Äitiä ja isää puhutellaan etunimellä 😲
En ymmärrä niitä, ketkä kutsuu äitiään ja isäänsä etunimellä. Mulla parikin kaveria , toinen 30 v nainen ja toinen 40 V mies. Ovat kutsuneet vanhempiaan pienestä pitäen etunimellä. Jotenkin kylmää minusta, eiks vaan muistakin ? Päällisin puolin kaikki näyttää hyvältä , äiti tuo jouluruokia jne mutta sitten kun näkee niin halaus ja " Hei Ritva ". Tai moi Timo. Siis ihan käsittämätöntä 🤯
Kommentit (23)
Puhuessani perhetutulle vanhemmista kutsun heitä nimellä, koska ovat perhetutuille näitä nimiä. Muuten olen aina sanonut isä ja äiti
Meillä lapset saavat itse päättää millä nimellä tai tavalla haluavat vanhempiaan kutsua. Isän ja äitin kuulevat sitten koulussa ja saavat alka niitä sanoja käyttää jos itse tahtovat.
Mun tytär on aina sanonut mua etunimellä, vaikka monesti olen sanonut että sanoisit mieluummin äidiksi. Isästään puhuu iskänä. Isänsä ei hänen elämässään edes liiemmin ollut. Mutta tytär inhoaakin minua, että se lienee syy.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset saavat itse päättää millä nimellä tai tavalla haluavat vanhempiaan kutsua. Isän ja äitin kuulevat sitten koulussa ja saavat alka niitä sanoja käyttää jos itse tahtovat.
Mikäs siihen asti olet? Möhkäle?
Ap, maailmassa saattaa olla paljonkin asioita, mitä juuri sinä et ymmärrä.
On aina helvetin söpöä nähdä teitä autuaan ymmärtämättömiä aikuiseksi kasvaneita. Isä ja äiti ovat ansaittuja titteleitä, eivät oletusarvoisia nimityksiä. Lapset käyttävät isää ja äitiä, mutta viimeistään teini-iässä lapset osaavat itse päättää, että ansaitsevatko heidän vanhempansa nuo tittelit.
Kaikki äidit tai isät eivät ole titteliänsä ansainneet, joten kutsukaamme heitä heidän etunimellään.
Minä käytän etunimiä ja kyllä, perheemme on kylmä.
Vähän ohis, mutta hämmästyin kun selvisi ettei 15v kummityttöni tiedä ukkinsa nimeä. Ovat kuitenkin paljon tekemisissä.
Ja minulla on muutama nuorempi työkaveri, joka eivät tiedä, minkä ikäisiä heidän vanhempansa ovat, ja hekin hyvissä väleissä ja paljon tekemisissä vanhempiensa kanssa.
Mulla ainakaan ei ole puolisolle mitään hellyttelynimeä. Sit kun mulla on sille asiaa talon toisesta päästä tai porukassa, niin kajasen vaan " Risto hei". En osaa sanoa, hei mieheni. Tai rakas nalleni yms. Ja usein on jos ollaan porukassa ja paikalla paljon vanhempia ja lapsia,niin sieltä kuuluu: äiti!! Pitää vähän kuulostella kuka kutsuu ja ketä kutsuu. Oliko se oman lapsen ääni vai ei.
Uskon, että psykologisesti kyse on siitä, ettei vanhempi ole asettunut vanhemman rooliinsa.
Tiedän muutaman perheen, jossa näin on. Toisessa perheessä isä on käyttäytynyt ikänsä kuin pikkulapsi. Ei hän ole ikinä ottanut vanhemman vastuuta, eivätkä lapset häntä siksi isäkseen kutsukaan. Sama jatkuu seuraavan sukupolven kanssa. Ei hän halua olla isoisä, eikä edes nähdä lapsenlapsiaan.
Toisessa perheessä vanhemmat luopuivat lopulta lapsen huoltajuudesta kokonaan ja sukulaiset kasvattavat lasta. Eli itse ajattelen, että jos lapsi ei kutsu vanhempiaan lainkaan isäksi eikä äidiksi, niin kannattaa olla huolissaan.
Jostain syystä meillä oli lapsena ja tosi pitkälle aikuisuuteen saakka, melekin 40 vuotiaaksi ainakin puhutella vanhempia etunimellä. Minähän sen varmaan myös pikkusiskoon tartutin. Toki ei vanhemmatkaan koettaneet (muistaakseni) toisin opastaa.
Nyt olen alkanut puhumaan isästä ja äidistä, ihan tietoisesti opetellut siihen. Pikkusisko kutsuu vanhempia edelleen etunimillä
No jos äiti ei enää imetä ja hoivaa tai isä ruoki niin eipä niitä ole syytä näillä titteleillä kutsua.
Meillä ei kutsuttu isäksi ja äidiksi, eikä meidän perhe ole ollut mitenkään poikkeuksellinen :D
En muista, miten asiaa on minulle selitetty, mutta itse ajattelen, että vanhempani olivat nuoria 60-70-luvuilla ja tämä oli tavallaan yksi osoitus ajan henkeen sopivasta edistyksellisyydestä.
Yhä kutsun äitiäni etunimellä, poikkeuksena tilanteet, jos ei olla nähty pitkään aikaan tai on muuten syvästi tunteellinen hetki. Omat ja sisarusten lapset kutsuvat vanhempiaan isäksi tai äidiksi, olemme vähän perinteellisempiä.
Nykyään isoäitejäkin kutsutaan etunimillä. Vanhemmat oikein vartavasten kieltävät, että ei saa sanoa mummi tai mummo. Isoisiä kyllä sanotaan vaareiksi tai ukeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän etunimiä ja kyllä, perheemme on kylmä.
Käytätkö sinä isästäkin etunimeä?
En itsekään puhu sisaruksistani heidän lapsilleen äitinä ja isinä, vaan käytän sisaruksieni etunimiä. En halua isitellä ja äiditellä ihmisiä, joita he eivät ole minulle. Myös jos puhun lankojeni ja kälyjeni kanssa puhun heille omista vanhemmistani vain vanhempieni etunimillä. Pidän sitä ihan huomaavaisenakin kuin lässytellä äidistä ja isästä kuin ainoista maailmassa.
Kaverini tytär yhtäkkiä n 8 vuotiaana alkoi kutsumaan kaveriani etunimellä. Kuulemma kaverikaan ei tiennyt syytä. Pyysi kyllä kutsumaan äidiksi mutta lapsi jatkoi etunimellä.
Joo tiedän kanssa muutamia. On se kyllä outoa ja särähtää korvaan 😡