Päiväkoti kielsi lapsen imettämisen päiväkodin pihalla.
Lapsen imettäminen päiväkodin pihassa aiheutti erikoisen välikohtauksen Helsingissä maanantaina.
Helsinkiläinen Sonja Orupabo oli hakemassa lastaan päiväkodista iltapäivällä ja ennen kotiin lähtöä hän tavalliseen tapaansa aikoi imettää lapsen ennen kotimatkaa. Yksi päiväkodin henkilökunnan jäsen kuitenkin kielsi Orupabolta imettämisen pihalla.
"Olin ihan ihmeissäni, etten ollut tällaisesta (kiellosta) aiemmin kuullutkaan", Orupabo kertoo.
"Hän kehotti poistumaan pihalta. Menimme sitten koulun pihalle."
Kiellosta hämmästyneenä Orupabo otti yhteyttä päiväkodin johtajaan ja Helsingin varhaiskasvatusvirastoon.
"Onko asia todella näin, vai olisko kyseessä hänen (työntekijän) mielipiteensä?" Orupabo kysyy viraston Facebook-sivuilla.
"Ilman muuta saa imettää päiväkodissa ja pihalla", vastaa päiväkodin johtaja Päivi Salo Meilahdessa sijaitsevasta päiväkoti Pihlajasta.
"Olin erittäin pöyristynyt tästä (kiellosta)", Salo sanoo. Hänen mukaansa päiväkodin henkilökunnalla on ollut hyvin tiedossa, että Orupabo imettää lastaan.
"Lapseni ei ole enää vauva, vaan 1,5-vuotias. Jos taaperon imettäminen herättää henkilökunnan jäsenessä negaatioita, ei hänen pitäisi tuoda sitä ammattiinsa vaan ottaa ensin selvää, onko todellakin olemassa joku kielto", Orupabo sanoo tuohtuneena.
Päiväkodin johtaja ymmärtää Orupaboa ja on pahoitellut tälle hoitajan käytöstä.
"Imetys on erittäin tärkeä asia. Siitä on ehkä ollut nyt enemmän keskustelua", nelisenkymmentä vuotta alalla ollut Salo toteaa.
Yleistä ei imetys päiväkoti Pihlajassa ole ollut. "Meille tulevat yli vuoden ikäiset lapset ovat usein jo imetyksestä vierotettuja. Muistan että joskus 20 vuotta sitten yksi äiti imetti lastaan."
Salo korostaa, että tapahtuneesta on keskusteltu sijaisena työskentelevän hoitajan kanssa.
"Kieltäminen oli sijaisen oma kanta. Ei päiväkodin eikä Helsingin kaupungin. Päiväkodissa saa imettää", Salo toistaa.
Mulla on kolme kysymystä: 1. Miksi joku haluaa imettää lastaan ylipäätään jonkun päiväkodin pihalla, jossa on todella rauhatonta? Ja vielä "kavereiden" nähden?
2. Miksi äiti vie lapsen päiväkotiin, jos vielä imettää sitä?
3. Miksei päiväkodin pihalla imettämistä voi kieltää? Kuinka moni muu haluaisi, että omalle työpaikalle tulee joku nainen imettämään siihen viereen?
Kommentit (154)
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:56"]
Aika pirun kehittyneitä ovat nykypäivän 1,5-vuotiaat jos alkavat naureskelemaan ja kommentoimaan kaverin imetystä.
Ei ihme jos päiväkodin henkilökunnalla ei ole muuta keinoa puuttua lapsinerojen kiusaamiseen kuin käskeä lopettamaan imetys. Niin ja ne vaipat kans pois, joku voi naureskella niillekin!
[/quote]
Sen 1,5-vuotiaan ryhmässä on myös yleensä 2- ja 3-vuotiaita lapsia. Petteri 3ween mielestä voi olla ihan älyttömän hassua lällätellä tissi-irmaa, kun on nähnyt tarhakaverin tissi suussa. Oletko koskaan ollut tekemisissä 3-vuotiaiden kanssa?
[/quote]
Olen eikä minun tuntemat kolmevuotiaat osaa tuollaisille asioille lällättää. Huumorin tajuaminen on sitä luokkaa, että teet hassuja ilmeitä, ääniä, pellehyppyjä niin tuon ikäinen muksu nauraa. Ei ne osaa ajatella noin monimutkaisesti ja pinnallisesti ja jos osaa, osoitan kyllä syyttävän sormeni vanhempiin, että mitä hittoo siellä kotona puhutaan?! Juorutaan ja haukutaan kilpaa muita ihmisiä harva se päiväkö??
T. Ohis
En kertakaikkiaan suostu häpeämään tai piilottelemaan imetystä. Imetän julkisesti, ulkonakin, jopa kaupassa. En piiloudu vessaan. Imetys on helppoa, voin tehdä samalla ostoksia ja lapsi pysyy tyytyväisenä. Kotona annan pulloa, jos siltä tuntuu, mutta pullojen kantaminen ympäri kyliä vaan ärsyttää.
oma 8 vuotiaani tietää, miksi vauvat ja osa taaperoista on rinnalla. Ei takuulla kiusaisi kaveria, vaikka olisi rinnalla hänet nähnyt. Jos kiusaisi, ottaisin albumista kuvan itsestään rinnalla ja lykkäisin koulun seinälle.
Lapset ei kiusaa, ellei vanhemmat näytä mallia. Valitettavasti osa vanhemmista sallii kiusaamisen ja opettaa oman perseilyn taidon lapsilleen.
Siinähän pyörittelette silmiänne, opetan lapset luottamaan itseensä ja kulkemaan selkä suorana, varmana valinnoistaan, välittämättä muiden katseista.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:56"]
Aika pirun kehittyneitä ovat nykypäivän 1,5-vuotiaat jos alkavat naureskelemaan ja kommentoimaan kaverin imetystä.
Ei ihme jos päiväkodin henkilökunnalla ei ole muuta keinoa puuttua lapsinerojen kiusaamiseen kuin käskeä lopettamaan imetys. Niin ja ne vaipat kans pois, joku voi naureskella niillekin!
[/quote]
Sen 1,5-vuotiaan ryhmässä on myös yleensä 2- ja 3-vuotiaita lapsia. Petteri 3ween mielestä voi olla ihan älyttömän hassua lällätellä tissi-irmaa, kun on nähnyt tarhakaverin tissi suussa. Oletko koskaan ollut tekemisissä 3-vuotiaiden kanssa?
[/quote]
Ja monet alle 3-vuotiaatkin puhuvat jo kunnolla eli kyllä sitä varmaan tulee juttua että "tissi xxxxx" Kyllä lapset ainakin jäisivät monet tuijottamaan että mitä hemmettiä tuossa tapahtuu ja monet varmaan naureskelisivat. Kyllä mun mielestä imettämisen voi tehdä häveliäästi julkisilla paikoilla kun kuitenkin on kyse aika intiimistä asiasta. Ja luonnollinen asia se on minusta lähinnä alle 1-vuotiaille. En ole ikinä ymmärtänyt vanhempien lasten imettämistä. Tuskin lapsi sitä tarvitsee vaan se on tarve jonka äiti on jostain ihme syistä järjestänyt tai luonut lapselle tai ehkä se on lähinnä äidin tarve päästä imettämään lastaan, ei halua jotenkin luopua imettämisestä.
[/quote]
Missä maassa kolmevuotiaat puhuvat sujuvasti kuin aikuiset? Kyllä minä olen joutunut jokaisen kolmevuotiaan kohdalla pinnistämään, että ymmärrän mistä on kyse. Sanat eivät äänny täysin ja usein tulee vain pari sanaa johonkin asiaan liittyen. En ole tavannut vielä yhtään kolmevuotiasta, joka puhuisi sujuvasti ja jatkuvasti useiden sanojen lauseita. Toki näitä voi olla, mutta ovat varmaan aika harvassa, kun en ole yhteenkään törmännyt. Pientä rajaa nyt tuohon tarinointiin ja asioiden värittämiseen :D.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:32"]
Mä muuten perheeni kanssa näimme huvipuistossa julki-imettäjän. Olen käynyt lasten kanssa kerhoissa ja imetin itse pitkään. Ja kaverit myös mutta en ennen ole nähnyt tyyliä että se tissi vaan oli siinä ilman mitään suojaa ja lapsi katseli muuallekin välillä . Käskin miehenikin katsoa :)
[/quote]
Oletteko koskaan vieneet lastanne uimahalliin? Alle kouluikäisen saa äiti ottaa naisten puolelle mukaan vaikka olisi poika. Nyt seuraa se ennen kuulumaton paljastus: siellä saattaa nähdä tissejä!
Miten tällaisen voi lapselle selittää?
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:35"]
En kertakaikkiaan suostu häpeämään tai piilottelemaan imetystä. Imetän julkisesti, ulkonakin, jopa kaupassa. En piiloudu vessaan. Imetys on helppoa, voin tehdä samalla ostoksia ja lapsi pysyy tyytyväisenä. Kotona annan pulloa, jos siltä tuntuu, mutta pullojen kantaminen ympäri kyliä vaan ärsyttää. oma 8 vuotiaani tietää, miksi vauvat ja osa taaperoista on rinnalla. Ei takuulla kiusaisi kaveria, vaikka olisi rinnalla hänet nähnyt. Jos kiusaisi, ottaisin albumista kuvan itsestään rinnalla ja lykkäisin koulun seinälle. Lapset ei kiusaa, ellei vanhemmat näytä mallia. Valitettavasti osa vanhemmista sallii kiusaamisen ja opettaa oman perseilyn taidon lapsilleen. Siinähän pyörittelette silmiänne, opetan lapset luottamaan itseensä ja kulkemaan selkä suorana, varmana valinnoistaan, välittämättä muiden katseista.
[/quote]
On eri tapoja hoitaa imetys julkisilla paikoilla: tapa hoitaa se korrektisti ja tapa hoitaa sen muista välittämättä. Jokainen päättää oman tyylinsä. Yleensä kartan kaikkea ehdottomuutta ja ihmisiä joiden mielestä heillä on oikeus tehdä mitä lystää, muista piittaamatta.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:57"]
1,5 v iso?! Kaverit ihmettelee?? Heheh, et voi olla tosissasi :D
[/quote]
Ne kaverithan voi olla vaika 6-vuotiaita. Etkö ajatellut sitä?
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:41"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:57"]
[/quote]
Toivottavasti sitä 6-vuotiastakin on joskus imetetty.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:35"]
En kertakaikkiaan suostu häpeämään tai piilottelemaan imetystä. Imetän julkisesti, ulkonakin, jopa kaupassa. En piiloudu vessaan. Imetys on helppoa, voin tehdä samalla ostoksia ja lapsi pysyy tyytyväisenä. Kotona annan pulloa, jos siltä tuntuu, mutta pullojen kantaminen ympäri kyliä vaan ärsyttää. oma 8 vuotiaani tietää, miksi vauvat ja osa taaperoista on rinnalla. Ei takuulla kiusaisi kaveria, vaikka olisi rinnalla hänet nähnyt. Jos kiusaisi, ottaisin albumista kuvan itsestään rinnalla ja lykkäisin koulun seinälle. Lapset ei kiusaa, ellei vanhemmat näytä mallia. Valitettavasti osa vanhemmista sallii kiusaamisen ja opettaa oman perseilyn taidon lapsilleen. Siinähän pyörittelette silmiänne, opetan lapset luottamaan itseensä ja kulkemaan selkä suorana, varmana valinnoistaan, välittämättä muiden katseista.
[/quote]
On eri tapoja hoitaa imetys julkisilla paikoilla: tapa hoitaa se korrektisti ja tapa hoitaa sen muista välittämättä. Jokainen päättää oman tyylinsä. Yleensä kartan kaikkea ehdottomuutta ja ihmisiä joiden mielestä heillä on oikeus tehdä mitä lystää, muista piittaamatta.
[/quote] kyllä minäkin imetyspaitoja ja harsoa suosin, koska tarkoitukseni ei ole esitellä rintojani vaan imettää. Mutta en pakene vessaan, eikä toimeni katkea, jotta voisin imettää.
En kyllä ymmärrä miten joku voi tämän keskustelun vetää siihen, että äidinmaito on luonnollisinta lapselle jne, ja kaikki ne, joista julki-imetys ei ole parasta maailmassa kannattavat muuta kun äidinmaitoa. Eihän siitä kysymys ole. Vaan siitä onko sitä äidinmaitoa pakko antaa julkisesti heti kun isokin niin lapsi tahtoo vai voiko vetäytyä vähän sivumpaan. Ei kukaan ole kiistänyt imetyksen luonnoliisuutta tai äidinmaidon tärkeyttä. Ei se nyt ihan niin mene, että jos ei halua imetyksestä numeroa tehdä, että imetystä ei arvostaisi todella korkealle tai lehmänmaitoa tunkisi väkisin. Tehtiinkö isovanhempiemme aikaan imetyksestä numeroa..? Ei, se oli yhtä luonnollista kuin tarpeilla käyminen, mutta ilman hypetystä tai yhden asian joko tai -meininkiä.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:35"] En kertakaikkiaan suostu häpeämään tai piilottelemaan imetystä. Imetän julkisesti, ulkonakin, jopa kaupassa. En piiloudu vessaan. Imetys on helppoa, voin tehdä samalla ostoksia ja lapsi pysyy tyytyväisenä. Kotona annan pulloa, jos siltä tuntuu, mutta pullojen kantaminen ympäri kyliä vaan ärsyttää. oma 8 vuotiaani tietää, miksi vauvat ja osa taaperoista on rinnalla. Ei takuulla kiusaisi kaveria, vaikka olisi rinnalla hänet nähnyt. Jos kiusaisi, ottaisin albumista kuvan itsestään rinnalla ja lykkäisin koulun seinälle. Lapset ei kiusaa, ellei vanhemmat näytä mallia. Valitettavasti osa vanhemmista sallii kiusaamisen ja opettaa oman perseilyn taidon lapsilleen. Siinähän pyörittelette silmiänne, opetan lapset luottamaan itseensä ja kulkemaan selkä suorana, varmana valinnoistaan, välittämättä muiden katseista. [/quote] On eri tapoja hoitaa imetys julkisilla paikoilla: tapa hoitaa se korrektisti ja tapa hoitaa sen muista välittämättä. Jokainen päättää oman tyylinsä. Yleensä kartan kaikkea ehdottomuutta ja ihmisiä joiden mielestä heillä on oikeus tehdä mitä lystää, muista piittaamatta. [/quote] kyllä minäkin imetyspaitoja ja harsoa suosin, koska tarkoitukseni ei ole esitellä rintojani vaan imettää. Mutta en pakene vessaan, eikä toimeni katkea, jotta voisin imettää.
[/quote]
Täällä ensin paasataan kuinka sen 1.5-vuotiaan pitää saada tankata läheisyyttä ja sitten jo kehutaankin kuinka shoppaillaan pysähtymättä lapsi tississä roikkuen.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:35"]
[/quote]
Suostutko ajattelemaan muita kuin itseäsi? Onko aina kysymys vaan sinun suostumuksestasi häpeään? Eikö ole lapsellekin välillä tervettä kyseenalaistaa omaakin toimintaa? Kenellekään meille ei taida olla suotu aina oikeassa olemisen ja oikein tekemisen lahjaa. Sitä kun oppii kriittisesti evaluoimalla omaakin tekemistä.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:40"]
Mä muuten perheeni kanssa näimme huvipuistossa julki-imettäjän. Olen käynyt lasten kanssa kerhoissa ja imetin itse pitkään. Ja kaverit myös mutta en ennen ole nähnyt tyyliä että se tissi vaan oli siinä ilman mitään suojaa ja lapsi katseli muuallekin välillä . Käskin miehenikin katsoa :)
[/quote]
Oletteko koskaan vieneet lastanne uimahalliin? Alle kouluikäisen saa äiti ottaa naisten puolelle mukaan vaikka olisi poika. Nyt seuraa se ennen kuulumaton paljastus: siellä saattaa nähdä tissejä!
[/quote]
Lapselle voi aika helposti selittää, että suihku ja sauna ovat alastomuuden paikkoja, vaikka kaikki paikat maailmassa eivät niitä olekaan. Saunaan mennään alasti, kouluun ei. Olen täysin varma, että lapsesi tämän ymmärtää.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:57"]
[/quote]
[/quote]
Tottakai! Minullakin oli suorastaan liuta 6 vuotiaita kavereita hoidossa, kun olin 1,5 vuotias :D. Olin niin mielenkiintoista ja vauhdikasta seuraa, että nuo 6-vuotiaat suurinpiirtein tappeli huomiostani :'D!
Tottakai 1,5 vuotiaan voi imettää päiväkodissa. Ketä se haittaa??
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:40"]
[/quote]
[/quote]
Lapselle voi aika helposti selittää, että suihku ja sauna ovat alastomuuden paikkoja, vaikka kaikki paikat maailmassa eivät niitä olekaan. Saunaan mennään alasti, kouluun ei. Olen täysin varma, että lapsesi tämän ymmärtää.
[/quote]
Sävy oli tarkoitettu ironiseksi. Tarkoitin tuoda esille, että tissin näkeminen ei olen mitään tavatonta tai vahingollista, suorastaan lapsille sopimatonta, kuten jotkut tässä keskustelussa antavat ymmärtää.
Suhtautumalla kehoomme luonnollisesti, voimme ehkä vaikuttaa siihen, että seuraava sukupolvi ei olisi yhtä tabujen ahdistama kuin tämä.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:45"]
En kyllä ymmärrä miten joku voi tämän keskustelun vetää siihen, että äidinmaito on luonnollisinta lapselle jne, ja kaikki ne, joista julki-imetys ei ole parasta maailmassa kannattavat muuta kun äidinmaitoa. Eihän siitä kysymys ole. Vaan siitä onko sitä äidinmaitoa pakko antaa julkisesti heti kun isokin niin lapsi tahtoo vai voiko vetäytyä vähän sivumpaan. Ei kukaan ole kiistänyt imetyksen luonnoliisuutta tai äidinmaidon tärkeyttä. Ei se nyt ihan niin mene, että jos ei halua imetyksestä numeroa tehdä, että imetystä ei arvostaisi todella korkealle tai lehmänmaitoa tunkisi väkisin. Tehtiinkö isovanhempiemme aikaan imetyksestä numeroa..? Ei, se oli yhtä luonnollista kuin tarpeilla käyminen, mutta ilman hypetystä tai yhden asian joko tai -meininkiä.
[/quote]
No, minä en vain näe mitään epäluonnollista tai -sopivaa siinä, että imettää julkisesti. Päiväkodin hakutilanteessa se on saattanut olla tärkeä asia sille taaperolle, läheisyyden tankkausta. On hyvin harvoja tilanteita, joissa näen imetyksen olevan epäsopivaa. Jos imettää niin, ettei paljasta pintaa juuri näy.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:45"]
[/quote]
Niin juuri. Sellainen meininki että "en minä muiden katseista välitä" on tosi itsekästä. Sehän tarkoittaa että ei huomio ollenkaan muita ihmisiä. Pitää ottaa huomioon että monia se imetys voi häiritä tai nolottaa ja jos itse imettäjää ei nolota niin se ei tarkoita että muuta tuntevat samoin. Sen takia imetys pitäisi ainakin yrittää tehdä mahdollisimman huomiota herättämättä jos on mahdollisuus. Esim. jos ostoskeskuksessa on lastenhuone jossa voi imettää tai sivukäytävillä penkkejä missä voi imettää, miksi ei tee sitä siellä vaan keskellä vilkasta bulevardia? Tämä siis vain esimerkkinä.
Kyllähän useimmat imettävät äidit eivät itsekään halua tehdä siitä numeroa tai halua tehdä sitä vilkkaalla paikalla mutta sitten löytyy muutama näitä jotka melkein tahallaan haluavat provosoida. Miksi ei myös imettävä äiti voi huomioida muita? Jos lapselle löytyy rauhallisempi soppi voi kai sinne mennä. Harvoin sille vauvalle täytyy tunkea se tissi suuhun juuri sillä sekunnilla kun nälästä ilmoittaa ja muutenkin kannattaa varmaan yrittää ajoittaa ne syötöt kotiin että ei tarvitsisi vaivautua julkisilla paikoilla. Näin itsekin yritin tehdä.
Tästä tapauksesta sen verran. En ymmärrä taaperoikäisten imetystä mutta ei siitä enää enmpää mutta mitä tulee siihen pihalla imetykseen niin ihmettelen vaan että eikö ole todella hankalaa kaivaa se tisu sieltä talvitakin alta ja alkaa siinä pihalla imettämään. Onko siis aivan pakko imettää vielä 1,5 vuotiasta ja onko pakko tehdä se juuri tuollaisella paikalla?
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:43"]
Imettää ulkona helmikuussa, Suomessa?! Ei oo kyllä ihan kaikki muumit laaksossa tuolla äidillä. Mutta keuhkokuume kyllä on kohta. Ja jos se lapsi on päivän pärjännyt ilman tissiä, ravinnon saannistahan tuossa nyt ei ole kyse missään tapauksessa, vaan jostain ihan muusta, mistä? Mutta siis mun puolesta imettäköön vaikka keskellä katua kunhan ei muuta liikennettä estä.
[/quote]
Jos tuo äiti on jo 1,5 vuotta imettänyt lastaan, olisiko mahdollista että osaa jo ihan ilman sinun ihmettelyjäsi hoitaa asian ilman keuhkokuumeen vaaraa. Ja jos imetystä päiväkodissa tai sen pihalla ei ole kielletty, asia ei kuulu sinulle millään tavalla, hoitajana ollut sijainen voisi olla työntämättä naamaansa rintavarustukseen ja pitää suunsa kiinni asiasta, ei kuulu toimenkuvaan kommentoida ko asiaa. Hänen olisi pitänyt vahtia niitä muita lapsia siellä pihalla, tällä lapsella oli jo äiti paikalla ja vastuu lapsesta siirtynyt pois päiväkodilta.