Suomalaiset sujauttavat pizzaansa ainesosan, jota siihen ei kannattaisi laittaa
Tuo ainesosa ei ole ananas vaan kuivatut yrtit kertoo pizzamestari Luca Platanian.
Tässä lisää Lucan vinkkejä:
- Älä laita liikaa täytteitä. Täytteiden yhteispaino tulee olla pohjaa pienempi.
- Kosteat päälliset kostuttavat pohjan paiston aikana. Laita vesipitoiset täytteet pizzan päälle aina viimeisenä (esim. sienet ja tomaatit)
- Mitä lyhyempi paistoaika, sitä kuivemmat täytteet tulee valita.
- Muista täytteiden esivalmistelu: jos pizzan paistoaika on lyhyt, pyöräytä kypsennystä vaativia täytteitä pannulla ennen uunissa paistoa.
- Sillä on merkitystä, miten täytteet on leikattu! Liian ohueksi leikatut palavat herkästi, reilun kokoiset palat jäävät helposti raa'aksi.
- Kaikkia täytteitä ei kannata paistaa. Monet leikkeleet ja tuoreet yrtit laitetaan pizzan päälle vasta paiston jälkeen.
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/suomalaiset-sujauttavat-pizz…
Kommentit (77)
Jos minulla alkaa tehdä pitsaa mieli, niin en sitä varten lähde kauppaan hakemaan tuoreita yrttejä.
Minä tykkään aina laittaa jotakin makeaa hedelmää suolaisen vastapainoksi pitsaan. Hyvää!
Useissa tutkimuksissa on ollut ett ananas pizzassa on suomalaisille vihattu, rakastettu ja pyhä. Sitä eivät italialaiset ymmärrämme. Italiassa ananas pizzassa olisi loukkaus ja pyhäinhäväistys.
Pari ihan hyvää vinkkiä tuossa on joukossa.
No, mitä ne sinne sujauttaa? Persikkaa, kiwiä, banaania, anannasta?
Leivon pääasiassa itse pitsani ja vuosia lykkäsin niihin mitä ikinä keksin niin että täytettä oli kolmen sentin kerros. Ja tietty juuston alla. Nykyään teen vain margheritaa. Helppoa ja täydellistä.
Oregano kuulu pitsaan vaikka tuo mitä väittäisi!
Kaveri on oikeassa. Kuivattu oregano pitsan päälle Vs. tuore basilika suoraan yrttipuskasta. Ja voittaja on?
Vierailija kirjoitti:
Useissa tutkimuksissa on ollut ett ananas pizzassa on suomalaisille vihattu, rakastettu ja pyhä. Sitä eivät italialaiset ymmärrämme. Italiassa ananas pizzassa olisi loukkaus ja pyhäinhäväistys.
Mepä emme olekaan Italiassa.
Ananas pizzassa ei myöskään ole mikään suomalainen erikoisuus, vaan jo vanha klassikko Kanadasta, jossa kreikkalainen siirtolainen alkoi laittamaan ananasta pizzoihinsa.
Luca tekee Lucan mieleistä paistosta, minä taas oman makuni mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla alkaa tehdä pitsaa mieli, niin en sitä varten lähde kauppaan hakemaan tuoreita yrttejä.
Minä lähden kesällä takapihalle tai talvella otan pakastimesta pakastettua edellisen kesän satoa.
En ole koskaan käsittänyt ananasta pizzassa. Ihan kuin laittaisi mustikoita päälle.
Ihme tyyli ihmisillä puuttua toisten ihmisten tekemisiin ihan jatkuvasti! Mitä jos kyttäisit omaa pizzaasi vaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käsittänyt ananasta pizzassa. Ihan kuin laittaisi mustikoita päälle.
Sopii tosi hyvin Aurajuuston kanssa.
Kebab, pepperoni, jauheliha, salami, ananas. Mun lemppari. Joskus otan vielä poronlihan ja jalapenoviipaleet päälle.
Ei se mitään oikeaa italialaista ole, eikä sen tarvi ollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri on oikeassa. Kuivattu oregano pitsan päälle Vs. tuore basilika suoraan yrttipuskasta. Ja voittaja on?
Tuore rucola.
Vierailija kirjoitti:
No, mitä ne sinne sujauttaa? Persikkaa, kiwiä, banaania, anannasta?
Oliivia
Vierailija kirjoitti:
Oregano!!!!!
Basilika on kaikissa muodoissaan vain ja ainoastaan ehdottoman pahaa ja kompostikamaa.
No ei aleta omimaan heidän pitsakulttuuriaan vaan tehdään vaa ihan suomalaisittain miten tehdään.