Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntoasiaa.. ja luin tuota toista ketjua ja sen vuoksi haluaisin nyt neuvoja olenko itsekäs kun ehdotin tällaista

Vierailija
13.11.2021 |

Asumme tyttöystäväni kanssa vähän syrjemmällä kaupungista vuokralla (800€) ja tarvitsemme töidemme vuoksi molemmat oman auton.

Minulla on perinnöksi saamani asunto keskustassa jossa on ollut vuokralainen joka maksaa vuokraa ~1000€ Asunto on samankokoinen kuin meillä nyt. Vuokralainen on kuitenkin lähdössä ensivuonna ja kysyinkin tyttöystävältäni jos muuttaisimme siihen.

Maksaisimme molemmat puoliksi yhtiövastikkeen ja lisäksi laittaisimme molemmat 100€ Minun tilille jolla hoidettaisiin asunnon kuluja mm. Tapetit, tai jos jokin hajoaa.

Molempien siis tulisi maksaa n. 300€/kk lisäksi saisimme säästöö luopumalla toisesta autosta ja toisen auton maksaisimme puoliksi.

Voiko tätä edes ehdottaa olematta kuspää?

Kommentit (146)

Vierailija
81/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse omistan asunnon Helsingin keskustassa arvoalueella, ja kun mieheni muutti tähän kanssani, sovittiin, että hän maksaa kokonaan yhtiövastikkeen (250€). Hänellä oli aiemmin vuokra kaukana keskustasta pienessä yksiössä 600€.

Itse maksan lainanlyhennystä, joka on enemmän kuin tuo 250€. Molemmat ollaan tyytyväisiä ratkaisuun.

Mitenkäs sähkö, vesi, sauna etc? A.p pyytää vain puolet vastikkeesta, sinä asunnon omistajana et osallistu vastikkeeseen?

Vierailija
82/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tyttöystävän tulisi rahoittaa sinun asuntosi remonttia??

Koska hän asuu siellä ja käyttää niitä koneita ja asunto kuluu.

Normaalisti saan summan kolminkertaisesti vuokralaiselta mutta tulonmenetys ei minua olisi haitannut.

Ap

Mitä ihmettä? Avopuoliso olisi virallisesti ap:n vuokralainen ja silti puolison pitäisi rahoittaa ap:n omistusasunnon kodinkoneita, tapetteja ym. tulevia remppoja? Nuo ovat yksiselitteisesti asioita, joissa kustannukset kuuluvat vuokranantajan vastuulle (osassa remppoja myös taloyhtiölle). Minulla on itselläni sijoitusasunto, eikä tulisi mieleenkään pyytää esim. uudesta jääkaapista tai laminaatin uusimisesta rahoitusta vuokralaiselta "koska hän asuu siellä ja käyttää niitä koneita ja asunto kuluu".

Muutenkin kannattaisi vähän miettiä haluaako parisuhteen vai vuokrasuhteen tms. taloudellisen hyötysuhteen ihan sukupuolesta ja varallisuudesta riippumatta. Kuulostaa siltä että voi olla järkevämpää, että ap etsii asuntoon uuden vuokralaisen.

Joo mulle tulee mieleen yksi eksä. Oli omat asunnot, mutta vietin paljon aikaa hänen luonaan. Kun ostin ja laitoin ruokaa, hän valitti, että sähköä menee ja mun pitäis maksaa osa sähkölaskusta. Hän vaati, että ajetaan hänen autollaan ja sitten mun ois pitäny bensan lisäksi maksaa auton muita kuluja, kun se kuluu niin kovin mun ajosta. Mun autoani hän ei luonnollisestikaan tankannut koskaan, enkä sitä vaatinutkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen enkä ymmärrä miksi minun pitäisi saada asua ilmaiseksi yhtään missään asunnossa ellen sitä omista. Jos asuu vuokralla niin tottakai siinä kerryttää jonkun toisen omaisuutta. Ja jos ei halua kerryttää kenenkään muun omaisuutta, on itse ostettava asunto ja kerrytettävä omaa omaisuutta.

Eniten pelkäisin tuossa kuviossa sitä, että riidan jälkeen asunnonomistaja heittäisi mut kadulle kamoineni. :D

Juuri tälläisen ajattelun takia naiset ovat miehiä köyhempiä. Miksi tyttöystävän pitäisi sijoittaa miehen omaisuuden kunnossapitoon, kun ei itse hyödy sen arvonnoususta? Nainen voi toki hyötyä matalammista asumiskustannuksista, mutta ei arvonnoususta.

Vierailija
84/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun tilille... Miten olisi yhteinen tili?

Koska asunto on minun ja sillä on tarkoitus remontoida asuntoa tulevaisuudessa.

Ap

En itse suostuisi siihen sataseen kuussa sun tilille. Normaalielämässä ei tule nin paljon remppakuluja kuussa, että sitä tarvittaisiin. Toisin sanoen, aiot rahoittaa tulevaisuuden isommat perusparannukset tyttöystäväsi rahoilla.sori, mutta ne kuuluvat sinun rahoitettaviksesi, kun se asuntokin on sinun.

Niin se vain vuokralla olessa menee, niinkuin sanottu jos saa valita maksaako 300€ poikaystävälle vai 500 euroa tuntemattomalle, järjissään olevan ihmisen ei tarvitsisi edes miettiä, toki sinä olet niin ahne että et tajua omaa etuasi niin maksa tuntemattomalle 500€

Vai meneekö kaikki vuokratulot tällä hetkellä kuluihin ja omaan vuokraan ja tyttikseltä 300 e enemmän vuokraan tuntemattomalle. Vai voisiko olla, että tyttis säästäisi omaa rahaansa 300 e ja kuluttaa sen kuitenkin yhteiseen pesään?

Jos ostatte ruuat yhdessä niin mies syö aina enemmän kuin nainen, jos nyt hiuksia aletaan halkomaan. En perustaisi perhettä miehen kanssa, joka miettisi ap:n lailla.

Ap on ahne. Ei ajattele järjissään, vaan miettii katkerana kuinka tyttikselle saattaa jäädä enemmän rahaa kuin nyt. Herramungod, eihän se käy.

Vierailija
85/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kannattaisi keskustella tyttöystävän kanssa. Hän varmasti ymmärtää, että saat tuloja nyt:

Vuokratulo€ - verot - vastike - nykyvuokra = y€

Jatkossa tuota y€ rahaa ei tulisi ja se voisi olla molemmille kannattavaa, että muutatte ja hän maksaa vuokraa sinulle, varsinkin jos hänelle jää vaikka se 100€ +auton kulut itselle säästöön enemmän.

Minä suostuisin, koska molemmat voittaa, mutta ymmärrän, että joidenkin mielestä voi tuntua epäreilulta, koska sinun omaisuus kertyy ja hänen ei. Ei täällä netissä voi tietää mitä mieltä hän on.

Miten ap:n omaisuus kertyy?

Kyllä jo ihan perus asunnon omistamiseen menee tuo 1200€/vuodessa, pelkkä jääkaappi saattaa maksaa jo sen 700€ puhumattakaan jos joudutaan pyytänään sähkömies tai putkimies jonkin vian takia paikalle.

Keskusta-asunnon arvo nousee kysynnän kasvaessa, ja sitä enemmän mitä paremmin asunnosta on pidetty huolta. Ei omistusasunnossa asumisen kuulu olla ilmaista, vaan rahallinen hyöty tulee ennen kaikkea siinä, että omistusasunnosta voi saada käteen satoja tuhansia ja vuokrasta käteen ei jää mitään.

Vierailija
86/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen enkä ymmärrä miksi minun pitäisi saada asua ilmaiseksi yhtään missään asunnossa ellen sitä omista. Jos asuu vuokralla niin tottakai siinä kerryttää jonkun toisen omaisuutta. Ja jos ei halua kerryttää kenenkään muun omaisuutta, on itse ostettava asunto ja kerrytettävä omaa omaisuutta.

Eniten pelkäisin tuossa kuviossa sitä, että riidan jälkeen asunnonomistaja heittäisi mut kadulle kamoineni. :D

Juuri tälläisen ajattelun takia naiset ovat miehiä köyhempiä. Miksi tyttöystävän pitäisi sijoittaa miehen omaisuuden kunnossapitoon, kun ei itse hyödy sen arvonnoususta? Nainen voi toki hyötyä matalammista asumiskustannuksista, mutta ei arvonnoususta.

Ei vuokralainen koskaan hyödy asunnon arvonnoususta. Ostakoon oman asunnon.

Vierailija
87/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos AP päättää ryhtyä vuokrasuhteeseen tavallisen parisuhteen sijasta, aikooko maksaa myös verot tyttöystävän vuokratuloista?

Vierailija
88/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokratulot pitää ilmoittaa verottajalle.  Verot vuokratuloista ovat (muistaakseni) 30% jollei sitten ole muuttuneet.  

Vierailija
89/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei myöskään menetä mitään, jos kupla puhkeaa ja yhtäkkiä arvo romahtaa. Nainen on silloin voinut sijoittaa säästönsä johonkin muuhun ja tulla ulos voittajana.

Toki mielestäni, jos avopuolison tulot ovat kovasti isommat, on mukavaa, että isotuloisempi maksaa isomman osan menoista, jotta molemmille jää rahaa käyttöön ja säästöön.

Jos taas molemmat tienaavat about saman verran, niin silloin aloittajan esittämä malli on ihan pätevä. Mieluummin minäkin maksaisin vuokran jollekin josta pidän, kuin tuntemattomalle vuokranantajalle. Tässä tilanteessa on myös hyvä se, jos jää vaikka työttömäksi, tuskin joutuu maksamattomista vuokrista pulaan tai voi maksaa vaikka kotitöillä.

Vierailija
90/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy toinen puoli asunnosta tyttöystävälle, niin voit pyytää sitä rempparahaa häneltä. Muussa tapauksessa tuo on tyttöystävälle epäedullinen sopimus. Jos eroatte, ja tyttöystävä on auttanut sinua nostamaan omistusasuntosi arvoa, niin hän ei saa silti mitään hyötyä tai omaisuutta itselleen siitä rempasta ja arvonnoususta, jos joutuu muuttamaan pois.

Toivottavasti taloudellinen väkivalta on myös tyttöystävällesi tuttu termi.

Vierailija
91/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin juuri tulossa kirjoittamaan samaa. Tässä on lähtökohta sille että tuloerot vaan tulevaisuudessa kasvavat. Kymmenen vuoden päästä ap:lla on tyttiksen rahoilla kunnostettu kämppä ja tyttiksellä ei omaisuutta. Reilua? Ei. Monet muijat suostuu tähän? Valitettavasti kyllä. Monet miehet käyttäytyy kuin ap? Todellakin. Haluaisinko olla ap:n kaltaisen miehen kanssa joka haluaa hyötyä tyttiksestään? En.

Vierailija
92/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kysyt ja uskot jotain vauvapalstaa, etkä kysy tyttöystävältäsi suoraan. Minä suostuisin/olisin suostunut tuohon varsinkin nuorempana, koska a maksan 100 e vähemmän ja b saan tod näk osallistua kotini sisustamiseen etc, toisin kuin yleensä vuokralla ja vielä c oikeuteni eron koittaessa ovat samat kuin vuokralla.

Hyvä että kysyi, oli hauska nähdä kuinka ahneita ämmiä tämä palsta on täynnä.

Uskomatonta mitä keskustelua.. toivotaan että aapeella ei ole näin ahnetta ämmää kuin täällä mini kirjoittaja on.

Ap taitaa käydä solvaamassa eri mieltä olevia vastaajia esiintyen muka eri henkilönä, mutta kirjoitustyyli on sama.

Koko ketjun perusteella ap näyttää kokemattomalta ja sairaalloisen vihamieliseltä marttyyriltä, joka ei vaan kestä sitä, että joku netissä on erimieltä.

Vierailija
93/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, siis vuokralainen maksaa nyt vuokraa 1000 e ja kulut on 400, jonka jälkeen lähtee verot, joten eihän siitä jää kuin 400 e käteen. Nyt ap:llä menee se vuokraan ja lisäksi tulee auton kulut. Omaan asuntoon muutettuaan hän maksaisi vastikkeen 200 e ja pyytäisi lisäksi tyttikseltä 100 e, eli hänen kulut olisi vain 100 e/kk kun autosta luovutaan. Tämähän on oivan ku si päinen diili ap:lle.

Joidenkin ihmisten kanssa ei kannata pariutua. Jos ap ja naisensa tekee lapsia, niin ap varmaan maksattaa lasten kulut naisella.

Vierailija
94/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin mielelläni maksaa miehelle vuokraa 300 e isossa keskustakämpässä asumisesta, jos asunto muuten olisi mieluinen. Mutta kyllä itseänikin tökkisi, jos mies esittäisi asian noin, että vastike puoliksi ja satanen MINUN tilille remppapesämunaksi. Maksaisin ennemmin vastikkeesta 3/4 ja mies saisi säästää rempparahansa omista pienentyneistä vastikemenoistaan. Pikkuparannukset, jos tulee ajankohtaista, voitaisiin neuvotella yhdessä. Isot, asunnon arvoa nostavat rempat maksaa se joka asunnon omistaa.

Vierailija
95/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tyttöystävän tulisi rahoittaa sinun asuntosi remonttia??

Koska hän asuu siellä ja käyttää niitä koneita ja asunto kuluu.

Normaalisti saan summan kolminkertaisesti vuokralaiselta mutta tulonmenetys ei minua olisi haitannut.

Ap

Mutta koska otat asuntosi omaan käyttöön niin sinun asumiskulut pienenee. Remontti nostaa sinun asuntosi arvoa joten tyttöystävän ei mielestäni kuulu rahoittaa sitä. Juoksevat kulut puoliksi ja that's it

Samaa mieltä.

Vierailija
96/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tarkoitus olla pidempäänkin yhdessä, niin olisiko mahdollista sen "vuokran" sijasta sopia yhteisestä säästötilistä, josta maksettaisiin mahdolliset remontit? Näin ei tarvitsisi maksaa vuokrasta veroa ja tyttöystäväsi saisi saisi samalla lisää päätösvaltaa mihin ja milloin tuota säästörahaa käytetään. Eli ei sinun asuntoon laiteta sinun valitsemaa tapettia, vaan teidän säästöistä laitetaan teidän kotiin uudet tapetit.

Vierailija
97/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, minuakin huvittaa että ap Aloituksessa nyöränä esitti ideansa ja sitte hermostui kun ei saanutkaan suitsutusta hänen loistavalle kuppaus-idealleen.

Vierailija
98/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap itse haluaa muuttaa keskustaan ja laittaa tyttöystävän maksumieheksi... kun kämppää joskus Myydään/teille tulee ero niin kaikki kiinteä asunnossa jää ap:lle vaikka tyttöystävä olisi sen maksanut.

Niin, ne jää muutenkin koska ne ovat minun. Tyttöystävälläni on tosiaan kaksi vaihtoehtoa:

A) maksaa 500€ vuokraa tuntemattomalle ja lisäksi autopaikka (40€) ja saunamaksut (5€ krt) tämä siis asunto jota olemme katsoneet ennenkuin minun vuokralainen ilmoitti lähdöstään.

B) maksaa minulle 300€ johon kuuluu autopaikka ja sauna

Itse en valintaa kauan miettisi mutta ihan kuinka vaan..

Niimoä. Ne on sinun, kuten itsekin myönnät. Silti olet pokkana sitä mieltä että on oikeus ja kohtuus että tyttöystäväsi maksaa SINUN tavaroitasi koska säästää asumiskustannuksissa asuessaan kanssasi. Tosi kieroutunut ajatus. Ikään kuin olisit kateellinen siitä että tyttöystäväsi taloudellinen tilanne helpottuisi kyseisessä muuttotilanteessa. Puhumattakaan tuosta marttyyriasenteestasi: ihan sama mulle, mutta alan mököttään jos kaikki ei ole kanssani samaa mieltä että tyttöystävän hyväksikäyttäminen on oikein.

Millähän mittarilla sinusta on oikein että MINÄ luovun 1000 euron tuloista ja maksan yksin kaikki remontit, eli tyttöystäväni taloudellinen tilanne helpottuisi monella sadalla ja minun tulot tippuisi monta sataa.

Tyttöystäväni maksaisi asunnon remontista MISSÄ itsekkin asuu!! Mutta anna olla, olet helvekon ahne ämmä sinun mielestäsi minun pitäisi luopua kaikesta.

Kukahan tässä hyväksikäyttää ja ketä. Luulen kuitenkin että ehdota tätä tyttöystävälleni ja jos hän on samaa mieltä kuin sinä, on parempi jatkaa eri suuntiin.

Ap

Sinä saat asunnon arvonnousun itsellesi, jota tyttöystäväsi ei saa. Juoksevat kulut puoliksi ja sellaiset hankinnat, joita molemmat käyttävät esim. pesukone, auto. Ettekö molemmat hyödy halvemmasta asumisesta ja nyt voitte yhdessä säästää esim. uutta yhteistä asuntoa varten.

Vierailija
99/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voihan sitä ehdottaa. Mutta muista se, että tyttöystäväsi maksaa nyt vain satasen enemmän kuin tuossa kuviossa, ja saa täyden päätösvallan rinnallasi vuokralaisena asuntoon, samoin mm puolen vuoden irtisanomisajan. Oletko valmis nämä antamaan tyttöystävälle, ja jos et, jättäisin tuon satasen pyytämättä.

Tottakai tyttöystävälleni tehtäisiin vuokrasopimus ja hän olisi ihan vitallisesti asunnossa kirjoilla.

Ap

Miksi? Miksi haluat maksaa veroja pääomatulosta sen sijaan, että olisitte avoliitossa?

Vierailija
100/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teette ihan normaalin vuokrasopimuksen hänelle ja laitat siihen tuon ”asunnon kulumisen” mukaan. Ja sinä vuokranantaja maksat hoitovastikkeen. Eli jos vuokra nyt on 1000€, aika luonnollisesti se sit puolikkaasta asunnosta on 500€.

Suotta tehdä asiasta vaikeaa.

Minusta tuo nimenomaan on ihan helvetin vaikeaa ja turhaa. Minkä ihmeen takia ap:n kannattaa maksaa veroja, kun he voisivat sen sijaan mennä ihan normaalisti avoliittoon?

Itse tekisin diilin, että perustetaan yhteinen taloustili ja sille talletetaan 50/50 suhteessa kuukausittain se summa, mikä menee juokseviin asumiskuluihin JA tarvittaessa pieniin pintaremontteihin ja ruokaan. En tietenkään maksaisi miehen tilille, mutta tietysti maksaisin myös pienistä remonteista, hajonneista kodinkoneista yms, mitä kotonamme tarvitaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi