Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rampilta moottoritielle tulevalla on kolmio!!!

Vierailija
07.02.2015 |

Luin tuota yhtä keskustelua.

Siellä muutama oli sitä mieltä, että moottoritien oikeaa kaistaa ajava voi vaihtaa vas kaistalle ja antaa tilaa tälle rampilta tulijalle.

Ei voi eikä tarvitse.

Sillä rampilta tulijalla on väistämisvelvollisuuden osoittava kolmio!!!

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:44"]Pääsin melkein hengestäni kohteliaan autoilijan vuoksi taannoin. Olin ohituskaistalla kun ohitettava väisti rampilta tulijaa. Suoraan päälleni. Minä vakavasti loukkaantuneena sairaalaan. Kaistanvaihtaja loukkaantui myös. Tärkeintä oli tietty että rampilta pääsi vaivatta moottoritielle.
[/quote]

No kai se nyt herranjumala on selviö että kaistaa vaihdettaessa vilkaistaan peileihin eikä vaihdeta kaistaa jos se ei ole tyhjä? Tilanteessasi ei siis ollut ongelmana se että ko kuski olisi antanut tilaa tulijalle vaan se, että kuski vaihtoi kaistaa katsomatta.

Vierailija
82/95 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:29"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:08"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:01"]

Miten sä kuvittelet miten liikenteen kävisi ruuhka-aikaan esim. Helsingissä, jos rampeilta tulleille ei annettaisi jonossa tilaa? Siis ihan hidastetaan vauhtia, että joku pääsee sieltä rampilta eteen?

[/quote]

Eiku sen rampilta tulijan pitää kiihdyttää vauhtinsa moottoritien liikennevirran mukaiseksi, näin myös liittyminen on helppoa, tällöin ei vaadi kuin reilun autonmitan mahtuakseen liikkuvaan jonoon.
Ja  tämä näyttää olevan liian monelle ylivoimaisen vaikeaa tajuta.

[/quote]

Rampit ovat joskus niin lyhyitä (Esim. Länärillä Ruoholahden ja Lauttasaaren) ja autoja etenkin ruuhka-aikaan niin paljon, että homma menisi ihan mahdottomaksi, ellei joustettaisi ja tehtäisi tilaa. Varovaisuutta noudattaen, tietenkin, ei jääräpäisesti ja sokeasti omiin oikeuksiin nojaten.

[/quote]
Ja varsinkin noissa lyhyissä rampeissa olisi todella tärkeää ymmärtää pitää se turvaväli rampissa suurena, eikä niin että aina kaski rampilta tulijaa yrittää ängetä jokaiseen motarilla kulkevien autojen väliin. Joku rampilta tulija voi jopa joutua jarruttamaan bussikaistalla etenevän bussin takia kokonaan pysähdyksiin ja kiihdyttämään vasta sen jälkeen. Se pitää olla mahdollista ilman että idiootit takana ajavat ketjukolarin, vaikka ne samat idiootit onkin tuossa tilanteessa maksajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 01:41"]

Liityntäkaistat pitäisi poistaa kokonaan. Kokemattomat ja iäkkäät ovat vaikeuksissa. Itse olen 51-v, enkä vieläkään osaa ajaa noissa. Tai: laitettaisiin lakiin, että liityntäkaistan oltava 1 km. Ehkä sillä matkalla jo ehtisin liittyä.

[/quote]

Sinne rampille tullessa vaihdat kakkosella ja kaasun kanssa kierrokset punaisen rajalle, sitten kolmoselle ja sillä suoraan 120 km/h ja olet oikeassa nopeudessa ennen rampin puoliväliä. Jos sinne rampille ajaa vitosella ja kaasuttaa laiskasti niin eipä sen pituus riitä...

Vierailija
84/95 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:43"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:06"]Mä en kertakaikkiaan tajua sitä, miksi on aina päästävä sen jonon viimeisenä ajavan eteen??? Onko se jotenkin häpeällistä ajaa letkan perässä? Onko luuseriolo, vai mistä kiikastaa? Moottoritielläkin on usein tilanne, jossa takanani ei ole ketään, ja eikös sieltä rampilta tulla tuhatta ja sataa pää kenossa, röyhkeästi vaan sivulta runnoen eteen. Tunnustan, että (ei ole fiksua, mutta silti) otan mittaa tällaisista tyypeistä, enkä todellakaan päästä. Vastaukseksi tulee sitten mitä törkeimpiä temppuja, yksikin ajoi ihan kiinni persiiseen, ja lapsia kyydissa, sekä liukas keli. Hänen takanaan jälleen: ei ketään. Linja-autokuskitkin tekee näin. Pysäkiltä on täräytettävä ihan varmasti eteen, vaikka olisit jo vierellä. Vaikka koko kadunpätkä olisi tyhjä bussikuskille sooloilla kuten haluaa. Annan aina tilaa busseille, mutta kyllä tämä toiminta joskus saa toimimaan ei niin kivalla ja fiksulla tavalla. Kerran ajoin reilua ylinopeutta, ja bussikuski raivostui, kun ei päässyt kolmion takaa eteen. Tuli ihan kiinni puskuriin ja vilautti vielä valoja!!! Haloo, matkustajat kyydissä ja pitäis päästä ylinopeudella menemään ja rikkoa liikennesääntöjä?? Takana yli 30 vuotta kolaritonta ja rikkeetöntä (ei tuomioita tai sakkoja) ajoa. Ei tunnetta täydellisyydestä. [/quote] Minusta tuossa ei ole mitään järkeä, että yrität opettaa ja näpäyttää muita kuskeja haittamalla tahallasi tilanteita ja aiheuttamalla itse tarpeetonta vaaraa. Et ole poliisi, sinun ei tarvitse ojentaa muita liikkujia. En sano tätä sillä, että minua olisi ojennettu, ei ole ollut tarvetta, mutta kauhulla katson näitä tilanteita, kun joku kuski päättää vähän opettaa jotain toista liikkujaa...ei kannata provosoitua siellä ratin takana, siinä voi käydä ihan oikeasti huonosti! Eikä pelkästään sinulle, vaan ihan viattomille ihmisille.

[/quote]

Opettaminen ja puolensa pitäminen on kaksi aivan eri asiaa. Noudatan itse todella tarkasti määrättyjä asetuksia ja sääntöjä (jokainen lie ajanut joskus ylinopeutta?), ja niin toivoisin muidenkin tekevän. Vaaratilanteen aiheuttaa  kaistalle väkisin runnova, kylkeen liimautuva ja röyhkeästi eteen kiilaava rampilta tulija. (Ruuhkissa pidetään riittävä turvaväli, jotta rampilta tulo onnistuu).

On faktatietoa, että nykyihmisten liikennekäyttäytyminen on mennyt todella holtittomaan ja piittaamattomaan suuntaan. Auttaako asiassa se, että ns. "hyvät" kuskit alkavat nöyristelyn? Jos tosiaan vaihdetaan sitä kaistaa vasemmalle, jotta kolmion takaa tulevat pääsevät rampilta, seuraa siitä ihan varmasti tottumus, että näin tehdään aina. Tämä, jos mikä, aiheuttaa ne oikeat vaaratilanteet.

En minä liikenteessä mitään ilkivaltaa harrasta, kuten näytit käsittävän. Koen ainoastaan, että minulla on oikeus ajaa liikennesääntöjen mukaan, ja siitä pidän kiinni. Opetustehtävät jätän asianomaiselle taholle.

Vierailija
85/95 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 02:11"]

Liityntäkaistat pitäisi poistaa kokonaan. Kokemattomat ja iäkkäät ovat vaikeuksissa. Itse olen 51-v, enkä vieläkään osaa ajaa noissa. Tai: laitettaisiin lakiin, että liityntäkaistan oltava 1 km. Ehkä sillä matkalla jo ehtisin liittyä.

[/quote]

Sinne rampille tullessa vaihdat kakkosella ja kaasun kanssa kierrokset punaisen rajalle, sitten kolmoselle ja sillä suoraan 120 km/h ja olet oikeassa nopeudessa ennen rampin puoliväliä. Jos sinne rampille ajaa vitosella ja kaasuttaa laiskasti niin eipä sen pituus riitä...

[/quote]
Kun kakkosella painaa kaasun pohjaa, niin näillä keleillä etupyörät sutii ja ohjautuvuus katoaa kokonaan. Autossani kun ei ole vetoluistonestoa. Tämä taitaa tulla joillekuille yllätyksenä. Rampit on joskus alle 80 metriä pitkät. Kotkassa näitä ainakin löytyy. Tervetuloa tutustumaan.

Vierailija
86/95 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 02:00"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:44"]Pääsin melkein hengestäni kohteliaan autoilijan vuoksi taannoin. Olin ohituskaistalla kun ohitettava väisti rampilta tulijaa. Suoraan päälleni. Minä vakavasti loukkaantuneena sairaalaan. Kaistanvaihtaja loukkaantui myös. Tärkeintä oli tietty että rampilta pääsi vaivatta moottoritielle.
[/quote]

No kai se nyt herranjumala on selviö että kaistaa vaihdettaessa vilkaistaan peileihin eikä vaihdeta kaistaa jos se ei ole tyhjä? Tilanteessasi ei siis ollut ongelmana se että ko kuski olisi antanut tilaa tulijalle vaan se, että kuski vaihtoi kaistaa katsomatta.
[/quote]
Juu mutku rampilta tulijat on alkanu olettaa että kyllä ne moottoritiellä jo ajavat väistää aina ja pahimmillaan tähtäävät juuri sun kylkeen oli edessä ja/tai takana sitten tilaa vaikka kuinka. Olen tullut siihen tulokseen että joidenkin on vain ihan mahdotonta oppia moottoritielle tuloa, näkee näitä kylkeen tähtääjiä päivittäin.

Vierailija
87/95 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:06"]

Pohjanmaalla ei anneta.

[/quote]

Oulussa kyllä pääsee moottoritielle aika mukavasti ruuhka-aikaankin. Aika moni tosin ajaa vasenta kaistaa.

[/quote]

Oulussa paukataan sen ainoan auton kylkeen olettaen moottoritiellä olevan väistävän, vaikka olisi tyhjä tie takana. 

Vierailija
88/95 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 02:14"] [quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 02:11"]

[/quote]

[/quote] Kun kakkosella painaa kaasun pohjaa, niin näillä keleillä etupyörät sutii ja ohjautuvuus katoaa kokonaan. Autossani kun ei ole vetoluistonestoa. Tämä taitaa tulla joillekuille yllätyksenä. Rampit on joskus alle 80 metriä pitkät. Kotkassa näitä ainakin löytyy. Tervetuloa tutustumaan.[/quote]

Eipä ole omassa autossanikaan ollut, mutta aina on sen vauhdin saanut nousemaan sutimatta, kun ajaa ennen sitä ramppia kahdeksaakymppiä eikä aja niitä liittymiä neljääkymppiä kuten moni tuntuu tekevän koska niissä on mutkia! 

Jenkeissäkin olen tosiaan autoillut ja siellä ei ole missään yhtä pitkiä ramppeja kuin Suomessa. Hyvin niihinkin on silti pystynyt liikkumaan.

Vierailija
89/95 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 02:18"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:06"]

Pohjanmaalla ei anneta.

[/quote]

Oulussa kyllä pääsee moottoritielle aika mukavasti ruuhka-aikaankin. Aika moni tosin ajaa vasenta kaistaa.

[/quote]

Oulussa paukataan sen ainoan auton kylkeen olettaen moottoritiellä olevan väistävän, vaikka olisi tyhjä tie takana. 
[/quote]
Se on just näin. Takana ja edessä tilaa vaikka kuinka ja lähes aina tähdätään kylkeen. Todella raivostuttavaa ja vaarallista.

Vierailija
90/95 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 02:18"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 02:00"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:44"]Pääsin melkein hengestäni kohteliaan autoilijan vuoksi taannoin. Olin ohituskaistalla kun ohitettava väisti rampilta tulijaa. Suoraan päälleni. Minä vakavasti loukkaantuneena sairaalaan. Kaistanvaihtaja loukkaantui myös. Tärkeintä oli tietty että rampilta pääsi vaivatta moottoritielle. [/quote] No kai se nyt herranjumala on selviö että kaistaa vaihdettaessa vilkaistaan peileihin eikä vaihdeta kaistaa jos se ei ole tyhjä? Tilanteessasi ei siis ollut ongelmana se että ko kuski olisi antanut tilaa tulijalle vaan se, että kuski vaihtoi kaistaa katsomatta. [/quote] Juu mutku rampilta tulijat on alkanu olettaa että kyllä ne moottoritiellä jo ajavat väistää aina ja pahimmillaan tähtäävät juuri sun kylkeen oli edessä ja/tai takana sitten tilaa vaikka kuinka. Olen tullut siihen tulokseen että joidenkin on vain ihan mahdotonta oppia moottoritielle tuloa, näkee näitä kylkeen tähtääjiä päivittäin.

[/quote]

Tämä. Näin minäkin ajattelen. Väärin toimin ilmeisesti jonkun mielestä. -80

Vierailija
91/95 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:25"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:06"] Pohjanmaalla ei anneta. [/quote] Oulussa kyllä pääsee moottoritielle aika mukavasti ruuhka-aikaankin. Aika moni tosin ajaa vasenta kaistaa. [/quote] Oulun ruuhka-aika :D

[/quote]

No aika lähellä se on ruuhka-aikaa kun monesti vajaan 10 km matkassa kestää reilusti yli puoli tuntia. Oletkos ikinä katsonut kartasta Oulua? Keskellä virtaa joki ja siltoja on ihan liian vähän.

Aiheeseen liittyen, Oulussa syntyperäiset oululaiset ajattelevat että nimenomaan liittyjällä on etuajo-oikeus ja moottoritiellä ajavan velvollisuus on väistää tilanteessa kuin tilanteessa. Oulussa ei myöskään pysähdytä aina punaisiin vaan mennään jos edellä olevakin on mennyt valojen väristä riippumatta. Katso vaikka nettikalevasta niin huomaat että joka päivä ajetaan useita kolareita.

Vierailija
92/95 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:08"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:01"]

Miten sä kuvittelet miten liikenteen kävisi ruuhka-aikaan esim. Helsingissä, jos rampeilta tulleille ei annettaisi jonossa tilaa? Siis ihan hidastetaan vauhtia, että joku pääsee sieltä rampilta eteen?

[/quote]

Eiku sen rampilta tulijan pitää kiihdyttää vauhtinsa moottoritien liikennevirran mukaiseksi, näin myös liittyminen on helppoa, tällöin ei vaadi kuin reilun autonmitan mahtuakseen liikkuvaan jonoon.
Ja  tämä näyttää olevan liian monelle ylivoimaisen vaikeaa tajuta.

[/quote]

Näin todellakin. Tämä asia opetetaan autokoulussa. Jos tulee mukaan liian hitaasti, toinen voi paukata auton perään ja sitten pappi saa taas kahvia juodakseen. Nainen vain harvoin uskaltaa kiihdyttää kuudestakympistä sataseen tai 120:n lyhyen rampin aikana ja sitten muut joutuvat väistelemään.

Vierailija
93/95 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lässyn lässyn teitä. Jos on kolmio niin silloin on kolmio. Tietenkin VOI antaa tilaa jos haluaa eikä siitä ole muille haittaa. Mutta ei missään nimessä ole PAKKO. Te jotka annatte tilaa, kai jarruttelette siihen siten että takaolevatkin joutuu jarruttelemaan?
Kunnolla vaan kiihdytystä niin helposti sinne mukaan mahtuu ilman että "kenenkään tarvii väistää ketään".

Vierailija
94/95 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus mitä idiootteja. Toki kolmio on ja väistämisvelvollisuus, mutta likenteen sujuvuuden takaamiseksi voi ajatella muitakin kuin itseään. On kohteliasta antaa tilaa.

Mitä luulet, miten pääkaupunkiseudun ruuhkissa toimitaan? Jos kukaan ei anna kenellekään tilaa, ei liikenne liiku yhtään mihinkään mm. rampeissa.
Kortti pois tuollaisilta tolloilta, kuten ap.

Vierailija
95/95 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruåtsissa tämäkin asia on paremmin. Motarilla olevalla on väistämisvelvollisuus - kul eller va?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi