Suomalaiset sujauttavat pizzaansa ainesosan, jota siihen ei kannattaisi laittaa
Tuo ainesosa ei ole ananas vaan kuivatut yrtit kertoo pizzamestari Luca Platanian.
Tässä lisää Lucan vinkkejä:
- Älä laita liikaa täytteitä. Täytteiden yhteispaino tulee olla pohjaa pienempi.
- Kosteat päälliset kostuttavat pohjan paiston aikana. Laita vesipitoiset täytteet pizzan päälle aina viimeisenä (esim. sienet ja tomaatit)
- Mitä lyhyempi paistoaika, sitä kuivemmat täytteet tulee valita.
- Muista täytteiden esivalmistelu: jos pizzan paistoaika on lyhyt, pyöräytä kypsennystä vaativia täytteitä pannulla ennen uunissa paistoa.
- Sillä on merkitystä, miten täytteet on leikattu! Liian ohueksi leikatut palavat herkästi, reilun kokoiset palat jäävät helposti raa'aksi.
- Kaikkia täytteitä ei kannata paistaa. Monet leikkeleet ja tuoreet yrtit laitetaan pizzan päälle vasta paiston jälkeen.
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/suomalaiset-sujauttavat-pizz…
Kommentit (77)
Krapulamättöpizzaan on hyvä saada runsaasti suolaa, sokeria ja mausteisia makuja. Salami on lähtökohta ja sen lisäksi kaprista, valkosipulia, etikkapaprikaa, viipaloitua säilykepersikkaa, aurajuusto, oliivi ja mahdollisesti tomaattiviipaleet. Salamia voi olla vähän reilummina ja muita täytteitä niukemmin ettei tule liian täytteistä pizzaa. Kokeilkaapa!
Oletko aina valmistanut pizzasi väärin.
Mä tykkään laittaa provencen yrttisekoitusta siihen pizzataikinaan. Tuo kivan säväyksen. Eikä yhtään kiinnosta sopiiko tällainen italialaisille vai ei.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käsittänyt ananasta pizzassa. Ihan kuin laittaisi mustikoita päälle.
Puolukat ja tyrnimarjat sopii oikein hyvin, kun on muuten siihen sopivat täytteet, esim lihaa. Mustikat minulla kuuluu mustikkapiirakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Oregano kuulu pitsaan vaikka tuo mitä väittäisi!
Tuoreena…
Miksi ihmeessä ei voisi laittaa kuivattuja yrttejä?
Oi Pyhä Ananas, vapahda meitä ja johda kirkkautesi valoon jotta voisin syödä sinut.
Käsittääkseni alunperin pizzan päälle laitettiin mitä kaapissa oli, niukasti oli, prkl meillä on millä mällätä ja pitsaan tulee reilusti täytettä ja ananasta kans. Paista sinä Luca niitä köyhän pizzoja.
Eiköhän siihen saa nyt kuitenkin laittaa ihan mitä itse haluaa.
Miksi ihmiset sanoo oregano vaikka sen oikea nimi on mäkimeirami?
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla alkaa tehdä pitsaa mieli, niin en sitä varten lähde kauppaan hakemaan tuoreita yrttejä.
Mulla kasvaa aina tuoreita yrttejä keittiön ikkunalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset sanoo oregano vaikka sen oikea nimi on mäkimeirami?
Oikea nimi on kylläkin Origanum vulgare.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni alunperin pizzan päälle laitettiin mitä kaapissa oli, niukasti oli, prkl meillä on millä mällätä ja pitsaan tulee reilusti täytettä ja ananasta kans. Paista sinä Luca niitä köyhän pizzoja.
Myöskään tomaatti ei kuulunut alkuperäiseen pizzaan. Tomaatti tuotiin Eurooppaan 1400-luvun lopussa ja vasta parisataa vuotta myöhemmin tajuttiin että sitä voi myös syödä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ei voisi laittaa kuivattuja yrttejä?
Tottakai voi laittaa jos tuoretta ei ole saatavilla, parempi maku tosin tuoreista...
Kaksi kertaa olen käynyt ”oikeassa” pizzeriassa ja kyllä on pakko sanoa että nämä joka paikkakunnan kebabpizzeriat pesee kyllä 100-0 nämä toiset.
En näe mitään järkeä miksi maksaa ylihintaa todella pienestä pizzasta, jossa reunat ovat palaneet, täytteenä 4 tomaattiviipaletta, muutama kinkkusiivu ja yrttirevohka.
Semmoisesta tule kuin pahalle tuulelle.
Vierailija kirjoitti:
Päärynä sopii hyvin
Mulla päärynää menee kanan kanssa.
Antaa kaikkien pizzakukkien kukkia. Aina huvittaa nämä pizzavinkit, kun ne on aina sitä samaa. Ohut pohja, vähän täytettä, mielellään pelkästään tomaatti-mozzarella-basilikaa. Tylsää ja mielikuvitoksetonta.
Milloin joku repäisee ja laittaa luovimmat, övereimmät ja erikoisimmat kotipizzakokkailut artikkeliksi? Olisi paljon viihdyttävämpää ja inspiroivempaa lukea miten Konsta 67v Pudasjärveltä teki karjalanpaistipizzan itse metsästetystä hirvenlihasta ja laittoi päälle puolukkahilloswirlin. Minneka 16v Vantaalta, vaahtokarkkipizza yksisarvisväreissä. Raili 70v Maanigalta, kalakukkocalzone ruiskuorella. Sari 32v Jyväskylästä, Puuha-Peten muotoinen pizza lastenkutsuille. Nico 24v Helsingistä, baari-illan jälkeinen jauheliha-salami-kebab-valkosipuli-punasipuli-mozzarella-pannupizza tortillankuorista ja eilisillan kebabista kun kaapit oli tyhjänä mutta nälkä oli huutava. Juuri noista luovista kotikokkailuista haluan lukea!
Tuoreyrtit on aika mauttomia eikä ne oikein säily. Kuivattua maustetta saa kätevästi purkista.