Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avantouinti, harrastaako täällä ketään sitä?

Vierailija
13.11.2021 |

Mistä sait kipinän lähteä harrastamaan?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käytä lämmitettyä koppia. Ainakin miesten kopit haisee sen verran hikiselle kun porukka tuppaa käymään uimassa lenkiltä.

Kylmä koppi käy talvella hyvin -10 asteeseen asti.

Vierailija
22/29 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin, haluan nyt perusteellisen opastuksen tähän kylmänuintiin, voisiko joku vaivautua, kiitos etukäteen! Eli tekniikka ja varusteet. Laji kiinnostaa, mutta jotenkin pelottaa myös.

Menet sinne veteen kerralla, et jää mihinkään rappusille empimään. Kylmyys salpaa aluksi hengityksen, mutta se menee ohi. Ekoilla kerroilla pahemmin, mutta aluksi kannattaa pistää tavoitteeksi veteen vain kastautumisen. Pysy rauhallisena. Päätä ei kastella. Myöhemmin pystyt olemaan pidempään vedessä, kun hengityksen salpautuminen vähenee. Kuinka kauan vedessä on ja haluaako yhdistää avantouintiin saunomisen on kiinni omista mieltymyksistä (tai on kiinni siitä, onko paikalla saunaa ollenkaan). Hyvä olo on pääasia, avantouinti ei ole mikään suoritus.

Uimapuvun lisäksi monet käyttävät uimatossuja ja -käsineitä ja pipoa. Itse käytän pilkkimiseen tarkoitettuja neopreenikäsineitä. Idea on siinä, että vedessä pystyy olemaan hieman kauemmin, kun herkimmin palelevat osat eli sormet ja varpaat saavat hieukan suojaa. Mutta nämä eivät siis ole välttämättömiä, vaan voit rauhassa kokeilla ilmankin ja hankkia vasta, jos innostut enemmänkin.

Rohkeasti kokeilemaan, tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Haaveilin siitä monta vuotta ja vuosi sitten aloitin. Ihana olo sen jälkeen ja auttaa stressiin, uneen, kipuihin jne. Siihen jää koukkuun.

Ja mitä yllä olevaan saunomiskommenttiin tulee, niin saunomista ei kannata yhdistää avantouintiin, koska sauna vie ne kylmäaltistuksen hyödyt.

Olen samaa mieltä, avannosta tulee ihana olo pitkäksi aikaa!

Mutta en ole kuullut tästä, että ei kannata yhdistää saunaan. Miten se vie kylmäaltistuksen hyödyt?

No jos menet sen avannon jälkeen suoraa saunaan, kehosi lämpötila nousee samantien, eikä siitä avannossa käynnistä ollut muuta iloa, kuin korkeintaan extreme-elämys. Senhän nyt sanoo maalaisjärkikin. Jos haluaa välttämättä yhdistää saunomisen siihen, niin ainakin kannattaa viimeisenä käydä vielä avannossa, eikä enää sen jälkeen mennä saunaan.

Eipä siinä sentään kehon lämpötila laske, muutenhan hypotermia iskisi. Käyn sekä saunan kanssa, että ilman saunaa, riippuen missä käyn. Kyllä niistä molemmista tulee hyvä olo. Hyvä vaikutus tulee jo siitä shokista kun menee kylmään veteen.

Mutta olisi kiva tietää enemmän, jos on vaikka linkkiä johonkin missä kerrotaan tuosta saunan vaikutuksesta?

Vierailija
24/29 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, haluan nyt perusteellisen opastuksen tähän kylmänuintiin, voisiko joku vaivautua, kiitos etukäteen! Eli tekniikka ja varusteet. Laji kiinnostaa, mutta jotenkin pelottaa myös.

Menet sinne veteen kerralla, et jää mihinkään rappusille empimään. Kylmyys salpaa aluksi hengityksen, mutta se menee ohi. Ekoilla kerroilla pahemmin, mutta aluksi kannattaa pistää tavoitteeksi veteen vain kastautumisen. Pysy rauhallisena. Päätä ei kastella. Myöhemmin pystyt olemaan pidempään vedessä, kun hengityksen salpautuminen vähenee. Kuinka kauan vedessä on ja haluaako yhdistää avantouintiin saunomisen on kiinni omista mieltymyksistä (tai on kiinni siitä, onko paikalla saunaa ollenkaan). Hyvä olo on pääasia, avantouinti ei ole mikään suoritus.

Uimapuvun lisäksi monet käyttävät uimatossuja ja -käsineitä ja pipoa. Itse käytän pilkkimiseen tarkoitettuja neopreenikäsineitä. Idea on siinä, että vedessä pystyy olemaan hieman kauemmin, kun herkimmin palelevat osat eli sormet ja varpaat saavat hieukan suojaa. Mutta nämä eivät siis ole välttämättömiä, vaan voit rauhassa kokeilla ilmankin ja hankkia vasta, jos innostut enemmänkin.

Monet vannovat noiden uimatossujen nimeen, mitta itse olen ostanut ja jättänyt sitten käyttämättä: niihin jää vettä ja kylmässä vedessä seisovat varpaat eivät edistä hyvää oloa avannosta noustessa.

Vierailija
25/29 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastan sekä avantoa saunan kanssa että ilman. Jos menen aamusta/aamupäivällä, niin ilman saunaa ja tunnen virkistyväni. Illalla taas pulahtelen saunan kanssa, jonka jälkeen tulee raukea olo. Päivällä sauna väsyttäisi liikaa.

Vierailija
26/29 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet vannovat noiden uimatossujen nimeen, mitta itse olen ostanut ja jättänyt sitten käyttämättä: niihin jää vettä ja kylmässä vedessä seisovat varpaat eivät edistä hyvää oloa avannosta noustessa.

Mulla se vesi tossuissa kyllä lämpenee sen verran, että ei tunnu kylmältä. Onkohan tossujen välillä sitten eroa. Mulla on ihan avantotossut, ei uimatossut. Mutta kyllä ilman tossujakin pärjää, jalat tottuu aika nopeasti kylmään. Itse käytän tossuja varsinkin silloin, kun on liukasta, vaikka niilläkin saa usein olla varovainen ettei mene kumoon.

Vierailija
27/29 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan. Se on KUKAAN!!!

Bou hou ja ketä kiinostaa.

KUKAAN, KUKAAN, KUKAAN

Vierailija
28/29 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan. Se on KUKAAN!!!

Bou hou ja ketä kiinostaa.

KUKAAN, KUKAAN, KUKAAN

Huuda kovempaa. Ketään ei kuule sitä kontulassa. 

Vierailija
29/29 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan sulttaani totesi hauskasti vierailullaan: ”Ei tuonne ketään kyllä vapaaehtoisesti mene!”.