Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti kielsi lapsen imettämisen päiväkodin pihalla.

Vierailija
03.02.2015 |

Lapsen imettäminen päiväkodin pihassa aiheutti erikoisen välikohtauksen Helsingissä maanantaina.

Helsinkiläinen Sonja Orupabo oli hakemassa lastaan päiväkodista iltapäivällä ja ennen kotiin lähtöä hän tavalliseen tapaansa aikoi imettää lapsen ennen kotimatkaa. Yksi päiväkodin henkilökunnan jäsen kuitenkin kielsi Orupabolta imettämisen pihalla.

"Olin ihan ihmeissäni, etten ollut tällaisesta (kiellosta) aiemmin kuullutkaan", Orupabo kertoo.

"Hän kehotti poistumaan pihalta. Menimme sitten koulun pihalle."

Kiellosta hämmästyneenä Orupabo otti yhteyttä päiväkodin johtajaan ja Helsingin varhaiskasvatusvirastoon.

"Onko asia todella näin, vai olisko kyseessä hänen (työntekijän) mielipiteensä?" Orupabo kysyy viraston Facebook-sivuilla.

"Ilman muuta saa imettää päiväkodissa ja pihalla",  vastaa päiväkodin johtaja Päivi Salo Meilahdessa sijaitsevasta päiväkoti Pihlajasta.

"Olin erittäin pöyristynyt tästä (kiellosta)", Salo sanoo. Hänen mukaansa päiväkodin henkilökunnalla on ollut hyvin tiedossa, että Orupabo imettää lastaan.

"Lapseni ei ole enää vauva, vaan 1,5-vuotias. Jos taaperon imettäminen herättää henkilökunnan jäsenessä negaatioita, ei hänen pitäisi tuoda sitä ammattiinsa vaan ottaa ensin selvää, onko todellakin olemassa joku kielto", Orupabo sanoo tuohtuneena.

Päiväkodin johtaja ymmärtää Orupaboa ja on pahoitellut tälle hoitajan käytöstä.

"Imetys on erittäin tärkeä asia. Siitä on ehkä ollut nyt enemmän keskustelua", nelisenkymmentä vuotta alalla ollut Salo  toteaa.

Yleistä ei imetys päiväkoti Pihlajassa ole ollut. "Meille tulevat yli vuoden ikäiset lapset ovat usein jo imetyksestä vierotettuja. Muistan että joskus 20 vuotta sitten yksi äiti imetti lastaan."

Salo korostaa, että tapahtuneesta on keskusteltu sijaisena työskentelevän hoitajan kanssa.

"Kieltäminen oli sijaisen oma kanta. Ei päiväkodin eikä Helsingin kaupungin. Päiväkodissa saa imettää", Salo toistaa. 

Mulla on kolme kysymystä: 1. Miksi joku haluaa imettää lastaan ylipäätään jonkun päiväkodin pihalla, jossa on todella rauhatonta? Ja vielä "kavereiden" nähden?

2. Miksi äiti vie lapsen päiväkotiin, jos vielä imettää sitä? 

3. Miksei päiväkodin pihalla imettämistä voi kieltää? Kuinka moni muu haluaisi, että omalle työpaikalle tulee joku nainen imettämään siihen viereen?

Kommentit (154)

Vierailija
141/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:13"]

Itse yritän imettää "huomaamattomasti", mutta toisten iimetys ei mua häiritse. Mun puolesta voi imettää keskellä pihaa vaikka koko tissi näkyvillä, ei aiheuta suuria tunteita. Eihän sitä rintaa tarvitse katsoa, jos se vaivaannuttaa.

[/quote]

Minusta ei ole ihan ok mennä sitten imettämään koulun pihaan päiväkodin pihan kiellon jälkeen, kuten jutun äiti teki. Miksi juuri pihaan? Miksi koulun pihaan? Miksi ei jonnekin sisätiloihin?
"Hän kehotti poistumaan pihalta. Menimme sitten koulun pihalle." Lainaus HS:n jutusta.

Vierailija
142/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:57"]1,5 v iso?! Kaverit ihmettelee?? Heheh, et voi olla tosissasi :D
[/quote]

Pelkkiä 1,5 vuotiaita koko Pk täynnäkö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se nyt ehkä vähän outoa keskellä päiväkodin pihaa ruveta imettään ja kun kyseessä ei kuitenkaan ole edes vauva.

Vierailija
144/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä julki-imetyksen puolustajia sillä että imetys on maailman luonnollisin asia...

Niin on kuseminenkin maailman luonnollisin asia mutta minä en silti tee sitä julkisella paikalla...

Vierailija
145/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:45"]

En ymmärrä näitä julki-imetyksen puolustajia sillä että imetys on maailman luonnollisin asia...

Niin on kuseminenkin maailman luonnollisin asia mutta minä en silti tee sitä julkisella paikalla...

[/quote]

Kusi jää haisemaan maahan. Pieni ero.

Vierailija
146/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mutta varmaan syöt julkisella paikalla?

Vierailija
147/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keikkalaiset on joko eläkeläisiä, mamuja tai ei saa jostain syystä vakipaikkaa.

Vierailija
148/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:50"]

[/quote]

[/quote]

En ole aiempi kirjoittaja, mutta voin vastata, että itse en syö esim. kirjastossa tai bussissa. Enkä myöskään kuse pulloon julkisella paikalla, jolloin se ei jää haisemaan.

Vierailija
149/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei voi verrata. Itsekin syöt julkisella paikalla joskus. Ja toisaalta vauvat ja taaperot kyllä tekevät tarpeensakin julkisella paikalla (vaikkakin vaippaan).

Vierailija
150/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:50"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä mutta en "vehkeet" kädessä...

Vierailija
151/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse täysimettänyt kumpaakin lasta mutta en silti ymmärrä tuota julki-imettämistä. Kun lapsi on vauva, tarvitsee hänkin sen ruokarauhan. Esim. keskellä kauppakeskusta sitä ei saa. Olen itse aina hakenut rauhaisan sopen jossa voi imettää ilman häiriötekijöitä.

Tuossa uutisen tapauksessa ihmettelen miksi ei voinut odottaa kotiin asti. Kun kyse ei kuitenkaan ole nälästä vaan lapsen kaipuusta (?) tissille. Lapsi olisi voinut hyvin odottaa. Kotona olisi ihan rauhassa saanut olla äidin lähellä, ilman kiirettä ja hälyä.

Vierailija
152/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 12:15"]1,5-vuotias on vielä pieni mutta esim. 3-vuotiaan kohdalla voi jo tulla se ongelma että tulevat koulukaverit muistavat imetyksen ja lapsi saa siitä kuulla. Mun luokkakaverin pikkuveljeä imetettiin 80-luvulla ainakin 4-vuotiaaksi ja tämä poika oli vielä koulussakin "tissiteemu".
[/quote]
Mistä alapeukut? Kirjoittajan vain kertoi erään tissiteemun tarinan. Ihmekö tuo jos nimitellään...

Vierailija
153/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:00"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 12:15"]1,5-vuotias on vielä pieni mutta esim. 3-vuotiaan kohdalla voi jo tulla se ongelma että tulevat koulukaverit muistavat imetyksen ja lapsi saa siitä kuulla. Mun luokkakaverin pikkuveljeä imetettiin 80-luvulla ainakin 4-vuotiaaksi ja tämä poika oli vielä koulussakin "tissiteemu". [/quote] Mistä alapeukut? Kirjoittajan vain kertoi erään tissiteemun tarinan. Ihmekö tuo jos nimitellään...

[/quote]

Toivotaan, että teidän taaperollanne menevät päiväkodissa jo vessa-asiat täysin kohdalleen. Onhan se tosi ikävää, jos joku saman tarhan isompi poika muistaa joskus vuosien päästä jonkun vahingon, ja sitten lapsi saa koulussa kuulla olevansa p*skahousu-minna tai k*sivaippa-urho. 

Vierailija
154/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ettei kolmevuotiaat[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:56"]

Aika pirun kehittyneitä ovat nykypäivän 1,5-vuotiaat jos alkavat naureskelemaan ja kommentoimaan kaverin imetystä.

Ei ihme jos päiväkodin henkilökunnalla ei ole muuta keinoa puuttua lapsinerojen kiusaamiseen kuin käskeä lopettamaan imetys. Niin ja ne vaipat kans pois, joku voi naureskella niillekin!

[/quote]

Sen 1,5-vuotiaan ryhmässä on myös yleensä 2- ja 3-vuotiaita lapsia. Petteri 3ween mielestä voi olla ihan älyttömän hassua lällätellä tissi-irmaa, kun on nähnyt tarhakaverin tissi suussa. Oletko koskaan ollut tekemisissä 3-vuotiaiden kanssa?

[/quote]

Ja monet alle 3-vuotiaatkin puhuvat jo kunnolla eli kyllä sitä varmaan tulee juttua että "tissi xxxxx" Kyllä lapset ainakin jäisivät monet tuijottamaan että mitä hemmettiä tuossa tapahtuu ja monet varmaan naureskelisivat. Kyllä mun mielestä imettämisen voi tehdä häveliäästi julkisilla paikoilla kun kuitenkin on kyse aika intiimistä asiasta. Ja luonnollinen asia se on minusta lähinnä alle 1-vuotiaille. En ole ikinä ymmärtänyt vanhempien lasten imettämistä. Tuskin lapsi sitä tarvitsee vaan se on tarve jonka äiti on jostain ihme syistä järjestänyt tai luonut lapselle tai ehkä se on lähinnä äidin tarve päästä imettämään lastaan, ei halua jotenkin luopua imettämisestä.
[/quote]

Missä maassa kolmevuotiaat puhuvat sujuvasti kuin aikuiset? Kyllä minä olen joutunut jokaisen kolmevuotiaan kohdalla pinnistämään, että ymmärrän mistä on kyse. Sanat eivät äänny täysin ja usein tulee vain pari sanaa johonkin asiaan liittyen. En ole tavannut vielä yhtään kolmevuotiasta, joka puhuisi sujuvasti ja jatkuvasti useiden sanojen lauseita. Toki näitä voi olla, mutta ovat varmaan aika harvassa, kun en ole yhteenkään törmännyt. Pientä rajaa nyt tuohon tarinointiin ja asioiden värittämiseen :D.
[/quote]
Ai et oo koskaan tavannut kolmevuotiasta, joka puhuu sujuvasti pitkiä lauseita!? Mitähän luonnonoikkuja nuo mun neljä sitten on, kun ihan sujuvasti juttelevat ja ovat jutelleet sukulaisten, kavereiden, kerhotätien ja neuvolantätien jne. kanssa... Alkoivat kyllä puhua jo yksivuotiaana, että ehtiihän siinä hioa taitoja ennen kun täyttää 3v. Ei ole kenelläkään ollut vaikeuksia ymmärtää heidän puhettaan tuossa iässä.

Mitä alkuperäiseen aiheeseen tulee, niin aivan yks lysti mulle minkäikäisiä ihmiset imettää. Tässä pääpointti on se, että päiväkodin sijaisella ei olisi ollut mitään asiaa määräillä saako pihalla imettää vai ei. Päiväkodin johtajahan on jo kommentoinut, että heillä sellaista kieltoa ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi