Yhä useampi nuorisanoo "ei kiitos" rippikoululle
"
Suomalaisten nuorten kriittisyys kirkkoa ja uskontoa kohtaan on alustavien tutkimustietojen mukaan lisääntynyt radikaalisti. Samaa suuntausta ei ole muissa Pohjoismaissa eikä Keski-Euroopassa, jopa päinvastoin. Tutkija Jouko Porkka uskoo, että kasvava kriittisyys voi verottaa rippikoulun suosiota rajustikin."
Kommentit (113)
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:02"]
"
Suomalaisten nuorten kriittisyys kirkkoa ja uskontoa kohtaan on alustavien tutkimustietojen mukaan lisääntynyt radikaalisti. Samaa suuntausta ei ole muissa Pohjoismaissa eikä Keski-Euroopassa, jopa päinvastoin. Tutkija Jouko Porkka uskoo, että kasvava kriittisyys voi verottaa rippikoulun suosiota rajustikin."[/quote]
No rippikoulun suosiota varmaankin, mutta rippileirin tuskin. Onko nykyään edes enää rippikouluja, vai käydäänkö ne kaikki jo leirimuotoisena?[/quote]
Oletko nyt vähän yksinkertainen? Rippileirillä suoritetaan rippikoulu.
[/quote]
Luitko sinä edes kirjoitustani, vai onko luetun ymmärtämisesi vain nollaluokkaa???
Tottakai minä tiedän, mitä leirillä tehtiin, kun olen itse sen käynyt. Minun aikaan se vaan kesti 2,5 viikkoa, nykyään kai tuskin puoliakaan tuosta.
Meidän aikana 70-luvulla siis sai valita, kävikö rippileirin, vai rippikoulun. Ne olivat siis kaksi eri asiaa. Rippikoulua käytiin niin kuin koulua, eli kirkon luentosalissa käytiin koulun jälkeen opiskelemassa muutama tunti kerrallaan ja siis ihan kotoa käsin. Se kesti huomattavasti pidempään kuin leiri. Samat asiathan niissä opeteltiin, mutta leirillä vaan päivittäisiä tunteja oli enemmän, kuin koulussa, koska sitä käytiin siis kouluaikana, kun taas leirit järjestettiin kesälomalla.
Tätä siis tiedustelin, että onko varsinaisia rippikouluja enää olemassa, vai käykö nykyään kaikki rippileirin.
[/quote]
Mutta miksi arvelet, että rippileirien suosio ei olisi vähentynyt?
[/quote]
No syyhän tulee ihan selvästi esiin kahdella viimeisellä rivillä, eli ne rippilahjat. Niin kauan kuin rippilahjaksi saadaan teinin näkövinkkelistä varsin kohtuullinen summa rahaa, niin tokihan se kiinnostaa. Leiri taas valitaan koulua mieluummin koska se on nopeampi tapa päästä ripille ja toisaalta ehkä siksikin, koska leireily on monen mielestä ihan kivaa, varsinkin kun vastakkaisen sukupuolen edustajiakin on paikalla.
Tottahan se väkisinkin jonkun verran vähenee sitä mukaa kun kirkon jäsenten määrä vähenee, mutta en kyllä siihen usko, että kirkkoon kuuluvien teinien keskuudessa sen kannatus vähenee niin kauan kuin siitä viikon lusimisesta saa huomattavan summan rahaa. Kuten jo aiemmin totesin, jos rippilahjoja lakattaisiin jakamasta, niin riparin suosio romahtaisi välittömästi.
Itselläni on ainakin erittäin lämpimät muistot riparilta ja se oli ainakin meidän aikaan käytännössä ainut mahdollisuus päästä tuossa iässä tyttöjen kanssa samalle leirille. Siihen aikaan kun ei ollut tietoakaan mistään prometheusleireistä ja mitä näitä nyt on.
Itse en ole koskaan ollut uskovainen ja nyttemmin jo eronnut kirkosta, mutta ei 70-luvulla esimerkiksi seurakuntaleireillä ja seurakuntakerhoissa käyminen tarkoittanut sitä, että olisi ollut uskovainen, rippikoulusta/leiristä nyt puhumattakaan. Silloin kaikki lapset kävi seurakunnan kerhoissa ja leireillä, etenkin pojat, koska siellä sai harrastaa kaikkea mukavaa. Ei sitä silloin mitenkään uskovaisuuteen yhdistetty.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:55"]
Mitä uskova ihminen haluaa? Sitä, että pääsee taivaaseen hyvään elämään, eikö? Eli haluavat itsekkäästi itselleen hyvää, vaikka mikä olisi.
[/quote]
Kyllä uskovat yleensä haluavat, että muutkin pelastuisivat. Eikä oma taivaaseen pääsy ole muilta pois.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:55"]
Mitä uskova ihminen haluaa? Sitä, että pääsee taivaaseen hyvään elämään, eikö? Eli haluavat itsekkäästi itselleen hyvää, vaikka mikä olisi.
[/quote]
Kyllä uskovat yleensä haluavat, että muutkin pelastuisivat. Eikä oma taivaaseen pääsy ole muilta pois.
[/quote]
Koska mitään jumalia tai taivasta ei ole olemassa niin hohhoijjaa....
"
Suomalaisten nuorten kriittisyys kirkkoa ja uskontoa kohtaan on alustavien tutkimustietojen mukaan lisääntynyt radikaalisti. Samaa suuntausta ei ole muissa Pohjoismaissa eikä Keski-Euroopassa, jopa päinvastoin. Tutkija Jouko Porkka uskoo, että kasvava kriittisyys voi verottaa rippikoulun suosiota rajustikin."[/quote]
No rippikoulun suosiota varmaankin, mutta rippileirin tuskin. Onko nykyään edes enää rippikouluja, vai käydäänkö ne kaikki jo leirimuotoisena?[/quote]
[/quote]
Luitko sinä edes kirjoitustani, vai onko luetun ymmärtämisesi vain nollaluokkaa???
Tottakai minä tiedän, mitä leirillä tehtiin, kun olen itse sen käynyt. Minun aikaan se vaan kesti 2,5 viikkoa, nykyään kai tuskin puoliakaan tuosta.
Meidän aikana 70-luvulla siis sai valita, kävikö rippileirin, vai rippikoulun. Ne olivat siis kaksi eri asiaa. Rippikoulua käytiin niin kuin koulua, eli kirkon luentosalissa käytiin koulun jälkeen opiskelemassa muutama tunti kerrallaan ja siis ihan kotoa käsin. Se kesti huomattavasti pidempään kuin leiri. Samat asiathan niissä opeteltiin, mutta leirillä vaan päivittäisiä tunteja oli enemmän, kuin koulussa, koska sitä käytiin siis kouluaikana, kun taas leirit järjestettiin kesälomalla.
Tätä siis tiedustelin, että onko varsinaisia rippikouluja enää olemassa, vai käykö nykyään kaikki rippileirin.
[/quote]
Torvi, rippileiri on rippikoulu.
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/0564A2B4BF1DA258C2257027002969F7?OpenDocument&lang=FI
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:04"]
Mä kävin vain rahan takia ja ihan vasta erosin koko puljusta.
[/quote]
Minä kävin myös vain rahan takia ja erosin heti 18 täytettyäni.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:37"]
Hö olenko mä muka sit jotenkin liian perinteinen jäykkis kun kuulun kirkkoon enkä aio siitä erota ja kastan myös (toivottavasti) tulevat lapset ev lut kirkkoon. En kirkossa käy edes jouluna, mutta rippijuhliin, häihin, hautajaisiin osallistun ja itsekin omalla kohdalla haluan ne kirkossa. Ei liikuta pätkääkään raamatun tarinat enkä rukoile jumalaa ku en siihen usko. mutta ei ev lut kirkon tapahtumissa myöskään ala ahdistaa koska sanoman oon tulkinnut niin että "rakasta ja arvosta muita ihmisiä, aina on joku joka rakastaa sinua" ei mun mielestä huono ajatus. Lisäksi perinteet on ihania ja arvokkaita! :)
[/quote]
En ymmärrä lainkaan tuollaista kaksinasmoralitapauskovaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:48"]
"
[/quote]
[/quote]
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/0564A2B4BF1DA258C2257027002969F7?OpenDocument&lang=FI
[/quote]
Et siis edelleenkään ymmärtänyt sanaakaan lukemastasi. Tavaappa nyt oikein hitaasti kirjoittamani teksti ja joka lauseen jälkeen pidä tauko ja mutustele lukemasi ja yritä ymmärtää, mitä siinä sanotaan. Voi olla, että jo huomenna oivallat, mistä minä kirjoitin.
Ratakiskoa ei valitettavasti ole enempää tulossa, eli sinun on nyt selvittävä aiemmin kirjoitetulla tekstillä.
En ole koskaan kuulunut kirkkoon, koska olen helluntalainen (tai siis vanhempani ja sukuni ovat helluntalaisia ja sitä kautta minäkin sellaiseksi olen "jäänyt").
Minulle kuitenkin annettiin mahdollisuus liittyä kirkkoon tai siis sitä ehdotettiin minulle, jos vaikka olisin halunnut käydä rippikoulun. En kuitenkaan nähnyt sitä mitenkään erityisen tärkeänä, koska en muutenkaan elä mitenkään erityisen uskovaisesti, vaikka koko sukuni (paitsi vanhempani) on hyvinkin uskovaisia.
En muutenkaan ymmärtänyt rippikoulusta mitään, koska en ollut siitä mitään kuullutkaan, joten yläasteella tuntui melko oudolta kuulla muiden kokemuksia rippikoulusta. Luokassa kun puhuttiin kokemuksista, ei kukaan katsonut minua pahalla kun kerroin etten riparia ole käynyt. Kyseiset silloiset luokkatoveritkaan eivät olleet mitenkään uskovaisia, vaan ripari oli heille lähinnä hauska ja kiva asia jossa he sitoivat myös uusia ystävyyssuhteita. Siinä minä kannatan riparia, sillä itse olisin ehkä kaivannut uusia ystävyyssuhteita. Muuten minulla ei aiheeseen ole mielipidettä, sillä en oikein osaa perustaa uskoon koska en ole koskaan uskovaisesti elänyt.
Naimisiin kyllä tahtoisin kirkossa, eikä minulla ole mitään kirkkoa vastaan. Kummiksikaan en pääse ilman kastetta. Ehkä joskus, kun tuollaiset asiat ovat ajankohtaisia, otan kirkosta lisää selvää, muuten koko asia ei edes oikein...kiinnosta. Miksi kirkossa? Koska se on jotenkin niin...perinteistä. Hmm, mitä meille rajamailla oleville pitäisi tehdä, kun me vähän uskotaan muttei kuitenkaan? Minusta on vain vähän helpompi elää kuulumatta mihinkään...
En tiedä :-D
Ei rippikoululla ole mitään tekemistä uskon kanssa. 90% lapsista menee sinne rahan, lahjojen, juhlien takia tai koska "kuuluu" mennä. Päiväriparit tilalle sivistyksen takia, mutta ylipäänsä onko järkeä mennä, jos uskonto ei kiinnosta.
Se on hienoa että ei mennä rippikouluun sen takia koska se on tapa vaan tarkastellaan kriittisesti, hienoa nuoriso.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:26"]
Ei rippikoululla ole mitään tekemistä uskon kanssa. 90% lapsista menee sinne rahan, lahjojen, juhlien takia tai koska "kuuluu" mennä. Päiväriparit tilalle sivistyksen takia, mutta ylipäänsä onko järkeä mennä, jos uskonto ei kiinnosta.
[/quote]
Mä menin itse rippileirille 90-luvulla vain siksi, että kaverit menivät sinne. Elämänkatsomustietoa opiskelivat silloin vain ne, joiden vanhemmat eivät kuuluneet kirkkoon, eli tosi harva. Jos olisi ollut mahdollisuus mennä Protu-leirille ja kaverit olisivat menneet sinne, olisin minäkin mennyt. Rippileiri oli sellainen välttämätön paha, ja erosinkin kirkosta heti 18-vuotiaana.
Muuten: rippileiri ja rippikoulu ovat kaksi eri asiaa. Tai siis rippileirillä saa suoritettua rippikoulun, mutta rippikoulun voi suorittaa ilman leireilyäkin, hitaamman kaavan mukaan.
Rippileirejä ei ollut ainakaan omien vanhempieni nuoruudessa, 1950-luvun lopulla. Ne taitavat olla aika uusi keksintö. (Ennen rippikoulua suoritettiin viikonloppuisin kirkossa ja papin kanssa, Katekismusta ulkoa opiskelemalla.)
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 07:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:41"]
Siis miten niin samaa suuntausta ei ole muualla?!? http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/4D9073DDB9C38745C22576F20030A70E/$FILE/Rippikoulun%20merkitys%20Euroopassa.pdf 2008 Suomessa rippikoulun kävi 88% nuorista ja Ruotsissa 34% ja Saksassa 30%. Suomi vain seuraa muita, mutta on jäjessä.
[/quote]
Ruotsissa ja Saksassa on maan tapa olla käymättä rippikoulua. Suomessa tämä kriittisyys on vasta nousussa.
[/quote]
Tuo ei ole mikään ihme, sillä Ruotsissa uskonto on käytännössä kadonnut jo vuosikymmeniä sitten. 90 % ruotsalaisista suhtautuu jumaliin samalla tavalla kuin joulupukkiin ja pääsiäispupuun. Suomi vaan on ollut niin pitkään köyhempi ja kehittymättömämpi maa, että meillä tämä kehitys kestää muutaman vuosikymmenen pitempään.
Itse kävin rippileirin sen vuoksi, että rakastin leirejä. Olin seurakunnan leireillä käynyt koko alakouluiän ja sitä vaan osasi suodattaa täysin kaiken jeesushömpän pois pienestä pitäen. Rippikoulussa opettelin tunnollisesti ulkoa kaiken mitä piti, mutta muut ajat nautin kavereiden kanssa olosta, hauskoista ohjelmista ja luonnosta. Kirkosta erosin aikuisena, ja lapseni eivät todellakaan kuulu kirkkoon. Saavat sitten itse päättää mihin uskovat kun ikää riittää :).
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:48"]
"
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Et siis edelleenkään ymmärtänyt sanaakaan lukemastasi. Tavaappa nyt oikein hitaasti kirjoittamani teksti ja joka lauseen jälkeen pidä tauko ja mutustele lukemasi ja yritä ymmärtää, mitä siinä sanotaan. Voi olla, että jo huomenna oivallat, mistä minä kirjoitin.
Ratakiskoa ei valitettavasti ole enempää tulossa, eli sinun on nyt selvittävä aiemmin kirjoitetulla tekstillä.
[/quote]
Rippikoulu käydään n. 90-prosenttisesti leirimuotoisena. Jos rippikoulun suosio on vähentynyt, niin sekö ei heijastu rippileirien suosioon?
Nopeimmillaan minulle olisi merkattu rippikoulun suoritus noin tunnin keskustelulla papin kanssa, kun morsmaikkuni järkkäili kirkkosiunaamisia yms. Eheii, en todellakaan ole niitä heppuja jotka menevät tuollaiseen retkuun eli myyn periaatteitani jos annetaan helppo vaihtoehto. Kuinka se edes kehtasi ehdottaa, kun tiesi minun olleen 11-vuotiaasta asti pinttynyt ateisti joka mm on istunut kymmeniä tunteja jälki-istuntoa kiihkouskovaisen ala-asteen opettajan kanssa "vängätessä". Pisimmällään tuo vänkäys meni siihen että reksi tuli valvomaan tunteja, että homma olisi pysynyt ruodussa eikä mennyt tulen ja tulikiven saarnaamiseksi...
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:50"]
Nopeimmillaan minulle olisi merkattu rippikoulun suoritus noin tunnin keskustelulla papin kanssa, kun morsmaikkuni järkkäili kirkkosiunaamisia yms. Eheii, en todellakaan ole niitä heppuja jotka menevät tuollaiseen retkuun eli myyn periaatteitani jos annetaan helppo vaihtoehto. Kuinka se edes kehtasi ehdottaa, kun tiesi minun olleen 11-vuotiaasta asti pinttynyt ateisti joka mm on istunut kymmeniä tunteja jälki-istuntoa kiihkouskovaisen ala-asteen opettajan kanssa "vängätessä". Pisimmällään tuo vänkäys meni siihen että reksi tuli valvomaan tunteja, että homma olisi pysynyt ruodussa eikä mennyt tulen ja tulikiven saarnaamiseksi...
[/quote]
Jäi vähän epäselväksi: otitko kirkkosiunaamisen avioliitollesi vai menitkö kirkossa naimisiin?
"Jäi vähän epäselväksi: otitko kirkkosiunaamisen avioliitollesi vai menitkö kirkossa naimisiin?"
Maistraatti ja kirkkosiunaaminen. Kirkkoteatteri oli oma myönnytykseni puolisolleni, sillä hän ei vuorostaan halunnut maistraattia.
Järkkäillessään siunaamistilaisuutta pappi kutsui meidät juttusille kuten tapoihin ja sitten pyysi tulevaa vaimoani poistumaan. Seurasi 5 min keskustelu jonka aikana ko piruntorjuja yritti 1) saada minut kirkkoon, 2) "poikkeusjärjestelynä tunnin keskusteluna aikuisrippikoulu suoritetuksi niin yllätetään morsiamesi oikeilla kirkkohäillä". Sain juuri ja juuri hillittyä itseni tuollaisen lipevyyden edessä...ja tästä on aikaa 13 vuotta.
Muutaman vuoden kuluttua tulee tiukka paikka kun vanhempi päättää meneekö riparille vai ei. Se kuitenkin on varmaa että jos pappi tulee tähän huusholliin niin isäntä lähtee samalla ovenavauksella lopuksi päivää vaikkapa kalaan.
"
[/quote]
Itse olet yksinkertainen. Rippikoulua käymättömänä ateistina tiedän että rippileiri on leirimuotoinen versio rippikoulusta. Aiemmin rippikoulu oli suositumpi ja rippikoulu suoritettiin oppitunteina seurakunnan tiloissa ilman leireilyä tai muuta oheistoimintaa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:37"]
Hö olenko mä muka sit jotenkin liian perinteinen jäykkis kun kuulun kirkkoon enkä aio siitä erota ja kastan myös (toivottavasti) tulevat lapset ev lut kirkkoon. En kirkossa käy edes jouluna, mutta rippijuhliin, häihin, hautajaisiin osallistun ja itsekin omalla kohdalla haluan ne kirkossa. Ei liikuta pätkääkään raamatun tarinat enkä rukoile jumalaa ku en siihen usko. mutta ei ev lut kirkon tapahtumissa myöskään ala ahdistaa koska sanoman oon tulkinnut niin että "rakasta ja arvosta muita ihmisiä, aina on joku joka rakastaa sinua" ei mun mielestä huono ajatus. Lisäksi perinteet on ihania ja arvokkaita! :)
[/quote]
Ainakin olet tulkinnut sanoman aika väärin. Huomaathan myös että sanomaan kuuluu sekin että jokainen joka ei juuri tätä uskonsuuntausta tunnusta on huono ja arvoton ihminen johon ei pidä luottaa ja jota ei pidä koskaan kohdella inhimillisesti. Sitoudut pitämään jokaista eriuskoista ja ateistia henkilökohtaisena vihollisenasi jos et onnistu käännytystyössä.
Ihme kommentteja tää täynnä. Itse kävin rippikoulun, meillä ei todellakaan saanut siitä mitään rahaa! Uskomatonta että porukka sen takia "vaivautuu" käymään. En tiedä millainen meininki siellä muualla on, mutta täällä ainakin oli ne pari tapaamista keväällä, jossa tutustuttiin hauskojen leikkien muodossa tuleviin leiriläisiin ja kesällä oli sitten se rippileiri. Tottakai siellä oli päivisin se pari tuntia uskonnonopetusta, mutta se nyt vaan luonnollisesti kuuluu siihen juttuun. Ei se mitään ahdistavaa ollut tai kenellekään yritetty mitään tyrkyttää tai aivopestä. Sen sijaan leiriltä jäi mieleen mukavat leikit muiden nuorten kanssa, yhteiset tekemiset, siellä käsiteltiin perhettä ja parisuhteita ja keskusteltiin ihan normaaleista nuoria koskettavista asioista. Ihan mahtava kokemus eikä ketään jätetty ulkopuoliseksi eikä kukaan ollut vastahakoisesti paikalla, ainakin sen verran innokkaasti kaikki yhteisiin vapaaehtoisiinkiin ohjelmiin osallistuivat.
Koska omalla leirillä oli niin huippua, jatkoin vielä vuoden kestävään isoskoulutukseen. Siellä sai paljon mukavia uusia kavereita ja keskityttiin mm. leikkien vetämisen opetteluun ja toisiin tutustumiseen, ei sielläkään mitään uskontoa tyrkytetty, se oli luonnollinen osa aktiviteetteja, mm. että huomioidaan kaikki, ketään ei jätetä yksin, lähimmäisenrakkautta. Ihan samaa kamaa mitä jokaisen peruskäytöstapoihin pitäisikin kuulua. Isoskoulutus oli myös huippu, menin yhdelle leirille isoseksi (ja ei, tästäkään kukaan ei saanut rahaa vaan kaikki vapaaehtoisesti omasta halustaan mukana) ja sielläkin oli todella mukavaa.
Nykyään kuulun kirkkoon, ja tähän painaa paljon mm. se kuinka hyvää nuorisotyötä nimenomaan näiden rippileirien ja isoskoulutuksen kautta annetaan ja haluan antaa rahaa siihen että näitä on mahdollista järjestää nuorille. Ihan uskomatonta nyt lukeakin tällaista. Kukaan ei arvosta ja kaikki väkisin sinne tungettu ja saavat vielä rahaa siitä... No onneksi tuo nyt ei ole ainoa syy miksi sinne kirkkoon kuulun, haluan myös ne kirkkohäät ja ristiäiset. Itse uskomisesta, ehkä uskon. Ehkä en. En kuitenkaan usko että jos jumalaan uskoo niin joutuisi jonnekin kadotukseen vaikkei kirkkoon kuuluisikaan.