Mikä saa nuoren miehen syrjäytymään?
Miksei peruskoulua voi käydä kunnolla, jotta saisi myös mieleisensä jatko-opintopaikan? Miksei omasta habituksestaan voi huolehtia, jotta saisi tyttöystävän? Miksi pitää istua kaiket illat tietokoneen ääressä, vaikka voisi käydä punttisalilla ja lenkillä? Eikö kannattaisi panostaa ulkonäköön? Niinhän tytötkin tekevät.
Kommentit (132)
Mikä saa nuoren miehen syrjäytymään?
Vastaus: Mielenterveysongelmat.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 09:22"]
Odotan, että joku tulee itkemään sitä, että syrjäytyminen on naisten vika, koska 16-v kireät pikkupillut eivät halunneet panna ulkonäöllisesti epäkiinnostavia, kaksilahkeisia yksilöitä ja pitäisi tehdä uusi laki aiheesta "teinikireät pillut kuuluu kaikille miehille!".
[/quote]
Eikös fleshlighteissa ole myös teinipillu (kireitä) versioita?
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 07:37"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 03:15"]
Sitten tehdään niitä asioita siitä huolimatta, että kipua syntyy tähän maailmaan suuntaan tai toiseen.
[/quote]
Mutta he jotka eivät kestä sitä, voivat syrjäytyä.
[/quote]
Heikot karsiutuvat ja vahvat selviävät. Näin on aina ollut ja tulee aina olemaan.
[/quote]
Lompakkomies. Heti, kun valtasi lähde katoaa, katoaa kaikki - sinä pelkäät helvetisti sitä, joten pyrit sillä setelinpaskalla vuoraamaan itsesi ja läheisesi...oikein hierot sitä paskanhajua heihin, jotta heistäkin tulisi sinunkaltaisia. Kyllä, olet Primus Motor; varsinainen "I Did It My Way" -gangsteri. Mutta Memento Mori, Lompakkomies, sillä ideatkin kuolevat. Niin kuolet sinäkin.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 17:29"]
Näen päivittäin nuoria, joiden voi jo 15-vuotiaana sanoa olevan kovaa vauhtia syrjäytymässä. Heitä yhdistävät seuraavat asiat: Koulun halveksunta, päihteiden ihannointi, tyttöjen mollaaminen (vaikka he heistä pitäisivätkin), surkeat käytöstavat ja se, ettei osata nähdä vaivaa tavoitteiden eteen. On myös hyvin tavallista, että perheet eivät "vaadi" näiltä nuorilta mitään. Läksyjä ei tehdä eikä kokeisiin lueta.
Heitä yhdistää myös se, etteivät he tavoittele aikuisuudessa mitään tai tavoitteet ovat kykyihin nähden mahdottomia.
[/quote]
Mihins unohtu se toinen puoli, nää tyypit jotka käy kyllä koulua mutta syrjäytyy nuorten porukoista ja lopulta elämästä sosiaalisten pelkojen takia? Näitä on myös valtava määrä ja ovat tietyllä tavalla pahempi ongelma, koska tunnelin päässä löytyy suljettu osasto, lääkeriippuvuus ja itsemurhat.
[/quote]
Olet oikeassa. Miten auttaa nuorta, joka yleensä kieltäytyy kaikesta yhteistyöstä?
[/quote]
Sitten on tietysti aika pahasti asiat, jos ei suostu edes ongelmistaan puhumaan kenellekään. Jos nyt ei kuitenkaan sillä tasolla olla, niin kysyisin nuorelta että mitkä kolme asiaa hän elämästään muuttaisi jos pystyisi ja sitten opettaisin häntä saavuttamaan nämä (tai etsisin henkilön joka kykenee opettamaan).
Miehen tehtävä on syödä hyvin ja istua sohvalla, naisen tehtävä on raataa ja palvella.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 17:49"]
Näen päivittäin nuoria, joiden voi jo 15-vuotiaana sanoa olevan kovaa vauhtia syrjäytymässä. Heitä yhdistävät seuraavat asiat: Koulun halveksunta, päihteiden ihannointi, tyttöjen mollaaminen (vaikka he heistä pitäisivätkin), surkeat käytöstavat ja se, ettei osata nähdä vaivaa tavoitteiden eteen. On myös hyvin tavallista, että perheet eivät "vaadi" näiltä nuorilta mitään. Läksyjä ei tehdä eikä kokeisiin lueta.
Heitä yhdistää myös se, etteivät he tavoittele aikuisuudessa mitään tai tavoitteet ovat kykyihin nähden mahdottomia.
[/quote]
Mihins unohtu se toinen puoli, nää tyypit jotka käy kyllä koulua mutta syrjäytyy nuorten porukoista ja lopulta elämästä sosiaalisten pelkojen takia? Näitä on myös valtava määrä ja ovat tietyllä tavalla pahempi ongelma, koska tunnelin päässä löytyy suljettu osasto, lääkeriippuvuus ja itsemurhat.
[/quote]
Olet oikeassa. Miten auttaa nuorta, joka yleensä kieltäytyy kaikesta yhteistyöstä?
[/quote]
Sitten on tietysti aika pahasti asiat, jos ei suostu edes ongelmistaan puhumaan kenellekään. Jos nyt ei kuitenkaan sillä tasolla olla, niin kysyisin nuorelta että mitkä kolme asiaa hän elämästään muuttaisi jos pystyisi ja sitten opettaisin häntä saavuttamaan nämä (tai etsisin henkilön joka kykenee opettamaan).
[/quote]
Aivan. Liian usein se yhteistyö tarkoittaa jonkin asian tekemistä muiden ehdoilla, mutta tärkeintä olisi että nuori itse saisi kokemuksen siitä että hallitsee omaa elämäänsä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mun mielestä olisi hienoa, jos näitä yksinäisiä/sosiaalisesti pelokkaita nuoria edes yritettäisiin jollakin tapaa auttaa. Omina kouluaikoina 10-15 vuotta sitten sait rauhassa käydä koulua yksin, masentuneena ja syrjäytyneenä, kukaan opettaja ei silmäänsäkään väräyttänyt. Kouluihin tarvittaisiin ammattihenkilökuntaa auttamaan sosiaalisista suhteista syrjään jääviä. Ei lapsen psyyke yksinkertaisesti tahdo kestää vuosien yksinäisyyttä ja ulkopuolelle jäämistä.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2020 klo 17:51"]
Olen tulevaisuudesta. Naisilla ei ole oikeuksia 5 vuoden päästä, hyvä näin.
[/quote]
Kappas.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 17:56"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Aivan. Liian usein se yhteistyö tarkoittaa jonkin asian tekemistä muiden ehdoilla, mutta tärkeintä olisi että nuori itse saisi kokemuksen siitä että hallitsee omaa elämäänsä.
[/quote]
Joo. Tää on hyvä ja vastaa omiakin kokemuksia. Ei voida kannustaa nuorta asettamalla odotuksia, kuten "ryhdistäydy nyt, joka aamu lenkille ja jotain järkevää tekemistä missä saat onnistumisia", kun ongelma on usein juuri se, että nuori yrittää aivan liikaa vastata muiden odotuksiin. Silloin asiaa vain pahentaa että nuori yrittää vielä olla ryhdikäs muiden silmissä.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 17:19"]
Mun poika syrjäytyi ihan vaan siitä syystä, että kalja maistui liikaa ikävälillä 15-19. Ykskaks huomasi, että viides osa elämästä mennyt kännissä. Apua on haettu, vähän saatukin, muttei hyötyyn asti. Nyt kaverit katkolla, osa vankilassa ja loput muuten vaan hukassa. Ei itse jaksa enää sitä touhua. Koulut jäänyt kesken, päästötodistus paska. Luottotiedot juotu ja uskoa tulevaan ei ole. Täällä me sitten potkitaan persuuksilke ja yritetään hyysämättä auttaa. Tyhmähän poika ei ole ja tietää muutoksen lähtevän vain ja ainoastaan itsestään, mutta vaikeaa se on. Ja ennenkuin kukaan moralisoi meidän osuuttamme, niin me vanhemmat emme dokaile ja harrastuksiin ollaan aina kannustettu ja viety. Läsnä ollaan oltu. Mun suku ja miehen suku täynnä juoppoja ja meillä on tämä "krapulaton"- geeni, mikä mahdollistaa jatkuvan juomisen. Pompsahti vaan meidän yli.
[/quote]
En ota kantaa oletteko osatekijöinä ongelmassa(niin kuin tässäkin ketjussa on mainittu, yhteiskunnassa itsessään on kovat paineet), mutta minun äitini aina luuli tehneensä oikein, mutta pohjimmiltaan ei ymmärtänyt minua ollenkaan.
[/quote]
Sama mulla. Nyt äitini on myöntänyt, että hänellä oli todella huono itsetunto. Äidillä oli tapana opettaa mulle, että "älä välitä mitä muut ajattelee", mutta itse hän meni shokkiin pienestäkin arvostelusta esim. naapureiden ja sukulaisten taholta. Hän mm. käveli tiettyjä reittejä kotiin koska pelkäsi nähdä niitä muka häntä inhoavia naapureita (oikeasti ne ketään edes inhonneet), joten oliko se ihme kun pojasta kasvoi ihmisiä pelkäävä ja itseinhossa rypevä ressukka?
[/quote]
Mulla samanlainen äiti ja olen nainen. Ja rsin huonosta itsetunnosta.
Tytöillä on ehkä helpompaa sikäli että on parempia ystäviä joille voi avautua jos on rankkaa ja siitä saa tukea ja voimaa nousta. Mutta toisaalta elämä on näillä korteilla välillä niin raskasta että vaikka olen työelämässä, olen seurustellut ja minulla on kavereita, joskus vaan tuntuu ettei jaksa mitään. Juuri tänään mietin töissä kuinka joillekin vaan annetaan huonot kortit. Minä sain heti ekalla luokalla alkaen sen roolin että olen luuseri, en päässyt porukoihin koska en ollut oppinut hyviä sosiaalisia taitoja kotoa, ja kiusaamiseen ohje olo vaan aina "älä välitä". Ekalla tai tokalla ekan kerran joku poika sanoi mulle päin naamaa "hyi vittu" kun yksi luokkani alfan asemassa oleva tyttö paljasti pojalle että olin ihastunut häneen. Se ei jäänyt vikaksi kerraksi kun noin on käynyt. Ja kun aikuisiällä yritin rohkaistua ja itse tein sen eteen jotain että sain poikaystävän niin lähinnä niissäkin sama alisstussuhde jotenkin ilmeni. Eli huonostihan ne päättyi. Ei mitään väkivaltaa tms vaan mies näkee että tota ressukkaa voin vetää narussa ja esittää kylmää ja kuumaa vuorotellen, u know the game. Kaikki on jotain valtataistelua jossa häviää jatkuvasti jos ei jaksa taistella ja saa ne huonot lähtökohdat. Isoveljeni muuten on täysin syrjäytynyt ja itsekin aika erakko nykyään, siitä voi tietysti päätellä että miehille se taistelu on vielä vaikeampaa. Tosin hänellä on myös diagnosoitu monia ongelmia ja itse olen tavallinen siltä osin. Mutta oikealla tuella ehkä sekin olisi voitu estää.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 17:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mun mielestä olisi hienoa, jos näitä yksinäisiä/sosiaalisesti pelokkaita nuoria edes yritettäisiin jollakin tapaa auttaa. Omina kouluaikoina 10-15 vuotta sitten sait rauhassa käydä koulua yksin, masentuneena ja syrjäytyneenä, kukaan opettaja ei silmäänsäkään väräyttänyt. Kouluihin tarvittaisiin ammattihenkilökuntaa auttamaan sosiaalisista suhteista syrjään jääviä. Ei lapsen psyyke yksinkertaisesti tahdo kestää vuosien yksinäisyyttä ja ulkopuolelle jäämistä.
[/quote]
Joo kyllä meikäläisestäkin varmasti näki että ei ole hyvä olla, mutta kukaan ei tarjonnut apua ja vanhemmat eivät vain osanneet. Se on usein liikaa vaadittu että sen nuoren pitäisi itse ymmärtää mennä koulupsykologille, sekin kun on aika stigmatisoivaa ja nähdään usein sellaisena "mielisairaiden" vastaanottona.
[/quote]
Minua kiinnostaa miten tuohon jamaan joudutaan. Siis ennaltaehkäisyn näkökulmasta kiinnostaa!
Olen syrjäytynyt nuori ja tässä kolme asiaa mitä itse elämässäni muuttaisin jos voisin:
1. Mielenterveysongelmani ja pelkoni katoaisivat.
2. Menneisyyteni olisi ollut onnellisempi. Tai toisinsanoen kunpa olisin traumatisoitunut vähemmän.
3. Minulla olisi ystäviä.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 18:12"]
[/quote]
Minua kiinnostaa miten tuohon jamaan joudutaan. Siis ennaltaehkäisyn näkökulmasta kiinnostaa!
[/quote]
Eräs samassa pihassa kasvanut lapsuuskaveri oli sellainen, että sai aina tahtonsa läpi kaikessa. Vanhemmat olivat sinänsä ihan fiksuja ja mukavanoloisia, mutta täysin lapsen tossunalla. Poika saattoi esimerkiksi hajoittaa raivopäissään playstation-ohjaimen ja huutaa äidille: "Ohjain meni rikki!" "Okei, mennään ostamaan uusi". Salibandymailoja tällä kaverilla oli 10-vuotiaana 10 kappaletta, koska äiti osti kaikki mitä hän sormellaan osoitti. Ei ole varmaan ammattilaisillakaan niin montaa mailaa. Pihapiirissä ja koulussa sitten kaveri onnistui vittumaisella luonteellaan jallittamaan toisia lapsia ja opettajia aika paljon mielensä mukaan. Pikkudiktaattori joka ei ollut tyytyväinen valta-asemaansa.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 18:13"]
Olen syrjäytynyt nuori ja tässä kolme asiaa mitä itse elämässäni muuttaisin jos voisin:
2. Menneisyyteni olisi ollut onnellisempi. Tai toisinsanoen kunpa olisin traumatisoitunut vähemmän.
[/quote]
Oikeasti et tarvitse kuin ykkösen ja asenteen, jossa otat vastuun elämästäsi. T. samassa jamassa ollut
Mielenkiinnosta, miten tuo pikkudiktaattori liittyi syrjäytyneisiin nuoriin? Ja en ole kyllä huomannut että syrjäytyneillä ei muka olisi käytöstapoja? Tai puhutaanko tässä nyt siis rikollisille teille lähteneistä "syrjäytyneistä" vai kotiinsa syrjäytyneistä?
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 18:21"]
[/quote]
Oikeasti et tarvitse kuin ykkösen ja asenteen, jossa otat vastuun elämästäsi. T. samassa jamassa ollut
[/quote]
Tarkoitan siis, että sen jälkeen 2 ei enää haittaa ja 3 hoituu itsestään kun vaan menee ihmisten ilmoille.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 18:21"]
[/quote]
[/quote]
Tiedän, mutta toi ykkönen on se vaikein kohta ja johtuu kohdasta kaksi, ja kohta kolme johtuu kohdista yksi ja kaksi :D Miten pääsit peloista eroon? Siedättämistä olen yrittänyt huonoin tuloksin :/ Pelkään melkein kaikkea.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 18:23"]
Mielenkiinnosta, miten tuo pikkudiktaattori liittyi syrjäytyneisiin nuoriin? Ja en ole kyllä huomannut että syrjäytyneillä ei muka olisi käytöstapoja? Tai puhutaanko tässä nyt siis rikollisille teille lähteneistä "syrjäytyneistä" vai kotiinsa syrjäytyneistä?
[/quote]
No tuo pikkudiktaattorikin jätti amiksen kesken ja tuli tyypillisesti vastaan kaljakeissin kanssa keskellä päivää. Kuulemma asui vanhempiensa luona vielä 25-vuotiaana. Ei toki sosiaalisesta elämästä syrjäytynyt, naista tuli ja muita pahoja poikia löytyi kamanvetokavereiksi. Työelämään tai opiskeluun ei päässyt kiinni ja pidemmän päälle se kyllä syrjäyttää yhteiskunnastakin. Kyllähän siinä kaverit joko rauhoittuu tai menee hautaan/vankilaan ja oma rupsahtanut lompakko, naama ja elämä ei enää kiinnosta samalla tavalla 30+ naisia.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 03:15"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 08:35"]
Miksei peruskoulua voi käydä kunnolla, jotta saisi myös mieleisensä jatko-opintopaikan? Miksei omasta habituksestaan voi huolehtia, jotta saisi tyttöystävän? Miksi pitää istua kaiket illat tietokoneen ääressä, vaikka voisi käydä punttisalilla ja lenkillä? Eikö kannattaisi panostaa ulkonäköön? Niinhän tytötkin tekevät.
[/quote]
Onko sulla käsitystä kuinka rankkaa poikien elämä on? Jos vähemmän suosittu tulee kouluun muotivermeissä, se hakataan. Jos kukkakeppi menee salille, se hakataan. Jos kiusattu ottaa kontaktia tyttöihin, se hakataan - ja tytöt nauraa päälle.
[/quote]Sitten tehdään niitä asioita siitä huolimatta, että kipua syntyy tähän maailmaan suuntaan tai toiseen.
[/quote]
Mutta he jotka eivät kestä sitä, voivat syrjäytyä.