Jo päiväkoti-ikäiset ovat sadistisia manipuloijia
Jo päiväkoti-ikäiset kiusaavat, manipuloivat ja saavat siitä tyydytystä. Kiusaajat osaavat esittää viatonta, jopa näytellä uhria. Tyypillinen kiusaaja on ihmishirviö, joka jatkaa sairasta toimintaansa vielä aikuisenakin. Koulukiusaajat tulisikin eristää omiin kouluihinsa, jossa he voisivat kiusata toisensa henkihieveriin.
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:40"]
http://www.psyli.fi/ajankohtaista/blogi/vesa_nevalaisen_blogi/kiusaaja_on_ilkea_paskiainen.1293.blog "Kiusaaja on elävä muistutus siitä, että positiivinen, ihmisen vahvuuksia ja kykyjä painottava psykologia ei sovellu kaikkeen. Osa meistä vaan kerta kaikkiaan on pahoja."
[/quote]
Harvat ovat syntymästään asti "pahoja". Kyllä se vain on niin että vanhempien kasvatus ja ympäristö muokkaa ihmistä toimimaan tietyllä tavalla. Kiusaaminen on oman egon pönkitystä ja huomion hakemista eikä sille olisi tarvetta jos kotoa saisi riittävästi tyydytystä tarpeilleen.
[/quote] Kyllä lapsi voi olla paha, siinä missä aikuinenkin. Juuri positiivinen, ymmärtävä psykologia on eräs koulukiusaamisen mahdollistavista asioista. Pahuus on pitkälti geneettisesti määräytyvä asia, ympäristö voi lieventää tai pahentaa asiaa. Osalla lapsista on sellainen hermoston rakenne, joka tekee heistä jo pikkulapsina sadistisia paskaisia. Lapset eivät todellakaan ole viattomia. Osa lapsista olisi vaikka valmis ilomielin tappamaan (vrt. lapsisotilaat Afrikassa), jos ympäristö sen sallisi.
[/quote]
En kuitenkaan käyttäisi sanaa pahuus vaan itsekkyys. Ja kaikki meistä syntyvät enemmän tai vähemmän itsekkäinä ja ympäristön tehtävä on saada lapsi pärjäämään muiden kanssa. Eli kyllä joku voi syntyä poikkeavana, mutta minä en heti heittäisi lusikkaa nurkaan ja haukkuisi paskiaiseksi. Siinä menettää aikuinenkin uskottavuutensa. Niin kauan kun muut ihmiset voivat vaikuttaa lapsen tunnemaailmaan ja kokemuksiin niin tämä ei ole toivoton tapaus. Lapsisotilaat ovat aikuisten kouluttamia ja lapsille on ominaista miellyttää vanhempiaan tai aikuisia.
Jahas, palstan koulukiusaajakohkaaja on tehnyt entreen palstalle. Seuraavaksi haukutaan Stubb.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:30"]
Jahas, palstan koulukiusaajakohkaaja on tehnyt entreen palstalle. Seuraavaksi haukutaan Stubb.
[/quote]
Saitko nyt orkut? Kostuiko kolo, kun pääsit vähän kiusaamaan?
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:26"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:53"]Meidän päiväkodissa tätä tapahtuu varsinkin vl-lestadiolaislasten toimesta. Aikusten nähden ollaan niin kilttejä mutta heti jos selkänsä kääntää niin ollaan heti kavereita kiusaamassa ja manipuloimassa. [/quote] Meillä juurikin samaa! En tiedä johtuuko se siitä ettei kotona saa niin huomiota... Ja siis nyt puhun näistä todella tiukoista vl-perheistä.
[/quote]
Toisaalta eivät kaipaa huomiota, kun tekevät salaa. Eli johtopäätös on että kielletty on ja tietävät ettei saa mutta salaa tekevät koska eivät halua rangaistusta. Kiusaavat koska nauttivat vallan tunteesta.
[/quote]
Tai ehkäpä haluavat sitä valtaa koska kotona ollaan tiukassa kuristus otteessa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:26"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:53"]Meidän päiväkodissa tätä tapahtuu varsinkin vl-lestadiolaislasten toimesta. Aikusten nähden ollaan niin kilttejä mutta heti jos selkänsä kääntää niin ollaan heti kavereita kiusaamassa ja manipuloimassa. [/quote] Meillä juurikin samaa! En tiedä johtuuko se siitä ettei kotona saa niin huomiota... Ja siis nyt puhun näistä todella tiukoista vl-perheistä.
[/quote]
Toisaalta eivät kaipaa huomiota, kun tekevät salaa. Eli johtopäätös on että kielletty on ja tietävät ettei saa mutta salaa tekevät koska eivät halua rangaistusta. Kiusaavat koska nauttivat vallan tunteesta.
[/quote]
Todennäköisesti näitä lapsia kiusataan kotona vanhempien toimesta ja tekevät sitä sitten muille. Oma pikkuveljeni aikoinaan sai huutoa ja jäähyä, kovakouraista käsittelyä. heti kun pääsi pois jäähyltä kävi "kostamassa" koiralle. Hän kai koki loukatuksi itsensä ja oman arvontunto sai kolhun, oli pakko purkaa sitten se oma voimattomuutensa koiraan johon oli valta kuin äidilläni oli veljeeni.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:07"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:50"]Meillä asuu yksi! En tiedä mitä teen 6-vuotiaan tytön kanssa joka on kaikkea tuota mitä aloituksessa lukee. Lapsi on mieheni ja tuntuu niin toivottomalta oikoa huonoa käytöstä kun vastaukseksi saa "sä et oo mun äiti" ja vittumaisen virneen. Isällään turhankin pitkä pinna ja on mielummin mitään kuulevinaan, kuin ottaa ohjat käsiinsä. On sitä mieltä että minun säännöt ovat paremmat kuin hänen ja tavallaan luovuttanut oikomisen minulle. Kun pyydän isältä apua, tämä sadistinen 6 vuotias vastaa sama vittumainen virne naamallaan "ai eksä pärjää mulle?". Tilanne loppuu aina siihen, että isän pää räjähtää ja huuta tytön huoneeseensa, tyttö ei mene, minä kannan hänet huoneeseensa, tyttö huutaa että olisin lyönnyt häntä, suljen oven kävelen pois. Hetken päästä tyttö tulee huoneestaan ulos vauvojen tapaan lässytäen "anteeks isi, saanko mä nyt karkkia?" Ja niin kaikki pitäisi olla unohdettua, itse kun vielä kiehun sisimmissäni. MITÄ MÄ TEEN?! [/quote] Ensiksikin meidän on aina uskottava siihen, että lapsesta voi vanhempien ja muiden läheisten aikuisten rakkauden ja kasvatuksen tuloksena kasvaa hyvä ihminen. Toinen puoli tilanteesta on vaikeampi. Ensisijainen kasvatusvastuu on lapsen isällä. Sinun roolisi pitäisi olla enemmänkin isän tukija ja lapsen kaveriaikuinen, jolla kuitenkin on myös aikuisen ja kasvattajan rooli, mutta rajatummin kuin isällä. Sinuna keskustelisin tilanteesta tytön isän kanssa yllä mainittujen teemojen pohjalta. Ehdottaisin varmaan myös, että olisin jonkin aikaa enemmän poissa kotoa tytön ollessa isänsä luona, jotta he saisivat kahdenkeskistä aikaa ja mahdollisuuden rakentaa hyvää isä-tytär-suhdetta. Pidemmän päälle en jatkaisi parisuhdetta miehen kanssa, joka ei ota vastuuta lapsestaan ja aktiivisesti rakenna vastavuoroista suhdetta lapseensa. [/quote] Lapsi asuu meillä koko ajan. Isä on hyvä isä, mutta kuten kirjoitin aiemmin, oikominen ei onnistu, lapsi uskoo vasta kun isä menettää malttinsa. Olen yrittänyt olla enemmän taka alalla, mutta tulos on ollut että tyttö on vielä enemmän "sadisti" kun huomaa että en reagoi kuten yleensä. En myöskään pysty olemaan vieraana omassa kodissani sivusta katsojana. Tulevaisuudessakin olen edelleen se toinen tytön kasvattajista, jota sitten katsotaan vihaisesti kun kaikki meni väärin.
[/quote]
Olin lapsi kun vanhempani erosivat, huusin äitipuolelleni vitun lehmä kun pakotti minut laittamaan tiskejä, koin sen vääräksi, olin sisaruksineni kerran kuussa siellä ja se tuntui vierailulta, en halunnut laittaa tiskejä, nainen halusi kasvattaa ja minä en siihen todellakaan suostunut. Ajattelin että tuohan ei minua määräile. Isäni ei tehnyt mitään, ajatteli kai ettei ole oikein että joudun kotitöihin, ja pelkäsi kai myös etten mene hänen luokseen ollenkaan jos puuttuu. Sillä ei oikeastaan ollut merkitystä mitä isäni olisi minulle tehnyt tai sanonut, kyse oli minusta ja äitipuolesta. Kunnioitus oli avainsana, kun äitipuoli alkoi kunnioittamaan minua ihmisenä eikä pitänyt minua lapsena jota nyt aikoo kasvattaa välimme paranivat. Kuusi seisemän vuotiaalle on ominaista että muistuttaa itseään 2-3 vuotiaana, sitä kutsutaan pikku murrosiäksi ja kyse on itsenäistymisestä. Yhdellä hetkellä lapsi voi paiskoa ovet ja huutaa että inhoaa ja hetken kuluttua tulla takasin halaten että rakastaa. Tämä kuuluu ikään eikä tarkoita että lapsessa olisi vikaa. Älkää missään nimessä alkako kehittämään lapsen identiteettiä että hän paha tai hän alkaa itsekkin uskoa sen. Googlaa tai lainaa kirjallisuutta juuri tuo ikäisen kehitysvaiheesta, kun opit ymmärtämään kehityksestä johtun käytöksen opit sietämään sitä paremmin. Vaikka lapsi olisi kuinka hyvin kasvatettu kuuluu kehitykseen uhma ja näsäviisastelu, se että pidetään aikuista tyhmänä ja lapsia viisaina edellä kävijöinä.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:50"]
Meillä asuu yksi! En tiedä mitä teen 6-vuotiaan tytön kanssa joka on kaikkea tuota mitä aloituksessa lukee. Lapsi on mieheni ja tuntuu niin toivottomalta oikoa huonoa käytöstä kun vastaukseksi saa "sä et oo mun äiti" ja vittumaisen virneen.
[/quote]
Mä ehdottaisin "Sä olet lapsi, minä olen aikuinen, minä määrään, et sinä.", ei huomioida sukulaissuhdetta.
Lisäksi teidän kannattaisi keskustella tytön kanssa omat roolinne, isä on isä, sinä olet aikuinen nainene joka asuu ja on yhdessä tytön isän kanssa, olet iso osa lapsen elämää vaikka et ole lapsen äiti, vaikka et ole lapsen äiti sinä saat ja sinun täytyy puuttua lapsen tekemisiin, koska lapsi on sinulle tärkeä ja hän asuu kanssanne. Kerro lapselle sinun roolisi hänen elämässään, jos hän vetoaa siihen ettet ole hänen äitinsä ei hän taida tajuta tilannetta.
Kiusaamista voi aiheuttaa myös pelko. Pelko siitä että jää itse yksin ellei ole se porukan johtaja ja määräilijä joka kertoo kenet hyväksytään porukkaan ja kenet ei.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:50"]
Meillä asuu yksi! En tiedä mitä teen 6-vuotiaan tytön kanssa joka on kaikkea tuota mitä aloituksessa lukee. Lapsi on mieheni ja tuntuu niin toivottomalta oikoa huonoa käytöstä kun vastaukseksi saa "sä et oo mun äiti" ja vittumaisen virneen.
[/quote]
Mä ehdottaisin "Sä olet lapsi, minä olen aikuinen, minä määrään, et sinä.", ei huomioida sukulaissuhdetta.
[/quote]
Voisi myös korostaa, että olette perhe vaikka et olekkaan hänen biologinen äiti esim
"Sinä olet lapsi, minä olen aikuinen ja tässä perheessä aikuiset määrää, ei lapset."
[/quote]