Miksi joku "ostaa" velaksi auton?
Kommentit (120)
Pitäähän se persaukistenkin saada auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on taloudellisesti järkevämpää lyhentää 0 korkoista autolainaa ja laittaa se 30000€ osakesijoituksiin 👍 Ei pääomaa kannata tuhlata kun sille saa tuottoa 🤔
Jos saa.
Vaikkei saisi, niin nollakorkoinen autolaine vs. nollatuottoinen sijoitus on samalla viivalla. Et häviä rahojasi, ellet myy tappiolla tai ostamasi firma mene konkurssiin.
Jos sä luulet että korkoa ei ole piilotettu auton hintaan, uskot varmaan myös joulupukkiin. Ei ole ilmaista lounasta markkinoilla.
Ei ole, mutta kova kilpailu on.
Jokainen laskutaitoinen.
Jos sinulla on 50 000 euroa niin se kannatta sijoittaa ja ottaa auto rahoituksella.
Keskinkertainenkin sijoitus tuottaa enemmän kuin rahoituskulut.
Vierailija kirjoitti:
Huono itsetunto tarvitsee jatkeen.
Itse olen huomannut miten auto korreloi luonteeseen ja luotettavuuteen. En ikinä palkkaa tietyn merkkisillä autoilla ajavia. Aiheuttavat ongelmia työyhteisössä.
Mitkä ne merkit on?
Entä jos auto vaihtuukin merkkiin jonka omistajia pidät luotettavina? Muuttuuko ihminenkin sitten luotettavaksi? Ja taas päin vastoin jos vaihtaa sinusta epäsuotuisaan merkkiin?
Mä oon ajanut Mersulla, Bemarilla, Toyotalla ja nyt ajan Kialla. Minulla on varmaan sitten ailahteleva luonne? Tuota Kiaa ennen oli Bmv.
Ja kaikki autot velaksi vieläpä!
Mulla oli pitkään ajatuksena, että auto pitää omistaa, muu on jotenkin huonoa tai ainakin epämääräistä. Kunnes sitten eräs jatkuvasti uuteen autoon vaihtava kertoi leasing-kuvioista. Nyt mulla on ollut jo pitkään leasing-auto. Ne eivät siis ole omia, ne tosin saa määräajan jälkeen lunastaa x eurolla itselleen. Mutta en ole koskaan halunnut lunastaa, vaan on aina siinä kohdassa vaihdan uudempaan liising-autoon.
Edut: aina uusi luotettava auto alla, huollot kuuluu hintaan. Olen ihan poropeukalo mitä autoihin tulee, silti joudun ajamaan pitkiä satojen kilometrien työmatkoja. Aiemmin kun sitä omaa autoa piti, eikä ollut tietenkään saumaa vaihdella koko ajan uudempaan, niin aina pelkäsin, että auto hyytyy talvella jonnekin metsätaipaleelle.
Negaa tietysti se, että auto ei ole oma, ja siitä joutuu maksaa kk-maksua, mutta myös autolainasta joutuu.
Mulle ehdottomasti paras vaihtoehto. Toki ymmärrän heitä, jotka haluaa auton heti omaksi.
Eipä ole pitkään aikaan tullut uuden auton käteisostajaa vastaan. Useimmiten on kyseessä auton vaihto ja väliraha hoidetaan rahoituksella, takaisinmaksuaika on yleensä 3-5 vuotta.
En ikimaailmassa sitoisi omaa rahaa kymmeniä tuhansia autoon. Mutta rahoituksella voin sen hyvillä mielin tehdä. Näin jää sitä likvidiä omaisuutta tehdä jotain muuta. Ja auto maksaa sen helposti budjetoitavan kk-summan.
Ja vielä joku päivä kun jankkaajat ymmärtäisivät sen, että auto ei ole sijoitus. Sen ei ole tarkoitus pitää arvoaan ja tuottaa taloudellista hyötyä. Se on kulutushyödyke siinä, missä vaatteet tai ruokakin. Joku ostaa kirpparilta ja syö makaronivelliä, toiset haluavat laadukkaampaa. Sama autoissa. Joillain vaan on korkeampi elintaso ja se pitää vain hyväksyä.
Kyllä useimmissa uusissa autoissa rekisteriotteeessa on omistajana rahoitusyhtiö.
Vanhan auton loppuun ajaminen on oikeastaan ympäristöteko. Niin mä olen tehnyt.
Onse kiva asua stadissa, ei tartte autoa , kun julkisilla pääsee.
Vierailija kirjoitti:
osa stressaas siitä uudesta autosta ja koko ajan pesee ja jynssää sitä kalliilla aineilla eikä uskalla jättää mihinkään outoon paikkaan parkkiin ettei tule naarmuja ja sitten on pakko ottaa kaiken maailman tuulilasivakuutuksia ja vaikka mitä vakuutuksia ja tämä on mielestäni "huolettoman ajon" vastakohta
Se on muuten just näin! Itse vaihdoin juuri tuon takia uudehkon autoni vanhaan Puntoon.
Hyvin toimii, on halpaa ajo eikä stressaa mikään. Jos tulee kallis remppa niin auto vaan paaliin ja muutamalla satkulla vastaava tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono itsetunto tarvitsee jatkeen.
Itse olen huomannut miten auto korreloi luonteeseen ja luotettavuuteen. En ikinä palkkaa tietyn merkkisillä autoilla ajavia. Aiheuttavat ongelmia työyhteisössä.
Mitkä ne merkit on?
Entä jos auto vaihtuukin merkkiin jonka omistajia pidät luotettavina? Muuttuuko ihminenkin sitten luotettavaksi? Ja taas päin vastoin jos vaihtaa sinusta epäsuotuisaan merkkiin?
Mä oon ajanut Mersulla, Bemarilla, Toyotalla ja nyt ajan Kialla. Minulla on varmaan sitten ailahteleva luonne? Tuota Kiaa ennen oli Bmv.
Ja kaikki autot velaksi vieläpä!
No mulla ainakin on heti henkilöstä negatiiviset ajatukset, jos henkilöllä on Audi, ja semihuonot jos on BMW. Jos taas vanhemmalla ihmisellä on Mersu, se on ok. Mutta nuoremmalla epäilyttävää. Kellä tahansa jos on Bentley tai joku muu ökyauto kuten Jaguar tai vaikka Lambo, olen heti varautunut. Citymaasturit nykyään ok, 2000-luvun alkupuolella niitä oli vain urpoilla. Yksi poikkeus: Hummereita on vain ääliöillä.
Tässä ap:lle kauhisteltavaa. Mä ostin jopa sen parin tonnin prutkun velaksi ja vieläpä miehen nimiin! Olin työtön, mutta sain töitä 50km:n päästä joten pakko oli saada auto. Julkisilla ei täällä kuljeta töissä kun ne ne harvat linja-autot kulkee koulujen aikataulujen mukaan. Mies kulkee omalla autolla töissä ihan eri suunnalla. Meillä ei ollut edes pari tonnia ylimääräisenä joten rahoituksella ostettiin mulle auto. Maksoin sen parissa vuodessa pois. Onneksi sain myöhemmin töitä kotipaikkakunnalta niin bensakulut pienentyneet. Tämä parin tonnin prutku mulla on edelleen käytössä kuusi vuotta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on taloudellisesti järkevämpää lyhentää 0 korkoista autolainaa ja laittaa se 30000€ osakesijoituksiin 👍 Ei pääomaa kannata tuhlata kun sille saa tuottoa 🤔
Jos saa.
Vaikkei saisi, niin nollakorkoinen autolaine vs. nollatuottoinen sijoitus on samalla viivalla. Et häviä rahojasi, ellet myy tappiolla tai ostamasi firma mene konkurssiin.
Jos sä luulet että korkoa ei ole piilotettu auton hintaan, uskot varmaan myös joulupukkiin. Ei ole ilmaista lounasta markkinoilla.
Ihan samalla hinnalla mulle myytiin se auto kun vertailin rahoitusta ja vakuudellista pankkilainaa. Rahoitus oli kulujen verran halvempi.
Usein maahantuoja näitä kampanjoita sponssaa, saadakseen mainosta ja markkinaosuutta, vähentävät sitten kuluna firman tulosta laskettaessa.
Velka on talouden polttoainetta 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saa.
Auton lähtöhinta on kaikille sama uusissa autoissa, rahoituksesta riippumatta. Toki eroja voi olla ulosmyyntihinnassa. Auton hintaa voi neuvotella jo ennenkuin myyjän tiedossa on miten se rahoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autolainan saa nolla- tai likinollakorolla. Miksi ostaisin auton käteisellä, kun voin saada tuolle rahalle sijoituksista paremman tuoton kuin lainan korko?
eiköhän se arvo putoa muutaman tonnin vuodessa eli samaa tahtia kun sitä lyhentää joten en puhuisi sijoituksesta, ennen ainakin kasko vakuutus oli todella kallis jota täytyy pitää jos auto ei ole kokonaan maksettu
Tässä ei tarkoitettu autoa sijoituksena, vaan rahan sijoittamista tuotteisiin, joista saa esim. osinkoja ja niillä on mahdollinen arvonnousu.
On noista kieseistä saanut n.5% hinnasta pois,kun käteisellä osyellut.
Vierailija kirjoitti:
Melko varmasti toimivan halvan auton ostaminen on aika helppo jos asioihin jaksaa edes hieman perehtyä.
Juuri ajoin 4.5 vuotta 1500e maksavalla autolla, kertaakaan ei hajonnut, möin sen vielä 850e hintaan poiskin.
Nyt olen ajanut tonnin autolla yli vuoden, mitään ei ole tarvinnut korjata ja on automaatti ja farmari ja ilmastoinnit sun muut. Tästäkin saisi varmasti sen tonnin, jopa muutaman satasen enemmän jos sen nyt möisi.
Tarpeeksi vanhoissa autoissa (noin 20v) arvo on jo tullut niin alas kuin se tulee eikä se enää tipu senttiäkään.
Sinulla on sitten käynyt hyvä tuuri. Tai jätät jotain kertomatta. Yleensä noin vanhoissa autossa tulee parin vuoden sisään joku isompi remonttikulu. Ok, voihan sitä vaan ajaa ja jättää kaikki huoltokohteet tekemättä, mutta ihmettelen jos ei katsastuksessa sitten mistään jää kiinni. No ehkä jos ajosuorite on todella vähäinen per vuosi niin voi onnistua.
Se taas että onnistuisi aina löytämään viimeisen päälle huolletun vähän ajetun vanhan auton josta joku luopuu melkein pilkkahintaan on...no fantasiaa tai sitten hannuhanhen todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Me vaihdamme ihan uuden auton kolmen vuoden välein ja väliraha maksetaan rahoituksella n.250€/kk. Näin on menty vuosikymmeniä.
Helppoa!
Ei kyllä onnistu ilman isoa käsirahaa...tai sitten teillä on autona joku ihan onnettoman kokoinen kauppakassi. Jos katsoo esim. keskikokoisen farmarimallin verotusarvoja niin ne pyörii jossain 500 ja 700 euron välissä per kuukausi ja nuo hinnat vastaavat aika hyvin sitä mitä niistä joutuu ilman käsirahaa tai vaihdossa annettavaa autoa maksamaan.
Joten tässäkään esimerkissä autoa ei ostetaan kokonaan velalla vaan useampi tonni sipaistaan pois joko käteisen tai vaihtoauton arvon muodossa pois, jotta kk-maksu saadaan noin alhaiseksi.
Aika harva auto maksaa 300 000.