8v lapsella on neljä joulukalenteria ja anoppi motkottaa, että se on liikaa ja lapsi hemmotellaan piloille
Kynsilakka-kalenteri, Fazerin patukka-kalenteri, Lego-kalenteri ja kuvakalenteri. Anoppi sai kuulla tästä ja nyt ei muuta puheenaihetta olenkaan kun se, että lapsi menee pilalle tästä liiasta hemmottelusta. Olen niin kyllästynyt tuohon motkotukseen, että olen alkanut keksiä tekosyitä miksemme "ehdi" tavata. Onko muilla yhtä rasittavia ihmisiä lähipiirissä?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aikoinaan meidän jouluperinteisiin kuului, kuinka anoppi kauhisteli aattona lasten lahjojen määrän ja sisällön. Sukat ja suklaa olisi ollut hyvä. Menevät piloille. Nyt ovat molemmin puolin kolmeakymmentä. Ahkeria ja anteliaita ihmisiä (samaa ei voi sanoa anoppivainaasta). Tai mistäs minä tiedän, jos se pilaantuminen tapahtuu vain isolla viiveellä ja lahjoilla pilatut yksilöt jotenkin mätänevät vasta eläkeiässä. Vaikea sanoa.
Mutta kyllähän maailmaan puhetta mahtuu. Teet niinkuin teet ja annat anopin louskuttaa. Kunhan et ole erehtynyt hänelle antamaan mitään määräysvaltaa omassa perheessäsi, niin eihän tyhjää puhetta kukaan säikähdä.
1 lahja per ikävuosi on hyvä, siis sellainen iso lahja. Muihin paketteihin voi laittaa jotain hyödyllistä, kuten sukkia.
voi hyvänen aika tätä ihmiten tarvetta päteä ja neuvoa :D Halusit vielä neuvoa vanhaa akkaa, joka selvästi kertoi viestissään että lapset ovat jo aikuisia?! Kyllä kasvaa komea sukupolvi uusia kauhuanoppeja!
Jokaisella on oikeus mielipiteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset saa valita vain yhden kalenterin. Minkä tahansa suklaa tai lelukalenterin. Molempia ei saa, siinä menee mielestäni jo överiksi. Lapsena meillä oli vain suklaakalenteri, joku halpa markan maksava ja sen pointti oli laskea montako yötä jouluun on, eikä se että koko joulukuun joka päivä saa jotain uutta krääsää. Ihan silkkaa kulutushysteriaa.
Meilläkin lapset sai valita yhdet, halusivat halvimmat suklaakalenterit. Olisin voinut ostaa lelukalenteritkin, sitten vaan olisivat saaneet jouluna vähän vähemmän, mutta suklaa vei voiton.
Onneksi en ole tekemisissä lapsenlapsen kanssa, ei tarvitse kuunnella miniän valitusta joka asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aikoinaan meidän jouluperinteisiin kuului, kuinka anoppi kauhisteli aattona lasten lahjojen määrän ja sisällön. Sukat ja suklaa olisi ollut hyvä. Menevät piloille. Nyt ovat molemmin puolin kolmeakymmentä. Ahkeria ja anteliaita ihmisiä (samaa ei voi sanoa anoppivainaasta). Tai mistäs minä tiedän, jos se pilaantuminen tapahtuu vain isolla viiveellä ja lahjoilla pilatut yksilöt jotenkin mätänevät vasta eläkeiässä. Vaikea sanoa.
Mutta kyllähän maailmaan puhetta mahtuu. Teet niinkuin teet ja annat anopin louskuttaa. Kunhan et ole erehtynyt hänelle antamaan mitään määräysvaltaa omassa perheessäsi, niin eihän tyhjää puhetta kukaan säikähdä.
1 lahja per ikävuosi on hyvä, siis sellainen iso lahja. Muihin paketteihin voi laittaa jotain hyödyllistä, kuten sukkia.
12-vuotiaalle 12 isoa lahjaa? 😅 Ai että joidenkin neuvot on niin huvittavia.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on oikeus mielipiteeseen.
Mielipiteenvapautta ollaan rajoittamassa.
Meillä oli lapsella viime jouluna suklaakalenteri ja lelukalenteri.
No eipä tuo anopille kuulu mitenkään.
Vaikka tietysti jos mielipidettä kysytään niin onhan tuo paljon.
Sanot anopille että pitää huolen omista kalentereistaan. Mun lapsella oli juuri synttärit ja hän sai useamman joulukalenterin, nyt hänellä on siis sellainen riemu edessä. Jos ja kun anoppi kuitenkin motkottaa, on samaa ihmistyyppiä kuin ap:nkin anoppi, kehotan ostamaan itsekin monta kalenteria jos lapsen lahjoista tulee noin paha mieli. Halvimmat suklaakalenterit maksavat noin 80 senttiä. Oikeastihan oman anoppini ongelmat ovat paljon syvemmällä ja hän kipuilee omien äitinä tekemiensä virheiden kanssa, mitä heijastaa meihin ja minuun. "Millainen äiti antaa lapsellaan olla monta joulukalenteri!" Omat lapsensa olivat aikanaan heitteillä ja hän käytti kuritusvåkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12-vuotiaalle 12 isoa lahjaa? 😅 Ai että joidenkin neuvot on niin huvittavia.
Isolla lahjalla varmaan tarkoitetaan jotain oikeaa lahjaa niinkuin lelua, eikä esim. karkkia tms. Tuo neuvo on vähän naurettava, mutta ymmärrän sen pointin siinä, että 2v ei tarvitse tavaravuorta, 12v taas tarvitsee ja haluaa jo enemmän asioita. Kokonaisuudessaan lahjojen määrän ei pitäisi olla se juttu, vaan mitä saaja niistä oikeasti saa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en ole tekemisissä lapsenlapsen kanssa, ei tarvitse kuunnella miniän valitusta joka asiasta.
Taisit ymmärtää aloituksen jotenkin väärin.
Kyllä se onkin liikaa.
Kannattaa totutella kohtuuteen, niin hyväkin maistuu eikä kyllästytä.
Jos arkena kaikki on ylenpalttista, ei juhla tunnu miltään.
Onko vielä tällä lapsella sinful:n kalenteri? Suosittelen mikäli puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Joku vie perheensä jouluksi Thaimaahan, hinta 1000e ja päälle/nuppi. Toinen ostaa muutaman kympin kalenterit ja jo on akkalauma moittimassa kasvatuksesta. Suhteellisuudentajua v..tu.
No olipa taas alkeellista ajattelua.
Eivät ole verrannollisia asioita, eivätkä varsinkaan kasvatuksellisessa mielessä.
Minusta neljä kalenteria on liikaa. Muutenkin nykylapsilla (ja aikuisilla) on aivan liikaa tavaraa ja meidän kaikkien pitäisi päästä eroon ylikuluttamisesta. Myös jouluna. Siksi pitäisin parempana, että lapsia opetettaisiin kohtuullisuuteen. Yksi karkki/tavarakalenteri per lapsi riittää erinomaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se onkin liikaa.
Kannattaa totutella kohtuuteen, niin hyväkin maistuu eikä kyllästytä.
Jos arkena kaikki on ylenpalttista, ei juhla tunnu miltään.
Sinähän saat tietenkin kasvattaa lapsesi ajattelemaan näin, mutta esim. miniäsi ja poikasi perheessä arkikin voi olla juhlaa, eikä ole sinun asiasi siihen puuttua ja neuvoa. :)
Meillä tonttu tuo lapsille lelujoulukalenterit. Olen itse askarrellut joskus 10 vuotta sitten säkkikankaasta kalenterin, jonka tonttu täyttää nameilla. Lisäksi paikallislehden ilmainen kuvakalenteri tulee joka vuosi postilaatikkoon. Askartelemme todennäköisesti lasten kanssa vielä yhden kalenterin itse.
Tiedän, että av mammojen mielestä hemmottelen lapsiani liikaa, mutta tiedättekö, että ei paljon kiinnosta. Minusta kiva tuoda lapsille jouluiloa. Voisi sen joulukalenteriin käytetyn rahan käyttää turhempaankin, kuten vaikka siideriin ja tupakkaan.
Ap:lle sanoisin, että hienoa, että tuot jouluiloa lapsellesi. Jos anoppi ei ymmärrä, niin antaa olla ymmärtämättä. Kyllä tähän maailmaan kurjuutta, negatiivista arvostelua ja ikäviä ihmisiä mahtuu, mutta niihin kannattaa ottaa etäisyyttä tai puhua heille vain säästä.
Teen töitä lasten parissa. Ymmärtääkseni joulukalenterien määrällä kilpaileminen on lapsille tärkeää. Koska kyse ei ole omista lapsista voin kasvatustyössä tuoda esille ekologiset näkökulmat sekä laittaa lapset miettimään onko laatu määrää parempi. Vastauksia on monenlaisia. Kodin arvomaailma ja kasvatus heijastuu lasten vastauksissa tietysti vahvana. MInun hommani ei ole kommentoida, eikä mielestäni anopinkaan. Jos haluat anopin käytökseen vaikuttaa pyydä perustelut. Pelkkä otsikointi hemmottelusta ei kerro vielä anopin ajatuksista yhtään mitään,
Osta anopille kaalimatokalenteri, niin jospa se hiekka irtoaisi ja hänkin alkaisi nähdä elämän valoisia puolia.
Meillä saattaa olla myös neljä kalenteria, eikä yksikään ole itse ostettu.
Sama ongelma vappupalloissa jne.
Kun jokaisen mummon ja tädin pitää päästä ostamaan.