Marinoitu vai marinoimaton kana/liha?
Peukku ylös jos kannatat marinoitua, peukku alas jos marinoimatonta.
.
Haluaisin myös kuulla perusteluja! Ja haluaisin vastauksen kysymykseen: miksi marinoitu liha on muka niin kamala asia?
Millä marinoitte yleensä vaikka kanat?
.
Jos et syö lihaa, niin älä edes vaivaudu..
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:45"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:40"] Kysymyksen saattoi ymmärtää ehkä väärin, mutta tarkoitin, että mitä vikaa on kaupan marinoiduissa lihoissa verrattuna niihin ei marinoituihin? -ap [/quote] Vilkasepa ainesosaluetteloa. [/quote] No mitä vaarallista löydän sieltä? Pitääkö mun nyt arvuutella :D eikö voi sanoa? -ap
[/quote]
Viisasta ei tarvitse neuvoa, tyhmää ei kannata.
[/quote]
Anteeksi, en ole kovin hyvä kokki. En ole perehtynyt näihin asioihin kun ite ostan vähän kaikenlaista -ap
Mä ostan aina marinoituja. Ei ole kiinnostusta alkaa marinoimaan itse ja ne on halvempia. Ja monesti, kun marinoi itse, niin pitää ostaa kaikenlaisia mausteita ja öljyjä sun muita (ellei nyt tykkää vain pippurista ja suolasta), joten tulee liian kalliiksi :marinadi+maustamattomat lihat.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:50"]En osta kananlihaa, sillä niille on syötetty järjestään antibiootteja. Broilerit ovat lattiakanaloissa ahtaasti, joten tautiriskit ovat niin suuret, että ennalta ehkäisyn vuoksi syötetään juuri näitä antibiootteja.
En tosin osta tai syö muutenkaan mitään lihaa tuotantoketjun epäeettisyyden vuoksi. Jos olisi kyse vapaana metsästetyn eläimen lihasta, asia olisi toinen ja voisin jopa harkita syömistä
[/quote]
Suomessa ei käytetä ennaltaehkäiseviä antibiootteja.
"Suomessa mikrobilääkkeiden eli myös antibioottien käyttöön eläintuotannossa on aina suhtauduttu paljon varovaisemmin kuin muualla Euroopassa.
Suositusten mukaan antibiootteja käytetään vain sairauden hoitoon, ei ennaltaehkäisevästi eikä massoittain."
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:43"]Aina ostan marinoimatonta. Miksikö? Koska en voi kaupassa nähdä lihaa kaiken sen mössön alta, kun ostin vielä marinoituja, huomasin että usein seassa oli läskin ja ruston palasia. Marinoimattomassa tälläisen huomaa useimmiten. Toisekseen, se marinadi on lähes poikkeuksetta aivan kammottavan makuista! Josta pääsen kolmanteen, miksi maksaisin paskasta marinadista kun teen itse paljon parempaa? Haluan maksaa vain lihasta. [/quote] Millaista marinadia teet?
[/quote]
Usein tilkkaan öljyä laitan mausteita, tuoretta chiliä, hunajaa, valkosipulia tai ihan mitä mieli tekee. Netti on pullollaan mainioita ohjeita :) Hyvän lihan saatan maustaa ihan vaan suolalla ja pippurilla. Oi, kylläpä alkoi tehdä mieli grillattua hirven paistia :P~
Ostan marinoimattomia koska en halua syödä turhia lisäaineita ja muuta epäterveellistä. En tee itse marinadeja, maustaminen riittää.
En usko, että ei käytettäisi ennlta ehkäiseviä antibiootteja. Raha puhuu aina ensinmäisenä senjälkeen muut seikat.
Ostan nykyään aina marinoimattomia, koska silloin maksan pelkästään siitä lihasta, en siitä marinadinesteestä. Kanojen kohdalla se sitäpaitsi aina palaa se marinadi ja niiden maustaminen on muutenkin ihan helppoa ilman marinadejakin. Esim. currymaustetta ja mustapippuria niin sillä pääsee jo pitkälle.
Ostan lihan kauppahallin lihatiskiltä. Vain huonolaatuinen tai sitkas liha kaipaa marinointia. Nuorempana grillasin paljon ja silloin marinoin. Nykyisin pidän siitä, että liha maistuu lihalta ja kala kalalta (mikään ei ole parempaa kuin tuore kala).
Itsemarinoutu, se on niin helppoa. Ei missään nimessä niitä kaupan myrkkymarinadeja!
Kanaa ei taida saada marinoituna. Broileria kyllä. Vaikka se on sama eläin, mutta ruuanlaitossa niillä on vissi ero. Tykkään kanasta vaikka sen valmistus kestää.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:56"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:43"]Aina ostan marinoimatonta. Miksikö? Koska en voi kaupassa nähdä lihaa kaiken sen mössön alta, kun ostin vielä marinoituja, huomasin että usein seassa oli läskin ja ruston palasia. Marinoimattomassa tälläisen huomaa useimmiten. Toisekseen, se marinadi on lähes poikkeuksetta aivan kammottavan makuista! Josta pääsen kolmanteen, miksi maksaisin paskasta marinadista kun teen itse paljon parempaa? Haluan maksaa vain lihasta. [/quote] Millaista marinadia teet?
[/quote]
Usein tilkkaan öljyä laitan mausteita, tuoretta chiliä, hunajaa, valkosipulia tai ihan mitä mieli tekee. Netti on pullollaan mainioita ohjeita :) Hyvän lihan saatan maustaa ihan vaan suolalla ja pippurilla. Oi, kylläpä alkoi tehdä mieli grillattua hirven paistia :P~
[/quote]
Oo nam! Kiitti vinkistä :D alan tästä googlaamaan -ap
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 17:06"]Kanaa ei taida saada marinoituna. Broileria kyllä. Vaikka se on sama eläin, mutta ruuanlaitossa niillä on vissi ero. Tykkään kanasta vaikka sen valmistus kestää.
[/quote]
Miten ne eroaa toisista? -tietämätön ap
Sekä että, riippuu mitä teen ja missä. Aika usein ostan marinoimatonta, mutta on tullut muutama huippuhyvän makuinen marinoitu broiler, mitä tykkään syödä. Ja makuaisoista voi kiistellä, mutta usein se on aika turhaa :D
En osta marinoituja kuin hätätilanteessa. Mitään marinoitua lihaa. Se lima ei ole marinadia nähnykään! Ja on ollu kiva kuulla työntekijältä, että se marinadi on jotain semmosta mössöä, joka pitää hävittää erikoisjätteiden seassa. Nam nam... Lisäksi marinadilla pidennetään lihan ikää, eli marinoitu liha on yleensä huonolaatuista. Joten ei kiitos. Marinoin itse jos tarvii. Ja oma marinadi ei kalliiksi tule. Käytän joko öljy tai jugurttipohjaa. Siihen mausteet ja kana maustumaan seokseen. Ja tulee aika paljon parempaa ku valmislihasta. :)
En pidä mausta. Maustan itse miten haluan, niin saan juuri sellaista kun haluan. Plus se marinadi on todella kumman näköistä joillain merkeillä.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:56"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:45"]
[/quote]
[/quote]OT, mutta kyllä mahtaa olla kuivaa jos hirveä grillaa!
Sekä että. Periaatteessa haluaisi tehdä ruokaa alusta asti, mutta olen varsin huono maustamaan tai marinoimaan. En oikein tiedä mitä kannattaisi laittaa ja varsinkaan kuinka paljon. Tulee helposti mautonta.
Broileri on lihatuontantoon jalostettu. Kasvaa nopeasti ja pulleaksi, syö rehua. Muistaakseni Amerikasta lähtöisin. Mureaa ja kypsyy nopeasti. Kanaa käytetään munimiseen ja tehomuninnan jälkeen ne on liian aneemisia pöytään. Kanaa joka ei ole loppuun kulutettu saa pakasteena. Se on riparinttuinen mutta maukkaampi kuin broileri. Vähän kuin luonnollisempi ja alkukantaisempi. Sen valmistus kestää pidempään. Kotikanat on kanoja. Broilereita ei juoksentele maatilojen pihoilla. Kana on vanha sitkas ja broileri nuori tehojalostettu.
Jos olette syönyt kehitysmaissa ihanaa kanaa on se sitä kanaa.
Ootteko muuten syöny pirkan marinoimatonta kanaa? Oli oudon kuivaa! :( muut merkit on ollu tosi hyviä, varsinkin atria. -ap