Minulla on kiintymyssuhteen trauma, joka vaikuttaa omaan vanhemmuuteeni
Oma äitini on syypää tähän. Ja siis ymmärrän, ettei hän ole voinut ehkä valita ilkeää ja häijyä käyttäytymistään omaa lastaan kohtaan, mutta miten ei edes tunnista olleensa ilkeä ja häijy ja kanna siitä vastuuta?
Äitini on aina väittänyt, että MÄ keksin kaikki hänen itselleni aiheuttamat satuttamiset ja pahoinvoinnit. Kuka hullu lapsi nyt sellaisia keksisi? Minulla on ollut ymmärtävä isä ja hänen äitinsä, enkä ole koskaan sanonut heidän aiheuttaneen minulle pahoinvointia, surua tai satuttamista.
En ymmärrä sitä, että terapeutit ja muut vastaavat eivät ymmärrä, että jos asiakas kertoo, miten äiti ei suostu myöntämään syyllisyyttään, eli että hän on satuttanut minua ja minulla on siksi paha olo, eikä tämä terapiakaan auta mitään, ellei äitini syyllisyyttä käsitellä tässä, niin he eivät sano, että äidissäsi on jotain vialla!
Terapeuttien syy, etten ole saanut apua, he eivät ole osanneet auttaa.
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Joita hän siis ei myönnä. Sen vielä ymmärtää, että toimii väärin, mutta ei sitä, että syyttää sitten minua kun on aiheuttanut mulle niillä haittaa. Esim. jos mä ärisen siksi, että hän on kohdellut mua epäreilusti, hän syyttää minua ärisevästä käytöksestä. Vaikka hänen pitäisi ymmärtää, että satutettu ihminen on vihainen jne.
Ap
Mitä sitten, jos syyttää sua ärisevästä käytöksestä?
Vierailija kirjoitti:
Vaadit sellaista asiaa, mitä et voi vaatimalla saada.
Monesti myös, jos käyttäytyy toista kohtaan katkerasti ja syyttelevästi, voi toisella mennä defenssit päälle. Jos et ota ollenkaan hänen näkökulmaansa huomioon tai anna mitään armoa vaatimisissasi, niin toinen ei osaa muuta tehdä kuin puolustautua hyökkäystäsi vastaan kieltämällä sinun näkökantasi.
Eikö sulle merkitse sun oma mielipide mitään ? Jos koet tämän asian tuolla tavalla, että äitisi on tehnyt väärin ja ollut ilkeä, niin silloin se sinun näkökulmastasi on niin vaikka kuinka äitisi tai muut sanoisivat muuta.
Kaikilla on omat mielipiteensä ja ne ovat saman arvosia keskenään.
Arvosta itseäsi sen verran että sinun on mielipiteesi riittää sinulle.
Jos toinen ei ymmärrä pyytää anteeksi, se ei ole sinun ongelmasi pohjimmiltaan, vaan sen toisen.
Et tajua. Et tajua, että äitini kanssa keskustellessa varsinkin lapsuudestani siinä ei ole kaksi tasaveroista aikuista keskustelemassa. Äitini ei siis ota asiaa niin. Hän on aina mielestään ylivoimainen minuun nähden ja kaikki mitä mä sanon on vain valitusta, aivan, kuin en puhuisi faktoja ja totta hänen käytöksestään.
Siinä ei todellakaan ole sellainen tilanne että mä en ottaisi hänen näkökulmaansa huomioon! Lisäksi, mikä näkökulma se voisi olla? Mikä on hyväksyttävä syy kohdella lastaan satuttaen? Jos siis henkilö ei aio myöntää syyllisyyttään? Ja kokee, että häntä ei saa syyttää mistään? Että jos mä koin niin, että hän on satuttanut, häntä ei hetkauta? Millaista psykoa ei hetkauta se, että hänen käytöksensä on satuttanut hänen omaa lastaan?
Tästä kohdasta olen erityisen kiinnostunut.
Onko susta siis ihan normaalia ihmisyyttä, etä oman lapsen satuttaminen ei herätä myötätuntoa? Eihän se ole syytös, jossa tarvii olla defenssit päällä, vaan tilanne, josta lapsi kertoo!
Ap
Ap
Miten oot noin alistunut äitisi mielipiteille ? Mitä ne sulle enää mitään merkkaa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joita hän siis ei myönnä. Sen vielä ymmärtää, että toimii väärin, mutta ei sitä, että syyttää sitten minua kun on aiheuttanut mulle niillä haittaa. Esim. jos mä ärisen siksi, että hän on kohdellut mua epäreilusti, hän syyttää minua ärisevästä käytöksestä. Vaikka hänen pitäisi ymmärtää, että satutettu ihminen on vihainen jne.
ApMitä sitten, jos syyttää sua ärisevästä käytöksestä?
Miksi saa syyttää? Ne, jotka tekevät väärin ja pahaa ovat syyttämisen arvoisia. Eivät oikein toimivat. Joka minä olen. Aina kun vain pystyn. Ja se, jos muton suututettu ja olen vihainen ei ole väärin toimimista. Jokaisell on oikeus syyttämättä olla silloin vihainen. Ja ennemmin saada vaikka APUA siihen!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä palstalla pyörivät kiusaajat (sitä te todellakin olette ja te tiedätte itse, keitä teistä tarkoitan) eivät tajua, että haukkuessaan satutettua trauman uhria TE JATKATTE SITÄ TRAUMAA. TE AIHEUTATTE SITÄ SAMAA PAHAA UHRILLE, KUIN SE ALKUPERÄINENKIN TEKIJÄ TEKI.
Olette muka hurskaasti ”huolissanne” minun lapsistani. Mitä olette,jos te OIKEASTI välittäisitte mun lapsistani, te olisitte hyviä sille, joka kaiksita täällä palstalla on heitä lähinnä! Eli mulle. Te ette ole lasteni lähellä. Te ette ole tehneet yhtä hyvää asiaa mun lasteni eteen.
Te olette sen sijaan tehneet kamalia asioita lapsilleni kiusatessanne minua. Koska kaikki, millä te täällä satutatte satutettuja, jatkuu siihen suuntaan, johon satutettu alunperinkin traumaansa kohdisti. Ja jos se ovat satutetun omat lapset, silloin kaikki teidän pahat tekonne uhreille menevät suoraan näiden lapsiin.
En kyllä kehtaisi ajatella itsestäni mitään hyvää, jos olisi ikinä kutsunut ketään äitinsä satuttamaa hulluksi!
Opetelkaa olemaan hyviä kaikille lapsille, ei vain sellaisille, joiden vanhemmista pidätte.
ApAnna se miehesi osoite, niin teen lapsistasi lasun. Pääsisivät pois vaikutuspiiristäsi ja se tekisi heille kyllä hyvää. Sairionrannassako he asuivat?
Ei kun tämä keskustelu käydään nyt tässä palstalla, ei missään lasussa. Onko sinussa naista keskustelemaan järkevästi?
Ap
Luuletko ihan oikeasti, että minua kiinnostaa sinun tuhannennes kerta tekemä itsesäälivollotus tälle palstalle? Sinun lapsiasi voisin yrittää auttaa, joten annapas nyt se osoite vaan. Salonenko se ukkosi nimi oli?
Alkoholisoitunut isäsikään tai mummosi ei sinua halunnut pois ”hullun” äitisi vaikutuspiiristä. Mitä tämä kertoo heistä ja ymmärtämisestään sinua/lasta kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Miten oot noin alistunut äitisi mielipiteille ? Mitä ne sulle enää mitään merkkaa ?
Jokaisella on oikeus syyttämättä olla silloin vihainen ja tuntea sitä, mitä tuntee. Ja ennemmin saada vaikka APUA siihen, jos siinä on ”väärää käytöstä”.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi saa syyttää? Ne, jotka tekevät väärin ja pahaa ovat syyttämisen arvoisia. Eivät oikein toimivat. Joka minä olen. Aina kun vain pystyn. Ja se, jos muton suututettu ja olen vihainen ei ole väärin toimimista. Jokaisell on oikeus syyttämättä olla silloin vihainen. Ja ennemmin saada vaikka APUA siihen!
Ap
Äidilläsi on oikeus sanoa mitä haluaa ja sinulla on oikeus sanoa mitä haluat. Mitä kohtaa et ymmärrä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä palstalla pyörivät kiusaajat (sitä te todellakin olette ja te tiedätte itse, keitä teistä tarkoitan) eivät tajua, että haukkuessaan satutettua trauman uhria TE JATKATTE SITÄ TRAUMAA. TE AIHEUTATTE SITÄ SAMAA PAHAA UHRILLE, KUIN SE ALKUPERÄINENKIN TEKIJÄ TEKI.
Olette muka hurskaasti ”huolissanne” minun lapsistani. Mitä olette,jos te OIKEASTI välittäisitte mun lapsistani, te olisitte hyviä sille, joka kaiksita täällä palstalla on heitä lähinnä! Eli mulle. Te ette ole lasteni lähellä. Te ette ole tehneet yhtä hyvää asiaa mun lasteni eteen.
Te olette sen sijaan tehneet kamalia asioita lapsilleni kiusatessanne minua. Koska kaikki, millä te täällä satutatte satutettuja, jatkuu siihen suuntaan, johon satutettu alunperinkin traumaansa kohdisti. Ja jos se ovat satutetun omat lapset, silloin kaikki teidän pahat tekonne uhreille menevät suoraan näiden lapsiin.
En kyllä kehtaisi ajatella itsestäni mitään hyvää, jos olisi ikinä kutsunut ketään äitinsä satuttamaa hulluksi!
Opetelkaa olemaan hyviä kaikille lapsille, ei vain sellaisille, joiden vanhemmista pidätte.
ApAnna se miehesi osoite, niin teen lapsistasi lasun. Pääsisivät pois vaikutuspiiristäsi ja se tekisi heille kyllä hyvää. Sairionrannassako he asuivat?
Ei kun tämä keskustelu käydään nyt tässä palstalla, ei missään lasussa. Onko sinussa naista keskustelemaan järkevästi?
ApLuuletko ihan oikeasti, että minua kiinnostaa sinun tuhannennes kerta tekemä itsesäälivollotus tälle palstalle? Sinun lapsiasi voisin yrittää auttaa, joten annapas nyt se osoite vaan. Salonenko se ukkosi nimi oli?
En minä ajattele, että tämän täytyy sinua kiinnostaa. Kiinnostaako tämä sinua?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApÄidilläsi on oikeus sanoa mitä haluaa ja sinulla on oikeus sanoa mitä haluat. Mitä kohtaa et ymmärrä ?
Miksi hänellä olisi oikeus tehdä pahaa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on oikeus syyttämättä olla silloin vihainen ja tuntea sitä, mitä tuntee. Ja ennemmin saada vaikka APUA siihen, jos siinä on ”väärää käytöstä”.
Ap
Et sä pysty muuttamaan muita ihmisiä. Tässä tapauksessa äitiäsi.
Voit vain ja ainoastaan ilmaista mielipiteesi asiasta, mutta et voi manipuloida toista tuntemaan tai ajattelemaan toisin.
Se on äitisi häpeä , jos ei sua kuuntele tai ymmärtää.
Et pysty korjaamaan äitiäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApÄidilläsi on oikeus sanoa mitä haluaa ja sinulla on oikeus sanoa mitä haluat. Mitä kohtaa et ymmärrä ?
Ap
Kuka sinulle on antanut oikeuden olla paha?
Hyvä aloittaja, me ei tällä palstalla osata sinua auttaa. Meillä ei ole sellaisia sanoja tai keinoja, jotka helpottaisivat oloasi. Äitiäsi tai lapsuudessasi tapahtuneita asioita emme pysty paremmaksi muuttamaan. Olen pahoillani lastesi puolesta, ja koska itse tiedostat ongelmasi, tee kaikkesi, että katkaiset pahan kierteen. Älä kosta lapsillesi omaa huonoa lapsuuttasi. He ansaitsevat parempaa, eikö vaan. Pidä itsestäsi huolta, katkaise välit äitisi, jos yhteydenpito satuttaa sinua. Se on helpotus teille molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEt sä pysty muuttamaan muita ihmisiä. Tässä tapauksessa äitiäsi.
Voit vain ja ainoastaan ilmaista mielipiteesi asiasta, mutta et voi manipuloida toista tuntemaan tai ajattelemaan toisin.
Se on äitisi häpeä , jos ei sua kuuntele tai ymmärtää.
Et pysty korjaamaan äitiäsi.
Se ei nimenomaan ole ollut hänen häpeänsä.
Siitä ei ole kukaan koskaan syyttänyt häntä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKuka sinulle on antanut oikeuden olla paha?
Ei minulla sellaista oikeutta ole, enkä minä tee pahaa. Ymmärrän sen, että ihmiset tekevät pahoja asioita, mutta niitä pitää pyytää anteeksi ja ne pitää myöntää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKuka sinulle on antanut oikeuden olla paha?
Voitko vastata, miksi äidilläni on mielestäsi oikeus tehdä pahaa? ” Äidilläsi on oikeus sanoa mitä haluaa ja sinulla on oikeus sanoa mitä haluat.”
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No ainakin meitä suojaa suomen laki, joten jos hän on tehnyt jotain rikollista, voit tehdä hänestä rikosilmoituksen.
Muuten täällä on kovin vapaa taistelutanner, jossa ihmiset tekee pahoja asioita. Jotkut tiedostaen, jotkut ilman että ymmärtävät sitä itsekään.
Sä voit asettaa itsellesi rajat, pitää niistä kiinni ja kertoa mielipiteesi, mutta muiden ajatuksia et voi muuttaa.
Niin tehdään kun kohtaat epäoikeuden mukaisuutta. Pahuutta ei tästä maailmasta voi kitkeä, voit vain nostaa kätesi sen et ja sanoa että lopeta, pysy kaukana, älä koske. Suojata itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aloittaja, me ei tällä palstalla osata sinua auttaa. Meillä ei ole sellaisia sanoja tai keinoja, jotka helpottaisivat oloasi. Äitiäsi tai lapsuudessasi tapahtuneita asioita emme pysty paremmaksi muuttamaan. Olen pahoillani lastesi puolesta, ja koska itse tiedostat ongelmasi, tee kaikkesi, että katkaiset pahan kierteen. Älä kosta lapsillesi omaa huonoa lapsuuttasi. He ansaitsevat parempaa, eikö vaan. Pidä itsestäsi huolta, katkaise välit äitisi, jos yhteydenpito satuttaa sinua. Se on helpotus teille molemmille.
Ei traumasta kärsiminen ja siitä seuraava käytös ole kellekään kostamista. Miksi kuvittelet niin? Silloinhan se olisi valinta, oliko traumaa vaiko ei.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNiin tehdään kun kohtaat epäoikeuden mukaisuutta. Pahuutta ei tästä maailmasta voi kitkeä, voit vain nostaa kätesi sen et ja sanoa että lopeta, pysy kaukana, älä koske. Suojata itseäsi.
Ai jaa. Entäs, kun olisin halunnut toimia noin 3-vuotiaana?
Ap
Tämänkaltaisia ihmisiä on ikävä kyllä olemassa.
Sisareni syytti äitiämme äidin kuolemaan saakka omasta pahoinvoinnistaan ja mielenterveysongelmistaan.
Tilanne kärjistyi kestämättömäksi äidin jouduttua sairaalaan ennen kuolemaansa, joten jouduin hommailemaan systerille vierailukiellon.
Välit katkesivat siihen kymmenisen vuotta sitten, mutta saipahan mutsi edes kuolla rauhassa ilman mielisairaan ihmisen syytöksiä ja henkistä väkivaltaa.