Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntoasiaa.. ja luin tuota toista ketjua ja sen vuoksi haluaisin nyt neuvoja olenko itsekäs kun ehdotin tällaista

Vierailija
13.11.2021 |

Asumme tyttöystäväni kanssa vähän syrjemmällä kaupungista vuokralla (800€) ja tarvitsemme töidemme vuoksi molemmat oman auton.

Minulla on perinnöksi saamani asunto keskustassa jossa on ollut vuokralainen joka maksaa vuokraa ~1000€ Asunto on samankokoinen kuin meillä nyt. Vuokralainen on kuitenkin lähdössä ensivuonna ja kysyinkin tyttöystävältäni jos muuttaisimme siihen.

Maksaisimme molemmat puoliksi yhtiövastikkeen ja lisäksi laittaisimme molemmat 100€ Minun tilille jolla hoidettaisiin asunnon kuluja mm. Tapetit, tai jos jokin hajoaa.

Molempien siis tulisi maksaa n. 300€/kk lisäksi saisimme säästöö luopumalla toisesta autosta ja toisen auton maksaisimme puoliksi.

Voiko tätä edes ehdottaa olematta kuspää?

Kommentit (146)

Vierailija
61/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi määrää yhteisestä asunnosta? Kumpi määrää yhteisen auton käytöstä?

Vierailija
62/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse omistan asunnon Helsingin keskustassa arvoalueella, ja kun mieheni muutti tähän kanssani, sovittiin, että hän maksaa kokonaan yhtiövastikkeen (250€). Hänellä oli aiemmin vuokra kaukana keskustasta pienessä yksiössä 600€.

Itse maksan lainanlyhennystä, joka on enemmän kuin tuo 250€. Molemmat ollaan tyytyväisiä ratkaisuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on siis valmis ottamaan takkiinsa monta sataa euroa kun taas tyttöystävä säästäisi 100€ +auton kulut

Mutta sekään ei jonkun mielestä riitä vaan tyttöystävän pitäisi saada säästää vielä enemmän ja ap:lle lisää kuluja.

Uskomatonta minkälaisia ihmisiä täällä on.

Vierailija
64/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tyttöystävän tulisi rahoittaa sinun asuntosi remonttia??

Koska hän asuu siellä ja käyttää niitä koneita ja asunto kuluu.

Normaalisti saan summan kolminkertaisesti vuokralaiselta mutta tulonmenetys ei minua olisi haitannut.

Ap

Mitä ihmettä? Avopuoliso olisi virallisesti ap:n vuokralainen ja silti puolison pitäisi rahoittaa ap:n omistusasunnon kodinkoneita, tapetteja ym. tulevia remppoja? Nuo ovat yksiselitteisesti asioita, joissa kustannukset kuuluvat vuokranantajan vastuulle (osassa remppoja myös taloyhtiölle). Minulla on itselläni sijoitusasunto, eikä tulisi mieleenkään pyytää esim. uudesta jääkaapista tai laminaatin uusimisesta rahoitusta vuokralaiselta "koska hän asuu siellä ja käyttää niitä koneita ja asunto kuluu".

Muutenkin kannattaisi vähän miettiä haluaako parisuhteen vai vuokrasuhteen tms. taloudellisen hyötysuhteen ihan sukupuolesta ja varallisuudesta riippumatta. Kuulostaa siltä että voi olla järkevämpää, että ap etsii asuntoon uuden vuokralaisen.

Vierailija
65/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto on sun, joten vastikejako sinä vähemmän ja tyttöystävä enemmän eikä mitään rempparahaa. Tuo autojuttu vähän epäillyttää, kumpi sitä autoa käyttää milloinkin, oletko siinäkin määräävässä asemassa vai onko auto tyttöystävän omistuksessa?

Vierailija
66/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kannattaisi keskustella tyttöystävän kanssa. Hän varmasti ymmärtää, että saat tuloja nyt:

Vuokratulo€ - verot - vastike - nykyvuokra = y€

Jatkossa tuota y€ rahaa ei tulisi ja se voisi olla molemmille kannattavaa, että muutatte ja hän maksaa vuokraa sinulle, varsinkin jos hänelle jää vaikka se 100€ +auton kulut itselle säästöön enemmän.

Minä suostuisin, koska molemmat voittaa, mutta ymmärrän, että joidenkin mielestä voi tuntua epäreilulta, koska sinun omaisuus kertyy ja hänen ei. Ei täällä netissä voi tietää mitä mieltä hän on.

Vierailija
67/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat niinkuin tähänkin asti, keskustassa emme tarvitse kumpikaan autoa joten minun puolesta voisimme luopua vaikka molemmista mutta tyttöystäväni haluaisi vielä toistaiseksi pitää toisen auton, joten tuskin siitä riitaa syntyy.

Ap

Vierailija
68/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kannattaisi keskustella tyttöystävän kanssa. Hän varmasti ymmärtää, että saat tuloja nyt:

Vuokratulo€ - verot - vastike - nykyvuokra = y€

Jatkossa tuota y€ rahaa ei tulisi ja se voisi olla molemmille kannattavaa, että muutatte ja hän maksaa vuokraa sinulle, varsinkin jos hänelle jää vaikka se 100€ +auton kulut itselle säästöön enemmän.

Minä suostuisin, koska molemmat voittaa, mutta ymmärrän, että joidenkin mielestä voi tuntua epäreilulta, koska sinun omaisuus kertyy ja hänen ei. Ei täällä netissä voi tietää mitä mieltä hän on.

Miten ap:n omaisuus kertyy?

Kyllä jo ihan perus asunnon omistamiseen menee tuo 1200€/vuodessa, pelkkä jääkaappi saattaa maksaa jo sen 700€ puhumattakaan jos joudutaan pyytänään sähkömies tai putkimies jonkin vian takia paikalle.

Vierailija
69/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta, kun kyse on tyttöystävästä eikä esim vaimosta tuo on ihan reilu diili. Varsinkin, kun oletan, että olette molemmat nuoria ja muuten samat tulot (paitsi sinulla perintö asunto). En naisena ymmärrä miksi asumiskuluja ei voi maksaa poikaystävälle 300e kuussa, kun sen asunnon ylläpito ja kirjauksetkin maksavat, mutta tuntemattomalle vuokran antajalle voi maksaa mielihyvin sen 400e. Tuosta 400 eurosta fiksu vuokrantaja maksaa remontit, vastikkeet ja lyhennykset.

Vierailija
70/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se 1000 e käteen jäävä osuus vai väheneekö siitä kulut? Jos kulut vähennetään vielä, niin vastikeen ja verojen jälkeen sinulle jää kaiketi vain 500-600 e käteen, jolla ilmeisesti maksat nykyisen vuokrasi. Jos muutat omaan asuntoosi niin tilanne olisi rahallisesti kutakuinkin sama kun voitte luopua autosta.

Minä muuttaisin keskustaan, mutta älä nyt kumppaniltasi nyhdä mitään remonttirahaa. Teidän pitäisi olla yhteinen yksikkö jossa mietitään yhteistä etua. Ei sinun kannata olla kateellinen tyttöystävällesi jos hänen taloudellinen tilanteensa olisi helpompi muuton myötä. Kateus ja ahneus on todella ällöttäviä piirteitä kumppanissa.

Vierailija
71/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun tilille... Miten olisi yhteinen tili?

Koska asunto on minun ja sillä on tarkoitus remontoida asuntoa tulevaisuudessa.

Ap

En itse suostuisi siihen sataseen kuussa sun tilille. Normaalielämässä ei tule nin paljon remppakuluja kuussa, että sitä tarvittaisiin. Toisin sanoen, aiot rahoittaa tulevaisuuden isommat perusparannukset tyttöystäväsi rahoilla.sori, mutta ne kuuluvat sinun rahoitettaviksesi, kun se asuntokin on sinun.

Vierailija
72/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tyttöystävän tulisi rahoittaa sinun asuntosi remonttia??

Koska hän asuu siellä ja käyttää niitä koneita ja asunto kuluu.

Normaalisti saan summan kolminkertaisesti vuokralaiselta mutta tulonmenetys ei minua olisi haitannut.

Ap

Mitä ihmettä? Avopuoliso olisi virallisesti ap:n vuokralainen ja silti puolison pitäisi rahoittaa ap:n omistusasunnon kodinkoneita, tapetteja ym. tulevia remppoja? Nuo ovat yksiselitteisesti asioita, joissa kustannukset kuuluvat vuokranantajan vastuulle (osassa remppoja myös taloyhtiölle). Minulla on itselläni sijoitusasunto, eikä tulisi mieleenkään pyytää esim. uudesta jääkaapista tai laminaatin uusimisesta rahoitusta vuokralaiselta "koska hän asuu siellä ja käyttää niitä koneita ja asunto kuluu".

Muutenkin kannattaisi vähän miettiä haluaako parisuhteen vai vuokrasuhteen tms. taloudellisen hyötysuhteen ihan sukupuolesta ja varallisuudesta riippumatta. Kuulostaa siltä että voi olla järkevämpää, että ap etsii asuntoon uuden vuokralaisen.

Sinä saat ne kulut jo nyt joka kk vuokran yhteydessä, jos olet laskenut vuokran oikein(eli niin että vastikkeen ja korkojen jälkeen sinulla jää x euroa asunnon korjauksiin/v ja y euroa p.o tuloa säästöön) a.p on fiksu varautuu näihin ja tuleviin kustannuksiin 200 e/kk.

Vierailija
73/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että perustakaa yhteinen remonttiraha-tili, johon kumpikin laittaa saman summan joka kuukausi. Satanen kuulostaa kuitenkin aika isolta summalta siihen. Seuraavassa remontissa kuitenkin korjaatte lähinnä vuokralaisen aiheuttamaa kulumista, joka ei kuulu millään tavalla kumppanillesi.

Vierailija
74/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se 1000 e käteen jäävä osuus vai väheneekö siitä kulut? Jos kulut vähennetään vielä, niin vastikeen ja verojen jälkeen sinulle jää kaiketi vain 500-600 e käteen, jolla ilmeisesti maksat nykyisen vuokrasi. Jos muutat omaan asuntoosi niin tilanne olisi rahallisesti kutakuinkin sama kun voitte luopua autosta.

Minä muuttaisin keskustaan, mutta älä nyt kumppaniltasi nyhdä mitään remonttirahaa. Teidän pitäisi olla yhteinen yksikkö jossa mietitään yhteistä etua. Ei sinun kannata olla kateellinen tyttöystävällesi jos hänen taloudellinen tilanteensa olisi helpompi muuton myötä. Kateus ja ahneus on todella ällöttäviä piirteitä kumppanissa.

Eihän tilanne ole mitenkään sama.

Nythän ap:lle jää käteen 200 euroa, mitkä hän voi sijoittaa ja niillä tuloilla sitten maksaa sijoitusasunnon remontit että asunnon arvo säilyy.

Ehdottamassasi tilanteessa ap:n tulot tippuu 200€ ja lisäksi hän joutuu maksamaan yksin koko asunnon ylläpidon, esim jos tulee putkitukos niin ap soittaa putkimiehen paikalle ja maksaa.

Jos uuni hajoaa, ap menee kauppaan ja ostaa uuden. Eli ap menettää tulonsa ja joutuu silti maksamaan kaikki.

Vierailija
75/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sen asunnot joskus myyt, niin 2 vuoden asumisella sen myyntivoitto on verovapaata. Eli kannattaa nyt vaan muuttaa siihen, ja maksatte kulut puoliksi. Sinä maksat asuntoon kiinteät parennukset ja tyttis irtokamat- erossa ottaa irtokamat mukaansa. Mitä rahaa teille jää enemmän tuosta kummallekin, niin säästötilit josta hyödytte kummatkin jos omaa perheasuntoa ostatte. 

Vierailija
76/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun tilille... Miten olisi yhteinen tili?

Koska asunto on minun ja sillä on tarkoitus remontoida asuntoa tulevaisuudessa.

Ap

En itse suostuisi siihen sataseen kuussa sun tilille. Normaalielämässä ei tule nin paljon remppakuluja kuussa, että sitä tarvittaisiin. Toisin sanoen, aiot rahoittaa tulevaisuuden isommat perusparannukset tyttöystäväsi rahoilla.sori, mutta ne kuuluvat sinun rahoitettaviksesi, kun se asuntokin on sinun.

Niin se vain vuokralla olessa menee, niinkuin sanottu jos saa valita maksaako 300€ poikaystävälle vai 500 euroa tuntemattomalle, järjissään olevan ihmisen ei tarvitsisi edes miettiä, toki sinä olet niin ahne että et tajua omaa etuasi niin maksa tuntemattomalle 500€

Vierailija
77/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on ihan hyvä kompromissi, aloittaja menettää tulonlähteen, tonnin vuokrasta voi jäädä käteen vastikkeen ja verojen jälkeen ihan mukava summa.

Samalla tyttöystävä säästää asuinkuluissa, vaikka maksaa vuokraa poikaystävälle sen vastikkeen puolikkaan ja jonkun sovitun summan päälle. Tästä on minusta reilua tehdä ihan vuokrasopimus.

Toki tässä tulee muutama syy mieleen, miksi itse en pyytäisi ylimääräistä rahaa, enkä tekisi vuokrasopimusta.

Eron sattuessa paperilla oleva sopimus on hankalampi kuin se, jos toinen vaan asuu sinun kämpässä.

Jos tulee joku isompi remppa asuntoon, astianpesukone räjähtää ja ei ole taloyhtiön vastuulla, niin minä ainakin sanoisin, että minähän olen sinulle jo näistä maksanut joka kuukausi. Kun taas, jos olisin asunut ilmaiseksi, niin varmaan mielellään osallistuihin remppakuluihin.

Jos on myös tarkoitus jossain vaiheessa mennä naimisiin ja miettiä yhteisiä omistuksia, niin voi tuo satanen tuntua jonkun mielestä vittuilulta. Sinällään, että yhdessä oli tarkoitus pitää taloutta ja sitten pyöritellään jotain satasta jonkun tililtä toiselle. Meillä ainakin helposti menee useampi satanen kuukaudessa ravintolaan, eikä hajuakaan kumpi sen milloinkin maksaa.

Vierailija
78/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta jos siinä 1000 euron kämpässä asuisi muu vuokralainen, niin ethän sinä häneltäkään ottaisi 100 euroa kuussa remppoihin ja mahdollisiin hajoaviin kodinkoneisiin. Tavallisesti vuokranantaja eli asunnon omistaja maksaa ne, jos ne kuuluvat asuntoon. Miksi asia olisi toisin, jos asutte siinä itse?

Eikö ole mahdollista, että tyttöystäväsi ostaa sinulta puolet siitä asunnosta ja maksaa sitä osuuttaan sinulle kuukausittain? Jos se ei ole hänelle taloudellisesti mahdollista, niin sitten joko niin että hän maksaa vain puolet juoksevista kuluista, tai sit myyt tuon asunnon ja ostatte yhdessä sellaisen, josta hän pystyy ostamaan puolet. Tai jatkatte noin. Tai muutat yksin siihen kämppään ja tyttöystäväsi johonkin muuhun kämppään.

Vierailija
79/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tilanne ole mitenkään sama.

Nythän ap:lle jää käteen 200 euroa, mitkä hän voi sijoittaa ja niillä tuloilla sitten maksaa sijoitusasunnon remontit että asunnon arvo säilyy.

Ehdottamassasi tilanteessa ap:n tulot tippuu 200€ ja lisäksi hän joutuu maksamaan yksin koko asunnon ylläpidon, esim jos tulee putkitukos niin ap soittaa putkimiehen paikalle ja maksaa.

Jos uuni hajoaa, ap menee kauppaan ja ostaa uuden. Eli ap menettää tulonsa ja joutuu silti maksamaan kaikki.

Auton kulut on kevyesti yli 200 e/kk. Vakuutukset, bensat ja parkit. Ap ei menetä tulojaan, vaan se mikä tuloina on menee vuokraan ja autoon. Eli tilanne olisi + - 0

Mutta ap ei tyydy siihen vaan haluaa tyttiksen pitävän yllä hänen omaisuuden arvoa.

Miksi ei yhteinen taloustili? Sieltä voi sitten ottaa jos joku paikka/kone hajoaa.

Vierailija
80/146 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat niinkuin tähänkin asti, keskustassa emme tarvitse kumpikaan autoa joten minun puolesta voisimme luopua vaikka molemmista mutta tyttöystäväni haluaisi vielä toistaiseksi pitää toisen auton, joten tuskin siitä riitaa syntyy.

Ap

Vain asuniskuluista syntyy riitaa?

Muuttakaa eri asuntoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan