Otanko rokotteen? Tilanne on ahdistava.
Tähän asti olen halunnut pitkittää rokotteen ottoa niin kauan, että sen turvallisuus varmistuu tai ainakin
se, että hyöty-haitta -suhteen arvio on selkeästi rokotteen ottamisen kannalla.
Syyt, joiden takia en ole vielä ottanut rokotetta:
- Haitat pelottavat (ihmisillä jo ilmenneet haitat, joista ei uutisoida eikä oteta vakavasti sekä riskit, joita tutkimusten edetessä on alkanut ilmetä)
- Tieto lääkeyhtiöiden moraalittomuudesta monessa asiassa esim. suomalaistenkin terveysalan instassien lahjominen, testausten laiminlyönnit, petokset jne.
- poliitikoiden ja mm. THL:n tragikoominen viestintä. Luottamuksen puute julkisiin toimijoihin siis.
- Median jatkuvalla syötöllä kuolemaa, syytöksiä ja uhkauksia toitottavat otsikot ja se, että koko uutisointi vaikuttaa sensuroidulta ja politisoidulta (median pitäisi olla ns. vallan vahtikoira mutta sitä se ei selkeästi ole).
- Useiden maiden tilanne näyttää luisuvan mielestäni täysin tuomittavaan ei-sivistysvaltion tilaan sekä viedään päätäntämahdollisuus ihmiseltä häneen kohdistuvaan _kokeelliseen_ lääketieteellisiin toimenpiteeseen
- Isosta osasta ihmisistä on paljastunut vastenmielisiä piirteitä koronakeskustelun myötä. Monet avoimesti ovat valmiita viemään muilta perusoikeudet perustuen pelkästään tämän rokotteen ottamiseen.
- Normaalipaino ja ikä paljon alle 40
- Melko rajatut ihmiskontaktit ja kotitestien hyödyntäminen
- Haluaisin rokotteen, joka on tehokas ja turvallinen.
Koronan saaminen kyllä huolettaa, sillä en pidä immuunipuolustustani erityisen hyvänä (mutu).
Lisäksi jatkuva uhkailu saa pelkäämään, että minulta viedään oikeus kaikkeen, jos en rokotetta ota ja syyllistys olisi hirveää siinä vaiheessa, jos hoitoa tarvitsen.
Tuntuu, että kokonaisuutena ajatellen on valittavana vain huonoja vaihtoehtoja.
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin juuri ottamassa influenssarokotuksenkin. Yhtään turhaa raskasta tautia en halua, jonka voisi mahdollisesti estää. Rokotteet eivät ole 100%, mutta estävät hyvin vakavimpia muotoja.
Sama juttu, maanataina otettu. Olen lisäksi viime vuosina ottanut omalla kustannuksella pneumon, punkkirokotteen sekä hepatiittirokotteen. Vyöruusua estävää rokotetta odottaen (ikä ei riitä), on ollut muutamalla iäkkäämmällä sukulaisella sen verran inhottava oireinen vyöruusu.
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa ja jaan huolen. Sikapiikkiin liittyvä jälkipyykki hoidettiin todella huonosti ja nyt siitä maksetaan hintaa. Rokotteen sanottiin olevan täysin turvallinen, kunnes se ei sitä ollutkaan. Rokotehaitat halutaan kieltää ja vaieta ja kansalainen jää ongelmansa kanssa aivan yksin. En tiedä mitään virologiasta, joten kysyin asiasta parilta lääkäritutulta ja hekin sanoivat, että ei voi olla täyttä varmuutta, että rokotteella ei olisi pitkäaikaisvaikutuksia. He kuitenkin ottivat rokotteen ja suosittelevat sitä muillekin. Tiedämme, että korona voi aiheuttaa vakavia ongelmia, mutta vaakakupin toisella puolella oleva pidemmän ajan mörkö on tuntematon. Se saa ihmiset odottavalle kannalle.
Vierailija kirjoitti:
Serkku oli hengityskoneessa kun ei typerys ottanut rokotetta. Ja vei jonkun tehohoitoa tarvitsevan paikan vain itsekkäistä syistä. Halveksin.
Tuo on tosi surullista ja varmasti harmittaa jälkeenpäin. Harvoin koronapotilas, joka on ollut teholla, palaa entiselleen. Yleensä vähintään keuhkoihin jää muutoksia ja hapenottokyky tuskin palautuu ennalleen. Harrastan kilpaurheilua ja tämän vuoksi kaikki tuntemani urheilijat ovat ottaneet rokotteen.
Tuolla maailmalla puhutaan että hengityskonehoito on täysin väärä hoito koronainfektioon.
Mitä sivustoa / kanavaa tms sä seuraat saadaksesi luotettavaa tietoa haitoista?
Rokotteita on saanut valtava joukko ihmisiä ympäri maailman. Pelko pois ❤️
Ei kannata ottaa rokotetta. Minäkään en ole ottanut. Jos et kuulu riskiryhmään tai jos et ole tosi iäkäs niin ei kannata ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla maailmalla puhutaan että hengityskonehoito on täysin väärä hoito koronainfektioon.
Toivottavasti kirjaat hoitotahtoosi, ettet halua joutua hengityskoneeseen, jos joudut koronan takia teholle. Muista kirjata se kantaan jo tänään.
Siis Suomessa ei olla vielä varsinaista pandemiaa vielä edes nähty, mutta kyllä se tästä kiihtyy. Olen ottanut kaksi rokotetta ja aion ottaa kolmannenkin jahka vuoroni tulee.
Ei millään rokotteilla ole mitään "pitkäaikaishaittoja". Ne olisivat jo tällä ajalla ja annetuilla rokotemäärillä tulleet ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ottaa rokotetta. Minäkään en ole ottanut. Jos et kuulu riskiryhmään tai jos et ole tosi iäkäs niin ei kannata ottaa.
Da,da!
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, paitsi että
-mun bmi on reippaasti yli 40
-mulla on vaikea astma
-ja uniapnea tietenkin
-sitten jatkuvasti joka tuutista tulee, että perusterveet menee aina hoitojonossa edelle, joten mikä järki mun on sitten edes rokotetta ottaa kun en kumminkaan saa hoitoa?
-ja joka paikasta sanotaan, että rokote ei toimi kunnolla minunkaltaisillani riskiryhmään kuuluvilla, joten mikä järki mun on sitten sitä rokotetta ottaa?
-lisäksi ihan oikeasti pelkään rokotteen aiheuttamia sydänongelmia, lähisuvussa paljon sydänvaivaisia ja pelkään että mullakin piilevänä joku vika sydämessä (nyt jo rytmihäiriöitä yms.) ja rokote siten altistaisi vakavemmille sydänongelmille
Ihan pskaa koko homma. En käy missään, ruuat tilaan niin että haen ne kaupan ovelta. Olen nollasopparilla töissä, käytännössä töitä ei juuri ole ollenkaan. Päivät olen siis kotona, en muutenkaan käy missään elokuvissa, baareissa, kahviloissa tms. Jos liikun ihmisten ilmoilla, mulla on aina ffp2-maski ja pidän turvavälit. En uskalla ottaa rokotetta, eikä siitä taitaisi olla minulle mitään apua vaikka ottaisinkin.. ja loppuviimeeksi eihän ne mua edes ota tehohoitoon näitten sairauksieni kanssa, joten kai se on sitten sama olla ottamatta koko rokotetta. Olen kaikintavoin kakkosluokan kansalainen näköjään :(
Hei, täällä samassa terveydentilassa oleva. Otin rokotteet. Samanlaiset sivuvaikutukset kuin influenssarokotteessa eli pistoskohta vähän kipeä. Käytän edelleen maskia julkisissa sisätiloissa, mutta muuten olen pystynyt vuoden eristäytymisen jälkeen palaamaan suht normaaliin elämään.
Vierailija kirjoitti:
Nuori ja terve kirjoitti:
Mitä en ole ymmärtänyt tässä rokotuspakottamisessa on se, että halutaan KAIKKI rokotetuiksi vaikka on jo myönnetty ja on ilmiselvää, että injektio vuotaa eikä tee autuaaksi tartuntojen vähentämisessä. Laumasuoja ei todellakaan ole mahdollinen näillä injektioilla. Rokotettu voi myös sairastaa taudin ja levittää sitä, kuten on jo selvää.
Minulla nuorena, liikunnallisena ja itsestään huolta pitävänä nuorena on Oxfordin yliopiston koronavakavuuslaskurin koronan vakavasti sairastamisen todennäköisyys 0,0105 % ja todennäköisyys kuolla tautiin 0,0003 %.
Otan mieluummin nämä riskit kuin rokotteet ja niistä aiheutuvat erityisesti pitkäaikaiset mahdolliset haitat, joista ei voi tietää vielä KUKAAN ellei omista kristallipalloa.
Ei se kuolema ole ainoa riski. Naapuri sairasti koronan ja keuhkot ovat nyt entiset. Entinen urheilija ei jaksa kävellä 100 metriä.
Aina se on se naapuri joka oli juoksia, maratonari, huiputason urheilija ja sitten siltä meni kaikki kun korona. Miten monta näitä vastavia tapauksia voi olla suomessa? Koska hyvin usealla on tämä sama naapuri.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Koskee pulssittomia potilaita.
Vierailija kirjoitti:
Maailmalla puhutaan myös, että Elvis elää.
Olen rokottamaton. Korona rokotetta en tule ottamaan. Mikäli satun saamaan vaikean sairauden koronan johdosta hyväksyn tietoisesti että saatan menehtyä siihen. Tämän asian päättänyt näin ja tällä menen eteenpäin. Ei voi tietää mitä huominen tuo tullessaan tuoko uuden aamun vai kylmä kaapin ruumishuoneella 🤷♂️.
Pystyisitkö ajattelemaan niin, että otat rokotteen muiden vuoksi ja muita suojellaksesi eli epäitsekkäistä syistä? Jättämällä ottamatta rokotteen vaarannat sekä itsesi että muut, mutta ottamalla rokotteen voit edes teoriassa vaarantaa vain itsesi.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, paitsi että
-mun bmi on reippaasti yli 40
-mulla on vaikea astma
-ja uniapnea tietenkin
-sitten jatkuvasti joka tuutista tulee, että perusterveet menee aina hoitojonossa edelle, joten mikä järki mun on sitten edes rokotetta ottaa kun en kumminkaan saa hoitoa?
-ja joka paikasta sanotaan, että rokote ei toimi kunnolla minunkaltaisillani riskiryhmään kuuluvilla, joten mikä järki mun on sitten sitä rokotetta ottaa?
:(
Tässä teholla ollut astmaatikko, BMI 32. Teholle otetaan kaikki omatoimiset (ei autettavat) joiden keho voisi kestää. Keuhko-osastolla oli samassa huoneessa todella lihavia naisia, joiden kunto oli varsin hyvä. Toinen yski, kuumetta 38,5 muttei siis mitään... oikeesti. Toinen ei edes yskinyt, 30-v. lievä astma. Kumpikin happiviiksillä ja suu kävi kiitettävästi. Tämä helmikuun tilanne.
En ole kuullut että rokote ei tehoaisi astmaatikoille, itse olin rokottamaton kun sain tartunnan töissä. Kyse lähinnä syöpä, elinsiirto, immuunipuutos... ym. ihmisille joille flunssakin heikentää yleiskuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa ja jaan huolen. Sikapiikkiin liittyvä jälkipyykki hoidettiin todella huonosti ja nyt siitä maksetaan hintaa. Rokotteen sanottiin olevan täysin turvallinen, kunnes se ei sitä ollutkaan. Rokotehaitat halutaan kieltää ja vaieta ja kansalainen jää ongelmansa kanssa aivan yksin. En tiedä mitään virologiasta, joten kysyin asiasta parilta lääkäritutulta ja hekin sanoivat, että ei voi olla täyttä varmuutta, että rokotteella ei olisi pitkäaikaisvaikutuksia. He kuitenkin ottivat rokotteen ja suosittelevat sitä muillekin. Tiedämme, että korona voi aiheuttaa vakavia ongelmia, mutta vaakakupin toisella puolella oleva pidemmän ajan mörkö on tuntematon. Se saa ihmiset odottavalle kannalle.
Niin, tähän liittyy sellainen tieteellisen tutkimuksen piirre, että on mahdoton todistaa, että jotain EI tapahdu tai ole olemassa. Siis minkään asian suhteen. Siksi tiedeyhteisö ei voi lopulta sanoa varmaksi, että rokotteesta ei voi tulla mitään haittoja. Se vain on hyvin epätodennäköistä. Paljon pienemmällä varmuudella ihmiset syövät särkylääkkeitä, juovat alkoholia, menevät lentokoneeseen jne.se vain on niin tavallista, ettemme enää muista, että tiskejä on niissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on myös yksi rokottamaton mies ja tosiaan kun tilastoja olen katsonut niin minun ikäisiäni ei ole menehtynyt koronaan yhtään ja kohdallani todennäköisyys sille että joudun sairaalaan koronan takia erittäin pieni. Myös se että en tunne yhtään koronaan menehtynyttä enkä tiedä yhtään kuka olisi joutunut sairaalaan koronan takia vaikuttaa siihen etten ota rokotetta. Tiedän noin 20 ihmistä kenellä on todettu koronatartunta ja kaikki heistä sairasti sen lievänä.
Jos korona olisi vaarallinen tauti mihin menehtyisi todennäköisesti tai mikä vammauttaisi minut suurella todennäköisyydellä niin sitten olisin varmasti rokotteen ottanut.
Mä tunnen/tiedän varmaan lähemmäs 100 koronan sairastanutta. Työn puolesta, yksityiselämästä. Tunnen/tiedän yhden perheenjäsenen ja olen kuullut ympäripyöreät kommentit siltä muun perheen sairaudesta, joten luokittelen nuo myös "tietämikseni". Yksi on kuollut. Oli niin monisairas ihminen, että makasi viimeiset kuukaudet vuodeosastolla ja kertoo paljon siitä, että ensimmäisestä koronaoireesta kuoli muutamassa tunnissa. Ihan sen takia, että oli siinä pisteessä, että olisi kuollut mihin vaan. Ei mitään puolustuskykyä enää jäljellä. Luonnollisesti tämänkin tapauksen omainen porasi lehdessä läheisensä kuolemaa, mutta unohti mainita, että kuolemaa oli odotettu kuukausia. Antoi kuvan, että oli hyväkuntoinen ja sattumalta vaan sairaalassa käymässä....
Muuten yksi oli sairaalassa yhden yön, varmuuden vuoksi. Oli sen verran kova kuume. Muilla on ollut pääosin lievä, joillain on ollut "normiflunssan ja influenssan" väliltä. Joillain parina päivänä kuumetta, joillain oli ihan lähes viikonkin kuume kuten itsellänikin on influenssassa pahimmillaan ollut. Sanoisin, että enemmistö on ollut todella lieväoireista. Pisimpään kesti lähes 90-vuotiaalla, jolla lämpöily kesti pari viikkoa. Lapsista ja nuorista vain yhdellä oli parina päivänä kuumetta. Keski-ikäisillä on sitten kaikkea. Pääosin kuitenkin odotettua lievempää niilläkin.
Meidän perhe sairasti koronan myös. Ei tullut kenellekään kuumetta. Lapset oli lähes oireettomia. Toisella oli päänsärkyä yhden illan. Me aikuiset 2-3 päivää lievissä oireissa ja hajuaistikin katosi täysin päiväksi palaten pikkuhiljaa takaisin.
Serkku oli hengityskoneessa kun ei typerys ottanut rokotetta. Ja vei jonkun tehohoitoa tarvitsevan paikan vain itsekkäistä syistä. Halveksin.