Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti kielsi lapsen imettämisen päiväkodin pihalla.

Vierailija
03.02.2015 |

Lapsen imettäminen päiväkodin pihassa aiheutti erikoisen välikohtauksen Helsingissä maanantaina.

Helsinkiläinen Sonja Orupabo oli hakemassa lastaan päiväkodista iltapäivällä ja ennen kotiin lähtöä hän tavalliseen tapaansa aikoi imettää lapsen ennen kotimatkaa. Yksi päiväkodin henkilökunnan jäsen kuitenkin kielsi Orupabolta imettämisen pihalla.

"Olin ihan ihmeissäni, etten ollut tällaisesta (kiellosta) aiemmin kuullutkaan", Orupabo kertoo.

"Hän kehotti poistumaan pihalta. Menimme sitten koulun pihalle."

Kiellosta hämmästyneenä Orupabo otti yhteyttä päiväkodin johtajaan ja Helsingin varhaiskasvatusvirastoon.

"Onko asia todella näin, vai olisko kyseessä hänen (työntekijän) mielipiteensä?" Orupabo kysyy viraston Facebook-sivuilla.

"Ilman muuta saa imettää päiväkodissa ja pihalla",  vastaa päiväkodin johtaja Päivi Salo Meilahdessa sijaitsevasta päiväkoti Pihlajasta.

"Olin erittäin pöyristynyt tästä (kiellosta)", Salo sanoo. Hänen mukaansa päiväkodin henkilökunnalla on ollut hyvin tiedossa, että Orupabo imettää lastaan.

"Lapseni ei ole enää vauva, vaan 1,5-vuotias. Jos taaperon imettäminen herättää henkilökunnan jäsenessä negaatioita, ei hänen pitäisi tuoda sitä ammattiinsa vaan ottaa ensin selvää, onko todellakin olemassa joku kielto", Orupabo sanoo tuohtuneena.

Päiväkodin johtaja ymmärtää Orupaboa ja on pahoitellut tälle hoitajan käytöstä.

"Imetys on erittäin tärkeä asia. Siitä on ehkä ollut nyt enemmän keskustelua", nelisenkymmentä vuotta alalla ollut Salo  toteaa.

Yleistä ei imetys päiväkoti Pihlajassa ole ollut. "Meille tulevat yli vuoden ikäiset lapset ovat usein jo imetyksestä vierotettuja. Muistan että joskus 20 vuotta sitten yksi äiti imetti lastaan."

Salo korostaa, että tapahtuneesta on keskusteltu sijaisena työskentelevän hoitajan kanssa.

"Kieltäminen oli sijaisen oma kanta. Ei päiväkodin eikä Helsingin kaupungin. Päiväkodissa saa imettää", Salo toistaa. 

Mulla on kolme kysymystä: 1. Miksi joku haluaa imettää lastaan ylipäätään jonkun päiväkodin pihalla, jossa on todella rauhatonta? Ja vielä "kavereiden" nähden?

2. Miksi äiti vie lapsen päiväkotiin, jos vielä imettää sitä? 

3. Miksei päiväkodin pihalla imettämistä voi kieltää? Kuinka moni muu haluaisi, että omalle työpaikalle tulee joku nainen imettämään siihen viereen?

Kommentit (154)

Vierailija
81/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nisäkkäät (Mammalia) ovat tasalämpöisiäselkärankaisia eläimiä, jotka yleensä synnyttävät eläviä poikasia. Emot ruokkivat poikasia maitorauhasten erittämällä maidolla nisäksi kutsuttujen rakenteiden kautta. 

Vierailija
82/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:03"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:00"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 12:52"]

Ei tässä ole kysymys siitä, haluaako joku imettää 1.5 vuotiasta lasta vaan siitä, että sen tekee keskellä talvea päiväkodin pihalla ja perustelee tätä lapselle välttämättömänä toimintana, jota se ei millään mittapuulla ole. 

[/quote]

Minusta tässä oli kysymys siitä, onko päiväkodilla oikeus kieltää imetys, miksi ja minkä ikäiseltä.

[/quote]

Olet ymmärtänyt väärin. Oli kyse imettämisestä päiväkodin pihalla. Ei kai kukaan kuvittele, että voi määritellä mitä perheet kotonaan tekevät. 

[/quote]

Yritä nyt puhua itse aiheesta. Minkä ikäiseltä sinä kieltäisit imetyksen päiväkodin alueella? Entä pulloruokinnan,  vaipanvaihdon ym. hoitotoimet?? Jos aletaan kieltää asioita, pitää olla joku linja mietittynä. Tässä tapauksessa ei kukaan ylempi tiennyt mitään koko kiellosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritän imettää "huomaamattomasti", mutta toisten iimetys ei mua häiritse. Mun puolesta voi imettää keskellä pihaa vaikka koko tissi näkyvillä, ei aiheuta suuria tunteita. Eihän sitä rintaa tarvitse katsoa, jos se vaivaannuttaa.

Vierailija
84/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:13"]

Itse yritän imettää "huomaamattomasti", mutta toisten iimetys ei mua häiritse. Mun puolesta voi imettää keskellä pihaa vaikka koko tissi näkyvillä, ei aiheuta suuria tunteita. Eihän sitä rintaa tarvitse katsoa, jos se vaivaannuttaa.

[/quote]

Sun puolesta joo. Mutta kun kaikki eivät ole kuin sinä. Miksi jonkun pitää saada heilua tissit paljaana pihalla ja muiden pitää miettiä minne ovi katsoa? Onko nää niitä äitejä jotka lapsen saatuaan luulevat että he ovat ensimmäiset synnyttäneet naiset naailmassa ja koko elämänasenne on sitten että "MINULLA ON OIKEUS!!!" Huoh

Vierailija
85/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 12:26"]

1,5 vuotiasta ei tarvitse enää imettää ja piste. Jos on sitä mieltä että pitää niin sitten ei pitäisi viedä edes päiväkotiinkaan. Imetyksestä on tullut ihme fanaattista ja maailman luonnollisimpana asiana sitä ylistetään. Joo, mutta minkäikäiselle. Vastasyntyneelle ainoa ravinnonmuoto kyllä mutta ei yli yksi vuotiaille. Ravitsemuksellisesti ei ole enää merkitystä. On se kumma että terveysviranomaisetkaan eivät kyllä erityisemmin kannusta imettämiseen tietääkseni yhden vuoden jälkeen. Se who:n imetyssuositus kahteen vuoteen on tarkoitettu lähinnä kehitysmaiden äideille, joilla ei ole tarjota riittävästi esim. normaalia kiinteää ruokaa lapsilleen silloin kun sen pitäisi korvata äidinmaito. Tai sen takia että eivät lotraisi likaisen veden ja äidinmaidonvastikejauheen kanssa.

[/quote]

Itse asiassa nykyään ravitsemusterapeutit ovat sitä mieltä, että pienikokoiselle yksivuotiaalle (alle 9 kg) ei vielä saisi aloittaa tavallista maitoa, koska siinä on liikaa proteiinia lapsen munuaisille. Tämä on hyvin ristiriitaista siihen nähden, ettei yleisen mielipiteen mukaan saisi imettää enää yli yksivuotiasta. Eiköhän tämä kerro siitä, että rintamaito on edelleen sopivin maito yli yksivuotiaallekin. Jos lapsi on pienikokoinen yksivuotiaana, suositellaan 2-korvikkeen tai Juniorimaidon käyttöä.

Vierailija
86/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko kyse siitä että olette kreationisteja?

Vierailija
87/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:16"]

[/quote]

Sun puolesta joo. Mutta kun kaikki eivät ole kuin sinä. Miksi jonkun pitää saada heilua tissit paljaana pihalla ja muiden pitää miettiä minne ovi katsoa? Onko nää niitä äitejä jotka lapsen saatuaan luulevat että he ovat ensimmäiset synnyttäneet naiset naailmassa ja koko elämänasenne on sitten että "MINULLA ON OIKEUS!!!" Huoh

[/quote]

Kuinka monta naista olet nähnyt imettävän julkisesti ihan tissit paljaana? Minä en ole nähnyt yhtäkään. Oikeasti. Olen nähnyt monesti että joku imettää, mutta häveliäästi. Kerran pitkänmatkan junassa tajusin että vieressä oleva imetti vasta siinä vaiheessa kun hän nosti vauvan olkapäälleen röyhtäys asentoon.

Vierailija
88/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on oikeus.

Vierailija
89/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 12:19"]

Suomalaisten äitien maidossa on paljon ympäristömyrkkyjä esim. dioksiinia, ei ole välttämättä järkevää imettää vuositolkulla. Äidin rasvakudokseen vuosikymmenten aikan kertyneet myrkyt erittyvät tehokkaasti äidinmaitoon.

[/quote]

Juu, aivan aivan. Ja lehmänmaitohan se on parasta ja puhtainta? Varsinkin kun tietää mitä paskaa lehmät syö. Korvike tehdään tuosta "puhtaasta" ja ihmiselle sopivasta "parhaasta ravinnosta".

Miten sokaistuja todellisuudesta jotkut on? Miten vieraantuneita siitä miksi luonto on asiat järjestänyt? Että LEHMÄVAUVALLE tarkoitettu ravinto on parempaa ihmiselle kuin ihmisen oma maito? Äidinmaidossa on ihmisen elimistölle sopivat aineet ja juuri oikeanlaisina. Siksi se on parasta ravintoa vauvalle ja sopii kyllä taaperollekkin. 

Ne rasvakudoksen kertyneet rasvat on pääasiassa menneet jo vauvan kehitykseen raskausaikana.

Vierailija
90/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:16"]

[/quote]

[/quote]

No jos tavoitteena on kieltää imetys ihmisten ilmoilla, niin päiväkoti on ihan looginen paikka aloittaa. Nuorena se on vitsa väännettävä.

Pisteet sulle siitä että vetoat omiin korvienvälisiin juttuihisi etkä siihen miten irmaa vuosien päästä kiusataan koulussa. Olet rehellinen.

Vierailija
91/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:16"]

[/quote]

[/quote]

Kuinka monta naista olet nähnyt imettävän julkisesti ihan tissit paljaana? Minä en ole nähnyt yhtäkään. Oikeasti. Olen nähnyt monesti että joku imettää, mutta häveliäästi. Kerran pitkänmatkan junassa tajusin että vieressä oleva imetti vasta siinä vaiheessa kun hän nosti vauvan olkapäälleen röyhtäys asentoon.
[/quote]

Sepä onkin eri asia, tehdä homma fiksusti. Kuulostaako fiksulta imettää tammikuussa tarhan pihalla? Oikeasti?

Vierailija
92/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti EI ole kieltänyt pihaimetystä, johan johtajakin sen sanoo haastattelussa.

Vierailija
93/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 12:26"]

1,5 vuotiasta ei tarvitse enää imettää ja piste. Jos on sitä mieltä että pitää niin sitten ei pitäisi viedä edes päiväkotiinkaan. Imetyksestä on tullut ihme fanaattista ja maailman luonnollisimpana asiana sitä ylistetään. Joo, mutta minkäikäiselle. Vastasyntyneelle ainoa ravinnonmuoto kyllä mutta ei yli yksi vuotiaille. Ravitsemuksellisesti ei ole enää merkitystä. On se kumma että terveysviranomaisetkaan eivät kyllä erityisemmin kannusta imettämiseen tietääkseni yhden vuoden jälkeen. Se who:n imetyssuositus kahteen vuoteen on tarkoitettu lähinnä kehitysmaiden äideille, joilla ei ole tarjota riittävästi esim. normaalia kiinteää ruokaa lapsilleen silloin kun sen pitäisi korvata äidinmaito. Tai sen takia että eivät lotraisi likaisen veden ja äidinmaidonvastikejauheen kanssa.

[/quote]

Itse asiassa nykyään ravitsemusterapeutit ovat sitä mieltä, että pienikokoiselle yksivuotiaalle (alle 9 kg) ei vielä saisi aloittaa tavallista maitoa, koska siinä on liikaa proteiinia lapsen munuaisille. Tämä on hyvin ristiriitaista siihen nähden, ettei yleisen mielipiteen mukaan saisi imettää enää yli yksivuotiasta. Eiköhän tämä kerro siitä, että rintamaito on edelleen sopivin maito yli yksivuotiaallekin. Jos lapsi on pienikokoinen yksivuotiaana, suositellaan 2-korvikkeen tai Juniorimaidon käyttöä, mikäli lasta ei imetetä.

[/quote]

Lisäys loppuun.

Vierailija
94/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranjumala taas. 1,5-vuotiaan imettämisessä ei ole mitään ihmeellistä, se on vain hyvä asia. Luulisi, että jos jossain niin päiväkodissa tai sen pihalla on soveliasta imettää. Menkää te luonnosta vieraantuneet takaisin kaappeihinne kun imetys ja tissit niin hirvittää!!

Vierailija
95/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sonja Orupabo halusi julkisuutta ja sai sitä.

Vierailija
96/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:20"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 12:19"]

Suomalaisten äitien maidossa on paljon ympäristömyrkkyjä esim. dioksiinia, ei ole välttämättä järkevää imettää vuositolkulla. Äidin rasvakudokseen vuosikymmenten aikan kertyneet myrkyt erittyvät tehokkaasti äidinmaitoon.

[/quote]

Juu, aivan aivan. Ja lehmänmaitohan se on parasta ja puhtainta? Varsinkin kun tietää mitä paskaa lehmät syö. Korvike tehdään tuosta "puhtaasta" ja ihmiselle sopivasta "parhaasta ravinnosta".

Miten sokaistuja todellisuudesta jotkut on? Miten vieraantuneita siitä miksi luonto on asiat järjestänyt? Että LEHMÄVAUVALLE tarkoitettu ravinto on parempaa ihmiselle kuin ihmisen oma maito? Äidinmaidossa on ihmisen elimistölle sopivat aineet ja juuri oikeanlaisina. Siksi se on parasta ravintoa vauvalle ja sopii kyllä taaperollekkin. 

Ne rasvakudoksen kertyneet rasvat on pääasiassa menneet jo vauvan kehitykseen raskausaikana.

[/quote]

Lehmät joutuvat olemaan synnytyskoneina. Eli ne poikivat joka vuosi jotta maidon tulo ei ehtyisi. Niiden pikkuiset vasikat saavat vain murto-osan emonsa maidosta ja senkin yleensä ämpäristä jotta ihmisille riittää maitoa. Sitten maitoa kuljetellaan sinne ja tänne, prosessoidaan ja pakataan. Sitten se päätyy mahdollisesti 1,5 vuotiaan mukiin josta hän juo sen. 

Tämä on normaalia? Eihän nyt ole soveliasta että äiti imettäisi tuon ikäistä (silläkin uhalla että joku traumatisoituu tissin näkimisestä tai pahis rasvamyrkyt saastuttavat lapsen). Purkista se maito pitää antaa. Nih.

Vierailija
97/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kyllä se on mielestäni huomaavaisuutta myös toisia kohtaan että imettämisen tekee jotenkin häveliäästi ja mahdollisimman huomaamattomasti julkisilla paikoilla. Kotona voi revitellä vaikka alasti sohvalla istuen jos haluaa. Ja tuohon "ei ole pakko katsoa" on pakko sanoa että vaikka ei ole pakko katsoa niin kyllähän nyt jokainen tietää sen tunteen kun ei tiedä minne katsettaan laittaa jos ei halua katsoa. Tilanne on nolostuttava tälle toiselle, ei kenties imettäjälle jolle se on aivan normaalia että tissin puolikas näkyy tuiki tuntemattomille.

Ja mitä tulee siihen että se on vain sen ongelma sille joka nolostuu kyseisestä tilanteesta niin se on aika normaali reaktio normaalilta ihmiseltä. Tissi on aika intiimi osa jota peitellään lähes samoin kun sukupuolielimiäkin (mieti ihmisten vaatetusta harva se rinnat paljaana kuljeskelee kesähelteellä vaikka ei olisi imetyksestä kyse) Sille ei vain voi mitään että kyse on kuitenkikn aika intiimsitä tapahtumasta vaikka sitä kuika yritetään normalisoida.

Kyllä, imetys on luonnollista ja hyvä asia vauvalle joka sitä rintamaitoa tarvitsee ravinnokseen mutta minusta imettäviltä äideltä voi odottaa että sen tekee mahdollisimman häveliäästi ja huomiota herättämättä ilman että siitä tulee noloja tilanteita kenellekään. terveisin, myös yksi äiti joka on imettänyt (tosin ei koskaan päiväkodin pihalla)

Vierailija
98/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi erottaa puhutaanko lapsentahtisesta imetyksestä vai äidintahtisesta imetyksestä. Itsekin olen kaikki lapseni suht isoiksi imettänyt, mutta koskaan ei ole imetysvuosina tullut vastaan tilannetta, että olisi ollut pakko yleisöhakuisesti imettää. Aina on löytynyt vähintäänkin joku vähemmän julkinen nurkka tai kulma tehtävän huomaamattomaan hoitamiseen. Ei se, että huomaamattomuus olisi itsetarkoitus, mutta pitääkö sen periaatteellisen huomiohakuisuudenkaan olla itsearvo. Luonnollinen asia ilman numeroa suuntaan tai toiseen. Kun kyse äidin ja lapsen hetkestä niin mihin siinä yleisöä tarvitaan..? Voihan joskus olla tilanne, että ihan pakko julkisesti imettää, mutta miksi sitä tehdä ihan väkisin kun ympärillä yksityisempiäkin paikkoja. Ja kyllä kehityspsykologisesti kahta lähentelevän lapsen pitäisi jo hieman irrottautua täysin välittömättömästä tarpeiden täyttämisestä. Kyllähän vauvaiän jälkeen jo jotain ruokailurytmiäkin pyritään noudattamaan.

Vierailija
99/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 12:09"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:56"]

Aika pirun kehittyneitä ovat nykypäivän 1,5-vuotiaat jos alkavat naureskelemaan ja kommentoimaan kaverin imetystä.

Ei ihme jos päiväkodin henkilökunnalla ei ole muuta keinoa puuttua lapsinerojen kiusaamiseen kuin käskeä lopettamaan imetys. Niin ja ne vaipat kans pois, joku voi naureskella niillekin!

[/quote]

Sen 1,5-vuotiaan ryhmässä on myös yleensä 2- ja 3-vuotiaita lapsia. Petteri 3ween mielestä voi olla ihan älyttömän hassua lällätellä tissi-irmaa, kun on nähnyt tarhakaverin tissi suussa. Oletko koskaan ollut tekemisissä 3-vuotiaiden kanssa?

[/quote]

Aivan. Ja Petteri 3v kertoo kotona, että Minni-Vernerin äidin tissi oli ihan kamalan iso ja siinä oli keskellä näääääin iso ruskea juttu. Ihan erilainen kuin äidin tissi. Isi, miksi Minni-Vernerin äidillä oli paljon isommat tissit kuin äidillä? 
[/quote] ei varmaan näin kylmällä se tissi näy...?

Vierailija
100/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:21"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:16"] [quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:13"] Itse yritän imettää "huomaamattomasti", mutta toisten iimetys ei mua häiritse. Mun puolesta voi imettää keskellä pihaa vaikka koko tissi näkyvillä, ei aiheuta suuria tunteita. Eihän sitä rintaa tarvitse katsoa, jos se vaivaannuttaa. [/quote]   Sun puolesta joo. Mutta kun kaikki eivät ole kuin sinä. Miksi jonkun pitää saada heilua tissit paljaana pihalla ja muiden pitää miettiä minne ovi katsoa? Onko nää niitä äitejä jotka lapsen saatuaan luulevat että he ovat ensimmäiset synnyttäneet naiset naailmassa ja koko elämänasenne on sitten että "MINULLA ON OIKEUS!!!" Huoh [/quote] Kuinka monta naista olet nähnyt imettävän julkisesti ihan tissit paljaana? Minä en ole nähnyt yhtäkään. Oikeasti. Olen nähnyt monesti että joku imettää, mutta häveliäästi. Kerran pitkänmatkan junassa tajusin että vieressä oleva imetti vasta siinä vaiheessa kun hän nosti vauvan olkapäälleen röyhtäys asentoon. [/quote] Sepä onkin eri asia, tehdä homma fiksusti. Kuulostaako fiksulta imettää tammikuussa tarhan pihalla? Oikeasti?

[/quote]

Kävikö jutussa ilmi että äidin tissi olisi ollut paljaana? En tiedä että miten hän imetyksen hoiti mutta en usko että herutteli tissejään? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä