Kerrostaloasunnon lämmitys poikkeustilanteessa.
Kotivaran yhteydessä puhutaan, että pahan päivän varalle pitäisi olla joku tapa pitää koti (tai edes yksi huone) lämpimänä pitkittyneessäkin häiriötilanteessa, mutta ohjeet varalämmityksen hankintaan tuntuvat koskevan ainoastaan omakotitaloja. Ovatko siis kerrostaloasunnot immuuneja lämmönjakelun katkoille, vai mistä tämä ohjeistuksen puute johtuu?
Miten toimia kaukolämmitetyn kerrostalon vuokra-asunnon kanssa? Jos kuvitellaan vaikka ääritilannetta, että maahan tulisi useiden päivien mittainen sähkökatkos ja lämmöntuottoketju pommitettaisiin rikki, niin luulisi siinä kerrostalojenkin kylmenevän. Mutta kun ei tänne voi mitään takkaa ruveta muuraamaan, niin mitä vaihtoehtoja lämmöntuoton turvaamiseen on?
Ja ennen kuin nauratte, että tyhmä ei tiedä, niin minä en sille mitään mahda, että vanhempani ja kouluni eivät ole näitä asioita minulle opettaneet. Nyt kuitenkin yritän korjata tätä sivistysaukkoa opettelemalla itse.
Kommentit (325)
Vierailija kirjoitti:
Jos kerrostalossa ei ole toimivaa keskuslämmitystä, eikä edes sähköä, mikään kaasuun tai öljyyn perustuva järjestelmä ei ole toteutettavissa pidemmäksi ajaksi. Huoneen jossa nukutaan, voi tehdä styroksien avulla lämpöeristetyksi, voi hankkia paksuja patjoja ja paljon peittoja ja parhaimman mahdollisen makuupussin.
Ruuan valmistamista varten pitäisi olla kaasulla toimiva keitin, mutta kaasukin loppuu melko nopeasti, joten varastossa pitäisi olla useita kaasupulloja. Kerrostalossa ei saa säilyttää kaasupulloja, joten siinä heti yksi pulma.
Trangia keitin ei ole kovinkaan hyödyllinen, sillä voi kuitenkin lämmittää pienen määrän vettä tai purkin hernekeittoa, mutta se ei sovellu suurempaan käyttöön tai useammalle ihmiselle. Osa kaikesta ravinnosta pitäisi olla helposti syötävää ravintoa, jota ei tarvitse valmistaa.
Pilttipurkit ja hernekeittoon voi syödä kylmänä lisää vähän vettä tai suoraan. Pussi keitot vaatii lämmityksen . Säilyke lihaa voi syödä suoraan purkista . Tonnikalaa myös . Karkkeja voi syödä ja sipsejä . Jos opettelee vähän auttamaan toisia voi olla avuksi naapurille . Esimerkiksi kunto pyörä toimii hyvin ruumiin lämmön ylläpitoon .
Silloin, kun asuimme kerrostalossa, meillä oli sellainen sotasuunnitelma, että jos sähköt ja lämmitys menee poikki talvella, me valtaamme vanhempien omakotitalon tai mökin. Se olisi sitten neuvottelukysymys, kumman me saisimme.
Mutta tiedän toki, ettei kaikilla ole omaa tai sukulaisten kesämökkejä, joita voisi kriisin tullen vallata. Kesämökeillähän on yleensä puulämmitys. Monissa ei ole sähköä ensinkään, joten ne on suunniteltu sellaisiksi, että siellä pärjää ilman sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhana partiolaisena pärjäisin itse kylmissäkin oloissa ja ilman sähköä hyvän talvimakuupussini ja trangian voimin. Trangialla saa kyllä erinomaisesti kokkailtua ruoat ainakin kahdelle hengelle, toisin kuin joku täällä arveli. Tietty kotivara pitäisi olla.
Joku arveli jotakin trangiasta, koska on itse sitä käyttänyt tuulisissa luonnon olosuhteissa, ongelmaksi tuli sinolin kova kulutus ja sen jatkuva lisääminen kesken ruuanvalmistuksen.
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut että hätätilanteessa vuoraisin vaatehuoneen "kaikella mahdollisella" (lattialle/seinille patjaa/mattoa/vilttiä ymv. mitä kotoa löytyy "eristykseksi") ja tekisin sinne pesän missä majailla.
Makuupusseja (ei mitään talviversiota) löytyy, ja lisäksi myös superlämpimiä VILLAvilttejä, ja päälle vielä ns. tavallisia peittoja löytyisi myös.
Olen ajatellut että vettä (tai lunta) voi keittää vaikka kattilassa parvekkeella ("polttopuuna" hätätapauksessa kelvannee huonekalut, kirjat ym. palava mitä kotoa löytyy) kuumaksi, ja sitten kaataa tyhjiin limsapulloihin tmv. joita voi käyttää "kuumavesipulloina" makuupussien sisällä.
Ihan hyviä ajatuksia nuo ovat. :)
palokaasut olis kyllä paha ongelma, mahtoiko olla texas snow storm kun tubes kattoo on paljon videoita,pahin tuho tuli just kun jäätyneet putket pamahti ,olis pitäny varmaan valuttaa ämpäreihin tms. koko talon suunnitelma.kerrostalois.
osa meni omiin autoihin ja piti päällä kun lämpö loppui asunnosta. muutama päiväkin oli vaikee selviytyä siellä
sanomalehti,kuplamuovi tms eristää hyvin. täytyis vaan olla jossain varastossa. kerrostalot on vaikeita ääriolosuhteis ja kaupungit.
Vierailija kirjoitti:
Vanhana partiolaisena pärjäisin itse kylmissäkin oloissa ja ilman sähköä hyvän talvimakuupussini ja trangian voimin. Trangialla saa kyllä erinomaisesti kokkailtua ruoat ainakin kahdelle hengelle, toisin kuin joku täällä arveli. Tietty kotivara pitäisi olla.
Yhden ihmisen pitäminen lämpimänä onkin helpompaa kuin asunnon pitäminen lämpimänä. Joillakuilla on kotona lemmikkejä, tai jopa yrityksen varastoa, joka ei kestä liian alhaisessa lämpötilassa säilyttämistä. Näiden varalta olisi kiva olla joku lämmitysmuoto valmiina, ettei heti ongelmien pärähtäessä tulisi pakokauhu lämmön löytämisestä.
Ja sitten jos lämpötila pääsisi laskemaan nollan alapuolelle, niin olisi ihan kivaa, jos varastoitu juomavesi pysyisi nestemäisessä muodossa valmiina nautittavaksi. Jotkut säilykkeetkin voivat jäätyessään mennä pilalle.
Sattuuko kukaan tietämään, myydäänkö näitä missään tavallisille kuluttajille? Mielellään vähän halvempia kuin n. 20 euroa kappale.
"Itselämpiävä aktiivipeitto, peite saavuttaa käyttölämpötilan 30 minuutissa ja ylläpitää keskimäärin 44°C :n lämpötilaa jopa 10 tunnin ajan. Iho lämpötyynyjen alla saavuttaa korkeintaan 42°C:n lämpötilan."
https://www.medkit.fi/barrier-easywarm-lampopeitto
Mielestäni noita peittoja on myös sellaisia, jotka pysyvät lämpimänä vuorokauden ajan. Muutaman tuollaisen voisi hankkia, niin ei haittaisi vaikka ne vain pölyttyisivät turhaan kaapissa, jos niille ei tule koskaan tarvetta.
Bosnian sodan aikana näki miten aisia hoidetaan kerrostaloissa, kun sähköt ja lämmirys menee kuukausiksi/vuosiksi., alueen kylmyys talvella on Suomeen verraatavissa. Puukamina laitettiin aika lähelle tuuletusikkunaa, johon tehtiin reikä savuputkella. Kaminan pesällisellä asunnon aika lämpimäksi, vähäksi aikaa ja eikun taas uusi pesällinen, jos tuli holotna. Vesi haettin jostain kaivosta tai vesijakeluista sangoilla.
Vierailija kirjoitti:
palokaasut olis kyllä paha ongelma, mahtoiko olla texas snow storm kun tubes kattoo on paljon videoita,pahin tuho tuli just kun jäätyneet putket pamahti ,olis pitäny varmaan valuttaa ämpäreihin tms. koko talon suunnitelma.kerrostalois.
osa meni omiin autoihin ja piti päällä kun lämpö loppui asunnosta. muutama päiväkin oli vaikee selviytyä siellä
Länsimaisista ihmisistä on tullut uusavuttomia.
Ei enää osata selviytyä jos sähköt katkeavat. Surkealta tuntuu jos ainoa keino selviytyä kylmyydestä on mennä istumaan autoon :-)
Kaikkialla on palavaa materiaalia, puuta, autoissa bensaa dieseliä, renkaita ja porukka voisi tehdä nuotioita minkä äärellä selviytyisi lämpimänä useampi henkilö.
Minne ovat kadonneet normaalit taidot, jotka olivat vielä isovanhempiemme jokapäiväistä kauraa.
Kun on kylmä, tehdään tulet, jos nälkä, laitetaan siinä notskilla sapuskaa ja keitellään kahvit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne ovat kadonneet normaalit taidot, jotka olivat vielä isovanhempiemme jokapäiväistä kauraa.
Kysy niiltä isovanhemmilta, jotka eivät näitä taitoja eteenpäin opettaneet.
Vierailija kirjoitti:
Sattuuko kukaan tietämään, myydäänkö näitä missään tavallisille kuluttajille? Mielellään vähän halvempia kuin n. 20 euroa kappale.
"Itselämpiävä aktiivipeitto, peite saavuttaa käyttölämpötilan 30 minuutissa ja ylläpitää keskimäärin 44°C :n lämpötilaa jopa 10 tunnin ajan. Iho lämpötyynyjen alla saavuttaa korkeintaan 42°C:n lämpötilan."
https://www.medkit.fi/barrier-easywarm-lampopeittoMielestäni noita peittoja on myös sellaisia, jotka pysyvät lämpimänä vuorokauden ajan. Muutaman tuollaisen voisi hankkia, niin ei haittaisi vaikka ne vain pölyttyisivät turhaan kaapissa, jos niille ei tule koskaan tarvetta.
Medkit myy ihan tavallisille kuluttajillekin. Olen tilannut paljonkin tavaraa tuolta. Taisi olla ensimmäinen paikka kevättalvella 2020, mistä alkoi saada ffp3-hengityssuojaimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerrostalossa ei ole toimivaa keskuslämmitystä, eikä edes sähköä, mikään kaasuun tai öljyyn perustuva järjestelmä ei ole toteutettavissa pidemmäksi ajaksi. Huoneen jossa nukutaan, voi tehdä styroksien avulla lämpöeristetyksi, voi hankkia paksuja patjoja ja paljon peittoja ja parhaimman mahdollisen makuupussin.
Ruuan valmistamista varten pitäisi olla kaasulla toimiva keitin, mutta kaasukin loppuu melko nopeasti, joten varastossa pitäisi olla useita kaasupulloja. Kerrostalossa ei saa säilyttää kaasupulloja, joten siinä heti yksi pulma.
Trangia keitin ei ole kovinkaan hyödyllinen, sillä voi kuitenkin lämmittää pienen määrän vettä tai purkin hernekeittoa, mutta se ei sovellu suurempaan käyttöön tai useammalle ihmiselle. Osa kaikesta ravinnosta pitäisi olla helposti syötävää ravintoa, jota ei tarvitse valmistaa.
Pysyvämmässä hätätilanteessa pitäisi tietysti lähteä evakkoon, mutta tavoitteena olisi pystyä selviämään omassa kodissa pari viikkoa siinäkin tilanteessa, jos maailma sattuisi kaatumaan keskellä talvea.
Olet toivottavasti varannut hyvin säilyvää ruokaa viikoiksi tai kuukausiksi. :)
Kyllä, minulla on säilykkeitä, kuivalihaa ja näkkileipää kyllä kuukausiksi.
Kiva kuulla, että sinäkin pyrit varautumaan.
Tämän aloituksen tarkoitus oli nyt kuitenkin keskustella vain lämmityksestä, eikä yleisestä varautumisesta.
t: ap
eri. Hyvä ap, tuo lämmitys on erittäin hyvää ja tarpeellista varautumista, mutta se johdattaa ajatukset helposti kaikkeen muuhunkin varautumiseen, joten olethan meille muihin varautumisiin eksyneille, kärsivällinen.
Ei keskustelemisessa mitään pahaa ole, varsinkaan kun keskustellaan tärkeästä aiheesta. Mutta ruoan suhteen netistä on helppo löytää paljon tietoa, joka soveltuu useimpiin elämäntilanteisiin. Lämmitysvarautumisesta sen sijaan varoitellaan paljon, mutta ainakaan minä en löytänyt mistään tietoa siitä, miten sen voisi käytännössä toteuttaa, jos ei asu omakotitalossa. Jos tämä keskustelu pysyisi aiheessa, niin täältä monet muutkin voisivat löytää vastauksia hätälämmitystä koskeviin kysymyksiinsä.
Lisäksi tuntuu vähän hölmöltä, että kun kysyn nimenomaan lämmityksestä, niin minua ruvetaan melkein kädestä pitäen opastamaan ruoan ja veden turvaamisessa. Sitten kun vastaan, että ne ovat minulla hallinnassa, ja minulle sanotaan, että toivottavasti minulla on ruokaa ja vettä varastossa, niin joku toinen tulee minuna esiintyen vastaamaan minulle esitettyyn kysymykseen, että "joo on minulla näkkileipää".
No, ainakin taisin nyt saada tarvitsemani vastauksen kysymääni kysymykseen. Jatkakaa te nyt sitten ruoasta puhumista tässä lämmityskeskustelussa, minä menen vertailemaan petrolilämmittimiä.
Sinun aiheesi on mielenkiintoinen ja tarpeellinen, jos tahdot ja jaksat, palaa toki keskustelemaan aloittamastasi aiheesta ja kertomaan mitä tietoja sait petrolilämmittimistä.
Suurin osa meistä ei edes tiedä, miten paljon tarvitaan petrolia asunnon lämmittämiseen kahden viikon aikana.
Kerrostaloasunnon lämmittämiseen on tosiaankin paras vaihtoehto valopetrolilla toimiva lämmitin.
On ollut lämmittimenä aikoinaan minullakin sähköttömällä mökillä (pienellä) ja sillä pysyi tupa lämpimänä kovimmillakin pakkasilla.
Öljylämmittimiäkin on nykyään kaupan, mutta hinnat aikas suolaisia.
Pidempään jatkuvissa kriiseissä (sähkökatko) pitäisin parhaimpana lämmönlähteenä puukaminaa.
Öljyt, dieselit, valopetrolit loppuvat kaupoista melko nopeasti, mutta poltettavaa puuta löytyy suomenmaasta riittävästi, joten jos minulta kysyttäisiin kuinka varautua pitkiin sähkökatkoihin kerrostaloasunnossa, kehottaisin ostamaan valopetrolilämmittimen ja muutaman kymmenen litraa valopetrolia ja pidempien sähkökatkojen varalle puukaminan.
Retkikeittimellä pystyy laittamaan sapuskaa ja keittelemään kahvit/teet ja retkikeittimiäkin löytyy monille polttoaineille, bensiini, sinoli, kaasu, risut ym.
Ei kerrostalossa voi käyttää puukaminaa.
Ja kukahan sitä estäisi käyttämästä esim. sotatilanteessa, jossa sähköt ovat pysyvästi poikki pitkiä aikoja.
Kamina vain lähelle parvekkeenovea/ikkunaa ja askartelee savupiipun viemään palokaasut ulkotiloihin.
Jos jaska iskee tuulettimeen kunnolla, kaikki keinot selviytymiseen kannattaa käyttää hyväkseen.
Minä ainakin paistaisin naapurin lihavan eukon ja suolaisin sen läskin, niin säilyisi kauan syötävänä?
Kuten varmaan tiedät, ihmislihaa on syöty nälänhätien aikana useissakin maissa, joten pitkään jatkunut elintarvikepula aiheuttaisi maassamme myös kannibalismia.
Intiassa hindut syö kuolleita . Mutta täällä ei ole tapana uhrata ihmisiä . Niin kauan kuin on poneja ja kaneja , rottia ja hylkeitä kaloja ja poroja niitä syödään myös kuivattuja hedelmiä . Olet joku sairas päästäsi .
Toki kriisitilanteessa myös ihmisten hyvyys ja auttamishalu nousisi esiin, vaikkei tämänkään palstan keskustelujen perusteella uskoisi. Monet lämpimässä asuvat ottaisivat ystäviään, sukulaisiaan ja tuntemattomiakin hätämajoitukseen luokseen. Ja ääritilanteessa heidät luultavasti myös velvoitettaisiin siihen valtiovallan taholta. Kovin montaa päivää ei myöskään tarvitsisi palella kylmissä asunnoissa, ennen kuin jonkinlaista kaminateltta- tai muuta suojaa saataisiin järjestettyä ja järjestelmät taas toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Me omakotiasujat nauretaan kerrostaloasujille, kai te tiesitte sen?
Juu, tiedetään, että omakotiasujat ovat sivistymättömiä, inhottavia ja vahingoniloisia moukkia :D
tyynyt,viltit,peitot,kynttilät on kyllä tärkeitä pitää kotona.myös joku sammutusväline.sillä paloja voi syttyä kun ihmiset virittelee epätoivosia juttuja.
tyhjä peltipurkki ja sinne kun kaataa sinolia ja sytyttää, sillä voi varmaan ulkona kokata hätätilas. taloyhtiöiden grillikodat olis parhaita, vois kaikki siellä yhdes lämmitää ruokaa ja kahvia.
risugrilli juttuja myydään erätarvike kaupois,on halpa mutta tarvii just olla jotain puusälää,paperia tms jotta voi lämmittää ruokaa. pelletit tms sytytyspalat ja tulitikut on ihan must olla jos jotain sattuis.
Vierailija kirjoitti:
Bosnian sodan aikana näki miten aisia hoidetaan kerrostaloissa, kun sähköt ja lämmirys menee kuukausiksi/vuosiksi., alueen kylmyys talvella on Suomeen verraatavissa. Puukamina laitettiin aika lähelle tuuletusikkunaa, johon tehtiin reikä savuputkella. Kaminan pesällisellä asunnon aika lämpimäksi, vähäksi aikaa ja eikun taas uusi pesällinen, jos tuli holotna. Vesi haettin jostain kaivosta tai vesijakeluista sangoilla.
Ensimmäisiä järkeviä kommentteja tässä ketjussa.
Kamina on ainoa keino säilyttää kerrostaloasunto lämpimänä pitkissä sähkökatkoissa, esim. sotatilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me omakotiasujat nauretaan kerrostaloasujille, kai te tiesitte sen?
Juu, tiedetään, että omakotiasujat ovat sivistymättömiä, inhottavia ja vahingoniloisia moukkia :D
No suurin osa ei ole. Tänne palstalle vaan kokoontuu nuo mainitsemasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisiä järkeviä kommentteja tässä ketjussa.
Kamina on ainoa keino säilyttää kerrostaloasunto lämpimänä pitkissä sähkökatkoissa, esim. sotatilanteessa.
Mut kuka jäisi odottelemaan kerrostaloon pommitusta ? Kyllähän sotatilanteessa kaikki pakeni maalle, ketkä vain kynnelle kykenivät.
Olen ajatellut että hätätilanteessa vuoraisin vaatehuoneen "kaikella mahdollisella" (lattialle/seinille patjaa/mattoa/vilttiä ymv. mitä kotoa löytyy "eristykseksi") ja tekisin sinne pesän missä majailla.
Makuupusseja (ei mitään talviversiota) löytyy, ja lisäksi myös superlämpimiä VILLAvilttejä, ja päälle vielä ns. tavallisia peittoja löytyisi myös.
Olen ajatellut että vettä (tai lunta) voi keittää vaikka kattilassa parvekkeella ("polttopuuna" hätätapauksessa kelvannee huonekalut, kirjat ym. palava mitä kotoa löytyy) kuumaksi, ja sitten kaataa tyhjiin limsapulloihin tmv. joita voi käyttää "kuumavesipulloina" makuupussien sisällä.