Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti kielsi lapsen imettämisen päiväkodin pihalla.

Vierailija
03.02.2015 |

Lapsen imettäminen päiväkodin pihassa aiheutti erikoisen välikohtauksen Helsingissä maanantaina.

Helsinkiläinen Sonja Orupabo oli hakemassa lastaan päiväkodista iltapäivällä ja ennen kotiin lähtöä hän tavalliseen tapaansa aikoi imettää lapsen ennen kotimatkaa. Yksi päiväkodin henkilökunnan jäsen kuitenkin kielsi Orupabolta imettämisen pihalla.

"Olin ihan ihmeissäni, etten ollut tällaisesta (kiellosta) aiemmin kuullutkaan", Orupabo kertoo.

"Hän kehotti poistumaan pihalta. Menimme sitten koulun pihalle."

Kiellosta hämmästyneenä Orupabo otti yhteyttä päiväkodin johtajaan ja Helsingin varhaiskasvatusvirastoon.

"Onko asia todella näin, vai olisko kyseessä hänen (työntekijän) mielipiteensä?" Orupabo kysyy viraston Facebook-sivuilla.

"Ilman muuta saa imettää päiväkodissa ja pihalla",  vastaa päiväkodin johtaja Päivi Salo Meilahdessa sijaitsevasta päiväkoti Pihlajasta.

"Olin erittäin pöyristynyt tästä (kiellosta)", Salo sanoo. Hänen mukaansa päiväkodin henkilökunnalla on ollut hyvin tiedossa, että Orupabo imettää lastaan.

"Lapseni ei ole enää vauva, vaan 1,5-vuotias. Jos taaperon imettäminen herättää henkilökunnan jäsenessä negaatioita, ei hänen pitäisi tuoda sitä ammattiinsa vaan ottaa ensin selvää, onko todellakin olemassa joku kielto", Orupabo sanoo tuohtuneena.

Päiväkodin johtaja ymmärtää Orupaboa ja on pahoitellut tälle hoitajan käytöstä.

"Imetys on erittäin tärkeä asia. Siitä on ehkä ollut nyt enemmän keskustelua", nelisenkymmentä vuotta alalla ollut Salo  toteaa.

Yleistä ei imetys päiväkoti Pihlajassa ole ollut. "Meille tulevat yli vuoden ikäiset lapset ovat usein jo imetyksestä vierotettuja. Muistan että joskus 20 vuotta sitten yksi äiti imetti lastaan."

Salo korostaa, että tapahtuneesta on keskusteltu sijaisena työskentelevän hoitajan kanssa.

"Kieltäminen oli sijaisen oma kanta. Ei päiväkodin eikä Helsingin kaupungin. Päiväkodissa saa imettää", Salo toistaa. 

Mulla on kolme kysymystä: 1. Miksi joku haluaa imettää lastaan ylipäätään jonkun päiväkodin pihalla, jossa on todella rauhatonta? Ja vielä "kavereiden" nähden?

2. Miksi äiti vie lapsen päiväkotiin, jos vielä imettää sitä? 

3. Miksei päiväkodin pihalla imettämistä voi kieltää? Kuinka moni muu haluaisi, että omalle työpaikalle tulee joku nainen imettämään siihen viereen?

Kommentit (154)

Vierailija
121/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne lapset sitä imettämistä ihmettele, tottahan ne tajuaa että vauvoja voi imettää. Sehän on ihan normaalia. Imettäminen olisi suositeltavaa ainakin parivuotiaaksi.

Vierailija
122/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä sitä, miksi imettämisestä on tehty kauhean fanaattista. Ei tuon ikäinen nälkään kuole, jos on pärjännyt koko päivän muutenkin. Lapselle voi sitä paitsi antaa läheisyyttä muutenkin, ei sen varjolla tarvitse pitkittää imetystä. Ja lapsi kyllä oppii ilman traumojakin sen, että pitää odottaa kotiin saakka. Mulle tuli ensimmäisenä mieleen, että päiväkodissa ei pidetä sopivana, että lapset näkevät toimituksen. Voi olla lapsiakin jotka tulee maahanmuuttajataustasta, jossa ei ole sopivaa edes perheen sisällä nähdä pienenkään vauvan imetystä, eli kun lapset kertovat kotona nähneensä jotakin voi tulla enemmänkin ongelmia asiasta... Mikä on luonnollista toiselle, voi olla toiselle yksityistä, olkoonkin vain imetys sinänsä terveellistä ja normaalia. Mutta ei, kun jokaisen pitää aina saada tehdä juuri niinkuin haluaa, juuri siinä kohtaa kun itse haluaa, eli ehkä se vaikeus sopeutua mihinkään ohjeistukseen tai odotukseen alkaa vanhemmista eikä lapsista.... huoh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Ja keneltä ne lapset oppivat toisten huomioimista jos eivät omalta vanhemmaltaan. Eiköhän koulut ol ejo täynnä 'vain minä' ja 'minä ensin' -lapsia. Ei tehtailla niitä enää yhtään lisää.

Vierailija
124/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:48"]

Mun lapseni on 1v9kk, ja hän on tottunut siihen, että saa rintaa heti kun tulen töistä kotiin. Kysymys ei ole niinkään nälästä, vaan se on ihan puhtaasti tapa: lapsi saa purkaa päivän ikävän siinä sylissä. On siis kotihoidossa.

Julkisilla paikoilla en noin isoa imetä, en varsinkaan ulkona talvella. Mutta ymmärrän kyllä, että jos tuollainen tapa on kehittynyt, se voi olla äidille hyvin tärkeä asia.

[/quote]

Korjattu!

Vierailija
125/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se lapsi voi odottaa ja pystyykin siihen, mutta miksi tarvii jos heti voi imettää. Haloo, päiväkodin piha? Miksi ihmeessä siellä ei voisi imettää? Ymmärrän jos ei imetä esim. Jossakin hienossa ravintolassa suoraan toisten nenän edessä, esim.

Vierailija
126/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme tänään 1v lapsen kanssa tk:ssa. Menimme lääkärin jälkeen sellaiseen syrjäiseen aulaan missä ei ollut ketään (jotta voisin imettää ennen pitkää kotimatkaa).

Ohi käveli ilmeisesti "siistijä" joka kehotti menemään invavessaan. En todellakaan suostunut. Voi jumalauta sentään!!

Vierailija
128/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Ja mua inhottaa kesäisin ilman paitaa ja puolet perseestä paljaana kulkevat miehet. Esim. asvalttimiehet. Miksei niitä vois lailla kieltää ja poistaa katukuvasta?

Vierailija
129/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä äidit kauhistelee, että eikö imettänyt äiti pelkää että hänen lastaan kiusattaisiin imetyksen takia. Ymmärrättekö te arvon leidit, että te olette itse syy, miksi joku lapsi voisi alkaa kiusata toista lasta imetyksestä. Te opetatte omalla asenteellanne, että imetyksessä on jotain pahaa tai väärää. Mä en kertakaikkiaan jaksa ymmärtää miten ketään voi jonkun toisen imetys ärsyttää! oletteko epävarmoja itsestänne vai mikä ihme imetyksessä saa teidät noin raivonpartaalle?

Vierailija
130/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:02"]Miksi meninkään lukemaan tätä ketjua. Menee vain päivä pilalle näistä ahdasmielisistä ja ilkeistä kommenteista. 

Mitäs jos alettaisiin satsaamaan toistemme tukemiseen, jo paranisi pienten lasten äitien hyvinvointi!
[/quote]

Näin juuri.
Muutenkin ihmetyttää kovasti, kuinka aikuiset (?) ihmiset kirjoittelee täällä päiväkoti-ikäisten kiusaamisesta. Siis oletteko todella niin tyhmiä, että perustelette aihetta sillä, että pk-kaverit saattavat kiusata? 1,5-vuotiasta? Eikö teillä kotona opeteta mitään käytöstapoja lapselle? Lasta ei vissiin ole koskaan imetwtty, jos lällättelee 1,5v:n tissillä ololle.

Olen yläkoulun opettaja, enkä enää ihmettele, miksi osa oppilaista on niin huonotapaisia ja pilkkaavat kavereita. Sieltä kotoahan se lähtee... Hämmästelen vain kuinka nuorena.

Vierailija
131/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ovat kuutamolla nämä pulloäidit, jotka kuvittelevat taaperon imetyksen olevan jotenkin äidin tarve. Taaperon imettäminen vastoin hänen tahtoaan ei yksinkertaisesti ole fyysisesti edes mahdollista. Kyllä se taapero on siinä aloitteentekijä. Joskus äidit joutuvat puolustamaan omaa reviiriäänkin, että saavat tissitakiaisen välillä irti.

Vierailija
132/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on käsittämätöntä. Hoitaja on selkeästi toiminut väärin, mutta ei se mitään, kun on niin tyhmää ja naurettavaa imettää siellä pihalla. No on se minustakin, sisällä pitäisi olla imetystila, kun päiväkodista puhutaan.

Jos joku ryöstömurhaisi imettävän äidin, niin sekin olisi varmaan av-mammojen mielestä tuon äidin vika, kun kehtasi imettää julkisella paikalla.

Ainoana poikkeuksena tietty, jos murhaaja olisi somali...

Vierailija
133/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:32"]

Mä muuten perheeni kanssa näimme huvipuistossa julki-imettäjän. Olen käynyt lasten kanssa kerhoissa ja imetin itse pitkään. Ja kaverit myös mutta en ennen ole nähnyt tyyliä että se tissi vaan oli siinä ilman mitään suojaa ja lapsi katseli muuallekin välillä . Käskin miehenikin katsoa :)

[/quote]

Oletteko koskaan vieneet lastanne uimahalliin? Alle kouluikäisen saa äiti ottaa naisten puolelle mukaan vaikka olisi poika. Nyt seuraa se ennen kuulumaton paljastus: siellä saattaa nähdä tissejä! 

Miten tällaisen voi lapselle selittää?
[/quote] No on mun lapsetkin nähnyt imetyksen. Ym. Mutta en ole nähnyt koskaan keskellä pihaa (siis siellä puistossa) isoa tissiä.

Vierailija
134/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 14:44"]

Olimme tänään 1v lapsen kanssa tk:ssa. Menimme lääkärin jälkeen sellaiseen syrjäiseen aulaan missä ei ollut ketään (jotta voisin imettää ennen pitkää kotimatkaa).

Ohi käveli ilmeisesti "siistijä" joka kehotti menemään invavessaan. En todellakaan suostunut. Voi jumalauta sentään!!

[/quote]

Hyvä sinä! Lapseni oli vuoden ikäisenä korvien putkituksessa. Kun hän heräili niin nostin hänet syliin ja imetin. Samassa huoneessa oli toinen suunnilleen samanikäinen lapsi äitinsä kanssa. Tämä äiti kehotti minua menemään vessaan imettämään.

Juuri aikaisemmin hoitaja sanoi että voi tuoda lapselle maitoa ja sanoin että imetän niin hoitaja sanoi että sopii.

Vierailija
135/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:37"]Missä maassa kolmevuotiaat puhuvat sujuvasti kuin aikuiset? Kyllä minä olen joutunut jokaisen kolmevuotiaan kohdalla pinnistämään, että ymmärrän mistä on kyse. Sanat eivät äänny täysin ja usein tulee vain pari sanaa johonkin asiaan liittyen. En ole tavannut vielä yhtään kolmevuotiasta, joka puhuisi sujuvasti ja jatkuvasti useiden sanojen lauseita. Toki näitä voi olla, mutta ovat varmaan aika harvassa, kun en ole yhteenkään törmännyt. Pientä rajaa nyt tuohon tarinointiin ja asioiden värittämiseen :D.

[/quote]

Täytyy sanoa, että et ole kyllä montaa pikkulasta elämäsi aikana tavannut. Oma lapseni puhui jo alta kaksivuotiaana aivan selkeää ymmärrettävää (ja valitettavasti kuuluvaa :) suomea. Ja ihan ymmärsivät tuntemattomat kadulla, ei siis ollut kyse siitä, että äiti ymmärtää Kerttu-Pekan möngerrystä.

Emme olleet edes ainoita tuttavapiirissäni. Liekö sattumaa, mutta meillä oli puistokavereina monta sujuvasanaista taaperoa. Toki tunnemme sitten niitäkin, jotka eivät vielä nelivuotiaanakaan tuota mitään ymmärrettävää suustaan, mutta ei siis pidä yleistää!

Vierailija
136/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 12:04"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:33"]

Lapsen imettäminen päiväkodin pihassa aiheutti erikoisen välikohtauksen Helsingissä maanantaina.

Helsinkiläinen Sonja Orupabo oli hakemassa lastaan päiväkodista iltapäivällä ja ennen kotiin lähtöä hän tavalliseen tapaansa aikoi imettää lapsen ennen kotimatkaa. Yksi päiväkodin henkilökunnan jäsen kuitenkin kielsi Orupabolta imettämisen pihalla.

"Olin ihan ihmeissäni, etten ollut tällaisesta (kiellosta) aiemmin kuullutkaan", Orupabo kertoo.

"Hän kehotti poistumaan pihalta. Menimme sitten koulun pihalle."

Kiellosta hämmästyneenä Orupabo otti yhteyttä päiväkodin johtajaan ja Helsingin varhaiskasvatusvirastoon.

"Onko asia todella näin, vai olisko kyseessä hänen (työntekijän) mielipiteensä?" Orupabo kysyy viraston Facebook-sivuilla.

"Ilman muuta saa imettää päiväkodissa ja pihalla",  vastaa päiväkodin johtaja Päivi Salo Meilahdessa sijaitsevasta päiväkoti Pihlajasta.

"Olin erittäin pöyristynyt tästä (kiellosta)", Salo sanoo. Hänen mukaansa päiväkodin henkilökunnalla on ollut hyvin tiedossa, että Orupabo imettää lastaan.

"Lapseni ei ole enää vauva, vaan 1,5-vuotias. Jos taaperon imettäminen herättää henkilökunnan jäsenessä negaatioita, ei hänen pitäisi tuoda sitä ammattiinsa vaan ottaa ensin selvää, onko todellakin olemassa joku kielto", Orupabo sanoo tuohtuneena.

Päiväkodin johtaja ymmärtää Orupaboa ja on pahoitellut tälle hoitajan käytöstä.

"Imetys on erittäin tärkeä asia. Siitä on ehkä ollut nyt enemmän keskustelua", nelisenkymmentä vuotta alalla ollut Salo  toteaa.

Yleistä ei imetys päiväkoti Pihlajassa ole ollut. "Meille tulevat yli vuoden ikäiset lapset ovat usein jo imetyksestä vierotettuja. Muistan että joskus 20 vuotta sitten yksi äiti imetti lastaan."

Salo korostaa, että tapahtuneesta on keskusteltu sijaisena työskentelevän hoitajan kanssa.

"Kieltäminen oli sijaisen oma kanta. Ei päiväkodin eikä Helsingin kaupungin. Päiväkodissa saa imettää", Salo toistaa. 

Mulla on kolme kysymystä: 1. Miksi joku haluaa imettää lastaan ylipäätään jonkun päiväkodin pihalla, jossa on todella rauhatonta? Ja vielä "kavereiden" nähden?

2. Miksi äiti vie lapsen päiväkotiin, jos vielä imettää sitä? 

3. Miksei päiväkodin pihalla imettämistä voi kieltää? Kuinka moni muu haluaisi, että omalle työpaikalle tulee joku nainen imettämään siihen viereen?

[/quote]AP:ta ei selkeästi ole imetetty. Mitä pidempi imetys, sitä fiksumpi ja terveempi lapsi. Sen todistaa lukuisat tutkimukset. Eli pitkässä imetyksessä ei ole yhtäkään huonoa puolta mikäli äiti vaan jaksaa, lapsen kannalta se on parasta hoivaa ja ravintoa, äidinmaito ei huonone missään kohtaa.
[/quote]

Ihan mielenkiinnosta, laitapa linkki tutkimukseen joka todistaa pitkän imetyksen yhteyden fiksuuteen. Ainakin minulle tämä olisi uutta tietoa.

Vierailija
137/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taaperoimetys on omituista ja perverssiä. Kielii äidin kyvyttömyydestä irrottautua lapsestaan ja antaa tämän kehittyä normaaliksi lapseksi. Ja erityisen typeräksi tuon äidin toiminnan tekee se, että pitää imettää keskitalvella ulkona. Kannattaa lopettaa se imetys ajallansa ennen kuin siitä lapsesta tulee mikään "tissitakiainen" kuten täällä joku kuvasi liian pitkään jatkuneen imetyksen harmeja. Imetys on ihan jees ja ok mutta kaikelle on aikansa ja paikkansa. Tässä mentiin yli ja lujaa.

Vierailija
138/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama, vaikka imettäisi 18-vuotiaaseen asti. Tuli vain mieleen, että tapahtuuko noin myöhäinen imetys sen takia, että lapsi haluaa, vai vaistooko lapsi, että äiti haluaa jatkaa imetystä. Muutamissa tutkimuksissakin on viitattu siihen, että puolen vuoden täysimetys tekisikin lapsen immuniteetille hallaa, kun ei pääse tutustuttamaan puolustusmekanismia uusiin ruokiin. Tässä tapauksessa ei tosin varmaan täysimetetä. Kunhan mietin, että mikä on oikea syy ruokkia lasta tissillä noin pitkään? Oma veikkaus on, että äiti tuosta saisi enemmän vieroitusoireita kuin lapsi.

Ja lehden juttuun totean, että harjoittelija teki väärin, kun sanoi oman mielipiteensä tarhan sääntönä. Ja äiti teki aivan oikein ottaessaan asian tiimoilta yhteyden johtajaan. Iltalehdelle ei olisi ollut tarvetta vinkkailla.

Nyt saa heitellä kiviä.

Vierailija
139/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te ihmiset tosissanne vai onko nää jotain trolleja?

Vierailija
140/154 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:26"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:13"]

Itse yritän imettää "huomaamattomasti", mutta toisten iimetys ei mua häiritse. Mun puolesta voi imettää keskellä pihaa vaikka koko tissi näkyvillä, ei aiheuta suuria tunteita. Eihän sitä rintaa tarvitse katsoa, jos se vaivaannuttaa.

[/quote]

Kyllä se on mielestäni huomaavaisuutta myös toisia kohtaan että imettämisen tekee jotenkin häveliäästi ja mahdollisimman huomaamattomasti julkisilla paikoilla. Kotona voi revitellä vaikka alasti sohvalla istuen jos haluaa. Ja tuohon "ei ole pakko katsoa" on pakko sanoa että vaikka ei ole pakko katsoa niin kyllähän nyt jokainen tietää sen tunteen kun ei tiedä minne katsettaan laittaa jos ei halua katsoa. Tilanne on nolostuttava tälle toiselle, ei kenties imettäjälle jolle se on aivan normaalia että tissin puolikas näkyy tuiki tuntemattomille.

Ja mitä tulee siihen että se on vain sen ongelma sille joka nolostuu kyseisestä tilanteesta niin se on aika normaali reaktio normaalilta ihmiseltä. Tissi on aika intiimi osa jota peitellään lähes samoin kun sukupuolielimiäkin (mieti ihmisten vaatetusta harva se rinnat paljaana kuljeskelee kesähelteellä vaikka ei olisi imetyksestä kyse) Sille ei vain voi mitään että kyse on kuitenkikn aika intiimsitä tapahtumasta vaikka sitä kuika yritetään normalisoida.

Kyllä, imetys on luonnollista ja hyvä asia vauvalle joka sitä rintamaitoa tarvitsee ravinnokseen mutta minusta imettäviltä äideltä voi odottaa että sen tekee mahdollisimman häveliäästi ja huomiota herättämättä ilman että siitä tulee noloja tilanteita kenellekään. terveisin, myös yksi äiti joka on imettänyt (tosin ei koskaan päiväkodin pihalla)

[/quote]

En tykkää häveliäisyys- sanasta, kun puhutaan imetyksestä. Jos imetys tulee suorittaa häveliäästi, annetaan ymmärtää, että imetyksessä ja naisen rinnoissa on jotain hävettävää.

Muuten kyllä ihan asiaa tuo toisten huomioiminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi