Tekikö työntekijä väärin? Voinko nostaa mekkalan?
Olen yrittäjä, työntekijälläni loppui eilen (31.1.) työsuhde. Oli eilen yövuorossa ja lähti paikalta 00.00, vaikka työaika olisi kestänyt 04.00, perusteluna kertoi työsuhteensa päättymisen.
Voinko valittaa johonkin työntekijän käytöksestä? Olisi joutanut hoitamaan hommansa loppuun!
Kommentit (121)
Hahhahhaa, en olisi mäkään jäänyt, vaikutat lisäks nsen verran mulkulta pomolta :D
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 17:53"]
Noh, soitun työntekijälle tiukan puhelun kuitenkin tänään. Kyllä kyrsii. Ap
[/quote]
Miksi? Miksi tiukka puhelu? Työntekijä on tehnyt lain mukaan ihan oikein. Sinä taas vaikutat siltä että et oikein ymmärrä työsopimuslakia. Mene vaikka jollekin kurssille.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:01"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 17:55"]Olenko tyhmä, vai olenko tehnyt väärin, kun olen tulkinnut työvuoron olevan yhtä vuorokautta, vaikka vuorokausi siinä välissä vaihtuisikin? Ei ole tullut mieleenkään menettää yölisiä sunnuntaista tuommoisessa tilanteessa. Hyvät lisät menisi. Tietty en tiedä millainen työnantaja kyseessä. Mulkun kohdalla minäkin voisin häipyä vuorokauden vaihtuessa. Mutta jotenkaan tuo työntekijän temppu ei kuulosta oikealta. [/quote] Kyllä, olet tyhmä. Jos työsuhde päättyy, sen jälkeen ei tehdä töitä.
[/quote]
No palkkani olen aina saanut ihan oikein. En oikein osaa olla tuommoinen kelloon tuijottaja. Jotenkin olen aina olettanut, että työvuoro, jossa vuorokausi vaihtuu välissä, laskettaisiin kuitenkin sen vuorokauden puolelle jossa se on alkanut. Ei minulla kuitenkaan ole työpäivät tuplaantunu yövuorojen takia, vaan aina laskettu se 7,5h=yksi työvuoro.
Noh hyvä tietää, jos joskus tulee ongelmia pomojen kanssa. Ei ole onneksi ennen tullut.
Ihan on oma mokasi, en mäkään tekis duunia ilman työsopparia. Mistä se työntekijä ois voinu tietää että maksatko niiltä neljältä tunnilta jolta sopimusta ei ole? Olisi pitänyt luottaa sun hyväntahtoisuuteen?
Mitäpäs jos noina 4 tuntina olisi käynyt työtapaturma? Olisit sanonut että kikkelis kokkelis, mitäs läksit vai?
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:01"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 17:55"]Olenko tyhmä, vai olenko tehnyt väärin, kun olen tulkinnut työvuoron olevan yhtä vuorokautta, vaikka vuorokausi siinä välissä vaihtuisikin? Ei ole tullut mieleenkään menettää yölisiä sunnuntaista tuommoisessa tilanteessa. Hyvät lisät menisi. Tietty en tiedä millainen työnantaja kyseessä. Mulkun kohdalla minäkin voisin häipyä vuorokauden vaihtuessa. Mutta jotenkaan tuo työntekijän temppu ei kuulosta oikealta. [/quote] Kyllä, olet tyhmä. Jos työsuhde päättyy, sen jälkeen ei tehdä töitä.
[/quote]
No palkkani olen aina saanut ihan oikein. En oikein osaa olla tuommoinen kelloon tuijottaja. Jotenkin olen aina olettanut, että työvuoro, jossa vuorokausi vaihtuu välissä, laskettaisiin kuitenkin sen vuorokauden puolelle jossa se on alkanut. Ei minulla kuitenkaan ole työpäivät tuplaantunu yövuorojen takia, vaan aina laskettu se 7,5h=yksi työvuoro.
Noh hyvä tietää, jos joskus tulee ongelmia pomojen kanssa. Ei ole onneksi ennen tullut.
[/quote]
Siis et ole saanut la-su yön 00:n jälkeen tupla palkkaa? Sua on huijattu, kylmä se tupla palkka kuuluu sulle kun sunnuntai vaihtuu yössä.
No voi helvetin helvetti. No enpähän ainakaan suosittele työntekijää yhdellekkään kyselijälle. Muuten hyvä työntekijä mutta jäi paskanmaku suuhun. Ap
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:18"]
No voi helvetin helvetti. No enpähän ainakaan suosittele työntekijää yhdellekkään kyselijälle. Muuten hyvä työntekijä mutta jäi paskanmaku suuhun. Ap
[/quote]
No mitä sä kiukuttelet, oma moka. Ei sen vika. Veikkaanpa että löytää töitä sun lapsellisesta käytöksestäsi huolimatta. Kukaan täysjärkinen yrittäjä ei sun valituksia ota tosissaan jos kerrot tän tilanteen.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:18"]
[/quote]
Eli kun sinulle on kerrottu, että toimit virheellisesti, niin päättelit tästä kostaa sen työntekijälle. Sulla taitaa olla paskan työnantajan maine. Miksi työsuhde päättyi, jos kerran on pulaa tekijöistä?
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:01"]
[/quote]
[/quote]
Eli sulla on paljonkin kokemusta siitä, että työsuhde loppuu vuorokauden vaihtuessa, vai miten sun normaalit työvuorot liittyy mitenkään tähän keissiin?
Minulla olisi alkanut vatsatauti tai migreeni juuri sopivasti puoliltaöin ja olisin poistunut saikulle.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:01"] [quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 17:55"]Olenko tyhmä, vai olenko tehnyt väärin, kun olen tulkinnut työvuoron olevan yhtä vuorokautta, vaikka vuorokausi siinä välissä vaihtuisikin? Ei ole tullut mieleenkään menettää yölisiä sunnuntaista tuommoisessa tilanteessa. Hyvät lisät menisi. Tietty en tiedä millainen työnantaja kyseessä. Mulkun kohdalla minäkin voisin häipyä vuorokauden vaihtuessa. Mutta jotenkaan tuo työntekijän temppu ei kuulosta oikealta. [/quote] Kyllä, olet tyhmä. Jos työsuhde päättyy, sen jälkeen ei tehdä töitä. [/quote] No palkkani olen aina saanut ihan oikein. En oikein osaa olla tuommoinen kelloon tuijottaja. Jotenkin olen aina olettanut, että työvuoro, jossa vuorokausi vaihtuu välissä, laskettaisiin kuitenkin sen vuorokauden puolelle jossa se on alkanut. Ei minulla kuitenkaan ole työpäivät tuplaantunu yövuorojen takia, vaan aina laskettu se 7,5h=yksi työvuoro. Noh hyvä tietää, jos joskus tulee ongelmia pomojen kanssa. Ei ole onneksi ennen tullut. [/quote] Siis et ole saanut la-su yön 00:n jälkeen tupla palkkaa? Sua on huijattu, kylmä se tupla palkka kuuluu sulle kun sunnuntai vaihtuu yössä.
[/quote]
Siis olen saanut :D mutta minun työaikaani ei ole merkitty kahdelle eri päivälle. Eli jos työpäiviä olisi vaikka 20 ja niistä kolme vuoroa yövuoroa, niin ei minulle ole merkattu 23 työpäivää, vaan edelleen se 20 työpäivää. Lisät ovat aina olleet oikein. Siksi en ole edes kyseenalaistanut tämmöistä, että työsopimus loppuisi juuri sillä kellonlyömällä, jos yövuoroa on jäljellä.
Mutta joo, suosittelen opettelemaan lukemaan, vai mikä oli, kun et ymmärtänyt virkettä "No palkkani olen aina saanut ihan oikein"?
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:01"] [quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 17:55"]Olenko tyhmä, vai olenko tehnyt väärin, kun olen tulkinnut työvuoron olevan yhtä vuorokautta, vaikka vuorokausi siinä välissä vaihtuisikin? Ei ole tullut mieleenkään menettää yölisiä sunnuntaista tuommoisessa tilanteessa. Hyvät lisät menisi. Tietty en tiedä millainen työnantaja kyseessä. Mulkun kohdalla minäkin voisin häipyä vuorokauden vaihtuessa. Mutta jotenkaan tuo työntekijän temppu ei kuulosta oikealta. [/quote] Kyllä, olet tyhmä. Jos työsuhde päättyy, sen jälkeen ei tehdä töitä. [/quote] No palkkani olen aina saanut ihan oikein. En oikein osaa olla tuommoinen kelloon tuijottaja. Jotenkin olen aina olettanut, että työvuoro, jossa vuorokausi vaihtuu välissä, laskettaisiin kuitenkin sen vuorokauden puolelle jossa se on alkanut. Ei minulla kuitenkaan ole työpäivät tuplaantunu yövuorojen takia, vaan aina laskettu se 7,5h=yksi työvuoro. Noh hyvä tietää, jos joskus tulee ongelmia pomojen kanssa. Ei ole onneksi ennen tullut. [/quote] Eli sulla on paljonkin kokemusta siitä, että työsuhde loppuu vuorokauden vaihtuessa, vai miten sun normaalit työvuorot liittyy mitenkään tähän keissiin?
[/quote]
Pari kertaa, kun olen ollut kesätöissä. Itse tein opiskeluaikana mielelläni yöhuteja, kun niistä sai helpoiten rahaa.
Siis ootko ap jotenki vajaa vai mikä mättää kun et tajua?
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:02"]Miksi laitoit viimeiseksi vuoroksi yövuoron? Eikö ois voinut laittaa päivä- tai iltavuoron viimeiseksi vuoroksi? Vai teetätkö pelkkää yötä? Silloin viimeinen vuoro olisi voinut olla pe-la yö eli 30.1. - 31.1. [/quote] Kun on niin vähän työntekijöitä että tarvitsin jonkun tuohon viimeyöhön. Ap
[/quote]
Huono selitys. Tosi huono. Tuollaisen työnantajan maineessa voi olla hankalaa saada työntekijöitä tulevaisuudessakaan.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:02"]Miksi laitoit viimeiseksi vuoroksi yövuoron? Eikö ois voinut laittaa päivä- tai iltavuoron viimeiseksi vuoroksi? Vai teetätkö pelkkää yötä? Silloin viimeinen vuoro olisi voinut olla pe-la yö eli 30.1. - 31.1. [/quote] Kun on niin vähän työntekijöitä että tarvitsin jonkun tuohon viimeyöhön. Ap
[/quote]
Olisit tehnyt sen vuoron vaikka itse!
Ja miten ajattelit jatkossa pärjätä, kun vähäsistä työntekijöistä juuri katkaisit yhden työsopparin? Otatko helmikuun tokana päivänä uuden tilalle?
Voi voi pientä kapitalistipossua, joka ei ymmärrä lakien vaan pelkästään oman paksun napansa päälle. Nyyhkis. Idiootti.
ap ei ole huomioninut, että vakuutukset lakkasivat olemasta voimassa 00.00. Mikäli tämän jälkeen olisi tapahtunut jotakin, olisi ap on ollut maksajan roolissa.
Virhe on tapahtunut työsuhteen päättymispäivässä ja työvuoron sovittamiessa siihen. Sopimuststen kanssa tulee olla tarkkana.
Yrittäjänä jo 20 v,
[/quote]
Yrittäjän ja työntekijän välinen sopimus on päättynyt vuorokauden vaihtuessa. Vakuutus päättyy, kun leimataan ulos. Vakuutukset tarkistetaan työntekijöille maksettujen palkkojen osalta taannehtivasti. Ei sinne vakuutusyhtiöön tarvitse edes ilmoittaa joka kerta, kun palkataan lisää väkeä, ellei riskit uuden työnkuvan mukana kasva.
t. Yrittäjänä luulisi, että olet joskus joutunut käymään työntekijävakuutuksia läpi.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:53"]
ap ei ole huomioninut, että vakuutukset lakkasivat olemasta voimassa 00.00. Mikäli tämän jälkeen olisi tapahtunut jotakin, olisi ap on ollut maksajan roolissa.
Virhe on tapahtunut työsuhteen päättymispäivässä ja työvuoron sovittamiessa siihen. Sopimuststen kanssa tulee olla tarkkana.
Yrittäjänä jo 20 v,
[/quote]
Yrittäjän ja työntekijän välinen sopimus on päättynyt vuorokauden vaihtuessa. Vakuutus päättyy, kun leimataan ulos. Vakuutukset tarkistetaan työntekijöille maksettujen palkkojen osalta taannehtivasti. Ei sinne vakuutusyhtiöön tarvitse edes ilmoittaa joka kerta, kun palkataan lisää väkeä, ellei riskit uuden työnkuvan mukana kasva.
t. Yrittäjänä luulisi, että olet joskus joutunut käymään työntekijävakuutuksia läpi.
[/quote]
Kuvitellaanpa että työntekijä olisi ollut töissä työvuoronsa loppuun. Vikan tunnin aikana käy tapaturma jossa työntekijän käsi vaurioituu. Vakuutusyhtiöön lähtetään korvaushakemus. Vakuutusyhtiö on tarkkana ja kysyy työsopimusta. Hups, se onkin päättynyt edellisenä vuorokautena. Vakuutusyhtiö päättää olla korvaamatta. No, mitäs otti vuorojen suunnittelija riskin. Samaan aikaan työntekijä ottaa yhteyttä liittoon, ja liitto sanookin, että koska työsuhde jatkui seuraavana päivänä, on työntekijällä nyt toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Missä seuraavat työvuorot?
Että jatka vaan ap samalla tiellä.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:10"]Miten näillä taidoilla voi olla yrittäjä...
[/quote]
Taitaa olla valeyrittäjä porvoosta