Tunnettu laulu, jonka sanat ovat aina jotenkin ällöttäneet teitä?
Aloitan:
-Kuningaskobra: "Kobra vanha valkoinen nousee pystyyn huojuen..." Tulee mieleen jonkun vanhan kuivahtaneen ukon seisokki tms. Muutenkin outo tunnelma biisissä.
-Ikkunaprinsessa (Rauli Badding Somerjoki): "Hän on naisista kaunein minkä tiedän / myös pienet rinnat prinsessallani siedän". Kunnon juntti-iskelmää huh.
-Rafaelin Enkeli. Ei liene tarvetta selittää.
Kommentit (1208)
Vierailija kirjoitti:
Tahdon rakastella sinua
Tässä ei ainakaan kierrellä asian vierestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yön Joutsenlaulu. Kuunnellaan niin tippa linssissä ja kuvitellaan sanojen kertovan rakkaudesta, vaikka oikeestihan se kertoo ihan vaan elämänsä hassaavasta mennessä roikkuvasta epätoivoisesta boomerista.
boomerista? Laulu kertoo amerikkalaisesta keski-ikäisestä? Eipä taida poika hyvä.
Eiköhän siinä ihan suomalaisesta boomerista lauleta, boomer!
Joutsenlaulu on ällöttävä, koska sen on kirjoittanut nuori mies, joka suhtautuu ylimielisen väheksyvästi vanhenevaan naiseen ja kuvittelee, ettei sillä ole mitään kivaa elämässä ja se vain kuihtuneena katselee ulos ikkunasta. Se biisi ei kerro oikeasta vanhenemisesta, vaan pateettisesti siitä, mitä nuori ymmärtämätön mies a
Laulussa ei ole mitään ylimielistä tai väheksyvää. Kirjoittaja on sen kirjoittanut 19-vuotiaana ja se kertoo hänen omasta tädistään, jo aika iäkkäästä. Kerrotaan että naisen mustasukkainen mies ei päästänyt häntä ulos vaan ainoa ilo oli katsella ulos ikkunasta talossa jonka alakerrassa oli päiväkoti. Eiköhän kirjoittaja oman sukulaisensa tuntenut. Joutsenlaulu myös kuvaa mielestäni aika hienosti elämän rajallisuutta ja sitä kuinka ihmiset elää menemään ihan kuin eläisivät ikuisesti, väistämättömästi joskus tulevaa kuolemaa ei haluta miettiä vaan eletään omaa arkea "baareissa ja marketeissa" ja haaveillaan "nuoruuden lähteestä" ("ehkä en oikeasti kuole", pl. ihmiset jotka haluaa kuolla, heille se on lohdullista että elämä ei ole ikuista)
Vierailija kirjoitti:
Jotkut Mariskan biisit. Kuten se "toimi pappeina Zeus ja Raa, teki kerubit kunniaa, vedet niias ja aukes maa." Ovat siinä rajoilla ovatko hyviä vai jotenkin vähän kammottavia.
Rajat auki, ei siellä saa olla mitään. Menkää kaikki muutenkin pois, ei ole mitään nähtävää, eikä edes kuultavaa.
Anna Eriksson: Oot voimani mun.
Onko se olevinaan joku naisten voimabiisi?
Tosiasiassa sanoituksen "voima" tulee miehestä, ilman miestä nainen lakkaa suurin piirtein olemasta. Ja nainen on joku aivoton ameeba, joka alistuu miehen tahtoon ja tekee kaikkensa ollakseen mieliksi.
Ja tämä vielä laulettuna melkein uskonnollisella paatoksella. HHHhrrrrr.....
"Oot voimani mun, kun jään syliin sun...Niin vahva mä oon, sun kainaloos VAIN JOS jäädä saan...Menetän mä voimani kun lähdet pois...Ja tahtoosi sun mä taivun ja teen SEN milloin vaan".
Vierailija kirjoitti:
Anna Eriksson: Oot voimani mun.
Onko se olevinaan joku naisten voimabiisi?
Tosiasiassa sanoituksen "voima" tulee miehestä, ilman miestä nainen lakkaa suurin piirtein olemasta. Ja nainen on joku aivoton ameeba, joka alistuu miehen tahtoon ja tekee kaikkensa ollakseen mieliksi.
Ja tämä vielä laulettuna melkein uskonnollisella paatoksella. HHHhrrrrr.....
"Oot voimani mun, kun jään syliin sun...Niin vahva mä oon, sun kainaloos VAIN JOS jäädä saan...Menetän mä voimani kun lähdet pois...Ja tahtoosi sun mä taivun ja teen SEN milloin vaan".
Tätä olen myös miettinyt. Että miten voi sanoa "oot voimani mun"? Voiko olla voima, jos se on jonkun muun? Mikä arvo tuolla voimalla sitten olisi?
Ei ihan vähän mene asiat sekaisin näin, mutta varmasti hyvä lähtökohta jos haluaa toisen manipuloitavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi lensi yli käenpesän.
"Oltiin itsenäisii, oltiin toisissa kii
ja me _napojamme tutkittiin ja kosketeltiin_."
Hyi helvetti! Sitten löit sä luukkusi kiiii....
Mä kuulin sen yhden kohdan aluksi, että "me rehvasteltiin, mitä vähän rakasteltiin."
Kävisi paljon paremmin, koska mitään "rahvastelua" ei ole olemassakaan, tai ei ainakaan missään kovin merkittävässä mielessä.
Voiko ihanammin päivän enää alkaa... rakkain pani vierelläin, ihan hiljaa lähelläin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klamydian "Ime munaa Kemppainen" ei iske (Kemppainen ei maksanut keikkaliksoja, siksi tekivät biisin, katuvat)
Popedan "Jos pillua saa", muuten kyllä Popeda on ok.
"Jos pillua saan"-kappaleen oikea nimi on Erotomania. Kyseinen kappale meinattiin jättää pois H.Ö.N.Ö-levyltä mutta Poko Recordin johtaja Epe Helenius halusi sen mukaan. Pate Mustajärvi kieltäytyi laulamasta kappaletta joten levylle sen lauloi Markku Petander ja hän myös soittaa kaikki kappaleen instrumentit. Petanderin jätettyä yhtyeen livenä kappaletta on laulanut costello Hautamäki.
Alkuperäisen sanoituksen muuten teki Juice Leskinen mutta Petander ja Hautamäki hylkäsivät sen.
Kiitos tarkennuksesta ja lisätiedoista, kiinnostavaa:) En tiennyt/muistanut kappaleen oikeaa nimeä, koska jätin sen pois kun lainatusta levystä aikanaan nauhoitin itselleni H.Ö.N.Ö:n, mutta biisiä kuuli silti joskus (tuntui olevan pikkupoikien suosikki, yöks)
Kyllä jokseenkin kaikkeen kevyeen musiikkiin kuuluu kaksimielisyydet, ja kaikki mikä kohua ja vähintään erikoisia mielikuvia aiheuttaa. Onhan niitä realistisempiakin sanotuksia, mutta jääneet kyllä hyvin vähälle huomiolle.
Ainahan voi palata sinne klassiseen taidemusiikkiin, jos ei kevyet sanoitukset kelpaa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Arttu "Juntti" Wiskarin tuotanto. Inhoan hänen kappaleitaan niin paljon. Kaikki laulut kuvaa jotakin junttisuomea. Ällöttävin biisi on varmaan Kahvimaitoa. Töissä yleensä radio auki, niin joutuu pakostakin kuuntelemaan näitä lurituksia.
Wiskari taitaa olla musaluokat käynyt tapiolalaispoika. Junttius on täysin laskelmoitua, mikä tekee näistä biiseistä jotenkin erityisen ällöttäviä. Että massoilta rahat pois.
Ei se Tapiola ole sen ihmeempää kuin muukaan juntti-Suomi, sama perussakki asuu kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PMMP - Rusketusraidat. Kuulostaa joltain päiväkodin insestisedän johtamalta ohjatulta toiminnalta.
Vaikutelmaa tekee vielä kiduttavammaksi se, että ne ei laula vaan huutaa tän biisin.
PMMP:llä on paljon hienoja biisejä ja koskettavia sanoituksia joten siksi Rusketusraidat kuulostaa niin kammottavalta. Kontrasti muuhun materiaaliin on niin suuri. Siinä mielessä oli vähän hutivalinta julkaista tämä ekana singlenä, koska se ei anna yhtyeestä todenmukaista kuvaa. Olkoonkin, että siitä tuli hitti mutta en voi edelleenkään kuunnella sitä juuri niiden läpihuudettujen sanoitusten takia.
Vierailija kirjoitti:
Ultra Bra ja kaikki mitä Sinnemäen kynästä on tullut. Pskoja biisejä ja sanat wannaberunoilijan ripulia.
Totta tämäkin, ja suurin haitta niissä ehkä se, kun ne biisit ei etene minnekään, tarina ei kulje.
Hoetaan jotakin "sinä lähdit pois" tai vastaavaa, kyllä tervemenoa toivottaisinkin !
Hassisen koneen Tällä tiellä, eli Yksin kävelen tällä tyhjällä tiellä, taloon, jota kodiksi kutsutaan. Tämä kappale soi aina mielessäni, kun kävelin kotiin aviokriisien ollessa päällä. Lisäsi vielä synkkää mielialaa. Kaikista sanoista ei saa kunnolla selvää laulutyylin takia. Onneksi kappaletta ei enää kuule kovin usein.
Vierailija kirjoitti:
Aivan uskomattomia siveyden sipuleita koko ketju täynnä 😃 Fiilten ja höyläten on upean riemukas biisi panemisesta!
Alituista valittamista, sehän tässä on pääasia. Se ei ole joko eikä tai, ja tuskin on mitään muutakaan. Se vaan ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Iskelmät ylipäätään. Ällösiirappista ja myötähäpeää herättävää.
Ja miksi sitä toivotonta kaipausta ja onnetonta rakkautta. Alkaa väkisin huokailla.
"Kobra vanha valkoinen, pystyy nouseen huojuen."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ultra Bra ja kaikki mitä Sinnemäen kynästä on tullut. Pskoja biisejä ja sanat wannaberunoilijan ripulia.
Totta tämäkin, ja suurin haitta niissä ehkä se, kun ne biisit ei etene minnekään, tarina ei kulje.
Hoetaan jotakin "sinä lähdit pois" tai vastaavaa, kyllä tervemenoa toivottaisinkin !
Sinä lähdit pois -sanoituksen clue on siinä kun poislähtijä kiertää kävellessään lätäkön, jätetty näkee sen parvekkeelta. Siitä hän tajuaa, että ero ei merkitse jättäjälle juuri mitään.
Laulussa Heikko valo laulun minä-hahmo kertoo: käytin valkoista paitaasi ja poltin sinulta kaikki tupakat ja kylmällä säällä tulen viereesi..siis lämmittelemään. Kertoo parisuhteessa itsekkäästi käyttäytyvän ihmisen tarinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PMMP - Rusketusraidat. Kuulostaa joltain päiväkodin insestisedän johtamalta ohjatulta toiminnalta.
Vaikutelmaa tekee vielä kiduttavammaksi se, että ne ei laula vaan huutaa tän biisin.
PMMP:llä on paljon hienoja biisejä ja koskettavia sanoituksia joten siksi Rusketusraidat kuulostaa niin kammottavalta. Kontrasti muuhun materiaaliin on niin suuri. Siinä mielessä oli vähän hutivalinta julkaista tämä ekana singlenä, koska se ei anna yhtyeestä todenmukaista kuvaa. Olkoonkin, että siitä tuli hitti mutta en voi edelleenkään kuunnella sitä juuri niiden läpihuudettujen sanoitusten takia.
Mahdollisesti niinkin, mutta kertoo että vähintäänkin julkisuuskuva on rakennettu ihan päin puuta.
Jos on sanottavaa, mutta se esitetään provosoivasti ja rääkyen, niin pitää olla tosi syvällä että sanomat välittyisi.
Enkä tiedä onko edes mahdollista antaa normijulkaistavalla musiikilla mitään syvällisempää sanomaan irti. Kun ei suuri osa sitä kuitenkaan jää ajattelemaan, jos näin joskus onkin.
"Viialainen nainen, on tosi kova kone, on tosi kova kone, tämä Viialainen nainen.."
🤣🤣🤣