Tyttö itsepuolustuskurssille?
Lapsi on vasta 5v. mutta jo vuosia sitten mietimme miehen kanssa sitä, että tytön olisi hyvä oppia puolustamaan itseään. Kaikenlaisia hörhöjä liikkuu ulkona joten riski joutua vaikka päällekarkauksen uhriksi on suuri.
Mikä olisi hyvä laji tällaiseen?
Kommentit (43)
Tavallisella kansalaisella on suht pieni riski joutua pahoinpitelyn tai muun rikoksen uhriksi. Tyypillisiä pahoinpitelyitä ovat humalaisten keskinäiset välienselvittelyt.
Kannattaa opettaa tytölle ihan perusasiat, kuten että ei jää esim. koulutiellä harhailemaan mihinkään, ei mene vieraiden mukaan, huutaa apua heti kun joku tilanne epäilyttää. Opeta myös, mitkä alueet ovat mahdollisesti turvattomia. Myöhempää ikää ajatellen opeta, ettei juo itseään koskaan kovaan humalaan ja että pitää aina taksirahat mukana.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 01:56"]
Tavallisella kansalaisella on suht pieni riski joutua pahoinpitelyn tai muun rikoksen uhriksi. Tyypillisiä pahoinpitelyitä ovat humalaisten keskinäiset välienselvittelyt.
Kannattaa opettaa tytölle ihan perusasiat, kuten että ei jää esim. koulutiellä harhailemaan mihinkään, ei mene vieraiden mukaan, huutaa apua heti kun joku tilanne epäilyttää. Opeta myös, mitkä alueet ovat mahdollisesti turvattomia. Myöhempää ikää ajatellen opeta, ettei juo itseään koskaan kovaan humalaan ja että pitää aina taksirahat mukana.
[/quote]
Komppaan tätä. Vielä kun lisää siihen että ei liiku yksin ulkona iltaisin. Mukana pitää olla kaveri tai iso koira ja puhelin.
Jollain 50 kiloisella naisella ei ole käytännössä juuri mitään mahdollisuuksia jos vastassa on 30 kiloa painavampi mies, harrasti nainen mitä tahansa.
Kun tuntematon mies kysyy vaikka kellonaikaa ja lyö samaten olan takaa nyrkillä päähän häviää samalla hetkellä mielestä kaikki itsepuolustustaidot ja tahto tehdä vastarintaa...ja jos pyristelet, voi käydä vielä pahemmin.
Ap taas
Okei, eli karatea voisi kokeilla. Onhan tuollainen kurssi muutenkin hyödyksi, kunnolle ja terveydelle.
Nyt pitää alkaa lapsiakin treenaamaan monikulttuuria varten.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 23:33"]
Ap taas
Okei, eli karatea voisi kokeilla. Onhan tuollainen kurssi muutenkin hyödyksi, kunnolle ja terveydelle.
[/quote]
Ehkä se hyöty noistakin lajeista tulee lähinnä kunnon muodossa, onhan sekin itsensä puolustamisessa tärkeää. Mutta ei ehkä pelkästä kurssista vielä ole mitään hyötyä millään tavalla, mutta näkeehän siinä haluaako jatkaa.
Mikä tahansa harjoittelu tuo varmasti itsevarmuutta, mutta paljon parempi on opettaa lapselle pienestä pitäen, että tietynlaisista ihmisistä kannattaa pysyä kaukana. Kun valitsee ulkoilupaikkansa, kaverinsa ja seurustelukumppaninsa huolella, 99 % ongelmista poistuu jo tällä. Ongelmatilanteiden välttely on kaikkein parasta itsepuolustusta.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 23:37"]Nyt pitää alkaa lapsiakin treenaamaan monikulttuuria varten.
[/quote]
Tätähän se ap juuri halusi. Eiköhän tuo tehtailu jo ala riittää.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:24"]Varmasti karate on paras tuon ikäiselle.
[/quote]
tiiän kokemuksella että karatella ei tee mitään kadulla ellei sitten harrasta shotokan karatea jossa potkitaan päähän. thai nyrkkeily on hyvä koska siinä tehdään nyrkki ja potku comboja. toinen hyvä on krav maga siinä on kans liikkeitä jolla voi tappaa ja se on varma ja yksinkertainen.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 23:43"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 23:37"]Nyt pitää alkaa lapsiakin treenaamaan monikulttuuria varten. [/quote] Tätähän se ap juuri halusi. Eiköhän tuo tehtailu jo ala riittää.
[/quote]
Ap taas.
Täytyy kyllä sanoa, että enemmän suomalaisten varalta ajattelin.
Ei tällä suunnalla (Pori, älkää siihen nyt vaan takertuko) kauheasti asu mamuja, ainakaan vielä.
Minun ja mieheni mielestä olisi vain hyvä omata edes jonkinlaiset taidot puolustautua jos tulee sellainen tilanne vastaan. Mitään pippurisuihkeita sun muita kun ei kerran saa käyttää. Totta kai ensisijaisesti opettamme välttämään tiettyjä paikkoja jne.
Ap taas.
Joskus taisi joku kaupunki järjestää jotain itsepuolustuskursseja naisille (ei siis minkään tietyn lajin) mutta tällä suunnalla ei tuollaisia taida edes olla.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:24"]Varmasti karate on paras tuon ikäiselle.
[/quote]
tiiän kokemuksella että karatella ei tee mitään kadulla ellei sitten harrasta shotokan karatea jossa potkitaan päähän. thai nyrkkeily on hyvä koska siinä tehdään nyrkki ja potku comboja. toinen hyvä on krav maga siinä on kans liikkeitä jolla voi tappaa ja se on varma ja yksinkertainen.
[/quote]
huomasin tehneeni virheen EI SOVI AKOILLE
Kait porissakin on alueita joissa jokainen oppii tappelemaan ihan pakosta. Muuttakaa sellaiseen.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 23:54"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:24"]Varmasti karate on paras tuon ikäiselle. [/quote] tiiän kokemuksella että karatella ei tee mitään kadulla ellei sitten harrasta shotokan karatea jossa potkitaan päähän. thai nyrkkeily on hyvä koska siinä tehdään nyrkki ja potku comboja. toinen hyvä on krav maga siinä on kans liikkeitä jolla voi tappaa ja se on varma ja yksinkertainen.
[/quote]
Tällaiset tollot hankkiutuvat vain itse vaikeuksiin. Mikä tahansa kamppailulaji voi auttaa siinä parhaassa toimintatavassa joka uskoakseni on reagoida nopeasti, saada hetki aikaa ja ottaa hatkat, ei suinkaan tappaa ketään ja jäädä potkimaan muusiksi.
Ja vastaajille jotka väittävät että näitä tilanteita on helppo välttää, niin itse kun 80-luvullakin jo sai kuljeskella maaseudulla porukkapahoinpitelyn uhan alla, jopa hiljaisena tyttönä, niin en valitettavasti oikein usko tuohon. Ja saahan noita otsikoista lukea näitäkin tapauksia joissa joukossa tyhmyys tiivistyy ja pitää vain saada hakata joku.
Nyrkillä lyöminen on varmaan hölmöintä mitä pienikokoinen nainen voi isokokoista miestä vastaan yrittää.
Esimerkiksi minun ojennetun nyrkin etäisyys rintakehästä/ulottuvuus suoraan eteenpäin on 65 cm. "Karatetyylisesti" sivuttain ojennettuna nyrkin ulottuvuus on 73 cm.
Etäisyys jolta 160 cm nainen ylettyisi potkaisemaan minua päähän on vähemmän kuin etäisyys josta minä löisin paljon nopeammin nyrkillä naamaan. Eikä ihan pienellä harjoittelulla teho olisi edes sama.
Kaikilla miehillä/pojilla jotka ovat yhtään tapelleet osaavat suojella munat ja kasvot. Tehokas yllättävä potku sääreen/polveen ja lujaa karkuun voisi ehkä toimia.
Miten tahansa yritättekin puolustautua, niin älkää tapelko "reilusti". Mikä tahansa ase tai "sormi silmään" on parhaat mahdollisuutenne täysin epäreilussa tappelussa.
41 v m
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:24"]Varmasti karate on paras tuon ikäiselle.
[/quote]
[/quote]
Aloittajahan halusi tytölleen lajin jossa tämä oppisi juurikin satuttamaan ja vaikka tappamaan ihmisen. I*iootti...
Itse olen 22 vuotias nainen ja harrastin 6.- 9. Luokalla karatea ja jujutsua kolme kertaa viikossa. Ainakin minulle opetettiin itsepuolustuksessa erilaisista otteista irtautumista ja erilaisia kaatoja joiden avulla saa aikaa itselleen juosta karkuun. Harrastuksen jatkuessa harjoiteltiin sitten lyöntejä, potkuja ja lukkoja joilla pystyy "satuttamaan" toista, mutta itsepuolustuksessahan ei ole tarkoitus satuttaa..
Suosittelen siis lämpimästi karatea ja jos tyttö innostuu niin ehdottomasti kannustakaa jatkamaan useamman kamppailulajin parissa! Loistava harrastus :)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 00:20"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 23:54"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:24"]Varmasti karate on paras tuon ikäiselle. [/quote] tiiän kokemuksella että karatella ei tee mitään kadulla ellei sitten harrasta shotokan karatea jossa potkitaan päähän. thai nyrkkeily on hyvä koska siinä tehdään nyrkki ja potku comboja. toinen hyvä on krav maga siinä on kans liikkeitä jolla voi tappaa ja se on varma ja yksinkertainen.
[/quote]
Tällaiset tollot hankkiutuvat vain itse vaikeuksiin. Mikä tahansa kamppailulaji voi auttaa siinä parhaassa toimintatavassa joka uskoakseni on reagoida nopeasti, saada hetki aikaa ja ottaa hatkat, ei suinkaan tappaa ketään ja jäädä potkimaan muusiksi.
Ja vastaajille jotka väittävät että näitä tilanteita on helppo välttää, niin itse kun 80-luvullakin jo sai kuljeskella maaseudulla porukkapahoinpitelyn uhan alla, jopa hiljaisena tyttönä, niin en valitettavasti oikein usko tuohon. Ja saahan noita otsikoista lukea näitäkin tapauksia joissa joukossa tyhmyys tiivistyy ja pitää vain saada hakata joku.
[/quote]
huomaa että sulla ei ole kokemusta tappelusta. kamppailu lajit on kilpa urheilua jossa on säännöt esim ei kurkkuun iskuja. krav magassa ei ole sääntöjä tavoite tappaa hyökkääjä reagoiden mahdollisimman nopeasti. esim nakki kiskalla joku yrittää puukottaa sinua judo harrastaja jäätyy koska ei ole harjoitellut tilanteessa jossa oikeasti on hengi kyseessä. krav magan taitaja tai joku muun taistelu lajin harrastaja torjuu puukon vaistomaisesti ja ja vaikka lyö nyrkillä kaulaan oikeaan kohtaa tarpeeksi lujaa= vastustaja aatamin omena murtuu vastustaja tukehtuu
Ap taas.
Tosiaan, ei ole tarkoituksena oppia tappamaan mahdollista hyökkääjää vastaan vaan oppia puolustautumaan. Voin nyt ottaa itseni esimerkkinä. Minut yritettiin raiskata. Käytiin takaapäin kiinni joten siinä tilanteessa ei kauheasti ollut mahdollisuuksia koska en yksinkertaisesti tiennyt, miten toimia. Meni rimpuiluksi jne. Sivullinen tuli väliin, onneksi, ja tilanne laukesi eikä käynyt muutamaa ruhjetta ja mustelmaa pahemmin.
Haluaisin tytön oppivan, miten tuollaisessa tilanteessa toimia. En tiedä, onko esim. karatessa jotain otetta tms. joka voisi tuossa tilanteessa toimia. Siksipä kyselenkin täältä.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 00:45"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:24"]Varmasti karate on paras tuon ikäiselle.
[/quote]
[/quote]
Aloittajahan halusi tytölleen lajin jossa tämä oppisi juurikin satuttamaan ja vaikka tappamaan ihmisen. I*iootti...
Itse olen 22 vuotias nainen ja harrastin 6.- 9. Luokalla karatea ja jujutsua kolme kertaa viikossa. Ainakin minulle opetettiin itsepuolustuksessa erilaisista otteista irtautumista ja erilaisia kaatoja joiden avulla saa aikaa itselleen juosta karkuun. Harrastuksen jatkuessa harjoiteltiin sitten lyöntejä, potkuja ja lukkoja joilla pystyy "satuttamaan" toista, mutta itsepuolustuksessahan ei ole tarkoitus satuttaa..
Suosittelen siis lämpimästi karatea ja jos tyttö innostuu niin ehdottomasti kannustakaa jatkamaan useamman kamppailulajin parissa! Loistava harrastus :)
[/quote]
voin vannoa että vaikka kuinka ne jujutsu heitot vaikuttaa siellä harjoitus salissa hienolta niin kadulla ne ei toimi. lukot ei toimi jos alat yrittämään sitä kadulla niin potku nyrkkeiliä hakkaa sun pääs paskaksi ja potkiin kylkiluut poikki. karatessa on joitakin hyviä potku ja lyöti yhdistelmiä mutta kokemuksella voi sanoa että karatella ei pärjää. tietenkin sillä jonkun amatöörin voittaa en mä sitä kiellä mutta ku on tarpeeksi kovia jätkiä vastassa niin otat niin turpaan ku olla ja voi
Varmasti karate on paras tuon ikäiselle.