Mikä matkustamisessa on sinulle vastenmielistä?
Jos nyt ei puhuta rahasta vaan muusta.
Itse nautin suunnattomasti jo siitä, että matka katkaisee arjen. Loma alkaa jo Onnibussissa matkalla lentokentälle. Valmiissa pöydässä syöminen, uudet elämykset ja kokemukset lämmittää pitkään, vuosienkin päästä. Oikein odotan, että pääsispä taas suunnittelemaan matkaa.
Mutta olisi kiva kuulla, miksi jotkut suorastaan vihaa matkustelua. Varsinkin miehet.
Kommentit (108)
Anteeksi maalaisuuteni. Matkustan huomenna kaupunkiin.
Hiilijalanjälki. En pysty perustelemaan itselleni kuinka oma nautinnonhaluni oikeuttaisi ilmastotuhon.
Vierailija kirjoitti:
Hiilijalanjälki. En pysty perustelemaan itselleni kuinka oma nautinnonhaluni oikeuttaisi ilmastotuhon.
Höyryjunat loppuivat jo aikaa sitten, ei mätetä hiiltä eikä puuta. Nykyisin jo sähköllä ja diesel joissakin.
Turistimassat monessa kohteessa, ja kyllä, olen pyrkinyt matkustamaan turistikauden ulkopuolella, esim marraskuussa.
Vierasmaan lentokentältä kapunkiin ja takaisin lentokentälle pääsy. Joskus ei löydä junaa/metroa, joskus asemat hirveitä sokkeloita ja välillä ei yksinkertaisesti saa selvää minkä junan pitäisi ottaa ja menee väärään. Olen joutunut maksamaan ylikalliista takseista kun ei metroa löytänyt (oli kyllä olemassa), hyppimään aitojen yli metroasemilla, joutun tarkastajien ylimääräiseen tarkastukseen eksyessäni, mennyt väärään junaan jne.
Varkaiden ja hujareiden määrä, esim Barcelona, Pariisi, Rooma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän lentämisestä ja muutenkin paikasta toiseen liikkumisesta lentäen ja omalla autolla, mutta yllättäen en pidä perillä olemisesta. En ole matkustellut enää pariinkymmeneen vuoteen sen jälkeen, kun huomasin tämän.
Tää on kyllä aika jännä juttu, minkälaisissa kohteissa olet käynyt? Jos et viihdy turistirysissä niin ehkä joku luontomatkailu voisi olla enemmän sun juttu...
Olen käynyt vaikka missä ja ollut oppaana sekä suurkaupungissa että matkalla tunturiseutujen halki. Tykkään olla tien päällä ja kotona, mutta kaikkialla muualla oleminen ärsyttää.
Oho, kylläpäs moni inhoaa jonottamista ja lentokentällä toimimista muutenkin. Itselläni ei perhesyistä ole ollut mahdollisuutta edes viikon lomaan, joten mun matkustamiset on olleet pitkiä viikonloppuja. Enkä ole kokenut sitä aamuyöllä lähtöä muuta kuin pakolliseksi pahaksi.
Ap
Nahkatakki kirjoitti:
Tykkään matkustaa.
Mutta ne huonot puolet,
Lentokentän p maksut
Lentokentän jonottaminen ja ruuhkat
Tiukat painorajat laukuissa
Lentokoneessa Laukut ei mahdu hyllyyn
Tönivä ja potkiva takana istuva törttö
Kiristyvät turvamääräykset
Passi voimassa vain 5 v, tulisi olla Min 20 v
Pitkät lennot ikäviä
Juuri nämä!
Matkustamisessa minä ärsyttää mm. tavaroiden pakkaaminen etenkin semmoiseen vuodenaikaan, jolloin säät voivat vaihdella paljon. Marraskuussa Suomessa voi olla +5 astetta ja pientä tihkusadetta tai -5 astetta ja kylmä pakkastuuli. Kotona ollessa sitä on käytettävissä kaikki pukeutumisvaihtoehdot ilman että olisi liian lämpimissä vaatteissa tai liian kevyissä vaatteissa liikkeellä. Omassa sängyssä uni tulee parhaiten.
Kotimaanmatkailussa on pitkä bussimatkakin voi olla hyvin turruttava eikä sen aikana voi tehdä mitään erityistä. Suomessa näkee ja tapaa päivittäin ulkomaalaisia aivan naapuristossa ja netissä voi olla tekemissä kaiken maailman ihmisten kanssa tekemissä etenkin jos löytyy yhteistä jutunjuurta vaikka musiikista, historiasta tai paikallisista tavoista. Sen takia ei ole tarvetta matkustaa ulkomaille asti.
Vierailija kirjoitti:
Oho, kylläpäs moni inhoaa jonottamista ja lentokentällä toimimista muutenkin. Itselläni ei perhesyistä ole ollut mahdollisuutta edes viikon lomaan, joten mun matkustamiset on olleet pitkiä viikonloppuja. Enkä ole kokenut sitä aamuyöllä lähtöä muuta kuin pakolliseksi pahaksi.
Ap
Tallinnaan ja Tukholmaan pystyy matkustamaan laivalla meriteitse, ei ole pakko lentokentällä jonottaa. Tosin jos asuu Sisä-Suomessa, niin ensin joutuu matkustamaan tavalla tai toiselle Helsingiin tai Turkuun.
Mä en kyllä tykkää matkustamisesta kauheesti, jos on matka tulossa niin se ei hirveesti sytytä.
En osaa edes eritellä mikä siinä vituttaa, ei vaan ole hauskaa.
On kyllä kiva tulla kotiin sitten jälkeenpäin, se on pakko myöntää...
Ilmasto kiittää, kun ei "turhaan" lennetä
Juna! Bussi!
Ällöttää kun ei tiedä siivouksen tasoa matkustusvälineissä ja kohteissa.
Kaikki kun ei paljaalla silmällä näy. OCD.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTallinnaan ja Tukholmaan pystyy matkustamaan laivalla meriteitse, ei ole pakko lentokentällä jonottaa. Tosin jos asuu Sisä-Suomessa, niin ensin joutuu matkustamaan tavalla tai toiselle Helsingiin tai Turkuun.
Miksi ihmeessä haluaisin matkustaa Tallinnaan tai Tukholmaan?!
Olen tullut toisinaan Ruotsista lautalla Turkuun, kun Tukholmaan on parempi valikoima lentoja etelästä. Mutta se lisää matka-aikaa puoli vuorokautta vähintään. Olen yleensä käynyt laivalla syömässä ja lopun aikaa nukkunut hytissä matkaväsymystä.
Ilmaston tuhoaminen omien itsekkäiden mielihalujen vuoksi lentämällä ja muuten sikailemalla. Jos matkustan, niin matkustan maata pitkin.
Lemmikeille pitää saada hoitopaikka, kamala stressi ja huolikin aina, vanha tuttu hoitolakin jäi kauas, raskasta löytää uusi luotettava. Sitten niiden pärjäämistä stressaa.
Toinen on se, että lentokentät talvisin aina täynnä influenssaa röhiviä ihmisiä, lentokoneissakin niitä istuu. Näin oli siis ennen koronaa, joulu-tammikuussa lentomatkoilta saa niiiiin kivasti sen influenssan. Ylipäätään kaikkialta, missä on enemmän ihmisiä.
Ruokahuolet. Allergiat vaikeuttaa ulkomailla syömistä merkittävästi, varsinkin jos kieltä ei osaa sujuvasti, on vielä hankala lukea kaupassa tuoteselosteetkin. Argh.
Johan helpotti, kaipaan kyllä maailmaa, mutta näitä muistellessa voi taas huokaista helpotuksesta.
Maapallon viimeisten fossiilisten polttoaineiden tuhoaminen.
Kaikkihan siinä on vastenmielistä. On aikataulu jonka mukaan pitää hyppiä, pitää tehdä matkaa tuntikausia askeettisissa oloissa verrattuna kotioloihin. Vieraita ihmisiä laumoittain ympärillä joka paikassa ärsyttävine tapoineen. Stressi päällä että kaikki on muistettu ja mukana. Sitten ollaan ehkä vieraassa maassa jossa asiat toimivat vähän sinne päin tai ei ollenkaan, kielimuuriakin voi olla eli asioiden hoitaminen on hankalaa. Muuten on ihan samanlaista kuin kotonakin, eli ihmisiä ja rakennuksia ja autoja ja niin edelleen. Vähän eri näköisiä, jihuu. Sitten jos ihmeen kaupalla tykästyisikin johonkin paikkaan, niin alkaa vituttaa se että tämä kestää vain x viikkoa ja sitten on paluu arkeen. Ja kaikki tämä ilo maksaa vielä kohtalaisen paljon rahaa ja muistot katoavat ennen kuin tili on ennallaan.
Lähtisin heti reissuun, jos voisin hypätä suoraan määränpäähän ja päästä samalla tavoin kotiin nukkumaan. Moni tykkää hotelleista, mutta minusta huoneissa saisi olla pieni jääkaappi pikkupurtavalle. Ärsyttää lähteä etsimään ruokapaikkaa ja kävellä jalat puhki kaupungeissa.
Pahinta on aamuyöstä herääminen, jotta ehtisi perille odottamaan 3 tuntia huoneiden luovutusta…
Lentokentällä haahuilu ja sitten vielä se lentäminen :(
Lentomatkustuksessa ihan kaikki on vastenmielistä; ärsyttävää ja rasittavaa.
Jonotukset, ihmismassat, ruuhkat kentillä. Riisumis- ja pukeutumisshow turvatarkastuksissa. Tavaroiden pakkaaminen, purkaminen, erittely ja esittely kentällä.
Lopulta pääset istumaan kapeaan, lyhyeen tilaan, missä ei voi rentoutua, nukkumisesta puhumattakaan. Vaikka olet yleensä joutunut heräämään aamuyöllä - tai et ehtinyt nukkua ollenkaan ennen lentokenttäbussille lähtöä.
Pelkkä tönöttäminen omalla paikallaan, jopa 15 h, vie kaiken innostuksen sinänsä mukavastakin lomasta (tai mikä syy matkustukseen onkaan). Välillä jonotat ahtaalla käytävälle pikkuruiseen vessaan, jota käyttävät sadat muutkin.
Perille päästyä samat jonotukset passintarkastuksiin ja matkatavaroille. Lopuksi ihmettelet, millä keinoin pääset varsinaiseen kohteeseen tai kotiin, kun olet jo myöhässä aikomastasi jatkoyhteydestä.
En todellakaan pidä yhtään viikon lomamatkaa "etelän lämpöön" kaiken tuon arvoisena. Reissaaminen on lomasta kaukana.
Ja kaikki edellämainittu, kun matkustaa helpoimmalla tavalla eli yksin. Porukassa tai lasten kanssa kaikki pitkittyy ja mutkistuu, stressitaso nousee eksponentiaalisesti.
Voisin matkustaa yksityiskoneella, hovimestarin ja/tai seuraneidin/assistentin kanssa. Tämä huolehtisi kaikista muodollisuuksista ja minä saisin olla vain, kuin pieni lapsi.