Älä päästä sitä koiraa luokseni! T. lenkkeilijä
Ihan oikeasti nyt! Terveisiä täältä etelä-suomalaisesta kaupungista, jossa on ihan älytön määrä koiria. Harrastan lenkkeilyä, ja nyt alkaa tulla mitta täyteen! Ensinnäkin, koirat tulee olla kytkettyinä. Toiseksi, ei ole kivaa että koira haukkuu ja hyppii hihnassaan kohti minua kun juoksen ohi. Saati, että tulee juosten ja haukkuen kohti ja hyppii päin koska ei ole hihnassa. Kaikkein ärsyttävintä on, kun koirat päästetään lapsen luokse kysymättä ensin lupaa. "Ei se mitään tee" on yleisin mitä kuulee, mutta onko tullut mieleen että lapsi saattaa a) pelätä koiria tai b) olla niille pahasti allerginen.
Ja tähän ketjuun ei nyt kuulu ne "opettakaa lapsellenne että vieraita koiria ei lähestytä ilman lupaa" - jutut, koska ainakin minä olen sen opettanut kuopukselleni. Esikoiselle ei tarvitse, hän pelkää hysteerisesti koiria ja se johtuu siitä, että eräät eivät osaa pitää koiriaan kurissa.
Kommentit (290)
Itsehän kyllästyin näihin elukoihin pururadoilla.
Aikani sitä siedin, mutta joku kerta napsahti ja otin radan varresta paksun oksan ja huusin takaa päin minua kohti juoksevalle koiralle, että saatanan rotta askelkin vielä niin päästäsi ei ole mitään jäljellä. Haha, lähti kyllä ämmä rakkeineen sukkelasti eri suuntaan.
Ihan sama jos pitää hulluna. Parempi vaan jos pysyy pois kyseiseltä pururadalta :D
10 vielä jatkaa. Äsken olin tulossa koirani kanssa sisälle, ja kaksi n. 4-vuotiasta tenavaa juoksivat päin koiraani ja tulivat vetelemään korvista ym. Vaikka tämä ei kuulukkaan tähän aiheeseen, niin haluan vain sanoa, että voit myös itse pysytellä kauempana siitä koirasta. Ei tarvitse tulla niskaan hönkimään ja sitten ihmetellä kun koira kiinnostuu.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:38"]Itsehän kyllästyin näihin elukoihin pururadoilla.
Aikani sitä siedin, mutta joku kerta napsahti ja otin radan varresta paksun oksan ja huusin takaa päin minua kohti juoksevalle koiralle, että saatanan rotta askelkin vielä niin päästäsi ei ole mitään jäljellä. Haha, lähti kyllä ämmä rakkeineen sukkelasti eri suuntaan.
Ihan sama jos pitää hulluna. Parempi vaan jos pysyy pois kyseiseltä pururadalta :D
[/quote]
Olet sairas, hanki apua.
Samaa mieltä olen. Minulla on koira ja lisäksi useimmiten lapsi rattaissa mukana lenkillä. Koira on koulutettu kulkemaan rattaiden vierellä. En halua tavata teidän muiden tosi mukavia koiria. Meille riittää ihan toi oma. Käydään koirapuistossa joskus. Koira saa pari tuntia liikuntaa joka ikinen päivä. Pitää vaan tietyt pelisäännöt olla vahvalle koiralle eli koira kulkee seuraa käskyn alla meidän vierellä. Aina ne on pienten koirien omistajat, jotka päästävät kysymättä omat koiransa tervehtimään. Monet näistä ovat vielä räksyttäjiä. Onneksi on omalla koiralla hyvät hermot. Aina jaksetaan vaahdota, miten koirat pitää kouluttaa. No mulla on hyvin koulutettu koira ja me halutaan kulkea rauhassa, mutta se tuntuu ärsyttävän useita "fifistelijöitä".
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:36"]
Nyt on kyllä ihan pakko sanoa, että koiralle ei ole luontaista, että joku juoksee sitä kohti täyttä vauhtia. Itse olen huomannut, että lenkkeilijät tulevat niin läheltä juosten ohi, että hipovat minua. Siinä vaiheessa tekisi kyllä mieli avata suu.
[/quote]
Ei varmasti ole luontaista, eikä minulle ole luontaista että minua päin hypitään. En tosin juokse kenenkään läheltä, en halua, en ihmisen enkä koiran. Mutta jos hihna on löysä ja pitkä niin ei auta että olen toisella puolella tietä. Ja miksi tuo viesti, jossa kerron miten lapseni on koirakammon saanut, saanut noin monta alapeukkua? Tähän kyllä vaadin selitystä. Ap
Ap, pari juttua. Jos koiraa pitää hihnasta tiukalla, se hyvin helposti vaistojensa varassa alkaa tempoa ja ärhennellä nopeasti kohti tulevaa vierasta. Älä katso koiraa kohti, se vaan lisää tempomista. Jos katsot muualle, saan pidettyä koirani löysällä hihnalla ja näin se ei tee valehyökkäyksiä. Jos taas vastaantulija katsoo kohti tai on muuten 'epäilyttävä', on hihna pakko kiristää jo valmiiksi ja tällöin koira hyppäsee ja haukkuu. Mutta koska hihna on kireällä, pääset silti vahingoittumana etenemään. Koita olla pahoittamatta mieltäsi, koira ei voi tietää, että lenkkeilet etkä ole hyökkäämässä sitä kohti.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:32"]
Olen kerran käynyt koirataloudessa, jossa oli mukava koira. Menin taloon sisään ja koira oli makaamassa pedillä ja nosti päätään ja katsoi kuka tuli. Sen kolmisen tuntia mitä olin koira makasi pedillään. Olisipa tämmöisiä koiria enemmän.
[/quote]
Olipas mukava koira. Koiralle kuitenkin on luontaista olla utelias ja aktiivinen, joten harvemmin tuollaiseen lattiataljaan törmää.
En päästä koiriani kenenkään luokse, kulkevat vierellä jos joku tulee vastaan. Toisille koirille saattavat remmirähjätä, pahoittelen. Ei ole saatu sitä kouluttamalla pois, johtuu koirien keskinäisestä dynamiikasta. Jos tie on kapea, koira saattaa haistella ohikulkijaa sekunnin. Tällöin toivoisin sinulta lenkkeilijä, että kierrät mahd. kaukaa, koirien ja lapsien kanssa on huomattavasti vaikeampi esimerkiksi hypätä hetkeksi autotien puolelle.
Minä puolestani toivon, ettei lapset tai aikuiset hyökkäisi rapsuttamaan koiria. Keskeyttää ikävästi lenkin ja koirien hallittavuus huononee niiden innostuessa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:44"]
Ap, pari juttua. Jos koiraa pitää hihnasta tiukalla, se hyvin helposti vaistojensa varassa alkaa tempoa ja ärhennellä nopeasti kohti tulevaa vierasta. Älä katso koiraa kohti, se vaan lisää tempomista. Jos katsot muualle, saan pidettyä koirani löysällä hihnalla ja näin se ei tee valehyökkäyksiä. Jos taas vastaantulija katsoo kohti tai on muuten 'epäilyttävä', on hihna pakko kiristää jo valmiiksi ja tällöin koira hyppäsee ja haukkuu. Mutta koska hihna on kireällä, pääset silti vahingoittumana etenemään. Koita olla pahoittamatta mieltäsi, koira ei voi tietää, että lenkkeilet etkä ole hyökkäämässä sitä kohti.
[/quote]
Kuule, sinä huolehdit itse siitä koirastasi, minä katson ihan mihin minua huvittaa (ja on minulle luontaista ihmisenä katsoa kohti "uhkaa" jotta osaan itse väistää). On kuitenkin myös sellaisia koiria, isoja ja pieniä ja monen rotuisia jotka eivät minusta pätkän vertaa välitä vaikka juoksen takaa ohi, joten mitä sinä teet väärin? Ap
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:32"]Olen kerran käynyt koirataloudessa, jossa oli mukava koira. Menin taloon sisään ja koira oli makaamassa pedillä ja nosti päätään ja katsoi kuka tuli. Sen kolmisen tuntia mitä olin koira makasi pedillään. Olisipa tämmöisiä koiria enemmän.
[/quote]
Niimpä. Meillä koirat eivät tuollaisia ole, on kiinni paljolti koiran luonteesta, ei vain koulutuksesta. Mutta minäkin toivoisin samaa omilta koiriltamme :D
minä ainakin potkin koirat helvettiin, jos tulevat kiinni minuun. se on saletti. en ole enää aikoihin pyytänyt, että "voisitko ystävällisesti ottaa koirasi minusta irti", vaan potkasen suoraan. se tehoaa.
Kiitos vastauksista ja kommenteista tuohon irtokoiran kohtaamiseen. Haluan tässä tuoda esiin, että ilmeisesti neuvoja vastaavanlaisiin tilanteisiin kaipaili täällä muukin kuin minä, tämän kysymyksen esittäjä. Itse en ole tähän kysymykseni jälkeen mitään kommentoinutkaan. Mutta kiitos neuvoista. Seuraavalla kerralla varmasti tilanne menee paremmin, kun minulla on olemassa jonkinlainen konsepti päässäni noudatettavaksi. Eli ei katsetta kohti ja kylki koiraan päin. Kokeilen sitä seuraavaksi. Tosin toivon, ettei näitä tilanteita nyt ihan alvariinsa tulisi kohdattavaksi. Ei tietenkään tähänkään asti ole ollut.
Mitäs jos niille koirille laitettaisiin kuonokoppa, niin ei tarvitsisi niin paljon nähdä vaivaa kouluttamisessa.
Jos jollain napsahtais oman koirani kohdalla nii ihan varmana napsahtais myös mun päässä.
Sen yhdenkin kerran kun joku kävisi koirani päälle niin toivon tosissaan, että tolla koiralla olis älyä puolustautua ja kävis oikeen pahasti kiinni tähän älyvapaaseen ihmiseen. Sen jälkeen kävisin ite päälle. Parit potkut päähän ni oppii olemaa.
Täytyy varmaa ruveta kantamaa pesäpallomailaa lenkeillä.
Eipähän lenkkeile enää kun istuu pyörätuolissa loppuelämänsä. Lähtee nätti ääni kun pamauttaa vastaan juoksevaa naamariin.
Miltä teksti tuntuu? Varmasti mukavalta.
Miettikää mitä sylki suuhun tuo.
Kyllä monia kiukuttaa ihmeelliset asiat. Millon koirat siellä ja millon lenkkeilijät täällä. Te mahutte kaikki sinne pururadalle ja metsiin. Ette omista niitä.
Jos koirat vituttaa niin mene juoksemaan johonkin halliin.
Heitetään vielä mojova vitsi tähän loppuun: olisitte lenkkeilijät lähteneet ajoissa ni ei tarttis juosta!
:) :) :)
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:49"]minä ainakin potkin koirat helvettiin, jos tulevat kiinni minuun. se on saletti. en ole enää aikoihin pyytänyt, että "voisitko ystävällisesti ottaa koirasi minusta irti", vaan potkasen suoraan. se tehoaa.
[/quote]
Kuvottava sika. Väkivaltainen sellainen. Sua pitäs potkia päähän.
Aika aggressiivista porukaa. Sekä koirat että niiden omistajat.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:25"]
Oot siis siirtänyt tai opettanut koirapelon lapsellesi, kuinka surullista ja samalla vastuutonta vanhemmuutta. Meidän koiruus kyllä jääsydämet sulattaisi! :)
[/quote]
Juu totta kai. Vaikka oletan, että tämä on pelkän trollin aivoton kommentti niin voin kertoa: lapsi istui oman pihan hiekkalaatikolla, kun kaksi naapurin isoa koiraa pääsi irti ja juoksi haukkuen kohti ja lapseni kumoon. Olin kahden metrin päässä haravoimassa, enkä kerennyt tehdä muuta kuin nostaa lapsen maasta ja kääntää koirille selkäni, jonka jälkeen koirat jatkoivat päin hyppimistä. Naapuri luikki sisälle pakoon :(
Ja siitä ei mennyt kuin kaksi päivää, kun joku mukava ihminen päästi rotikkansa nuolaisemaan saman lapsen naamaa, kun tämä istui rattaissa.
Minä itse en pelkää koiria ollenkaan, olen vain kyllästynyt siihen ettei ihmiset saa pidettyä niitä kurissa. Ap
[/quote]
Tappajarotikka äkkiä piikille!!! Nuolaisi naamaa!!!
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 08:06"]Aika aggressiivista porukaa. Sekä koirat että niiden omistajat.
[/quote]
Ihan ylihysteeristä.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:35"]
En päästä, ja ainahan nuo ovat hihnassa kytkettyinä, paitsi tietyissä metsissä, joissa käymme pidemmillä lenkeillä, ja mökilläkin saavat olla vapaana.
[/quote]
no, sä olet vastuullinen. Noita vapaana ulkoiluttajia olen aika paljon kohdannut....kyllä se tottelee ei se mitään tee.
muttakun on säädetty, että koirat kiinni!
Ja turvavyöt ja mitä muuta. Ne on kaikkia varten...niitä kanssakulkijoitakin varten...eikä vaan ulkoiluttajia varten.
ja ne paskakikkareet. Mua ärsyttäää, kun meidän pihalle jotkut paikannusta piskinsä. Se on omiin siivotonta ja välinpitämätöntä. Ollaan kaupungissa. Pistäkää ne sitikoiranne paskomaan vessanpönttöön. Ne hän on sitikoiranne. Miks muitten pitää katella niitä jätöksiä pihoilla. Ja lapset leikkii... Niissä samoissa.
Mun mielestä ne törkeet koirailijat tekee koiranpalveluksen muille koirailijoille.
Nyt on kyllä ihan pakko sanoa, että koiralle ei ole luontaista, että joku juoksee sitä kohti täyttä vauhtia. Itse olen huomannut, että lenkkeilijät tulevat niin läheltä juosten ohi, että hipovat minua. Siinä vaiheessa tekisi kyllä mieli avata suu.