Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhä useampi nuorisanoo "ei kiitos" rippikoululle

Vierailija
06.02.2015 |

http://yle.fi/uutiset/yha_useampi_sanoo_ei_kiitos_rippikoululle__nuorten_kriittisyys_kasvaa_muuta_eurooppaa_nopeammin/7781713

"

Suomalaisten nuorten kriittisyys kirkkoa ja uskontoa kohtaan on alustavien tutkimustietojen mukaan lisääntynyt radikaalisti. Samaa suuntausta ei ole muissa Pohjoismaissa eikä Keski-Euroopassa, jopa päinvastoin. Tutkija Jouko Porkka uskoo, että kasvava kriittisyys voi verottaa rippikoulun suosiota rajustikin."

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmapiirin vapautuessa ja tiedon lisääntyessä pahuus tuppaa vähentymään. Kristinusko on aikoinaan levitetty miekan, giljotiinin ja pakon uhalla, joten sellainen ei voi olla hyväksi. Kyllä ilolla seuraan tätä kirkon yhä nopeutuvaa romahtamista. Mahtavaa kun tällainen pimeys vähitellen häviää ja todellinen Valo alkaa leviämään.

Vierailija
42/113 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta nuorilla tulee oman itsensä etsimisen kausi väistämättä. Riippumatta kasvatuksesta. Silloin sisäisesti mietitään omaa elämänkatsomusta (hyvän ja pahan olemassaoloa, jumaluuden käsitettä, kuoleman jälkeistä tilaa, elämän tarkoitusta ja niin paljon suuria asioita pienen ihmisen mietittäväksi...). Kaikki eivät sanallista tätä pohdintaa vanhemmilleen saati ystävilleen. Siellä se pinnan alla myllertää silti. Rippikoulu voi olla hieno paikka löytää itsensä, vaikka se johtaisi lopulta ateismiin tai vaikka buddhalaisuuteen.

Annetaan nuorillemme lupa pohtia omaa paikkaansa maailmankaikkeudessa, edes se viikko rippikoulussa. Silloin papit, isoset ja diakonit oikeasti kuuntelevat ja keskittyvät lapsiin. Siellä on mahdollisuus ääneen pohtia oman itsensä merkitystä ja suhdetta maailmaan. 

Luterilaisuus on poikkeavan salliva maailman uskontoihin nähden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:27"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:21"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:14"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:08"]

Kehitys jatkuu kunnes syntyy vastakulttuuri, joka muuttuu taas valtakulttuuriksi. Aaltoliikettä. Kirkot on täynnä aina kun paikkakunnalla joku nuori kuolee tapaturmaisesti tai rikoksen uhrina. Isossa mittakaavassa, kirkko tuntuu tärkeältä taas kun Suomessa alkaa mennä vielä surkeammin kuin nyt. Esim sota venäjän kanssa.

[/quote]

Turhanpäiväistä mutuilua. Tilastot osoittavat että kirkko ei ole muuta kuin menettänyt jäseniään viimeisen sadan vuoden aikana yhä vain kiihtyvällä tahdilla. Tässä ajassa on mennyt vaikka kuinka monta sukupolvea. Kirkkoa ei arvostanut 70-luvun nuoret eikä kyllä arvosta heidän lapsensakaan ja tuskimpa arvostaa lapsenlapsetkaan.

[/quote]

Viimeisten 100 vuoden aikana elintaso ja turvallisuus ovat (lukuunottamatta sotavuosia) kasvaneet jatkuvasti. Riittävän iso ja pitkä kriisi elintason laskuineen lisää varmasti ihmisten kiinnostusta uskonasioita kohtaan.

[/quote]

Sitäkö te uskovaiset toivotte?

[/quote]

En minä ainakaan (uskovaisethan eivät ylipäätään ole monoliittinen ryhmä, joka toivoisi aina samoja asioita). Toivon, että mahdollisimman moni suomalainen löytäisi ikuisen elämän ilman turhaa kärsimystä.

[/quote]

Mitä jos ei halua ikuista elämää? Kun mä kuolen niin haluan pysyä kuolleena. Mikä tää juttu teidän uskisten ja ikuisen elämän kanssa oikeen on. Niinkö paljon te pelkäätte kuolemaa että pitää uskotella itselle että kylläkyllä se elämä jatkuu. Ei jatku. Ruumiinne mätänee ja luut hajoavat ja parin sukupolven päästä sinua ei enää kukaan muista.

Vierailija
44/113 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ikuinen elämä tulee kaikille tekojen mukaan? Eikä esim. sen mukaan kuuluuko kirkkoon? Ja jos kuuluu niin mihin lahkoon. Mitä sitten jos rippikoulun suosio on laskussa? Sen voi suorittaa aikuisena, ihan niin vanhana kuin huvittaa, jos haluaa ripille päästä. Itse kävin rippikoulun ja jopa olin isosena... rahan takia. Muutaman vuoden päästä erosin kirkosta. Lastani ei ole kastettu eikä tuleviakaan kasteta. Uskon että protuleiristä tulee olemaan enemmän hyötyä ja saa ne samat rahatkin. :D

Lapseni saa ottaa kasteen ja käydä rippikoulun. Sitten kun on tarpeeksi vanha päättämään asian itse eikä "vain koska niin kuuluu tehdä" ihmisten painostuksesta.

Vierailija
45/113 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 08:17"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:37"]

Hö olenko mä muka sit jotenkin liian perinteinen jäykkis kun kuulun kirkkoon enkä aio siitä erota ja kastan myös (toivottavasti) tulevat lapset ev lut kirkkoon. En kirkossa käy edes jouluna, mutta rippijuhliin, häihin, hautajaisiin osallistun ja itsekin omalla kohdalla haluan ne kirkossa. Ei liikuta pätkääkään raamatun tarinat enkä rukoile jumalaa ku en siihen usko. mutta ei ev lut kirkon tapahtumissa myöskään ala ahdistaa koska sanoman oon tulkinnut niin että "rakasta ja arvosta muita ihmisiä, aina on joku joka rakastaa sinua" ei mun mielestä huono ajatus. Lisäksi perinteet on ihania ja arvokkaita! :)

[/quote]

Ainakin olet tulkinnut sanoman aika väärin. Huomaathan myös että sanomaan kuuluu sekin että jokainen joka ei juuri tätä uskonsuuntausta tunnusta on huono ja arvoton ihminen johon ei pidä luottaa ja jota ei pidä koskaan kohdella inhimillisesti. Sitoudut pitämään jokaista eriuskoista ja ateistia henkilökohtaisena vihollisenasi jos et onnistu käännytystyössä.
[/quote]
Ainakaan minä en ajattele olevani sitoutunut käännytystyöhön tms. tai että minun tarvitsisi suhtautua fanaattisesti tai vihamielisesti yhtään kehenkään. Kirkkoon kuuluminen merkitsee eri ihmisille eri asioita. Minulle kirkon tekemä lapsi- ja nuorisotyö on tärkeää ja jo sen vuoksi voin jatkossakin kuulua kirkkoon. Johtuneeko sitten siitä etten muutenkaan suhtaudu asioihin kovin aatteellisesti tai ehdottomasti.

Vierailija
46/113 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin vain rahan takia ja ihan vasta erosin koko puljusta.

Vierailija
47/113 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä erosin kirkosta 3 vuotta riparin jälkeen

Vierailija
48/113 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lapset käy "rippukoulukesänä" kielimatkalla ulkomailla. Uskon että saavat huomattavasti kivamman ja hyödyllisemmän kokemuksen kuin riparin käyvät kaverit.

Vierailija
49/113 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sekään sitten oikein, että menee sinne, vaikkei millään tapaa olisi uskossa? Olin itse jo 12-vuotiaana löytänyt oman tieni ja "menettänyt uskoni". Silti mut pakotettiin rippikouluun. Se oli hirvein viikko elämässäni tähän asti.

Vierailija
50/113 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitys jatkuu kunnes syntyy vastakulttuuri, joka muuttuu taas valtakulttuuriksi. Aaltoliikettä. Kirkot on täynnä aina kun paikkakunnalla joku nuori kuolee tapaturmaisesti tai rikoksen uhrina. Isossa mittakaavassa, kirkko tuntuu tärkeältä taas kun Suomessa alkaa mennä vielä surkeammin kuin nyt. Esim sota venäjän kanssa.

Vierailija
51/113 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:06"]meidän lapset käy "rippukoulukesänä" kielimatkalla ulkomailla. Uskon että saavat huomattavasti kivamman ja hyödyllisemmän kokemuksen kuin riparin käyvät kaverit.
[/quote]
Mun lapsi käy molemmat

Vierailija
52/113 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:08"]Onko sekään sitten oikein, että menee sinne, vaikkei millään tapaa olisi uskossa? Olin itse jo 12-vuotiaana löytänyt oman tieni ja "menettänyt uskoni". Silti mut pakotettiin rippikouluun. Se oli hirvein viikko elämässäni tähän asti.
[/quote]
Mä menin koska kaveritkin meni. En tänä päivänä muista niistä uskonopetuksista mitään vaikka aikaa on vasta viisi vuotta. Ja täysi ateisti olen ollut ala-asteelta lähtien.

Vierailija
53/113 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:08"]Onko sekään sitten oikein, että menee sinne, vaikkei millään tapaa olisi uskossa? Olin itse jo 12-vuotiaana löytänyt oman tieni ja "menettänyt uskoni". Silti mut pakotettiin rippikouluun. Se oli hirvein viikko elämässäni tähän asti.
[/quote]
Mä en menettänyt mitään kun ei ollut mitään menetettävää ;)

Vierailija
54/113 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkikäteen hyvä kokemus. Sai siitä rahaa.

Vierailija
55/113 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:08"]

[/quote]

Turhanpäiväistä mutuilua. Tilastot osoittavat että kirkko ei ole muuta kuin menettänyt jäseniään viimeisen sadan vuoden aikana yhä vain kiihtyvällä tahdilla. Tässä ajassa on mennyt vaikka kuinka monta sukupolvea. Kirkkoa ei arvostanut 70-luvun nuoret eikä kyllä arvosta heidän lapsensakaan ja tuskimpa arvostaa lapsenlapsetkaan.

Vierailija
56/113 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin aikoinani skippasin koko roskan. Jumalaan en ole koskaan uskonut joten riparikaan ei kiinnostanut. Rahan perässä oli turha mennä kun luultavasti olisin saanut ehkä 50 markkaa jos sitäkään.

Äiti ei oikein tykännyt ja kavereiltakin kuulin kummeksuvia kommentteja (olin ainoa joka jätti väliin).  

Vierailija
57/113 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:12"]Jälkikäteen hyvä kokemus. Sai siitä rahaa.
[/quote]
Me keskityttiin karkailemaan ikkunoista ja pitämään hauskaa isoisten kanssa eikä siihen jeesusteluun. Ja hauskaa oli

Vierailija
58/113 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastamattomien osuuden kasvu näkyy viivellä rippikoululuvuissa. 

Vierailija
59/113 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee, hyvä nuoret!

T. Teini, kohta protuiässä

Vierailija
60/113 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta edelleenkin kummastuttavan iso osa suomalaisten avioliitoista siunataan kirkossa eli johonkin sitä tarvitaan. Jos ei muuhun niin näyttävien häiden ilmaiseksi juhlapaikaksi.

Minusta on hyvä, että nuoret jättävät rippileirit väliin ja uskovat kaikenlaisiin muinaisjumaliin, antavat rahansa aasialaiskylien miehille heidän elintasonsa nostamiseen kummilapsitoiminnan nimikkeellä. Ja ymmärtävät sen, että seurakunnan ystäväpalvelu ei käy heidän isovanhemmillaan, ostakoot maksullisen palvelun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän