Lapsen oikeus ruumiilliseen koskemattomuuteen
Kysyn nyt muilta jotka tällä tyylillä kasvattavat, marisijoiden ja vastustajien on turha tulla valittamaan.
Eli siis millä periaatteella olette kasvattaneet, ketä tuo koskemattomuuden sääntö koskee? Saako vanhemmat koskea? Ja nyt siis puhun ihan kurinpito mielessä, eli esim. jos lapsi ei usko niin kenellä on oikeus napata väkisin syliin?
Saako tarhatäti koskea? Entä koulussa opettaja? Entä lasten sukulaiset? Vai onko jollain sellainen kasvatustyyli, ettei KUKAAN saa koskea ilman lupaa, mukaanlukien myös vanhemmat?
Miten reagoitte jos joku tuntematon esim. siirtää lapsenne pois jostain kysymättä?
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:30"]
Ettekai te oikeasti kasvata lapsianne noin? ja jos kasvatatte, niin toivottavasti ette koskaan laita hoitoon minnekään. En minä ainakaan suostuisi hoitamaan lasta, jota ei saisi tarvittaessa siirtää pois pahanteosta vaan pitäisi maanitella että tulisitko Irma-Petteri nyt kiltisti tänne.
[/quote]
Aloituksessa taidettiin mainita, että jos vastustaa ko. kasvatustyyliä niin ei tarvitse tulla arvostelemaan. Kiitos.
[/quote]
Miksi ei saa kommentoida ja kysyä? Kai te osaatte omaa kasvatusoppianne puolustaa ilman tuollaista aggressiivista toisinajattelijoiden poissulkemista? Uskotteko te fyysisen koskemattomuuden kannattajat myös siihen, että lapsella täytyy olla oikeus ilmaista aina ja joka tilanteessa omat negatiiviset tunteensa eli saa halutessaan itkeä ja raivota vaikka puoli tuntia tai tunnin aivan vapaasti ilman tilanteeseen puuttumista? "Sul on oikeus sun tunteisiin" ;) Minua kiinnostaisi se, että jos lapsi saa kaupassa itkupotkuraivarin ja alkaa repiä hyllystä tavaroita ja heitellä niitä ympäriinsä, niin kysyttekö silloinkin, että saako äiti ottaa syliin?
[/quote]
Kysyn. Ja jos ei kiukultaan suostu niin sitten otan "väkisin" syliin ja selitän miksi näin toimittiin. Lapsella ON oikeus myös negatiivisiin tunteisiin, ihan niin kuin aikuisellakin.
[/quote]Mites nämä lapset pelaavat jalkapalloa tai judoa? Vain he saavat olla aggressiivisia ja koskea toisiin mutta heihin ei saa koskea. Ruuhkabussi, konsertin eturivi?
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:38"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:32"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:30"] Ettekai te oikeasti kasvata lapsianne noin? ja jos kasvatatte, niin toivottavasti ette koskaan laita hoitoon minnekään. En minä ainakaan suostuisi hoitamaan lasta, jota ei saisi tarvittaessa siirtää pois pahanteosta vaan pitäisi maanitella että tulisitko Irma-Petteri nyt kiltisti tänne. [/quote] Aloituksessa taidettiin mainita, että jos vastustaa ko. kasvatustyyliä niin ei tarvitse tulla arvostelemaan. Kiitos. [/quote] Miksi ei saa kommentoida ja kysyä? Kai te osaatte omaa kasvatusoppianne puolustaa ilman tuollaista aggressiivista toisinajattelijoiden poissulkemista? Uskotteko te fyysisen koskemattomuuden kannattajat myös siihen, että lapsella täytyy olla oikeus ilmaista aina ja joka tilanteessa omat negatiiviset tunteensa eli saa halutessaan itkeä ja raivota vaikka puoli tuntia tai tunnin aivan vapaasti ilman tilanteeseen puuttumista? "Sul on oikeus sun tunteisiin" ;) Minua kiinnostaisi se, että jos lapsi saa kaupassa itkupotkuraivarin ja alkaa repiä hyllystä tavaroita ja heitellä niitä ympäriinsä, niin kysyttekö silloinkin, että saako äiti ottaa syliin? [/quote] Kysyn. Ja jos ei kiukultaan suostu niin sitten otan "väkisin" syliin ja selitän miksi näin toimittiin. Lapsella ON oikeus myös negatiivisiin tunteisiin, ihan niin kuin aikuisellakin. [/quote]Mites nämä lapset pelaavat jalkapalloa tai judoa? Vain he saavat olla aggressiivisia ja koskea toisiin mutta heihin ei saa koskea. Ruuhkabussi, konsertin eturivi?
[/quote]
Niin ja miten tuo karjuminen? Heille ei tietenkään saa mutta itse saavat muiden kuullen?
Ennen vanhaan oli toisinpäin, kakarat oli hiljaa ja aikuiset saivat päästellä mitä tahansa, ärräpäitä, juopotella, pitää kovaäänisiä bileitä, ym ym ym
Nykyään osat kääntyneet, jos joku juoppo sanoo yhdenkään sanan tai päästää mitään ääntä, tai kukaan karjaisee jonkun lapsille, niin kakaroiden vanhemmat nostavat oikeusjutun. Mutta kakarat saavat karjua ja tehdä ihan mitä haluavat, mutta toisinpäin nousee oikeusjuttuja...
Minä uskon täysin fyysiseen koskemattomuuteen. Kenelläkään ei ole oikeutta pitää lastani kiinni väkisin. Ei missään nimesä päiväkodissa ym. Olen ehkä joskus pikkulapsiaikaan ottanut syliin ja lätenyt kotiinpäin, ellei muuten ole onnistunut. Muttei se silloinkaan ole mitään väkisin kiinnipitämistä ollut. En usko myöskään jäähyihin tai rangaistuksiin ylipäätään.
Hyvin on toiminut ja meillä on tosi kiltit lapset olleet aina. Me keskustellaan ja rajat vain on. Ei ole tarvinnut mistään numeroa tehdä.
Fyysinen koskemattomuus on käytössä meilläkin, eli ilman lapsen lupaa kukaan ei saa häneen koskea. Joskus kun lapsi on pienenä kiukutellut eikä ole suostunut liikkumaan esim. kaupassa olen pyytänyt kolmesti, että saako äiti ottaa syliin. Jos jatkaa kiukuttelua, niin sanon että äiti joutuu nyt ottamaan sinut syliin, mutta jälkeenpäin selitän miksi näin toimittiin, pyydän anteeksi ja lapsi saa valita jotain kivaa tekemistä yhdessä äidin kanssa.
Ettekai te oikeasti kasvata lapsianne noin? ja jos kasvatatte, niin toivottavasti ette koskaan laita hoitoon minnekään. En minä ainakaan suostuisi hoitamaan lasta, jota ei saisi tarvittaessa siirtää pois pahanteosta vaan pitäisi maanitella että tulisitko Irma-Petteri nyt kiltisti tänne.
Mielenkiintoista. Tarkoittaako koskemattomuus myös sitä, että teidän lasta ei saa estää juoksemasta/horjahtamasta auton alle tai estää putoamasta jostain tms.? Saako teidän lasta estää lyömästä toista lasta estämällä fyysisesti? Ainiin, mutta teidän lapset oli niin kilttejä ja rauhallisia, etteivät he sellaista tekisi muutenkaan, kun aina on riittänyt pelkkä sanominen. :)
[/quote]
Aloituksessa taidettiin mainita, että jos vastustaa ko. kasvatustyyliä niin ei tarvitse tulla arvostelemaan. Kiitos.
Mielenkiintoista. Tarkoittaako koskemattomuus myös sitä, että teidän lasta ei saa estää juoksemasta/horjahtamasta auton alle tai estää putoamasta jostain tms.? Saako teidän lasta estää lyömästä toista lasta estämällä fyysisesti? Ainiin, mutta teidän lapset oli niin kilttejä ja rauhallisia, etteivät he sellaista tekisi muutenkaan, kun aina on riittänyt pelkkä sanominen. :)
[/quote]
Maalaisjärkeä saa käyttää. Totta kai vaaratilanteet saa ehkäistä, mutta silloinkin lapselle tulee selittää miksi tartuit väkisin kiinni.
Kyllä meidän lapsen saa ottaa syliin ja siirtää pois. Olen itsekin kerran kantanut kiljuvan lapsen pois kaupasta. Mutta ei saa pitää väkisin kiinni pidempään, kuten esimerkiksi yhden ketjun äiti piti 9-vuotiasta ja aiheutti mustelmia ja kuhmuja.
t. 3
Koulussa opettaja voi fyysisesti rajata lasta tilanteessa, jossa lapsi satuttaa itseään tai muita. Esim. jos raivostunut lapsi hakkaa päätään lattiaan, aikuisen tulee estää se.
Päiväkodissa sama, siellä mukaan tulevat myös perus hoitotoimenpiteet (pukeminen, nostaminen vaikkapa liukumäkeen jne) joissa lapseen toki tulee koskea.
Yläkouluikäisiin nuoriin emme koske, ellei jonkun henki ole kyseessä. Koululaisiinkaan emme koske turhaan, ainoastaan jos lapsi pyytää ("nosta mut tähän") tai tilanne sitä välttämättä vaatii, kts. yllä.
t. ope
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:25"]
Fyysinen koskemattomuus on käytössä meilläkin, eli ilman lapsen lupaa kukaan ei saa häneen koskea. Joskus kun lapsi on pienenä kiukutellut eikä ole suostunut liikkumaan esim. kaupassa olen pyytänyt kolmesti, että saako äiti ottaa syliin. [/quote]
Pakko nyt kysyä, että saako lasta sitten esim. halata tai silittää spontaanisti vai pitääkö siihenkin kysyä joka kerta lupa? Siis omien vanhempien, entä vaikka isovanhempien?
Fyysinen koskemattomuus on käytössä meilläkin, eli ilman lapsen lupaa kukaan ei saa häneen koskea. Joskus kun lapsi on pienenä kiukutellut eikä ole suostunut liikkumaan esim. kaupassa olen pyytänyt kolmesti, että saako äiti ottaa syliin. Jos jatkaa kiukuttelua, niin sanon että äiti joutuu nyt ottamaan sinut syliin, mutta jälkeenpäin selitän miksi näin toimittiin, pyydän anteeksi ja lapsi saa valita jotain kivaa tekemistä yhdessä äidin kanssa.
[/quote]
:D
Vinkki: Älä koskaan pyydä lapselta anteeksi sitä, että olet asettanut turvalliset rajat hänen parhaakseen. Alistuneena luimuileva, anteeksipyytelevä ja epävarma vanhempi lisää lapsen turvattomuutta.
/ammattikasvattaja
Vaikka eläintä ja ihmislasta ei palstan mukaan saisi verrata toisiinsa, mutta kyllä jokaisen eläinlajin poikanen häiriintyy pahasti jos emo ei osaa opastaa jälkikasvuaan normaalisti.
Esimerkkinä vaikka ennen luovutusikää emosta vieroitettu koiranpentu, joka menee ihmisen lellittäväksi. Koirasta tulee häiriintynyt ja stressaantunut kun emo ei ole opettamassa tavoille. Samoin koirat joilla ei ole minkäänlaista laumarakennetta ja auktoriteettia, stressaantuneita ja häiriökäytöksisiä elukoita.
[/quote]
[/quote]
Miksi ei saa kommentoida ja kysyä? Kai te osaatte omaa kasvatusoppianne puolustaa ilman tuollaista aggressiivista toisinajattelijoiden poissulkemista? Uskotteko te fyysisen koskemattomuuden kannattajat myös siihen, että lapsella täytyy olla oikeus ilmaista aina ja joka tilanteessa omat negatiiviset tunteensa eli saa halutessaan itkeä ja raivota vaikka puoli tuntia tai tunnin aivan vapaasti ilman tilanteeseen puuttumista? "Sul on oikeus sun tunteisiin" ;) Minua kiinnostaisi se, että jos lapsi saa kaupassa itkupotkuraivarin ja alkaa repiä hyllystä tavaroita ja heitellä niitä ympäriinsä, niin kysyttekö silloinkin, että saako äiti ottaa syliin?
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:37"]
Fyysinen koskemattomuus on käytössä meilläkin, eli ilman lapsen lupaa kukaan ei saa häneen koskea. Joskus kun lapsi on pienenä kiukutellut eikä ole suostunut liikkumaan esim. kaupassa olen pyytänyt kolmesti, että saako äiti ottaa syliin. [/quote]
Pakko nyt kysyä, että saako lasta sitten esim. halata tai silittää spontaanisti vai pitääkö siihenkin kysyä joka kerta lupa? Siis omien vanhempien, entä vaikka isovanhempien?
[/quote]
No totta kai pitää! Pidätkö sinä muka siitä että joku tulee halaamaan sinua ilman lupaa? Et varmaan.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:38"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kysyn. Ja jos ei kiukultaan suostu niin sitten otan "väkisin" syliin ja selitän miksi näin toimittiin. Lapsella ON oikeus myös negatiivisiin tunteisiin, ihan niin kuin aikuisellakin.
Pyydättekö te mieheltännekin lupaa, että saatte halata tai pussata ohimennen? Miten ihmeessä te vaihdatte vaippaa tai pesette lapsen, jos aina pitää pyytää lapselta ensin lupa?
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:39"]
No totta kai pitää! Pidätkö sinä muka siitä että joku tulee halaamaan sinua ilman lupaa? Et varmaan.
[/quote]
No jos ei ihan ventovieraista puhuta, niin pidän siitä että läheiset tulevat halaamaan. Ei kai siihen kukaan normaali ihminen lupaa kysy? :D
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:36"]Minut kasvatettiin noin. Kukaan ei saanut koskea kurinpitomielessä, joten piti itse miettiä seurauksia sen sijaan, että olisin sokeasti luottanut siihen, että aikuinen estää aina pahanteon siirtämällä minut johonkin muualle.
Olin rauhallinen ja vahvamoraalinen lapsi, mutten osaa sanoa onko se seuraus vai syy kasvatusmetodille.
[/quote]
Hyvä! Uskon, että meidänkin lapset on. Kirjoitin aiemmin, ettei meillä ole rahgaistuksia ja sain paljon alapeukkuja. Esimerkki viime viikolta. Sain Lindfordilta 163 € laskun - lapseni kirjastonkirjat palauttamatta. Oltin 13-vuotiaan kannsani katsomaan laskua. Olin itse melko järkyttynyt. Ja samoin lapsi. Muutama asia keskusteltiin, mutta mininkään huutoon tai rankaisuun en ryhtynyt. Lapsi kyllä tajusi asian vakavuuden muutenkin. (kirjastossa selvisi, että lasku on aiheeton, koska palautusmuistutukset ei ole lähteeet). Mutta saimme taas arvokkaan opetuksen. Minä siitä, ettei lapsia tarvitse ajaa nurkkaan ja lapsi, että kirjaston kirjat pitää palauttaa. Ja että minuun voi luottaa