Mies vai koulutus, kumman valitsen?
Huoh, olen pahan valinnan edessä, enkä tiedä kumman valitsisin. Siksi toivoisinkin että teiltä tulisi jotain uusia pointteja ja näkökulmia asiaan, joita itse en tajua tai näe.
Olen siis jo aikuinen naisihminen joka joutuu pohtimaan valintaa miehen sekä koulutuksen välillä. Saan ainoastaan toisen. Parisuhde on jo kestänyt melko pitkään, lapsia ei ole.
Olen haaveillut jatko-opinnoista ja alanvaihdosta jo pitkään. Työkokemusta on jo kertynyt, mutta minulla on vahva tarve oppia uutta ja kehittää itseäni. Mies ei suostu minkäänlaiseen kompromissiin asiassa, ei muuttoon, ei työpaikanvaihtoon, ei mihinkään.
En keksi yhtään keinoa jolla toteuttaa haaveeni opiskelusta ja säilyttää parisuhteeni.
Parisuhteemme on hyvä, se tekeekin valinnasta niin vaikean. Ainoastaan tämä asia on välillämme.
Suurin pelkoni on että tulen katumaan eroamme jälkeenpäin valtavasti. Olenko siis itsekäs, koska valitsen opiskelun ja oman tahtoni?
Onko omat arvoni pielessä, jos arvotan opiskelun/itseni kehittämisen/paremman työpaikan saavuttamisen edelle?
Kaikki mielipiteet ja kommentit ovat tervetulleita, :)
Kommentit (51)
Ilman koulutusta ei nykyään pärjää. Valitse koulutus. Voithan ehdottaa pehmeää laskua ja jatkaa parisuhdetta etäsuhteena.
Olisiko vain koulutus toisella paikkakunnalla vai pitäisikö työkin tehdä toisaalla? Jos muutat opintojen ajaksi viikot pois kodista?
Naisia tulee ja menee, lapset ja kaverit on ikuisia, sanoi joku mies hesarissa muutama päivä sitten ja se oli vanha ukko. Takuulla kadut jos et toteuta haaveitasi ja katkeroidut ikuisesti.
Hyvässä parisuhteessa molemmilla on tilaa ja mahdollisuus toteuttaa haaveitaan resurssien mukaan. Mies odottaa jos sinusta oikeasti välittää!
Eikö suodtu että viikot asut muualla opiskelemassa vai muuttaisitko ulkomaille?
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:58"]
Ilman koulutusta ei nykyään pärjää. Valitse koulutus. Voithan ehdottaa pehmeää laskua ja jatkaa parisuhdetta etäsuhteena.
[/quote]
Olen tavallaan tienhaarassa, parisuhteen jatkuminen etäsuhteena ei ole vaihtoehto. Pärjäisin kyllä näinkin, mutta ei se tunnu elämältä jonka haluaisin, ehkä katuisin, mutta pärjäisin. Joten jompikumpi on valittava ja panostettava siihen täysillä, sehän onkin niin hankalaa.
Kohta soitan jollekin ennustajalle. :D
Jos mies haluaisi olla loppuelämänsä sinun kanssasi, suostuisi hän kompromissiin ennemmin kuin eroon.
Ei ole sulle oikea mies jos rajoittaa itsesi kehittämistä. Mies vaihtoon ja opiskelemaan!
Tuo kuulostaa siltä, että miehelle olisi kova pala jos koulutat itseäsi eteenpäin. Kaikki miehet eivät pärjää sellaisen naisen kanssa, joka menee eteenpäin ja kehittää itseään. Se vaatii mieheltä tervettä itsetuntoa, että pystyy olemaan menestyvän naisen rinnalla.
Ehkä teillä kuitenkin on erilaisen elämänarvot? Mies haluaa tyytyä tuttuun ja turvalliseen, kun sinä taas haluat elämältä enemmän? Tämä on minusta se juttu, mitä sinun pitää miettiä, ei niinkään käytännön järjestelyt joihin mies ei suostu.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:59"]
Olisiko vain koulutus toisella paikkakunnalla vai pitäisikö työkin tehdä toisaalla? Jos muutat opintojen ajaksi viikot pois kodista?
[/quote]
Tätä olenkin pohtinut, mutta mietin että onko se sitten enää parisuhde jos toinen on elämässä vain viikonloppuisin? Tämä voisi olla aidosti vaihtoehto, mutta käytännössä voisi tarkoittaa sitä että asumiskulut maksetaan tuplana ja opiskelijalle se tarkottaisi töiden tekoa opiskelujen ohella, eli ehkä ei viikonloppuisinkaan olisi mahdollista olla yhdessä.
Tällöin tuntuisi taas paremmalta vaan suosiolla erota.
-ap
Parisuhteen ei kuulu mennä niin, että toinen osapuoli joutuu tinkimään tärkeimmästä tavoitteestaan toisen takia. Kompromissi pitäisi löytää.
Oletko itsekäs kun haluat opiskella? Et ole.
Onko mies itsekäs kun ei halua sinun opiskelevan? On.
Jos mies ei halua/voi muuttaa niin ainahan voi olla etäsuhteessa viikot ja viikonloput sitten joko yhteisessä kodissa tai opiskelupaikkakunnalla.
Opiskeluhan on vain väliaikaista eikä kestä loppuelämää. Ja kun ei ole lapsialaan niin mikä estää sillä kyllähän aikuinen mies nyt pärjää viikot...tekee vaikka sikana töitä jos ei muuta keksi.
Minkä mies sanoo syyksi ettet saisi opiskella? Onko mustis? Olisitko tulevaisuudessa korkeammin koulutettu kuin mies vai missä mättää?
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:04"]
[/quote]
Tätä olenkin pohtinut, mutta mietin että onko se sitten enää parisuhde jos toinen on elämässä vain viikonloppuisin? Tämä voisi olla aidosti vaihtoehto, mutta käytännössä voisi tarkoittaa sitä että asumiskulut maksetaan tuplana ja opiskelijalle se tarkottaisi töiden tekoa opiskelujen ohella, eli ehkä ei viikonloppuisinkaan olisi mahdollista olla yhdessä.
-ap
[/quote]
Meillä on ulkomaankomennuksen molemmin puolin isä asunut toisella mantereella kaksi puolen vuoden jaksoa ja kyllä siitäkin huolimatta kysymys oli parisuhteesta ja perheestä silloin ja sen jälkeenkin. Asiat saa rullaamaan, jos tahtoa löytyy.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:03"]
Siis mikä sun miehes ongelma on?!
[/quote]
Varmaan se, että hänellä on asiat nyt hyvin. Miksi kukaan haluaisi muuttaa tilannetta jos kokee elävänsä "täydellistä elämää" ?
En tiedä tarkasti mitä tarkoitat ongelmalla, mutta hän ei koe tarvetta muutokseen, näin olen ymmärtänyt.
Minkä ikäisiä olette? On ihan normaalia, että opinnot ja työkomennukset välillä erottavat ihmisiä fyysisesti.
Meihellä on joku ongelma, pieneneekö pippeli jos akka kouluttautuu "ohi"?
Jos mies haluaisi olla loppuelämänsä sinun kanssasi, suostuisi hän kompromissiin ennemmin kuin eroon.
[/quote]
Voi olla että olet oikeassa, olen tätäkin pohtinut.
Mutta toinen puoli, mitä sinä olisit omassa elämässäsi valmis uhraamaan miehesi hyvinvoinnin eteen? Jättäisitkö hyvän työpaikkasi, ystäväsi, perheesi, kaiken tutun ja toimivan taakse, koska miehesi niin haluaisi ja se olisi hänelle hyväksi? Ihan oikeasti, tekisitkö sinä niin?
Ja onko oikein vaatia sitä?
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:04"]
[/quote]
-ap
[/quote]
Siis jos suhde on sillä tolalla, että parempi erota kuin tehdä kompromissia, niin eroa. Oikea parisuhde ei ole sellainen mitä mitataan (fyysisesti) yhdessä vietetyssä ajassa.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:10"]
[/quote]
Voi olla että olet oikeassa, olen tätäkin pohtinut.
Mutta toinen puoli, mitä sinä olisit omassa elämässäsi valmis uhraamaan miehesi hyvinvoinnin eteen? Jättäisitkö hyvän työpaikkasi, ystäväsi, perheesi, kaiken tutun ja toimivan taakse, koska miehesi niin haluaisi ja se olisi hänelle hyväksi? Ihan oikeasti, tekisitkö sinä niin?
Ja onko oikein vaatia sitä?
[/quote]
Tekisin ja mies tekisi saman minun puolestani. Ei tarvitsisi edes vaatia.
Koulutusta ei kukaan voi koskaan ottaa sulta pois. Mut mies voi lähteä.