Kerrostaloasunnon lämmitys poikkeustilanteessa.
Kotivaran yhteydessä puhutaan, että pahan päivän varalle pitäisi olla joku tapa pitää koti (tai edes yksi huone) lämpimänä pitkittyneessäkin häiriötilanteessa, mutta ohjeet varalämmityksen hankintaan tuntuvat koskevan ainoastaan omakotitaloja. Ovatko siis kerrostaloasunnot immuuneja lämmönjakelun katkoille, vai mistä tämä ohjeistuksen puute johtuu?
Miten toimia kaukolämmitetyn kerrostalon vuokra-asunnon kanssa? Jos kuvitellaan vaikka ääritilannetta, että maahan tulisi useiden päivien mittainen sähkökatkos ja lämmöntuottoketju pommitettaisiin rikki, niin luulisi siinä kerrostalojenkin kylmenevän. Mutta kun ei tänne voi mitään takkaa ruveta muuraamaan, niin mitä vaihtoehtoja lämmöntuoton turvaamiseen on?
Ja ennen kuin nauratte, että tyhmä ei tiedä, niin minä en sille mitään mahda, että vanhempani ja kouluni eivät ole näitä asioita minulle opettaneet. Nyt kuitenkin yritän korjata tätä sivistysaukkoa opettelemalla itse.
Kommentit (325)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä ketjusta! Ostan KUNNON talvimakuupussin. Maksoi mitä maksoi. En edes ilman mitään kriisitilannetta tee sillä mitään, mutta ostan sen tuonne kaappiin tuomaan mielenrauhaa. Reilu pari sataa menee, mutta menköön. Tuntuu näin yksinasuvana naisena parhaimmalta/helpoimmalta ratkaisulta, jonka avulla saa itsensä pidettyä lämpimänä.
T: Kerrostaloasuja
Minulla on myös teltta, makuupussi, trangia, rinkka ja muut perustarvikkeet. Pystyy vaeltamaan lähimpään turvapaikkaan.
Teltta on helppo viiltää auki ja syödä kaikki liha sisältä.
Bodominjärvi.
Olen vaeltanut 20 vuotta. Ei ole yhtään kertaa telttoja viilletty :)
Missä asti jo olet?
Venäjällä on kerrostaloissa ollut puukaminoita, sen kokoisia että saa raahattua kerrokseen, tuuletusluukusta irtopätkistä kasattava hormi pihalle, villaa tilkkeeksi ja olkkarissa ainakin tarkenee sen jälkeen, puita vaan tarvitsee jostain, mutta jos on kamina niin partsille mahtuu motti puita ja pellettejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä ketjusta! Ostan KUNNON talvimakuupussin. Maksoi mitä maksoi. En edes ilman mitään kriisitilannetta tee sillä mitään, mutta ostan sen tuonne kaappiin tuomaan mielenrauhaa. Reilu pari sataa menee, mutta menköön. Tuntuu näin yksinasuvana naisena parhaimmalta/helpoimmalta ratkaisulta, jonka avulla saa itsensä pidettyä lämpimänä.
T: Kerrostaloasuja
Minulla on myös teltta, makuupussi, trangia, rinkka ja muut perustarvikkeet. Pystyy vaeltamaan lähimpään turvapaikkaan.
Teltta on helppo viiltää auki ja syödä kaikki liha sisältä.
Bodominjärvi.
No jep . Samoin. Enkä oo oikeasti sitä kivääriä mukana tietenkään kantanut.
Vierailija kirjoitti:
Toki kriisitilanteessa myös ihmisten hyvyys ja auttamishalu nousisi esiin, vaikkei tämänkään palstan keskustelujen perusteella uskoisi. Monet lämpimässä asuvat ottaisivat ystäviään, sukulaisiaan ja tuntemattomiakin hätämajoitukseen luokseen. Ja ääritilanteessa heidät luultavasti myös velvoitettaisiin siihen valtiovallan taholta. Kovin montaa päivää ei myöskään tarvitsisi palella kylmissä asunnoissa, ennen kuin jonkinlaista kaminateltta- tai muuta suojaa saataisiin järjestettyä ja järjestelmät taas toimimaan.
Minun maalaiskotiini en ota ketään ulkopuolista, vaikka kuinka käskettäisiin. Minulla on nytkin kellari ja varastot täynnä, joten pärjäisin hyvin ilman täydennyksiä ainakin kevääseen. Ja jos kriisi iskee keskellä pakkastalvea ja sähköjen lisäksi katkeavat viestintäyhteydet (= tv, radio, puhelimet ja netti mykistyvät), niin turha odottaa valtiovallalta edes sympatiaa. Jokainen on silloin oman onnensa nojassa. Sääliksi käy uusavuttomia kaupunkilaisia kerrostaloissaan. Vaan ehkä jokin kansainvälinen avustusjärjestö voisi auttaa heitä esim. perustamalla telttaleirejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me omakotiasujat nauretaan kerrostaloasujille, kai te tiesitte sen?
Juu, tiedetään, että omakotiasujat ovat sivistymättömiä, inhottavia ja vahingoniloisia moukkia :D
Päinvastoin, meillä on hyvä naapurusto ja monen kanssa pidetään yhteyttä. Kerrostaloasujia kohtaan myötätuntoa ei riitä.
Mistä se sellainen katkeruus sitten kumpuaa ? Huonoista lapsuusoloista vai ?
Ei todellakaan ole katkeruutta vaan halveksuntaa. Minulla oli mukava lapsuus maalla kasvaen.
Jännää, niin minullakin. Minulla ei silti ole mitään kerrostaloasujia vastaan :)
Vierailija kirjoitti:
Käy kyllä sääkåliksi kerrostalohörhöjä kun kriisi tai sota syttyy.
Meillä puita vuodeksi eteenpäin ja ruokaa kellarissa varalla moneksi kuukaudeksi. Aurinkopaneeleilla ja akregaatilla pärjätään pitkää ison dieselsäiliön kanssa.
Ne takavarikoidaan valtiolle, kuten talosikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kerrostaloissa on pelastussuunnitelma, joissakin se on jo sähköisessä muodossa, muista se löytyy jostain käytävältä. Se pelastussuunnitelma kannattaa lukea, sillä siellä kerrotaan mihin mennään ja mitä tehdään. Meillä esimerkiksi kokoonnutaan taloyhtiön kerhohuoneeseen, tai jos sitä ei voi käyttää, sitten ulkogrillille, jossa taloyhtiön pelastusvastaava kertoo jatkotoimenpiteet. Meillä on pelastussuunnitelmaan myös kirjattu missä on meidän alueen väestönsuoja. Eli jos vaikka tulipalopakkasilla tapahtuu jotain, jonka vuoksi sähköverkko menee alas ja kaukolämmitys ei toimi, niin ensisijassa odotamme ohjeita viranomaisilta mitä tehdään ja jos katko on pitkä, niin mitä luultavimmin meidät kuljetetaan väestönsuojaan, jossa on sitten tarjolla makuupaikkoja ja sen sellaisia.
Siis lukekaa se pelastussuunnitelma, kaikki kerrostaloasujat. https://www.spek.fi/turvallisuus/pelastussuunnitelma/
Minulla on kaapissa kaksi makuupussia, jotka otn mukaan, jos väestönsuojaan tulee lähtö, ihan mukavuussyistä, kun satun tietämään meidän väestönsuojan peittojen laadun, tai laaduttomuuden.
Kannattaa ottaa opiksi menneisyydestä hallituksen viimeaikaisista toimista, eli kannattaa ennemmin varautua selviämään yksin/porukalla kriisitilanteista.
Älkää nyt hyvät hyssykät jääkö odottamaan 20 asteen pakkasessa sinne grillipaikalle ohjeiden ja kuljetusten alkamista.
Hallitus todennäköisesti vasta kokoontuu juomaan kahvia ja syömään kampaviinereitä ja harkitsee työtyhmän asettamista kuinka tilanteessa tulee toimia.
Älkää nyt ainakaan luottako että maassamme on mitään valmiina kriisejä varten, paitsi ehkä vo kkeja maahan tuleville (muistakaa maskigate ja pitäkään itse huolta itsestänne).
en kylläkään kirjoittanut, että grillipaikalla odotellaan ohjeiden ja kuljetusten alkamista, vaan että jos ei sisätiloissa voi kokoontua, niin sitten _kokoonnutaan_ grillipaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki kriisitilanteessa myös ihmisten hyvyys ja auttamishalu nousisi esiin, vaikkei tämänkään palstan keskustelujen perusteella uskoisi. Monet lämpimässä asuvat ottaisivat ystäviään, sukulaisiaan ja tuntemattomiakin hätämajoitukseen luokseen. Ja ääritilanteessa heidät luultavasti myös velvoitettaisiin siihen valtiovallan taholta. Kovin montaa päivää ei myöskään tarvitsisi palella kylmissä asunnoissa, ennen kuin jonkinlaista kaminateltta- tai muuta suojaa saataisiin järjestettyä ja järjestelmät taas toimimaan.
Minun maalaiskotiini en ota ketään ulkopuolista, vaikka kuinka käskettäisiin. Minulla on nytkin kellari ja varastot täynnä, joten pärjäisin hyvin ilman täydennyksiä ainakin kevääseen. Ja jos kriisi iskee keskellä pakkastalvea ja sähköjen lisäksi katkeavat viestintäyhteydet (= tv, radio, puhelimet ja netti mykistyvät), niin turha odottaa valtiovallalta edes sympatiaa. Jokainen on silloin oman onnensa nojassa. Sääliksi käy uusavuttomia kaupunkilaisia kerrostaloissaan. Vaan ehkä jokin kansainvälinen avustusjärjestö voisi auttaa heitä esim. perustamalla telttaleirejä.
Todellisuus on se, että jos sotilaat/armeija tarvitsee täydennystä, niin he ottavat sen sinulta joko elävän tai kuolleen ruumiisi yli.
Vierailija kirjoitti:
Puikot vaan käteen ja neulomaan sellaisia islantilaisvillapaitoja ja villasukkia. Varmasti on lämmintä. Ja eikös ne neulominen ole ihan trendikästäkin puuhaa.
Suomalainen villa on tutkimusten mukaan parempaa. Siis miksi ei suomalaisneuleita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerrostalossa ei ole toimivaa keskuslämmitystä, eikä edes sähköä, mikään kaasuun tai öljyyn perustuva järjestelmä ei ole toteutettavissa pidemmäksi ajaksi. Huoneen jossa nukutaan, voi tehdä styroksien avulla lämpöeristetyksi, voi hankkia paksuja patjoja ja paljon peittoja ja parhaimman mahdollisen makuupussin.
Ruuan valmistamista varten pitäisi olla kaasulla toimiva keitin, mutta kaasukin loppuu melko nopeasti, joten varastossa pitäisi olla useita kaasupulloja. Kerrostalossa ei saa säilyttää kaasupulloja, joten siinä heti yksi pulma.
Trangia keitin ei ole kovinkaan hyödyllinen, sillä voi kuitenkin lämmittää pienen määrän vettä tai purkin hernekeittoa, mutta se ei sovellu suurempaan käyttöön tai useammalle ihmiselle. Osa kaikesta ravinnosta pitäisi olla helposti syötävää ravintoa, jota ei tarvitse valmistaa.
Pysyvämmässä hätätilanteessa pitäisi tietysti lähteä evakkoon, mutta tavoitteena olisi pystyä selviämään omassa kodissa pari viikkoa siinäkin tilanteessa, jos maailma sattuisi kaatumaan keskellä talvea.
Olet toivottavasti varannut hyvin säilyvää ruokaa viikoiksi tai kuukausiksi. :)
Kyllä, minulla on säilykkeitä, kuivalihaa ja näkkileipää kyllä kuukausiksi.
Kiva kuulla, että sinäkin pyrit varautumaan.
Tämän aloituksen tarkoitus oli nyt kuitenkin keskustella vain lämmityksestä, eikä yleisestä varautumisesta.
t: ap
eri. Hyvä ap, tuo lämmitys on erittäin hyvää ja tarpeellista varautumista, mutta se johdattaa ajatukset helposti kaikkeen muuhunkin varautumiseen, joten olethan meille muihin varautumisiin eksyneille, kärsivällinen.
Ei keskustelemisessa mitään pahaa ole, varsinkaan kun keskustellaan tärkeästä aiheesta. Mutta ruoan suhteen netistä on helppo löytää paljon tietoa, joka soveltuu useimpiin elämäntilanteisiin. Lämmitysvarautumisesta sen sijaan varoitellaan paljon, mutta ainakaan minä en löytänyt mistään tietoa siitä, miten sen voisi käytännössä toteuttaa, jos ei asu omakotitalossa. Jos tämä keskustelu pysyisi aiheessa, niin täältä monet muutkin voisivat löytää vastauksia hätälämmitystä koskeviin kysymyksiinsä.
Lisäksi tuntuu vähän hölmöltä, että kun kysyn nimenomaan lämmityksestä, niin minua ruvetaan melkein kädestä pitäen opastamaan ruoan ja veden turvaamisessa. Sitten kun vastaan, että ne ovat minulla hallinnassa, ja minulle sanotaan, että toivottavasti minulla on ruokaa ja vettä varastossa, niin joku toinen tulee minuna esiintyen vastaamaan minulle esitettyyn kysymykseen, että "joo on minulla näkkileipää".
No, ainakin taisin nyt saada tarvitsemani vastauksen kysymääni kysymykseen. Jatkakaa te nyt sitten ruoasta puhumista tässä lämmityskeskustelussa, minä menen vertailemaan petrolilämmittimiä.
Sinun aiheesi on mielenkiintoinen ja tarpeellinen, jos tahdot ja jaksat, palaa toki keskustelemaan aloittamastasi aiheesta ja kertomaan mitä tietoja sait petrolilämmittimistä.
Suurin osa meistä ei edes tiedä, miten paljon tarvitaan petrolia asunnon lämmittämiseen kahden viikon aikana.
Kerrostaloasunnon lämmittämiseen on tosiaankin paras vaihtoehto valopetrolilla toimiva lämmitin.
On ollut lämmittimenä aikoinaan minullakin sähköttömällä mökillä (pienellä) ja sillä pysyi tupa lämpimänä kovimmillakin pakkasilla.
Öljylämmittimiäkin on nykyään kaupan, mutta hinnat aikas suolaisia.
Pidempään jatkuvissa kriiseissä (sähkökatko) pitäisin parhaimpana lämmönlähteenä puukaminaa.
Öljyt, dieselit, valopetrolit loppuvat kaupoista melko nopeasti, mutta poltettavaa puuta löytyy suomenmaasta riittävästi, joten jos minulta kysyttäisiin kuinka varautua pitkiin sähkökatkoihin kerrostaloasunnossa, kehottaisin ostamaan valopetrolilämmittimen ja muutaman kymmenen litraa valopetrolia ja pidempien sähkökatkojen varalle puukaminan.
Retkikeittimellä pystyy laittamaan sapuskaa ja keittelemään kahvit/teet ja retkikeittimiäkin löytyy monille polttoaineille, bensiini, sinoli, kaasu, risut ym.
Ei kerrostalossa voi käyttää puukaminaa.
Juu, ei tosiaan voi, ja nämä muutkin viritelmät ovat vähintäänkin epäilyttäviä. Veikkaan, että tosi kylmää kestävät makuupussit ja ne foliopeitot ovat ainoa oikeasti varteenotettava vaihtoehto. Jos on perhettä kannattaa nukkua tiiviisti yhdessä. Kaikenlaiset viltit ja painopeitot ja matot samaan läjään vaan. Kannattaa muistaa vuorata sillä foliolla myös altapäin. Ei tulia sisätiloihin.
Täälläkin tulee sellaisia kolmenkymmenen asteen pakkasia aika ajoittain. Veikkaan, että jos asuu kerrostalossa, voisi olla järkevämpää muuttaa talon todella kylmetessä vaikka telttaan ulos, varsinkin jos on luminen talvi ja voisi vuorata telttaa ulkopäin lumella.
Isäni opetti minulle aikoinaan igluntekoa, mutta sitä pitää vaihtaa parin päivän välein, kun se lähtee jäätymään sisältäpäin, eikä enää eristä kylmää.
Luulen kyllä, että jos jotain tapahtuisi, noudattaisin viranomaisohjeita ja menisin evakuointeihin jne. mukaan, jos sellaisia olisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos tulisi kriisi niin silloin vahvimmat selviytyy. Sen takia meillä on aseita, jotta hyväkin naapuri luovuttaa sen viimeisen hernekeittopurkin hyvällä tai pahalla.
Tarkoittanet, että väkivaltarikolliset ja psykopaatit selviytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun lähikaupungeista alkaa loppumaan syötävä ja juotava, porukka lähtee liikkeelle ryöstämään maaseutua, joten tuskinpa pystyt pitämään varastojasi kovinkaan pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulisi kriisi niin silloin vahvimmat selviytyy. Sen takia meillä on aseita, jotta hyväkin naapuri luovuttaa sen viimeisen hernekeittopurkin hyvällä tai pahalla.
Tarkoittanet, että väkivaltarikolliset ja psykopaatit selviytyy.
Luin joskus silminäkijäkertomuksia Sarajewon piirityksestä ja hän kertoi kuinka ammattirikolliset pu ukottivat raskaasti aseistettuja ihmisiä kuo liaaksi ryöstääkseen heidät.
Normi ihmiselle on "mahdotonta" käyttää väkivaltaa, mutta paatuneille väkivallan ammattilaiselle se on normaalia käyttäytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eipä koronakriisissäkään ole juuri ihmisten hyvyys tai auttamishalu noussut esiin...siellä täällä juu, mutta ei siinä mittakaavassa, että voisi luottaa siihen, että muussa kriisissa olisi toisin. Nykyihminen on itsekäs.
Mitä siis koronan aikaan olisi pitänyt tehdä muita auttaakseen?
Ensin pyydettiin ihmisiä esim. kuljettamaan ruokaa vanhusten jne. avuksi, sitten kun sinne ilmoittautui, kelpasivatkin vain sellaiset auttajat, joilla on auto käytössään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eipä koronakriisissäkään ole juuri ihmisten hyvyys tai auttamishalu noussut esiin...siellä täällä juu, mutta ei siinä mittakaavassa, että voisi luottaa siihen, että muussa kriisissa olisi toisin. Nykyihminen on itsekäs.
Mitä siis koronan aikaan olisi pitänyt tehdä muita auttaakseen?
Ensin pyydettiin ihmisiä esim. kuljettamaan ruokaa vanhusten jne. avuksi, sitten kun sinne ilmoittautui, kelpasivatkin vain sellaiset auttajat, joilla on auto käytössään.
Pandemiaan varauduttiin vanhusten kohdalla aika tehokkaasti.
https://yle.fi/uutiset/3-11301949
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bosnian sodan aikana näki miten aisia hoidetaan kerrostaloissa, kun sähköt ja lämmirys menee kuukausiksi/vuosiksi., alueen kylmyys talvella on Suomeen verraatavissa. Puukamina laitettiin aika lähelle tuuletusikkunaa, johon tehtiin reikä savuputkella. Kaminan pesällisellä asunnon aika lämpimäksi, vähäksi aikaa ja eikun taas uusi pesällinen, jos tuli holotna. Vesi haettin jostain kaivosta tai vesijakeluista sangoilla.
Ensimmäisiä järkeviä kommentteja tässä ketjussa.
Kamina on ainoa keino säilyttää kerrostaloasunto lämpimänä pitkissä sähkökatkoissa, esim. sotatilanteessa.
Mut kuka jäisi odottelemaan kerrostaloon pommitusta ? Kyllähän sotatilanteessa kaikki pakeni maalle, ketkä vain kynnelle kykenivät.
En todella jäisi sotatilanteessa kerrostaloon, enkä kaupunkiin. Mutta eihän se ole ainoa mahdollinen kriisitilanne. Mitä jos vaikka sähkölaitteet lakkaisivatkin toimimasta? Kyllä näitä kannattaa miettiä. Ellei muuten niin sitten siksi, että osaa olla kiitollinen hyvistä ajoista.
Vierailija kirjoitti:
Kun viimeksi oli sota, useimmilla oli mahdollisuus puulämmituksiin. Myös kaupunkien keskustoissa kerrostaloissa oli kaakeliuunit monissa taloissa.
70-luvulla ainakin kierteli firmat kaatamassa sementtiä noihin hormeihin, ihan "energiansäästösyistä". En tiedä miten sellaisen aukipiikkaus onnistuisi hätätilassa, tuskin kovin hyvin. Eikä niitä kamiinoita siinä tilanteessa ole mahdollista lähteä rautakaupasta tilaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikös niitä ole sellaisia sisutustakkoja, jotka lämmittävät jonkin verran ilman käryä, luullakseni spriitä tms polttaen? Ilmaa, lue happea, täytyy tietysti saada kylmästä ulkoilmasta lisää?
Lämmittääkö tuollainen spriitakka oikeasti mitään? Olen luullut, että ei lämmitä, että se on vaan kivan näköinen.
Outoa että joku halveksuu ihmisiä vain sen takia että asuu kerrostalossa. Oletko miettinyt, miten Suomen infran pitäisi muuttua, jos kaikki suomalaiset asuisivat omakotitaloissa? Se ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Ihmetyttää miksi omakotitaloasujat kerääntyvät näihin ketjuihin ivailemaan ja kehumaan omilla varastoillaan. Kriisitilanteessa olisi heidänkin etu, että kerrostaloissakin asuvilla olisi mahdollisimman hyvät mahdollisuudet selviytyä siellä missä ovat ettei tarvitse lähteä toisten varastojen ja kaminoiden perään.
Itse olen Lapista ja viettänyt syntymästäni asti vuosittain pitkiä aikoja erämaassa. Selviytymistaidot varmasti vähintään kohtalaiset. Asun kuitenkin nykyään kerrostalossa. En ymmärrä miten olen muuttunut ihmisenä halveksuttavammaksi kerrostaloon muutettuani.