Kerrostaloasunnon lämmitys poikkeustilanteessa.
Kotivaran yhteydessä puhutaan, että pahan päivän varalle pitäisi olla joku tapa pitää koti (tai edes yksi huone) lämpimänä pitkittyneessäkin häiriötilanteessa, mutta ohjeet varalämmityksen hankintaan tuntuvat koskevan ainoastaan omakotitaloja. Ovatko siis kerrostaloasunnot immuuneja lämmönjakelun katkoille, vai mistä tämä ohjeistuksen puute johtuu?
Miten toimia kaukolämmitetyn kerrostalon vuokra-asunnon kanssa? Jos kuvitellaan vaikka ääritilannetta, että maahan tulisi useiden päivien mittainen sähkökatkos ja lämmöntuottoketju pommitettaisiin rikki, niin luulisi siinä kerrostalojenkin kylmenevän. Mutta kun ei tänne voi mitään takkaa ruveta muuraamaan, niin mitä vaihtoehtoja lämmöntuoton turvaamiseen on?
Ja ennen kuin nauratte, että tyhmä ei tiedä, niin minä en sille mitään mahda, että vanhempani ja kouluni eivät ole näitä asioita minulle opettaneet. Nyt kuitenkin yritän korjata tätä sivistysaukkoa opettelemalla itse.
Kommentit (325)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissahan olivat neuvoneet, että perhe kokoontuu yhteen ison ruokapöydän alle, pöytä peitetään lakanoilla, huovilla jne niin, että siellä pöydän alla pysyy lämpö.
Suurin lämpövuoto tapahtuu tietenkin ulkoseinien ja ikkunoiden kautta, eli jos pysty rajoittamaan elämää sisempiin huoneisiin (ei ulkonurkkahuoneeseen, jossa on vähintään kaksi ulkoseinää), niin on jo helpompaa: Ikkunat tulee peittää tiiviisti, paksut verhot ovat hyvä, huopia jne. Koko seinänkin voi topata, mutta milläs sen pidät seinässä kiinni? Eli kaikki ikkunat, parvekeenovet jne tulee tiivistää ja peittää.
Hyvä olisi, jos ei asuisi ylimmässä kerroksessa.
Kun koko perhe on yhdessä huoneessa, niin lämmityksen tarve hieman vähenee, koska ihmiset itse tuottavat jo hieman lämpöä.
Kerrostalojen lämmitystä ei niinkään neuvota, koska ajatus varmaan on, että sieltä sitten evakuoidaan paikkoihin, joita pystytään pitämään lämpimänä. Omakotiasujien pitää yrittää tulla toimeen itsekseen pidempään.
Olen vaikuttunut. Ajatella, että Ruotsissa on näin fiksusti neuvottu ihmisiä. Tuohan sopii kaikkiin tilanteisiin, missä pirtissä on vilu.
Jos olisin tosi huolissani, ostaisin myös retkeilykaupasta "folion", joihin ensihoitokin käärii hypotermiasta kärsiviä.
Jos kotona tilaa on, kannattaa pystyttää teltta asuntoon ja sinne sisälle lämpimät retkeilyvarusteet koko perheelle. Taloyhtiö voisi varustaa ulkokeittopaikan piha-alueelle.
Sen lisäksi, että hankkii hyvän makuupussin ja lämpimiä vaatteita, kannattaa ilmeisesti tällaisessa tilanteessa pakata bug put bag valmiiksi siltä varalta, että naapuri aikaansaa tulipalon yrittäessään lämmittään asuntoaan älyttömilä ratkaisuillaan. Voi tulla äkkilähtö silloin, kun tuli leviää.
Monta viikkoa tälläisen nelihenkisen perheen pitäisi nukkua,syödä ja muutenkin elää ruokapöydän alla että ei jäädytä?
Naurettavaa ettei oikeasti ole muuta suunnitelmaa kuin "kykkikää kasassa pöydän alla".vaikka suuri osa suomalaisista elää kerrostaloissa!
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissahan olivat neuvoneet, että perhe kokoontuu yhteen ison ruokapöydän alle, pöytä peitetään lakanoilla, huovilla jne niin, että siellä pöydän alla pysyy lämpö.
Minä yksinasuja kököttämässä lakanoilla vuoratun ruokapöydän alla :D
Meillä kerrostalossa vaihtelee joka talvi lämpö +17-+19 välillä. Eipä tulisi mieleenkään soitella huoltoa paikalle. Villasukat ja tossut jalkaan, vaatetta päälle ja tekemistä. Pysyy lämpöisenä