Pyykkivuoret
Mikä niissä pyykeissä on monelle niin haastavaa, kun tälläkin palstalla niistä jatkuvasti puhutaan ja puolisoiden kanssa tapellaan?
Pyykkikoneen täyttö vie noin 2min. Pyykkien ripustaminen ehkä 5min ja kaappiin laitto vielä 5min. Ei siis järin paljon.
Vai mitä te niille pyykeille teette jos niihin menee kauhea määrä aikaa päivässä/viikossa?
Kommentit (25)
Meitä on taloudessa kaksi aikuista ja kaksi lasta. Laitan aina illalla iltapesujen jälkeen koneen pyörimään joten pyykkiä ei pääse kertymään sen kummallisemmin. Kyllä silti pyykkikori on täynnä jos ollaan vaikkapa kolme päivää pyykkäämäti.
Vaatteita en silitä joten ei tarvitse kuin laittaa kuivumaan ja viedä sitten kaappeihin.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 18:59"]Meillä on vain kolme perheenjäsentä, liikkuvaista sorttia tosin. Ongelmaksi tulee ajoitus, pitäisi löytää aika, jolloin joku meistä on kotona silloin kun kone pyörii. Eihän se pyykin pesemisen työvaiheet mitään aikaa vie, vaan se koneen pyöriminen. Meillä ei siis kone jää pyörimään, jos koti on tyhjä. Olen ratkaissut asian siten, pistän koneen ajastimella pyörimään varhain aamulla, niin saan pyykit narulle jo aamulla ennen töihin lähtöä. Illalla onkin koneellinen kuivaa pyykkiä valmiina viikattavaksi.
[/quote]
Näin minäkin teen, ajastimen kanssa siis. Kätevää.
Meillä on pienehkö kylppäri-wc-tila, jossa on myös pyykinpesukone. Likaiselle pyykille tilaan mahtuu yksi pyykkikori, suihkutilassa on katossa pyykkinarut. Lattiateline on myös, mutta se on vähän tiellä. Kyllähän sen pyykin pesee, mutta varsinkin kostealla säällä sen kuivaksi saaminen on raivostuttavaa. Kuivuvia vaattetita pitää käännellä monta kertaa, että ne kuivaisivat. Jotkut paksut collegepuserot kuivuvat monta päivää ennen kuin niitä voi edes kuvitella laittavansa kaappiin. Lakanapyykki kuivuu narulla, mutta silloin ei voi käydä suihkussa. Varsinkin teini-ikäiset tykkäsivät kovasti, kun äiti hoputti suihkuun alkuillasta ja kielsi menemästä suihkuun aamulla, kun pussilakanat eivät aamuksi kuitenkaan kuivaneet. Joten kyllä, meillä ainakin pyykkivuoria tuli ihan tuosta syystä. Ulkona ei pyykkiä pysty kuivaamaan koskaan allergian vuoksi.
Eiköhän se johdu ihan siitä, että mammat tällä palstalla eivät voi pestää paitaa, kestosidettä ja alkkaria sekaisin samassa koneessa. Jokaisen erikseen peseminen vie aikaa.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:05"]
Mikä niissä pyykeissä on monelle niin haastavaa, kun tälläkin palstalla niistä jatkuvasti puhutaan ja puolisoiden kanssa tapellaan? Pyykkikoneen täyttö vie noin 2min. Pyykkien ripustaminen ehkä 5min ja kaappiin laitto vielä 5min. Ei siis järin paljon. Vai mitä te niille pyykeille teette jos niihin menee kauhea määrä aikaa päivässä/viikossa?
[/quote]
Sinä laitoit sitten saman viestin kuin edelliseen kottyöketjuun. Jäikö asia sinua kiusaaman.
Muista, että olet kotona yhden vauvan kanssa. Odota useampaa lasta, työelämää, harrastuskuskauksia.
ihan hyvin vois myöntää että on laiska eikä vaan jaksa. eikä tarvis keksiä tekosyitä "monta lasta", "harrastukset" ym. ei kaikkea tarvitse jaksaa, mutta sitten voi olla valittamatta.
Meillä ei ole pyykkivuoria (pidän pyykinpesusta), mutta minusta pyykissä se aikaavievä osuus on silittäminen. Osa vaatteista on pakko silittää (esim. kauluspaidat, siistit housut ja hameet).
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:13"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:05"]
Mikä niissä pyykeissä on monelle niin haastavaa, kun tälläkin palstalla niistä jatkuvasti puhutaan ja puolisoiden kanssa tapellaan? Pyykkikoneen täyttö vie noin 2min. Pyykkien ripustaminen ehkä 5min ja kaappiin laitto vielä 5min. Ei siis järin paljon. Vai mitä te niille pyykeille teette jos niihin menee kauhea määrä aikaa päivässä/viikossa?
[/quote]
Sinä laitoit sitten saman viestin kuin edelliseen kottyöketjuun. Jäikö asia sinua kiusaaman.
Muista, että olet kotona yhden vauvan kanssa. Odota useampaa lasta, työelämää, harrastuskuskauksia.
[/quote]Täh? En ole kyllä laittanut mihinkään muuhun ketjuun. Enkä ole kotona vaan töissä (työpäivä matkoineen 10h).
Ap
5 henkinen urheileva perhe, pyykkiä oli viime viikonloppuna 9 koneellista (meillä on 7kg kone), aikaa meni: puolisen tuntia lajitteluun, 10 min/ koneellinen koneen lataamiseen (jokaikinen vaate oli väärinpäin), 5 min kuivumaan ripustamiseen, 10-15 min viikkaamiseen eli yhteensä 120 min eli ... 2 tuntia. Ja tähän päälle kaappeihin viemiseen menevä aika, en osaa arvioida, joku 10-15min per asukas eli noin tunti. Kun siinä nyt oli vähän muutakin hommaa, niin on se ihan oikea duuni.
Kyllä jotkut pesee käsinkin tai pulsaattorilla. Tiedän ainakin pari. Silloin saattaa vähän kertyä vuoria.
Niin siis pesettekö te koko viikon pyykit viikonloppuna? Missä kuivaatte tuon määrän? Sinänsä jos tässä oli koko viikon pyykit niin ei viideltä hengeltä ollenkaan paha määrä mun mielestä.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:23"]
5 henkinen urheileva perhe, pyykkiä oli viime viikonloppuna 9 koneellista (meillä on 7kg kone), aikaa meni: puolisen tuntia lajitteluun, 10 min/ koneellinen koneen lataamiseen (jokaikinen vaate oli väärinpäin), 5 min kuivumaan ripustamiseen, 10-15 min viikkaamiseen eli yhteensä 120 min eli ... 2 tuntia. Ja tähän päälle kaappeihin viemiseen menevä aika, en osaa arvioida, joku 10-15min per asukas eli noin tunti. Kun siinä nyt oli vähän muutakin hommaa, niin on se ihan oikea duuni.
[/quote]
Minä ihmettelen ihan samaa. Meillä käy pesukone joka päivä ja sitä linkoamista ei voi olla kuulematta. Silti mies ei ole ottanut pyykkejä koneesta sillä aikaa kun ole pois kotoa vaan saan ne ensimmäseksi kotiin tultuani laittaa. Ja kaappiin ne ei mene about ikinä jos minä en niitä laita tai TIDELLA VIHAISESTI SUUTU MIEHELLE. Ja sit se ihmettelee miks suutun pikkuasiasta. Niimpä....
Vaihtoehto
1. Laitan pyykit pyörimään (1h20min) ja unohdan koko asian
2. Muistan laittaa pyykit kuivuriin ja myöhemmin ottaa ne korissa poiskin siitä, mutta ne jää siihen koriin, josta sitten tarpeen mukaan kaivetaan vaatetta päälle.
Usein pestään pyykkiä viikonloppuisin monta koneellista jolloin siihen viikkaamiseen menee 1+h. Kahden alle 5v lapsen kanssa helpointa on viikkailla vasta sitten kun nuorempi tai molemmat on jo nukkumassa, eli klo 20 jälkeen illalla. Jos jaksaa enää silloin. Ja jos on energiaa niin mieluusti sen sitten käyttää johonkin muuhun. Meillä on siis usein kolme koria puhdasta pyykkiä ja sieltä kaivetaan sitten ne tarpeelliset vaatteet. Kerran viikossa tai kahdessa saadaan viikattua pyykit kaappiin ja sitten taas sama rumba alusta. Kyse on siis viitseliäisyydestä varmaankin loppujen lopuksi. Niin vaikuttaa myös se, että mies on arkena useimmiten klo 8-20 töissä (ellen itse ole illalla töissä) ja minulla on viikonloppuisin myös töitä eli harvoin on niin että saisi näppärästi toinen hoidettua pyykkäystä kun toinen katsoo lasten perään. :) se helpottaisi varmasti tuota viitseliäisyyttä/jaksamistakin vaikka toki ne yksinhuoltajatkin kai jotenkin pyykkinsä viikkaa.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:23"]5 henkinen urheileva perhe, pyykkiä oli viime viikonloppuna 9 koneellista (meillä on 7kg kone), aikaa meni: puolisen tuntia lajitteluun, 10 min/ koneellinen koneen lataamiseen (jokaikinen vaate oli väärinpäin), 5 min kuivumaan ripustamiseen, 10-15 min viikkaamiseen eli yhteensä 120 min eli ... 2 tuntia. Ja tähän päälle kaappeihin viemiseen menevä aika, en osaa arvioida, joku 10-15min per asukas eli noin tunti. Kun siinä nyt oli vähän muutakin hommaa, niin on se ihan oikea duuni.
[/quote]Lajittelun voi tehdä jo ennakolta eli jokainen laittaa omat pyykkinsä oikeisiin koreihin. Samoin tuo vaatteiden kääntö. Siinä säästyi jo 2 tuntia. Ja laskit väärin tuon oman aikasi...
Suurperhe ja urheiluharrastuksia, olen nyt 27 vuotta jo pessyt pyykkiä (aloitin nuorena lapsuudenkodissani pyykkihuollosta vastuun ottamisen, äitini käskystä). Ja vastaan myös tällä hetkellä yksin pyykinpesusta ja vaatehuollosta, mies hoitaa keittiön ja tiskit. Kesällä esim. on joskus oikein hauskaakin pestä pyykkiä ja viedä sitä ulos narulle liehumaan ja sitten tuoda tuoksuvana sisälle, mutta kyllä nuo loputtomat PYYKKIVUORET ovat väsyttäviä ja tylsiä. Vuodesta ja viikosta toiseen, ei se minua ainakaan houkuta aina puoleensa, paljon kivampaa tehdä jotain muuta. Niin että kun se homma tympii, sen tekemistä lykkää.
Tässä yhtenä päivänä olin iloinen, kun olin saanut kaikki pyykit pestyä. Meni muutama tunti, niin oli jo parin koneellisen verran kasassa taas likapyykkiä. Ei järin palkitsevaa työtä siis. Mutta paremmat ihmiset selviytyvät toki paremmin tästäKIN.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:31"]Vaihtoehto
1. Laitan pyykit pyörimään (1h20min) ja unohdan koko asian
2. Muistan laittaa pyykit kuivuriin ja myöhemmin ottaa ne korissa poiskin siitä, mutta ne jää siihen koriin, josta sitten tarpeen mukaan kaivetaan vaatetta päälle.
Usein pestään pyykkiä viikonloppuisin monta koneellista jolloin siihen viikkaamiseen menee 1+h. Kahden alle 5v lapsen kanssa helpointa on viikkailla vasta sitten kun nuorempi tai molemmat on jo nukkumassa, eli klo 20 jälkeen illalla. Jos jaksaa enää silloin. Ja jos on energiaa niin mieluusti sen sitten käyttää johonkin muuhun. Meillä on siis usein kolme koria puhdasta pyykkiä ja sieltä kaivetaan sitten ne tarpeelliset vaatteet. Kerran viikossa tai kahdessa saadaan viikattua pyykit kaappiin ja sitten taas sama rumba alusta. Kyse on siis viitseliäisyydestä varmaankin loppujen lopuksi. Niin vaikuttaa myös se, että mies on arkena useimmiten klo 8-20 töissä (ellen itse ole illalla töissä) ja minulla on viikonloppuisin myös töitä eli harvoin on niin että saisi näppärästi toinen hoidettua pyykkäystä kun toinen katsoo lasten perään. :) se helpottaisi varmasti tuota viitseliäisyyttä/jaksamistakin vaikka toki ne yksinhuoltajatkin kai jotenkin pyykkinsä viikkaa.
[/quote]No niin viikkaa. En tajua mikä siinä on niin vaikeaa. Kai ne lapset nyt välillä sinusta irti ovat että saat 5 minuuttia aikaa?
Ap
5 minuuttia viikkauksessa?! No jo on. Mä pyöritän peräkkäin 2 7 kilon koneellista. Ripustamisessa menee joo se 5 minsaa/kone, mutta kyllä viikkaus ja kaappiin vieminen 2 kerroksen asunnossa vie reilusti enemmän.
Meillä on vain kolme perheenjäsentä, liikkuvaista sorttia tosin. Ongelmaksi tulee ajoitus, pitäisi löytää aika, jolloin joku meistä on kotona silloin kun kone pyörii. Eihän se pyykin pesemisen työvaiheet mitään aikaa vie, vaan se koneen pyöriminen. Meillä ei siis kone jää pyörimään, jos koti on tyhjä. Olen ratkaissut asian siten, pistän koneen ajastimella pyörimään varhain aamulla, niin saan pyykit narulle jo aamulla ennen töihin lähtöä. Illalla onkin koneellinen kuivaa pyykkiä valmiina viikattavaksi.