Minkä ikäinen lapsi voi osata laskea tällaisen laskutehtävän päässä?
Jos lapselle sanoo tällaisen laskutehtävän, niin minkä ikäinen lapsi voi osata sen laskea? Siis ilman että vaikka piirretään apukuvioita paperille tai ilman, että laskee sormilla tms. Ja kyseessä siis ei ole mikään lapsen edessä oleva oikea peli, vaan teoreettinen kysymys.
Jos pelissä voi yhdellä pelivuorolla saada yhdestä kymmeneen pistettä, ja jokainen pelaaja saa yhteensä viisi pelivuoroa, niin mikä on maksimipistemäärä, jonka pelaaja voi pelissä saada?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
50
Ei 50-vuotias ole enää lapsi.
Ap
Joku osaa kuusivuotiaana, joku kymmenen. Useimmat varmaan tokaluokalla opeteltuaan kertotauluja.
Yksi lapsistani on ihan fiksu ja viisivuotiaana osasi tuollaisia, mutta on niitä varmaan fiksumpiakin lapsia.
Ei edes aikuinen osaa vastata tuohon. Kysymys on epämääräinen vailla logiikkaa.
Jokainen pelaaja saa yhteensä viisi pelivuoroa.
Onko niitä pelivuoroja viisi riippumatta pelaajien lukumäärästä vai viisi pelivuoroa joka tapauksessa kaikille pelaajille.
Näin käy kun annetaan käännöstehtävä epäpätevälle kääntäjälle. Oikea käännös olisi ollut, jokaisella pelaajalla on viisi pelivuoroa.
Laskeminen ei ole iästä kiinni, vaan ymmärryskyvystä ja matemaattisesta taidosta. Joku ei ehkä pysty tuohon vielä aikuisenkaan ja joltain onnistuu jo vaikka 4-vuotiaana. Olemme erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei edes aikuinen osaa vastata tuohon. Kysymys on epämääräinen vailla logiikkaa.
Jokainen pelaaja saa yhteensä viisi pelivuoroa.
Onko niitä pelivuoroja viisi riippumatta pelaajien lukumäärästä vai viisi pelivuoroa joka tapauksessa kaikille pelaajille.
Näin käy kun annetaan käännöstehtävä epäpätevälle kääntäjälle. Oikea käännös olisi ollut, jokaisella pelaajalla on viisi pelivuoroa.
Sinä et vain ymmärrä selvää suomen kieltä. Ei tuota laskutehtävää voi mitenkään tulkita niin, että yhden pelaajan pelivuorojen määrä voisi jotenkin riippua pelaajien määrästä.
Mun lapsi osasi 10 kertotaulun jo 4-vuotiaana. Luulen, että eskarissa tai ekalla olisi tuollaisen laskun päätellyt.
Todennäköisesti sana maksimi olisi kuitenkin pitänyt selittää ensin.
Kuten joku on jo sanonut: joku osaa aikaisin, joku myöhempään. Joku osaa matikkaa, joku jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei edes aikuinen osaa vastata tuohon. Kysymys on epämääräinen vailla logiikkaa.
Jokainen pelaaja saa yhteensä viisi pelivuoroa.
Onko niitä pelivuoroja viisi riippumatta pelaajien lukumäärästä vai viisi pelivuoroa joka tapauksessa kaikille pelaajille.
Näin käy kun annetaan käännöstehtävä epäpätevälle kääntäjälle. Oikea käännös olisi ollut, jokaisella pelaajalla on viisi pelivuoroa.Sinä et vain ymmärrä selvää suomen kieltä. Ei tuota laskutehtävää voi mitenkään tulkita niin, että yhden pelaajan pelivuorojen määrä voisi jotenkin riippua pelaajien määrästä.
Komppaan kyllä aikaisempaa kommentoijaa. Lauseessa 'jokaisella pelaajalla on yhteensä viisi pelivuoroa' on selkeä paradoksi. Yhteensä sana on tuossa aivan turha ja vain sekoittaa hahmottamista.
Vierailija kirjoitti:
Ei edes aikuinen osaa vastata tuohon. Kysymys on epämääräinen vailla logiikkaa.
Jokainen pelaaja saa yhteensä viisi pelivuoroa.
Onko niitä pelivuoroja viisi riippumatta pelaajien lukumäärästä vai viisi pelivuoroa joka tapauksessa kaikille pelaajille.
Näin käy kun annetaan käännöstehtävä epäpätevälle kääntäjälle. Oikea käännös olisi ollut, jokaisella pelaajalla on viisi pelivuoroa.
"Jokainen pelaaja saa yhteensä viisi pelivuoroa". Onko äidinkielesi kenties joku muu kuin suomi? Ihan päivänselvä tehtävä.
Ainakin kakkosluokkalaiset osaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei edes aikuinen osaa vastata tuohon. Kysymys on epämääräinen vailla logiikkaa.
Jokainen pelaaja saa yhteensä viisi pelivuoroa.
Onko niitä pelivuoroja viisi riippumatta pelaajien lukumäärästä vai viisi pelivuoroa joka tapauksessa kaikille pelaajille.
Näin käy kun annetaan käännöstehtävä epäpätevälle kääntäjälle. Oikea käännös olisi ollut, jokaisella pelaajalla on viisi pelivuoroa.Sinä et vain ymmärrä selvää suomen kieltä. Ei tuota laskutehtävää voi mitenkään tulkita niin, että yhden pelaajan pelivuorojen määrä voisi jotenkin riippua pelaajien määrästä.
Komppaan kyllä aikaisempaa kommentoijaa. Lauseessa 'jokaisella pelaajalla on yhteensä viisi pelivuoroa' on selkeä paradoksi. Yhteensä sana on tuossa aivan turha ja vain sekoittaa hahmottamista.
Lauseessa ei ole mitään paradoksia, vaan lause on tulkittavissa vain yhdellä tavalla. Totta on, että sana yhteensä on turha, lauseen merkitys olisi aivan sama ilmankin sitä. Sana yleensä on kuitenkin tehtävässä ihan tarkoituksella, sillä sen kanssa tehtävä on hieman vaativampi, kun lapsi joutuu miettimään myös sitä sanaa.
Ap
Sanoisin että eskarissa/ekalla ois osannut.
Opin 10 kertotaulun 1-luokalla. Koulussa se opetettiin kolmannella lyokalla, eli 9-vuotiaana.
En osaa sanoa. Paljon riippuu myös tilanteesta, jossa kysymys esitetään ja lukeeko se paperilla vai sanooko joku tehtävänannon lapselle? Esimerkiksi luokassa lapsi voi lamaantua opettajan esittäessä kysymyksen ryhmän edessä, vaikka omalle vanhemmalle osaisi vastata nopeasti.
50