Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset sujauttavat pizzaansa ainesosan, jota siihen ei kannattaisi laittaa

Vierailija
14.11.2021 |

Tuo ainesosa ei ole ananas vaan kuivatut yrtit kertoo pizzamestari Luca Platanian.

Tässä lisää Lucan vinkkejä:

- Älä laita liikaa täytteitä. Täytteiden yhteispaino tulee olla pohjaa pienempi.

- Kosteat päälliset kostuttavat pohjan paiston aikana. Laita vesipitoiset täytteet pizzan päälle aina viimeisenä (esim. sienet ja tomaatit)

- Mitä lyhyempi paistoaika, sitä kuivemmat täytteet tulee valita.

- Muista täytteiden esivalmistelu: jos pizzan paistoaika on lyhyt, pyöräytä kypsennystä vaativia täytteitä pannulla ennen uunissa paistoa.

- Sillä on merkitystä, miten täytteet on leikattu! Liian ohueksi leikatut palavat herkästi, reilun kokoiset palat jäävät helposti raa'aksi.

- Kaikkia täytteitä ei kannata paistaa. Monet leikkeleet ja tuoreet yrtit laitetaan pizzan päälle vasta paiston jälkeen.

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/suomalaiset-sujauttavat-pizz…

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitsoissa on useita erilaisia tyylejä. Tuoreita ”rikkaruohoja” paistamisen jälkeen tai pannupitsa kaikilla höysteillä ja sentin juustokerroksella.

Vierailija
42/77 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa paljon uutta ollut mulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan käsittänyt ananasta pizzassa. Ihan kuin laittaisi mustikoita päälle.

Puolukat ja tyrnimarjat sopii oikein hyvin, kun on muuten siihen sopivat täytteet, esim lihaa. Mustikat minulla kuuluu mustikkapiirakkaan.

Puolukat sopii kaalilaatikkopizzaan.

Vierailija
44/77 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan vaikka nakkeja pitsaan, jos mä haluan.

Vierailija
45/77 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useissa tutkimuksissa on ollut ett ananas pizzassa on suomalaisille vihattu, rakastettu ja pyhä. Sitä eivät italialaiset ymmärrämme. Italiassa ananas pizzassa olisi loukkaus ja pyhäinhäväistys.

Olen syönyt Italiassa useasti erinomaista ananaspizzaa.

Varmaan joo jossain Napolissa ei hyväksytä, mutta napolilainenhan ei syö pizzaa edes Roomassa tai missään muuallakaan Italiassa. Eli en moisia pizzanazzeja ottaisi kovin vakavasti, naurettavaahan tuo on.

Vierailija
46/77 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei aleta omimaan heidän pitsakulttuuriaan vaan tehdään vaa ihan suomalaisittain miten tehdään. 

Eihän tossa siitä ollukaan kyse, vaan miten täytteet kannattaa esivalmistella ja asetella pizzaan, ettei ne jää raa-aksi tai kuivu/pala

Vierailija
47/77 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ei voisi laittaa kuivattuja yrttejä?

Tottakai voi laittaa jos tuoretta ei ole saatavilla, parempi maku tosin tuoreista...

No eihän ole parempi maku. Esimerkiksi tuore oregano ei maistu melkein miltään. Kyllä niitä yrttejä ihan tarkoituksella kuivataan, eikä pelkästään säilyvyyden takia.

Vierailija
48/77 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin moni tuntuu suorastaan loukkaantuvan, jos ammattilainen antaa vinkkejä pitsan tekoon? Nuohan ovat kaikki todella järkeviä vinkkejä, mutta ei niitäkään tietenkään ole pakko noudattaa jos ei halua....

Vierailija
49/77 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaa kaikkien pizzakukkien kukkia. Aina huvittaa nämä pizzavinkit, kun ne on aina sitä samaa. Ohut pohja, vähän täytettä, mielellään pelkästään tomaatti-mozzarella-basilikaa. Tylsää ja mielikuvitoksetonta.

Milloin joku repäisee ja laittaa luovimmat, övereimmät ja erikoisimmat kotipizzakokkailut artikkeliksi? Olisi paljon viihdyttävämpää ja inspiroivempaa lukea miten Konsta 67v Pudasjärveltä teki karjalanpaistipizzan itse metsästetystä hirvenlihasta ja laittoi päälle puolukkahilloswirlin. Minneka 16v Vantaalta, vaahtokarkkipizza yksisarvisväreissä. Raili 70v Maanigalta, kalakukkocalzone ruiskuorella. Sari 32v Jyväskylästä, Puuha-Peten muotoinen pizza lastenkutsuille. Nico 24v Helsingistä, baari-illan jälkeinen jauheliha-salami-kebab-valkosipuli-punasipuli-mozzarella-pannupizza tortillankuorista ja eilisillan kebabista kun kaapit oli tyhjänä mutta nälkä oli huutava. Juuri noista luovista kotikokkailuista haluan lukea!

😂 JUST NÄIN!

Vierailija
50/77 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi laittaa jos tuoretta ei ole saatavilla, parempi maku tosin tuoreista...

No eihän ole parempi maku. Esimerkiksi tuore oregano ei maistu melkein miltään. Kyllä niitä yrttejä ihan tarkoituksella kuivataan, eikä pelkästään säilyvyyden takia.

Noh, kaippa tuo on maku asia. Itse just kokeilin ensimmäistä kertaa tuoretta oreganoa kuivatun sijaan pizzan päällä ja mielestäni maku oli huomattavasti parempi kuin kuivatulla. Samoin tuore basilika ja rucola on mielestäni hyvää pitsan päällä.

Vierailija
51/77 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään aina laittaa jotakin makeaa hedelmää suolaisen vastapainoksi pitsaan. Hyvää!

Ei JUM...AUTA! mitään makeaa suolaisen "tasapainoksi".  Viimeksi eilen emäntä toi kaupasta ihanaa savulohta- mutta hemmetti sentäs, sen oli paistaja pilannut jollain makealla appelsiini kuorrutuksella (kuullotus, mikälie?) siinä päällä. Se pilasi totaalisesti koko lohen maun!!!! Muut söi pitkin hampain. Itse en pstynyt kun alkupalan maistamaan, kun meinasi oksu eli laatta lentää... Kuka syö hemmetissä syö appelsiinille maistuvaa lohta missä ei maistu kuin se appelsiini? Lohen maksua sen alta en ainakaan minun makuaistilla saanut esille juuri mitenkään. Ja aistini ei ole koronan tuhoama... Ainakaan vielä...

Vierailija
52/77 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahtelainen (edesmennyt) asemaravintola Pölkky teki pizzoja jotka painoivat reippaasti yli puoli kiloa - siis yhdelle tarkoitettuja. Päällinen saattoi sisältää jauhelihaa, kebabia, HK:n sinistä ja pekonia. En koskaan ymmärtänyt miksi noita kehuttiin ja yleensäkään nimitettiin pizzaksi. Makukin oli jotain niin tunkkaista että kolmanneksen syötyäni pystyin nimeämään tuotoksen korkeintaan "ravinnoksi".

Suomalainen pizzakulttuuri kärsii yhä 70-80 -lukujen taitteen Tänään Kotona -ohjelmasta. Tuolloin Kati Nappa ja kumppanit opettivat pizzan olevan jonkinlainen uunipellin kokoinen paistos. Löysä taikina joka valettiin leivinpaperin päälle kuin jähmettyvä betoni. Sen jälkeen purkillinen halvinta tomaattimurskaa liemineen, kuivaksi paistettua jauhelihaa ja edamjuustogratiini. 200-asteiseen uuniin ja otetaan pois sitten kun herätyskello hälyttää. Lopputuloksena juusto oli sulanut klimpiksi, tomaattiliemi juuri kuumentunut ja taikina vasta alkanut kohota. Olipahan "kansainvälinen" kokemus...

Näiden kokemusten muistelu on sikäli mukavaa kun huomaa nyt että olemme oikealla tiellä kohti alkuperäistä pizzakulttuuria.

Vierailija
53/77 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tuoreena parempia…

Vierailija
54/77 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa täytettä kannattaa tosiaan välttää, muuten siitä pohjasta tulee liian märkä ja vetelä rapean sijaan. Pannupizza on sitten asia erikseen, jolloin täytettä tulee enemmän.

Vierailija
55/77 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaa kaikkien pizzakukkien kukkia. Aina huvittaa nämä pizzavinkit, kun ne on aina sitä samaa. Ohut pohja, vähän täytettä, mielellään pelkästään tomaatti-mozzarella-basilikaa. Tylsää ja mielikuvitoksetonta.

Milloin joku repäisee ja laittaa luovimmat, övereimmät ja erikoisimmat kotipizzakokkailut artikkeliksi? Olisi paljon viihdyttävämpää ja inspiroivempaa lukea miten Konsta 67v Pudasjärveltä teki karjalanpaistipizzan itse metsästetystä hirvenlihasta ja laittoi päälle puolukkahilloswirlin. Minneka 16v Vantaalta, vaahtokarkkipizza yksisarvisväreissä. Raili 70v Maanigalta, kalakukkocalzone ruiskuorella. Sari 32v Jyväskylästä, Puuha-Peten muotoinen pizza lastenkutsuille. Nico 24v Helsingistä, baari-illan jälkeinen jauheliha-salami-kebab-valkosipuli-punasipuli-mozzarella-pannupizza tortillankuorista ja eilisillan kebabista kun kaapit oli tyhjänä mutta nälkä oli huutava. Juuri noista luovista kotikokkailuista haluan lukea!

😂 JUST NÄIN!

Lukekaa pohjimmainen sanoma. Ongelma ei ole täytteet vaan valmistustapa. Suuri täytemäärä vaikuttaa kypsymisaikaan ja sillä tavoin valmistustapaan. Myös pohjan ja kastikkeen vaikutusta ei voi kuitata eksoottisilla täytteillä.

Vierailija
56/77 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain peruspersu tulkitsee nämä jutut niin että ei saisi laittaa… kun Luca todellisuudessa kertoo mitä ei itse tekisi ja millaista ei itse haluaisi syödä. Että lepo nyt vaan.

Vierailija
57/77 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun motto on:

DO WHAT YOU CAN WITH WHAT YOU'VE GOT!

Eli sitä käytetään mitä kotona on. Herraskaiset nirsot voivat sitten mennä vaikka ravintolaan hakemaan jotain ihme makuelämystä elämäänsä.

Vierailija
58/77 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muuten joskus Sisiliassa viikon, ja siellä kun meni ostamaan pizzaa niin sai hyvin paksun ja ruokavan neliskanttisen palasen uunipannulta. HYVÄÄ OLI!

Ei se ollut mikään littana ja pyöreä, varoen ja hurmoksella päällystetty pizza.

Vierailija
59/77 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme tyyli ihmisillä puuttua toisten ihmisten tekemisiin ihan jatkuvasti! Mitä jos kyttäisit omaa pizzaasi vaan.

Siis mitä ihmettä? Kyseessä on pizzamestari, joka on kirjoittanut kirjan, jossa opastetaan miten alan ammattilaiset tekevät pizzaa. Tee sinä pizzasi miten haluat, mutta ei tuo nyt ole mitenkään toisten tekemisiin puuttumista, jos annetaan neuvoja kirjassa tai haastattelussa... Tuolla logiikallahan lähes kaikki keittokirjat ja muutkin opaskirjat ovat sitten turhia kun itse ilmeisesti osaa kuitenkin tehdä paremmin....

Vierailija
60/77 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset sanoo oregano vaikka sen oikea nimi on mäkimeirami?

Mäkimeiramin tieteellinen nimi on Origanum vulgare ->oregano in english -> anglismin vaikutus suomen kieleen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan