ihan jättiläinen ole (jolloin tekevät sektion), niin käsittääkseni koko ei välttämättä tee synnytyksestä helpompaa tai vaikeampaa. Oma vauvani oli 2020 ja syntyi käynnistyksellä. Oli todella kivulias ja kauhea synnytys. Kätilö sanoikin,että isompi vauva saattaa tulla helpommin, kun paino auttaa synnytyskanavassa eteenpäin. Tikit sain minäkin, vaikka lapsi oli 45 cm pitkä ja kevyt.
Nyt on toka tulossa, rakenneultrassa lapsi oli keskikokoinen, tai ehkä vähän isompikin. Ei pelota paino ollenkaan. Päin vastoin, pelkäsin, että tästäkin tulee pieni. Pienipainoisella vauvalla oli kaikenlaisia ongelmia, vaikkei mitään vaikeaa. Ei esim. jaksanut imeä rintaa, eikä imetyksestä koskaan tullut mitään.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:44"]Miehen koko ei vaikuta vauvan syntymäkokoon.
[/quote]
Miehen perimä vaikuttavaa lapsen syntymäpainoon. Jalostussonnin jälkeläisissä mitataan syntymäpainoa ja jotkin sonnit tekevät pieniä jälkeläisiä. Miksi näin ei olisi myös ihmisillä. Mutta eipä tätä voi ihmisillä niin helposti testata, kun ei tule tuhansia jälkeläisiä.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:44"]
[/quote]
Totta kai vaikuttaa. Aikuisena isokokoisemmat (lue harteikkaat ja pitkät) ihmiset usein syntyvät suurempina eli genetiikka vaikuttaa myös seuraavassa sukupolvessa. Näin oli sanottu lääkärissä kaverilleni, joka normikokoinen (alle 170 cm) ja mies kaksimetrinen. Molemmat vauvat olivat jättikokoisia. Pituutta melkein 60 cm ja painoa lähes 5 kg.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:56"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:44"]
[/quote]
Totta kai vaikuttaa. Aikuisena isokokoisemmat (lue harteikkaat ja pitkät) ihmiset usein syntyvät suurempina eli genetiikka vaikuttaa myös seuraavassa sukupolvessa. Näin oli sanottu lääkärissä kaverilleni, joka normikokoinen (alle 170 cm) ja mies kaksimetrinen. Molemmat vauvat olivat jättikokoisia. Pituutta melkein 60 cm ja painoa lähes 5 kg.
[/quote]
Siinäpä on ollu pitkiä ja laihoja vauvoja!
Kyllä neuvolassa tarkkaillaan vatsan kokoa ja tehdään painoarvioita juuri jotta tarvittaessa päästäisiin tekemään synnytystapa-arvio.
Olet itse pitkä, joten on mahdollista että sinulle on helpompi synnyttää nelikiloinen lapsi kion jolleki. 150cm pitkälle, mutta eihän se aina ihan näin suoraviivaisesti mene. Synnytystapa-arviossa tehdäänkin lapsen painoarvion lisäksi myös arvio lantion mitoista.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:56"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:44"] Miehen koko ei vaikuta vauvan syntymäkokoon. [/quote] Totta kai vaikuttaa. Aikuisena isokokoisemmat (lue harteikkaat ja pitkät) ihmiset usein syntyvät suurempina eli genetiikka vaikuttaa myös seuraavassa sukupolvessa. Näin oli sanottu lääkärissä kaverilleni, joka normikokoinen (alle 170 cm) ja mies kaksimetrinen. Molemmat vauvat olivat jättikokoisia. Pituutta melkein 60 cm ja painoa lähes 5 kg. [/quote] Siinäpä on ollu pitkiä ja laihoja vauvoja!
[/quote]
Pituutta en muista tarkkaan, mutta kaveri kielsi tuomasta lahjaksi 60 cm vaatteita, kun pääsivät kotiin, kun eivöt mahdu.
Olin huolissani myös tokassa raskaudessa, koska tunsin että vauva oli suurempi kuin esikoistyttö, joka hänkin oli 3,8kg. Poika syntyi kuitenkin hienosti 4,3kg oli painoa. Pieni eppari leikattiin, muita vaurioita ei tullut. Haava parani tosi hyvin ja nopeasti. Mullekin kätilö sanoi, kun ihmettelin vauvan painon kuultuani, miten hyvin se meni, että isot vauvat ei mahdu laskeutumaan virheasennossa. Eli jos on laskeutuakseen, yleensä syntyy ongelmitta. Ja jos ei laskeudu, se on menoa sektioon.
Minä olen 180 ja mies 190 ja meidän lapset on olleet 53cm&3800g, 52cm&4000g ja 50cm&3600g (oli 2vk etuajassa) Isohkoja vauvoja mutta ei valtavia. Synnytykset kaikki alateitse, ei sen pahempia repeämiä.