Asuntoasiaa.. ja luin tuota toista ketjua ja sen vuoksi haluaisin nyt neuvoja olenko itsekäs kun ehdotin tällaista
Asumme tyttöystäväni kanssa vähän syrjemmällä kaupungista vuokralla (800€) ja tarvitsemme töidemme vuoksi molemmat oman auton.
Minulla on perinnöksi saamani asunto keskustassa jossa on ollut vuokralainen joka maksaa vuokraa ~1000€ Asunto on samankokoinen kuin meillä nyt. Vuokralainen on kuitenkin lähdössä ensivuonna ja kysyinkin tyttöystävältäni jos muuttaisimme siihen.
Maksaisimme molemmat puoliksi yhtiövastikkeen ja lisäksi laittaisimme molemmat 100€ Minun tilille jolla hoidettaisiin asunnon kuluja mm. Tapetit, tai jos jokin hajoaa.
Molempien siis tulisi maksaa n. 300€/kk lisäksi saisimme säästöö luopumalla toisesta autosta ja toisen auton maksaisimme puoliksi.
Voiko tätä edes ehdottaa olematta kuspää?
Kommentit (146)
Ap itse haluaa muuttaa keskustaan ja laittaa tyttöystävän maksumieheksi... kun kämppää joskus Myydään/teille tulee ero niin kaikki kiinteä asunnossa jää ap:lle vaikka tyttöystävä olisi sen maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tyttöystävän tulisi rahoittaa sinun asuntosi remonttia??
Koska hän asuu siellä ja käyttää niitä koneita ja asunto kuluu.
Normaalisti saan summan kolminkertaisesti vuokralaiselta mutta tulonmenetys ei minua olisi haitannut.
Ap
Mutta koska otat asuntosi omaan käyttöön niin sinun asumiskulut pienenee. Remontti nostaa sinun asuntosi arvoa joten tyttöystävän ei mielestäni kuulu rahoittaa sitä. Juoksevat kulut puoliksi ja that's it
Mutta menetän samalla saamani vuokratulon joka on 1000€
Mutta tämä nykyinen tilanne tosiaan sopii minulle näinkin, tyttöystävä tästä olisi hyötynyt rahallisesti enemmän ja minä taas olisin hyötynyt sijainnista koska tykkään enemmän asua keskustassa.Ap
Onko se sinulle peruste vaatia tyttöystävältäsi 100 e joka kk remonttiin koska hän hyötyy tästä enemmän? Eli tyttöystäväsi pitää maksaa sinulle 1200 e/v koska et saa enää vuokratuloa kun haluat muuttaa keskustaan... Sinähän sinne keskustaan haluat plus teiltä poistuu kokonaan toinen autokulu, joka hyödyttää myös sinua.
Haluan että asunto säilyttää arvonsa ja lisäksi säästän tulevia taloyhtiöremontteja varten. Normaalisti säästäisin nämä (ja enemmänkin) vuokralaisen vuokratulosta.
Me milemmat haluamme muuttaa lähemmäs keskustaa (työpaikka ja harrastukset) koska olet varmaan itsekkin huomannut paljonko bensa maksaa.
Minulle toki sopii että vuokraamme tuhannella eurolla keskustasta asunnon ja vuokraamme autopaikan (40€) ja maksamme tämän puoliksi. Mutta ihmettelen miksi kukaan haluaisi tätä kun mahdollisuus olisi muuttaa 300 eurolla keskustaan ja saada autopaikka ilmaiseksi.
Mutta niinkuin sanoin, en halua tästä riidellä joten mennään sillä että pidän vuokratuloni.
Ap
Hankala tilanne. Tästä sun pitää neuvotella tyttöystävän kanssa. Eihän sun ole järkeä maksaa vuokraa toiselle, jos on omistusasunto, jota olisit halukas käyttämään. Entä jos tyttöystävä maksaisi vain puolet vastikkeesta, mutta sitoutuisi maksamaan myös puolet tulevista remonteista? Taloyhtiön rempat tulevat kuitenkin vastikkeeseen maksettavaksi. Tyttiksen oma asia on miten hän tämän rahoittaa.
Muitakin vaihtoehtoja on. Muut asunnon ja pidät omat rahat itse. Teette virallisen vuokrasopimuksen, jolloin tyttöystävä maksaa käypää vuokraa eli 500€ kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Ap itse haluaa muuttaa keskustaan ja laittaa tyttöystävän maksumieheksi... kun kämppää joskus Myydään/teille tulee ero niin kaikki kiinteä asunnossa jää ap:lle vaikka tyttöystävä olisi sen maksanut.
Niin, ne jää muutenkin koska ne ovat minun. Tyttöystävälläni on tosiaan kaksi vaihtoehtoa:
A) maksaa 500€ vuokraa tuntemattomalle ja lisäksi autopaikka (40€) ja saunamaksut (5€ krt) tämä siis asunto jota olemme katsoneet ennenkuin minun vuokralainen ilmoitti lähdöstään.
B) maksaa minulle 300€ johon kuuluu autopaikka ja sauna
Itse en valintaa kauan miettisi mutta ihan kuinka vaan..
Kyllä sun ap pitää antaa puolet asunnosta tyttöystävälle muuten se on aaveemammojen mielestä epäreilua. Itseasiassa sun tulee luopua ihan kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti saan summan kolminkertaisesti vuokralaiselta mutta tulonmenetys ei minua olisi haitannut.
Ap
Mutta koska otat asuntosi omaan käyttöön niin sinun asumiskulut pienenee. Remontti nostaa sinun asuntosi arvoa joten tyttöystävän ei mielestäni kuulu rahoittaa sitä. Juoksevat kulut puoliksi ja that's it
Mutta tämä nykyinen tilanne tosiaan sopii minulle näinkin, tyttöystävä tästä olisi hyötynyt rahallisesti enemmän ja minä taas olisin hyötynyt sijainnista koska tykkään enemmän asua keskustassa.Ap
Onko se sinulle peruste vaatia tyttöystävältäsi 100 e joka kk remonttiin koska hän hyötyy tästä enemmän? Eli tyttöystäväsi pitää maksaa sinulle 1200 e/v koska et saa enää vuokratuloa kun haluat muuttaa keskustaan... Sinähän sinne keskustaan haluat plus teiltä poistuu kokonaan toinen autokulu, joka hyödyttää myös sinua.
Asunnon nykyinen vuokra on 1000€. Jos aloittaja itse käyttää puolta asunnosta ja vuokraa toisen puolen tyttöystävälle tai ulkopuoliselle, hän voi edelleen pyytää käypää hintaa 500€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ne jää muutenkin koska ne ovat minun. Tyttöystävälläni on tosiaan kaksi vaihtoehtoa:
A) maksaa 500€ vuokraa tuntemattomalle ja lisäksi autopaikka (40€) ja saunamaksut (5€ krt) tämä siis asunto jota olemme katsoneet ennenkuin minun vuokralainen ilmoitti lähdöstään.
Niimoä. Ne on sinun, kuten itsekin myönnät. Silti olet pokkana sitä mieltä että on oikeus ja kohtuus että tyttöystäväsi maksaa SINUN tavaroitasi koska säästää asumiskustannuksissa asuessaan kanssasi. Tosi kieroutunut ajatus. Ikään kuin olisit kateellinen siitä että tyttöystäväsi taloudellinen tilanne helpottuisi kyseisessä muuttotilanteessa. Puhumattakaan tuosta marttyyriasenteestasi: ihan sama mulle, mutta alan mököttään jos kaikki ei ole kanssani samaa mieltä että tyttöystävän hyväksikäyttäminen on oikein.
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne. Tästä sun pitää neuvotella tyttöystävän kanssa. Eihän sun ole järkeä maksaa vuokraa toiselle, jos on omistusasunto, jota olisit halukas käyttämään. Entä jos tyttöystävä maksaisi vain puolet vastikkeesta, mutta sitoutuisi maksamaan myös puolet tulevista remonteista? Taloyhtiön rempat tulevat kuitenkin vastikkeeseen maksettavaksi. Tyttiksen oma asia on miten hän tämän rahoittaa.
Muitakin vaihtoehtoja on. Muut asunnon ja pidät omat rahat itse. Teette virallisen vuokrasopimuksen, jolloin tyttöystävä maksaa käypää vuokraa eli 500€ kuussa.
Tuohon nyt ei ainakaan tyttöystävän kannata sitoutua. Hänelle ei kuulu taloyhtiön remontit. Hoitovastike ja rahoitusvastike esimerkiksi remonteista on eri asia.
Teette ihan normaalin vuokrasopimuksen hänelle ja laitat siihen tuon ”asunnon kulumisen” mukaan. Ja sinä vuokranantaja maksat hoitovastikkeen. Eli jos vuokra nyt on 1000€, aika luonnollisesti se sit puolikkaasta asunnosta on 500€.
Suotta tehdä asiasta vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Asunnon nykyinen vuokra on 1000€. Jos aloittaja itse käyttää puolta asunnosta ja vuokraa toisen puolen tyttöystävälle tai ulkopuoliselle, hän voi edelleen pyytää käypää hintaa 500€.
Mikäli asunnon omistaja muuttaisi asuntoon yksin hän menettäisi sekä 1000 e vuokratulon että joutuisi maksamaan vastikkeet yksin. Selitä mulle rautalangasta siis miksi se ei riitä että ty osallistuu juokseviin kuluihin vaan hänen täytyy vielä rahoittaa toisen omaisuuden arvonnostoa joka kuukausi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niimoä. Ne on sinun, kuten itsekin myönnät. Silti olet pokkana sitä mieltä että on oikeus ja kohtuus että tyttöystäväsi maksaa SINUN tavaroitasi koska säästää asumiskustannuksissa asuessaan kanssasi. Tosi kieroutunut ajatus. Ikään kuin olisit kateellinen siitä että tyttöystäväsi taloudellinen tilanne helpottuisi kyseisessä muuttotilanteessa. Puhumattakaan tuosta marttyyriasenteestasi: ihan sama mulle, mutta alan mököttään jos kaikki ei ole kanssani samaa mieltä että tyttöystävän hyväksikäyttäminen on oikein.
Millähän mittarilla sinusta on oikein että MINÄ luovun 1000 euron tuloista ja maksan yksin kaikki remontit, eli tyttöystäväni taloudellinen tilanne helpottuisi monella sadalla ja minun tulot tippuisi monta sataa.
Tyttöystäväni maksaisi asunnon remontista MISSÄ itsekkin asuu!! Mutta anna olla, olet helvekon ahne ämmä sinun mielestäsi minun pitäisi luopua kaikesta.
Kukahan tässä hyväksikäyttää ja ketä. Luulen kuitenkin että ehdota tätä tyttöystävälleni ja jos hän on samaa mieltä kuin sinä, on parempi jatkaa eri suuntiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mikäli asunnon omistaja muuttaisi asuntoon yksin hän menettäisi sekä 1000 e vuokratulon että joutuisi maksamaan vastikkeet yksin. Selitä mulle rautalangasta siis miksi se ei riitä että ty osallistuu juokseviin kuluihin vaan hänen täytyy vielä rahoittaa toisen omaisuuden arvonnostoa joka kuukausi?
No miksi hän ilmaiseksi asuisi?
Jokainen noista kommentoijista joka pitää satasta riistona todennäköisesti muuttaa mielensä sinä päivänä kun itse omistaa asunnon ja maksaa yksin kulut ja asuntoon muuttaa pienituloinen miesystävä oletuksella asua ilmaiseksi tai jollain nimellisellä pikkusummalla. Sokeina jankutetaan sitä että toisen lainaa ei saa ikinä maksaa, mutta kieltäydytään näkemästä sitä että myös asunnon omistus on riski eikä aina takaa varmaa tuottoa, ja se lainatonkin hyötyy ja säästää yhteisasumisessa. Olin itse parisuhteessa missä maksoin suurimman osan kuluista ja kannoin asuntolainan ottajana taloudellisen vastuun. Eron jälkeen uudessa parisuhteessa oleva ex-mieheni avautui minulle, että nyt vasta ymmärtää miten rankkaa on olla yksin suuremmassa taloudellisessa vastuussa, kun hänen uusi naisystävänsä oli lähes tuloton.
Vierailija kirjoitti:
Teette ihan normaalin vuokrasopimuksen hänelle ja laitat siihen tuon ”asunnon kulumisen” mukaan. Ja sinä vuokranantaja maksat hoitovastikkeen. Eli jos vuokra nyt on 1000€, aika luonnollisesti se sit puolikkaasta asunnosta on 500€.
Suotta tehdä asiasta vaikeaa.
Näin olin tosiaan ajatellut tehdäkkin mutta pyytää tyttöystävältä vain 300€ mutta jonkun vatipään mielest sekin on liikaa ja hyväksikäyttöä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän mittarilla sinusta on oikein että MINÄ luovun 1000 euron tuloista ja maksan yksin kaikki remontit, eli tyttöystäväni taloudellinen tilanne helpottuisi monella sadalla ja minun tulot tippuisi monta sataa.
Tyttöystäväni maksaisi asunnon remontista MISSÄ itsekkin asuu!! Mutta anna olla, olet helvekon ahne ämmä sinun mielestäsi minun pitäisi luopua kaikesta.
Kukahan tässä hyväksikäyttää ja ketä. Luulen kuitenkin että ehdota tätä tyttöystävälleni ja jos hän on samaa mieltä kuin sinä, on parempi jatkaa eri suuntiin.
Ap
Mutta pointti onkin siinä että tyttöystävä ei pyydä sinua luopumaan 1000e vuokratuloista vaan itsekin haluat sitä. Se vaan kirpaisee niin paljon että haluat tasoittaa tilejä. En tiedä oletko koskaan kuullut että omaisuudesta on aina kuluja. Ei asunto tai mikään muukaan omaisuus ole automaattisesti mikään kultakaivos. Onko tyttöystäväsi muuten kuluneiden vuosien aikana vaatinut sinua maksamaan yhteisen asuntonne vuokraa koska tienaat tonnin enemmän vuokratulojen muodossa? Onko hän kadehtinut sitä että sinä koko ajan teet tulosta omaisuudellasi? Vai onko hän iloinnut siitä että sulla on noin hieno mahdollisuus ja antanut sun hoitaa asiat niinkuin ne hoidat?
Olen nainen enkä ymmärrä miksi minun pitäisi saada asua ilmaiseksi yhtään missään asunnossa ellen sitä omista. Jos asuu vuokralla niin tottakai siinä kerryttää jonkun toisen omaisuutta. Ja jos ei halua kerryttää kenenkään muun omaisuutta, on itse ostettava asunto ja kerrytettävä omaa omaisuutta.
Eniten pelkäisin tuossa kuviossa sitä, että riidan jälkeen asunnonomistaja heittäisi mut kadulle kamoineni. :D
Minusta tuo asumisdiili on ihan kohtuullinen tarkempia yksityiskohtia tietämättä.
Mutta en haluaisi välttämättä luopua autosta, jos on päällekkäisiä tarpeita.
N48
Vierailija kirjoitti:
Jokainen noista kommentoijista joka pitää satasta riistona todennäköisesti muuttaa mielensä sinä päivänä kun itse omistaa asunnon ja maksaa yksin kulut ja asuntoon muuttaa pienituloinen miesystävä oletuksella asua ilmaiseksi tai jollain nimellisellä pikkusummalla. Sokeina jankutetaan sitä että toisen lainaa ei saa ikinä maksaa, mutta kieltäydytään näkemästä sitä että myös asunnon omistus on riski eikä aina takaa varmaa tuottoa, ja se lainatonkin hyötyy ja säästää yhteisasumisessa. Olin itse parisuhteessa missä maksoin suurimman osan kuluista ja kannoin asuntolainan ottajana taloudellisen vastuun. Eron jälkeen uudessa parisuhteessa oleva ex-mieheni avautui minulle, että nyt vasta ymmärtää miten rankkaa on olla yksin suuremmassa taloudellisessa vastuussa, kun hänen uusi naisystävänsä oli lähes tuloton.
Minä olen se kommentoija joka on sitä mieltä että ei ole oikein että tyttöystävä rahoittaa toisen omaisuuden kasvua. Itsellä on ok-talo ja puolisoni maksaa vain asumisestaan täällä juoksevat menot eli sähkö, vesi, lämpö ja jätemaksu. Minä maksan remontit ja kaiken muun joka on minun omaisuuden ylläpitoa. Ja kun tämä menee myyntiin, minä myös kuittaan koko myyntisumman. Ja kyllä, se on raskasta olla vastuussa tästä kaikesta mutta epäreilua minusta sekin olisi että mies maksaisi mun kämppää kun itse olen tämän halunnut hankkia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Koska hän myös alentaa sitä joka kuukausi asumalla siellä. Hänellä on oikeus kulkea siellä korkokengissä ja naarmuttaa lattiaa, porata seinään reikiä ja laittaa haluamansa taulut seinälle. Yms..
Hän voi käyttäää uunia, suihkua yms.
Nämä kaikki ovat kuluvia asioita mitkä pitää asuntoon uusia tasasin väliajoin, ei ne eivät tipahda taivaasta, putkimieskään ei tule ilmainseksi paikalle.
Mitäpä jos kysyisit tyttöystävältä, millaiset kulut hänestä ovat reiluja. Siinä pääsette keskustelun alkuun. Joko pääsette kumpaakin miellyttävään kompromissiin tai sitten ei.