Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntoasiaa.. ja luin tuota toista ketjua ja sen vuoksi haluaisin nyt neuvoja olenko itsekäs kun ehdotin tällaista

Vierailija
13.11.2021 |

Asumme tyttöystäväni kanssa vähän syrjemmällä kaupungista vuokralla (800€) ja tarvitsemme töidemme vuoksi molemmat oman auton.

Minulla on perinnöksi saamani asunto keskustassa jossa on ollut vuokralainen joka maksaa vuokraa ~1000€ Asunto on samankokoinen kuin meillä nyt. Vuokralainen on kuitenkin lähdössä ensivuonna ja kysyinkin tyttöystävältäni jos muuttaisimme siihen.

Maksaisimme molemmat puoliksi yhtiövastikkeen ja lisäksi laittaisimme molemmat 100€ Minun tilille jolla hoidettaisiin asunnon kuluja mm. Tapetit, tai jos jokin hajoaa.

Molempien siis tulisi maksaa n. 300€/kk lisäksi saisimme säästöö luopumalla toisesta autosta ja toisen auton maksaisimme puoliksi.

Voiko tätä edes ehdottaa olematta kuspää?

Kommentit (146)

Vierailija
41/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teette ihan normaalin vuokrasopimuksen hänelle ja laitat siihen tuon ”asunnon kulumisen” mukaan. Ja sinä vuokranantaja maksat hoitovastikkeen. Eli jos vuokra nyt on 1000€, aika luonnollisesti se sit puolikkaasta asunnosta on 500€.

Suotta tehdä asiasta vaikeaa.

Näin olin tosiaan ajatellut tehdäkkin mutta pyytää tyttöystävältä vain 300€ mutta jonkun vatipään mielest sekin on liikaa ja hyväksikäyttöä.

Ap

Jos olisin tyttöystäväsi ja saisin 300e/kk kivan asunnon keskustan lähettyviltä, niin suostuisin heti! Lähes ilmaista asumistahan tuo on.

Vierailija
42/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap itse haluaa muuttaa keskustaan ja laittaa tyttöystävän maksumieheksi... kun kämppää joskus Myydään/teille tulee ero niin kaikki kiinteä asunnossa jää ap:lle vaikka tyttöystävä olisi sen maksanut.

Niin, ne jää muutenkin koska ne ovat minun. Tyttöystävälläni on tosiaan kaksi vaihtoehtoa:

A) maksaa 500€ vuokraa tuntemattomalle ja lisäksi autopaikka (40€) ja saunamaksut (5€ krt) tämä siis asunto jota olemme katsoneet ennenkuin minun vuokralainen ilmoitti lähdöstään.

B) maksaa minulle 300€ johon kuuluu autopaikka ja sauna

Itse en valintaa kauan miettisi mutta ihan kuinka vaan..

Niimoä. Ne on sinun, kuten itsekin myönnät. Silti olet pokkana sitä mieltä että on oikeus ja kohtuus että tyttöystäväsi maksaa SINUN tavaroitasi koska säästää asumiskustannuksissa asuessaan kanssasi. Tosi kieroutunut ajatus. Ikään kuin olisit kateellinen siitä että tyttöystäväsi taloudellinen tilanne helpottuisi kyseisessä muuttotilanteessa. Puhumattakaan tuosta marttyyriasenteestasi: ihan sama mulle, mutta alan mököttään jos kaikki ei ole kanssani samaa mieltä että tyttöystävän hyväksikäyttäminen on oikein.

Olisipa sunkin äitisi opettanut sinua selviytymään omillaan eikä muiden elätettävänä. 300e/kk on todella halpa hinta saada koti missä asua. Ihan sama kenen omaisuutta se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöystävä maksaa sinulle puolet vastaavan asunnon vuokrasta, kun kerran ei ehdotuksesi käy. Sinä maksat remontit ym ja päätät mitä tehdään.

Vierailija
44/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teette ihan normaalin vuokrasopimuksen hänelle ja laitat siihen tuon ”asunnon kulumisen” mukaan. Ja sinä vuokranantaja maksat hoitovastikkeen. Eli jos vuokra nyt on 1000€, aika luonnollisesti se sit puolikkaasta asunnosta on 500€.

Näin olin tosiaan ajatellut tehdäkkin mutta pyytää tyttöystävältä vain 300€ mutta jonkun vatipään mielest sekin on liikaa ja hyväksikäyttöä.

Ap

Jos olisin tyttöystäväsi ja saisin 300e/kk kivan asunnon keskustan lähettyviltä, niin suostuisin heti! Lähes ilmaista asumistahan tuo on.

Ensimmäinen järkevä kommentti.

Jos tosiaan alueen vuokrataso on 500e/kk/hlö niin tottakai on viisasta suostua tuohon.

Ap, suosittelen että et luovu vuokratuloistasi, pidä niist kiinni ja sijoita ne. Asukaa vuokralla ja maksakaa se puoliksi.

Missään nimessä ei kannata naisen takia luopua omista tuloista

Vierailija
45/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tyttöystävän tulisi rahoittaa sinun asuntosi remonttia??

Koska hän asuu siellä ja käyttää niitä koneita ja asunto kuluu.

Normaalisti saan summan kolminkertaisesti vuokralaiselta mutta tulonmenetys ei minua olisi haitannut.

Ap

Mutta koska otat asuntosi omaan käyttöön niin sinun asumiskulut pienenee. Remontti nostaa sinun asuntosi arvoa joten tyttöystävän ei mielestäni kuulu rahoittaa sitä. Juoksevat kulut puoliksi ja that's it

Mutta menetän samalla saamani vuokratulon joka on 1000€

Mutta tämä nykyinen tilanne tosiaan sopii minulle näinkin, tyttöystävä tästä olisi hyötynyt rahallisesti enemmän ja minä taas olisin hyötynyt sijainnista koska tykkään enemmän asua keskustassa.

Ap

Onko se sinulle peruste vaatia tyttöystävältäsi 100 e joka kk remonttiin koska hän hyötyy tästä enemmän? Eli tyttöystäväsi pitää maksaa sinulle 1200 e/v koska et saa enää vuokratuloa kun haluat muuttaa keskustaan... Sinähän sinne keskustaan haluat plus teiltä poistuu kokonaan toinen autokulu, joka hyödyttää myös sinua.

Asunnon nykyinen vuokra on 1000€. Jos aloittaja itse käyttää puolta asunnosta ja vuokraa toisen puolen tyttöystävälle tai ulkopuoliselle, hän voi edelleen pyytää käypää hintaa 500€.

Mikäli asunnon omistaja muuttaisi asuntoon yksin hän menettäisi sekä 1000 e vuokratulon että joutuisi maksamaan vastikkeet yksin. Selitä mulle rautalangasta siis miksi se ei riitä että ty osallistuu juokseviin kuluihin vaan hänen täytyy vielä rahoittaa toisen omaisuuden arvonnostoa joka kuukausi?

Kaikki kuluvat osat eivät sisälly vastikkeeseen. Eikä jokaisen asunnon arvo nouse. Ja omistamisessa on riski.

Vierailija
46/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun tilille... Miten olisi yhteinen tili?

Koska asunto on minun ja sillä on tarkoitus remontoida asuntoa tulevaisuudessa.

Ap

Mutta eihän vuokralainen ole vastuussa remonteista eli tälläkin hetkellä kun asunnossa asuu ulkopuolinen vuokralainen, sinä maksat sitli remontit. Miksi tilanne olisi eri kun vuokralla onkin tyttöystävä ja hän joutuukin osallistumaan sinun asunnon sinulle kuuluviin remppakuluihin 100e/kk?

Aina jos asutaan vain toisen omistamassa asunnossa, omistaja huolehtii yksin lainastaan ja rempoistaan. Ei voi mennä niin, että puoliso kerryttää sinun omaisuutta maksamalla sinun lainaa mutta ei saa asunnosta osaa itselleen. Yhdessä maksetaan vastike eli se menee puoliksi, samoin vesi, netti jne. mutta siis se laina ja rempat ovat kokonaan omistajan maksettavissa. 

Vierailija
47/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalisti saan summan kolminkertaisesti vuokralaiselta mutta tulonmenetys ei minua olisi haitannut.

Ap

Mutta koska otat asuntosi omaan käyttöön niin sinun asumiskulut pienenee. Remontti nostaa sinun asuntosi arvoa joten tyttöystävän ei mielestäni kuulu rahoittaa sitä. Juoksevat kulut puoliksi ja that's it

Mutta tämä nykyinen tilanne tosiaan sopii minulle näinkin, tyttöystävä tästä olisi hyötynyt rahallisesti enemmän ja minä taas olisin hyötynyt sijainnista koska tykkään enemmän asua keskustassa.

Ap

Onko se sinulle peruste vaatia tyttöystävältäsi 100 e joka kk remonttiin koska hän hyötyy tästä enemmän? Eli tyttöystäväsi pitää maksaa sinulle 1200 e/v koska et saa enää vuokratuloa kun haluat muuttaa keskustaan... Sinähän sinne keskustaan haluat plus teiltä poistuu kokonaan toinen autokulu, joka hyödyttää myös sinua.

Asunnon nykyinen vuokra on 1000€. Jos aloittaja itse käyttää puolta asunnosta ja vuokraa toisen puolen tyttöystävälle tai ulkopuoliselle, hän voi edelleen pyytää käypää hintaa 500€.

Mikäli asunnon omistaja muuttaisi asuntoon yksin hän menettäisi sekä 1000 e vuokratulon että joutuisi maksamaan vastikkeet yksin. Selitä mulle rautalangasta siis miksi se ei riitä että ty osallistuu juokseviin kuluihin vaan hänen täytyy vielä rahoittaa toisen omaisuuden arvonnostoa joka kuukausi?

Siksi että omistaja on laittanut suuren pääoman köyhän "puolesta" kiinni tuottamattomaan asunnonpuolikkaaseen.

Omistaja jää ilman tuota tuottoa vs. jos köyhä maksaisi puolikkaansa ja omistaja voisi sijoittaa pääomansa.

Vierailija
48/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta eihän vuokralainen ole vastuussa remonteista eli tälläkin hetkellä kun asunnossa asuu ulkopuolinen vuokralainen, sinä maksat sitli remontit. Miksi tilanne olisi eri kun vuokralla onkin tyttöystävä ja hän joutuukin osallistumaan sinun asunnon sinulle kuuluviin remppakuluihin 100e/kk?

Aina jos asutaan vain toisen omistamassa asunnossa, omistaja huolehtii yksin lainastaan ja rempoistaan. Ei voi mennä niin, että puoliso kerryttää sinun omaisuutta maksamalla sinun lainaa mutta ei saa asunnosta osaa itselleen. Yhdessä maksetaan vastike eli se menee puoliksi, samoin vesi, netti jne. mutta siis se laina ja rempat ovat kokonaan omistajan maksettavissa. 

Se vastikekin on omistajan maksettava asia.

Vierailija
49/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma tässä on se, että ap ei puhu omalle tuttöystävälleen, vaan nimettömille netissä höpötteleville, ja tekee sen perusteella isoja päätöksiä. Eli sen perusteella tyttöystävän kannattaisi lähteä ja äkkiä. Kohta ap väittää, että ’naiset’ ovat jotain mieltä, joten tyttöystävältä ei kannata edes kysyä. Ei parisuhdemateriaalia.

Vierailija
50/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaako tyttöystävä edes muuttaa keskustaan? 

Teette tyttökaverille vuokrasopimuksen, joten hänestä tulee vuokralainen oikeuksineen ja velvollisuuksineen. Maksat verot ja mietit sopivan vuokran ja sen jälkeen on se ja sama, miten haluat saamasi tuoton jakautuvan eli säästätkö vai laitatko asumiskuluihin.

Vierailija
51/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No jos olit ajatellut 300€ plus 100€, vuokra on silloin 400€. Sinä asunnon omistajana maksat kaiken siihen liittyvän tietenkin kuten nytkin. Käytät sen 100€ sit mihin vain.

Vierailija
52/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä sinä nyt et tajua, vuokralainen maksaa vuokrassaan ne remontit.

Tässäkin tapauksessa vuokrailainen maksaa nyt 1000€ vuokraa josta ap maksaa yhtiövastikkeen ja verot, lopuista hän sitten tarvittaessa maksaa asunnon kulut kun niitä syntyy.

Tyttöystävän vuokran ap oli valmis laskemaan 300€ vaikka käypä hinta olisi 500€

Vierailija
53/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy varmaan ottaa ero ja etsiä mies, jonka asuntoon pääsisi ilmaiseksi asumaan, kun se kerta näyttää olevan ihannetilanne täällä. :D Saisin samalla säästöön satasia kuukaudessa ja kerrytettyä omaa omaisuuttani eläen miehen siivellä.

Vierailija
54/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kysyt ja uskot jotain vauvapalstaa, etkä kysy tyttöystävältäsi suoraan. Minä suostuisin/olisin suostunut tuohon varsinkin nuorempana, koska a maksan 100 e vähemmän ja b saan tod näk osallistua kotini sisustamiseen etc, toisin kuin yleensä vuokralla ja vielä c oikeuteni eron koittaessa ovat samat kuin vuokralla.

Vierailija
55/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Remonttikulut sisältyy vuokran hintaan. Kuka nyt tappiolla mitään vuokraisi? Voittoahan siinä tavoitellaan.

Vierailija
56/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Haluan että asunto säilyttää arvonsa ja lisäksi säästän tulevia taloyhtiöremontteja varten. Normaalisti säästäisin nämä (ja enemmänkin) vuokralaisen vuokratulosta.

Me milemmat haluamme muuttaa lähemmäs keskustaa (työpaikka ja harrastukset) koska olet varmaan itsekkin huomannut paljonko bensa maksaa.

Minulle toki sopii että vuokraamme tuhannella eurolla keskustasta asunnon ja vuokraamme autopaikan (40€) ja maksamme tämän puoliksi. Mutta ihmettelen miksi kukaan haluaisi tätä kun mahdollisuus olisi muuttaa 300 eurolla keskustaan ja saada autopaikka ilmaiseksi.

Mutta niinkuin sanoin, en halua tästä riidellä joten mennään sillä että pidän vuokratuloni.

Ap

Oletpa kyllä ärsyttävän vellihousuinen marttyyri.

Vierailija
57/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tälläkin hetkellä se vuokralainen maksaa 1000€ Ja ap pyytää tyttöyatävältä vuokraa vain 300€, mitä sinä nyt et ymmärrä?

Vierailija
58/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmeita lokkeja täällä kommentoimassa. Ja sanon tämän pienituloisena naisena.

Hävettäisi sosialisoida mieheni pääomaa/palkkaa/asuntoa vain koska hän ylikiltteyttään moiseen suostuisi.

Mielummin elän pystypäin omani kustantaen pienimuotoisesti, kuin leveästi muiden siivellä.

Vierailija
59/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kysyt ja uskot jotain vauvapalstaa, etkä kysy tyttöystävältäsi suoraan. Minä suostuisin/olisin suostunut tuohon varsinkin nuorempana, koska a maksan 100 e vähemmän ja b saan tod näk osallistua kotini sisustamiseen etc, toisin kuin yleensä vuokralla ja vielä c oikeuteni eron koittaessa ovat samat kuin vuokralla.

Hyvä että kysyi, oli hauska nähdä kuinka ahneita ämmiä tämä palsta on täynnä.

Uskomatonta mitä keskustelua.. toivotaan että aapeella ei ole näin ahnetta ämmää kuin täällä mini kirjoittaja on.

Vierailija
60/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäystäväsi ei mielestäni tarvitse rahoittaa eurollakaan sinun omaisuutesi arvon ylläpitoa. Eli pois tuo rempparaha.

Sille jää kuitenkin ylimääräistä rahaa sijoittaa vaikka omaan sijoitusasuntoon, näin halvalla vuokralla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi