Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen oikeus ruumiilliseen koskemattomuuteen

Vierailija
07.02.2015 |

Kysyn nyt muilta jotka tällä tyylillä kasvattavat, marisijoiden ja vastustajien on turha tulla valittamaan.

Eli siis millä periaatteella olette kasvattaneet, ketä tuo koskemattomuuden sääntö koskee? Saako vanhemmat koskea? Ja nyt siis puhun ihan kurinpito mielessä, eli esim. jos lapsi ei usko niin kenellä on oikeus napata väkisin syliin?

Saako tarhatäti koskea? Entä koulussa opettaja? Entä lasten sukulaiset? Vai onko jollain sellainen kasvatustyyli, ettei KUKAAN saa koskea ilman lupaa, mukaanlukien myös vanhemmat?

Miten reagoitte jos joku tuntematon esim. siirtää lapsenne pois jostain kysymättä?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:43"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:39"]

No totta kai pitää! Pidätkö sinä muka siitä että joku tulee halaamaan sinua ilman lupaa? Et varmaan.

[/quote]

No jos ei ihan ventovieraista puhuta, niin pidän siitä että läheiset tulevat halaamaan. Ei kai siihen kukaan normaali ihminen lupaa kysy? :D

[/quote]

No kyllä minä arvostan että kysytään. Lapsi ei ole mikään nukke tai pehmolelu, jolla ei ole omia tunteita ja tuntemuksia. Entä jos lapsi ei pidä halailusta? Onko niin vaikea kysyä? Jos lapsi ei itse tule halaamaan, niin luultavasti hän ei halauksia kaipaa eikä täten tätien ja setien ole mikään pakko tulla väkisin halaamaan.

Vierailija
22/57 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt jokainen vanhempi sen verran tuntee oman lapsensa, että tietää tykkääkö halailusta vai ei?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herranjumala! Onks nää tyypit ihan tosissaan?? 

Vierailija
24/57 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että lapsi heittelee kaupassa tavaroita ympäriinsä ja äiti kysyy saako ottaa syliin. Kaikkea sitä kuulee! Minä en paljon syliin ottamisesta kyselisi, vaan komentaisin laittamaan tavarat takaisin paikoilleen...

Vierailija
25/57 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:45"]

No totta kai pitää! Pidätkö sinä muka siitä että joku tulee halaamaan sinua ilman lupaa? Et varmaan.

[/quote]

No jos ei ihan ventovieraista puhuta, niin pidän siitä että läheiset tulevat halaamaan. Ei kai siihen kukaan normaali ihminen lupaa kysy? :D

[/quote]

No kyllä minä arvostan että kysytään. Lapsi ei ole mikään nukke tai pehmolelu, jolla ei ole omia tunteita ja tuntemuksia. Entä jos lapsi ei pidä halailusta? Onko niin vaikea kysyä? Jos lapsi ei itse tule halaamaan, niin luultavasti hän ei halauksia kaipaa eikä täten tätien ja setien ole mikään pakko tulla väkisin halaamaan.

[/quote]

Eli siis sinun lapsesi saa halailla spontaanisti, mutta muut eivät? Eli sinun lapsellasi on oikeus koskemattomuuteen, mutta kenelläkään muulla ei ole? Puolijumalaako kasvatat?

Vierailija
26/57 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ihan näin pitkälle menisi. En kysele asioita ylipäätään, jotkut asiat vaan tehdään. Mutten myöskään koskaan kurittaisi lasta, en myöskään pitäisi kiinni väkisin. En usko muihinkan ragaistuksiin. Kyllä lapsi osaa toimia oikein ilman rangaistuksiakin

Vierailija
27/57 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:43"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:39"]

[/quote]

[/quote]

Ei tarvitse kysyä sanallisesti, mutta pitää osata tulkita sitä läheistään, lasta tai aikuista. Itse en aina tykkää halailusta, mutta joskus kyllä. Läheiset saa kokeilla halata, mutta pitää osata kunnioittaa, jos vetäytyisin pois. Lapsen kanssa tästä pitää olla erityisen tarkka, koska lapsi vasta opettelee yhdessäeloa, viestintää ja omien halujen tunnistamista.

Vierailija
28/57 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:25"]

Fyysinen koskemattomuus on käytössä meilläkin, eli ilman lapsen lupaa kukaan ei saa häneen koskea. Joskus kun lapsi on pienenä kiukutellut eikä ole suostunut liikkumaan esim. kaupassa olen pyytänyt kolmesti, että saako äiti ottaa syliin. Jos jatkaa kiukuttelua, niin sanon että äiti joutuu nyt ottamaan sinut syliin, mutta jälkeenpäin selitän miksi näin toimittiin, pyydän anteeksi ja lapsi saa valita jotain kivaa tekemistä yhdessä äidin kanssa.

[/quote]

olet kysynyt "saako äiti ottaa syliin"...  hahahhaaaH!!  sinun pennuistasi ei tule yhteiskuntakelpoisia, se on varma se.piste.

Vierailija
29/57 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin tarraan vieraisiin penskoihin kiinni esim. kaupassa, jos ne juoksevat siellä. Kaupassa ei juosta. Täti opettaa, kun kerran vanhemmat ei pysty. Ja tätiä uskotaan, perkele!

Vierailija
30/57 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on ihan samanlainen oikeus ruumiilliseen koskemattomuuteen kuin aikuisellakin. Ei kenellekkään saa toinen ihminen tehdä tekoja, jotka voivat aiheuttaa pelkoa tai ahdistusta. Tilanne on tietenkin erilainen, jos lapsen käytös on sellaista, että se on vaaraksi lapselle itselleen tai muille ihmisille. Silloin tilanteeseen on mielestäni oikeus puuttua tarpeen vaatiessa fyysisin keinoin.

Vierailija
31/57 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ainakin aina iästä riippumatta pitänyt halailusta ja vaikka muutama kerta on ollut sellaisia, jotka olisi voinut jättää väliin, niin en minä siitä mihinkään vahingoittunut. Se on vastavuoroisuutta. Ahdistuisin jos rakkauden osoituksiin pitää kysyä erikseen lupa minulta. Tuntuisi että tämä ihminen ei ole tarpeeksi vahva, kun ei itse tiedä miten toimitaan missäkin tilanteessa ilman että minulta pitäisi erikseen kysyä. Jolloin minusta tulee se päätöksen tekijä.

Vierailija
32/57 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl meiä yläasteella ope kanto tytön etupenkkii, ku opetuksen terrorisointi ei loppunu. Ei siitä tainu mitää opelle tulla, ku mikää muu ei auttanu siihe hommaan, nii muistaakseni se kerto sit, että open säännöissä lukee, että häirikön saa poistaa luokasta fyysisellä voimalla, jos ei muu auta.

Hyvä ope oli musta. Mit3n on, saako nykyää vielä noin tehä?

Mies 21

Vierailija
33/57 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta näissä "kysy lapselta, anna lapsen määrittää, ei ilman lapsen lupaa" on yksi seikka, joka vaivaa.

Vanhemmat kohtelevat lasta kuin hänellä olisi täysi aikuisen arvostelukyky ja ymmärrys. Niin kuin lapsella olisi oikeasti kehitystasollaan jo kyky tehdä syy-seuraussuhdearviointeja, joihin aikuisenkin on taivuttava.

Se on mielestäni pikemminkin vastuuttomuutta ja puuttuvaa ymmärrystä siitä, mitä vanhemmuus biologiassa on.

On aivan eri asia puhua kunnioituksesta ja koskemattomuudesta, joita tottakai pitää jokaisessa ihmissuhteessa noudattaa. Mutta tuollainen äärimmäinen "selitän lapselleni, miksi tein näin" on minusta lapsellekin liian vaikea konsepti. Käsitteet ovat taas kerran hieman väärinymmärretty.

Ja vielä yksi juttu. Se teidän lapsi ei ole eikä hänen kuulukaan olla olento, joka voi vain omilla mielenliikkeillään määritellä koko ympäristöään. On hyvä tulla välillä vähän kuraakin niskaan.

Ennen lapset kasvatettiin siten, että näkyä sai muttei kuulua, eikä yksilöllisyydelle ollut paljon sijaa, kurinpito oli jotain ihan muuta kuin nykyään, remmi heilui.

Se on ollut kamalaa, mutta kyllä aika kamalia on nämä nykyajankin curling jne vanhemmat, jotka luovat lapselleen sen kuvan, että päinvastoin hän onkin kaikkein tärkein, universumin keskipiste, hänen egoaan kasvatetaan sumeilematta. Lasten egojen kilpavarustelua tuntuu tämä nykypäivän kasvatus olevan.

Jos vaan kasvatettaisiin yhteiskuntakelpoisia terveitä yksilöitä sopivalla määrällä hellyyttä kuria ja puhdasta maalaisjärkeä?

Vierailija
34/57 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:25"]

Fyysinen koskemattomuus on käytössä meilläkin, eli ilman lapsen lupaa kukaan ei saa häneen koskea. Joskus kun lapsi on pienenä kiukutellut eikä ole suostunut liikkumaan esim. kaupassa olen pyytänyt kolmesti, että saako äiti ottaa syliin.  [/quote]

Pakko nyt kysyä, että saako lasta sitten esim. halata tai silittää spontaanisti vai pitääkö siihenkin kysyä joka kerta lupa? Siis omien vanhempien, entä vaikka isovanhempien?

[/quote]

[/quote]

öö .. kyllä pidän että lapseni ja mieheni, ja omat vanhempani tulevat ilman kysymistä halaamaan. Minusta kuullostaa sairaalta äiti joka vaatisi lastaan kysymään lupa halaamiseen!

Vierailija
35/57 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:45"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Suomessa ei varmaan tulla liikoja halailemaan. Vieraat ihmiset ei mielellään koske toisiin ihmisiin, varsinkaan toisten lapsiin. Ikipäivänä ei kävisi mielessä, että halaisin vieraita lapsia. Lapsemme ope piti ekaluokalla tapana halata lapset ennen viikonloppuvapaalle lähtöä. Minusta se oli kaunis tapa, eikä poika ainakaan pahakseen laittanut. Eihän se ope lapsille vieras ollut, niin kuin ei tarhantätikään. Ja kyllä oma lapsi pitää pystyä ottamaan syliin kiukkutilanteessa, ilman, että täytyy sen jälkeen lapselta anteeksi pyydellä, että anteeksi, kun kasvatin sinua ihmisten tavoille. Ruumiilliseen kurittamiseen en usko, se on väärin.

Vierailija
36/57 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:06"]Minusta näissä "kysy lapselta, anna lapsen määrittää, ei ilman lapsen lupaa" on yksi seikka, joka vaivaa.

Vanhemmat kohtelevat lasta kuin hänellä olisi täysi aikuisen arvostelukyky ja ymmärrys. Niin kuin lapsella olisi oikeasti kehitystasollaan jo kyky tehdä syy-seuraussuhdearviointeja, joihin aikuisenkin on taivuttava.

Se on mielestäni pikemminkin vastuuttomuutta ja puuttuvaa ymmärrystä siitä, mitä vanhemmuus biologiassa on.

On aivan eri asia puhua kunnioituksesta ja koskemattomuudesta, joita tottakai pitää jokaisessa ihmissuhteessa noudattaa. Mutta tuollainen äärimmäinen "selitän lapselleni, miksi tein näin" on minusta lapsellekin liian vaikea konsepti. Käsitteet ovat taas kerran hieman väärinymmärretty.

Ja vielä yksi juttu. Se teidän lapsi ei ole eikä hänen kuulukaan olla olento, joka voi vain omilla mielenliikkeillään määritellä koko ympäristöään. On hyvä tulla välillä vähän kuraakin niskaan.

Ennen lapset kasvatettiin siten, että näkyä sai muttei kuulua, eikä yksilöllisyydelle ollut paljon sijaa, kurinpito oli jotain ihan muuta kuin nykyään, remmi heilui.

Se on ollut kamalaa, mutta kyllä aika kamalia on nämä nykyajankin curling jne vanhemmat, jotka luovat lapselleen sen kuvan, että päinvastoin hän onkin kaikkein tärkein, universumin keskipiste, hänen egoaan kasvatetaan sumeilematta. Lasten egojen kilpavarustelua tuntuu tämä nykypäivän kasvatus olevan.

Jos vaan kasvatettaisiin yhteiskuntakelpoisia terveitä yksilöitä sopivalla määrällä hellyyttä kuria ja puhdasta maalaisjärkeä?

[/quote]

Hyvin kirjoitettu teksti ja totta joka sana.

Vierailija
37/57 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:05"]

Kyl meiä yläasteella ope kanto tytön etupenkkii, ku opetuksen terrorisointi ei loppunu. Ei siitä tainu mitää opelle tulla, ku mikää muu ei auttanu siihe hommaan, nii muistaakseni se kerto sit, että open säännöissä lukee, että häirikön saa poistaa luokasta fyysisellä voimalla, jos ei muu auta. Hyvä ope oli musta. Mit3n on, saako nykyää vielä noin tehä? Mies 21

[/quote]

Paikalle pitää pyytää toinen henkilökuntaan kuuluva aikuinen toimenpiteen ajaksi.

Vierailija
38/57 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:16"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:05"]

Kyl meiä yläasteella ope kanto tytön etupenkkii, ku opetuksen terrorisointi ei loppunu. Ei siitä tainu mitää opelle tulla, ku mikää muu ei auttanu siihe hommaan, nii muistaakseni se kerto sit, että open säännöissä lukee, että häirikön saa poistaa luokasta fyysisellä voimalla, jos ei muu auta. Hyvä ope oli musta. Mit3n on, saako nykyää vielä noin tehä? Mies 21

[/quote]

Paikalle pitää pyytää toinen henkilökuntaan kuuluva aikuinen toimenpiteen ajaksi.
[/quote]

Okke, no se ei pyytäny. Otti tytön sylii ja kanto etupenkkii :D

Vierailija
39/57 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:57"]

Minä ainakin tarraan vieraisiin penskoihin kiinni esim. kaupassa, jos ne juoksevat siellä. Kaupassa ei juosta. Täti opettaa, kun kerran vanhemmat ei pysty. Ja tätiä uskotaan, perkele!

[/quote]

Tarraapa minun lapseeni niin oikeudessa tavataan.

Vierailija
40/57 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:57"]

[/quote]

Olisin kiitollinen jos tarttuisit minun lapseen( 2,5v) Opetan kyllä ettei saa kaupassa juosta, ei ole kiva koittaa ottaa kiinni, samalla pelkää kehen törmää, katoaaka näkyvistä hyllyn takana jne. Puhe ei vielä mene aina päähän, käyttäytyy noin puolet kauppa reissuista hyvin, mutta sitten joskus häneen iskee "kohellus" kohtaus, räkänen nauru kuuluu vain vastaukseksi, kun koitan käskeä ja ottaa kiinni. Kun kiinni saan loppu kauppareissu pidetäänkin kädestä tiukasti kiinni tai sylissä.

Mutta älä nyt perkelettä sano. Minun lapsi varmasti jo säikähtää/ yllättyy jos otat kiinni ja sanot "kaupassa ei saa juosta" Jähmettyisi varmaan kuin patsas.

Ihmettelen kyllä ettei kukaan ohimennen nappaa lasta kiinni, ehkä se on pelkoa että saa kuraa niskaan jos koskee toisen lapseen. Vaikka oikeasti minä olisin kiitollinen.