Kerrostaloasunnon lämmitys poikkeustilanteessa.
Kotivaran yhteydessä puhutaan, että pahan päivän varalle pitäisi olla joku tapa pitää koti (tai edes yksi huone) lämpimänä pitkittyneessäkin häiriötilanteessa, mutta ohjeet varalämmityksen hankintaan tuntuvat koskevan ainoastaan omakotitaloja. Ovatko siis kerrostaloasunnot immuuneja lämmönjakelun katkoille, vai mistä tämä ohjeistuksen puute johtuu?
Miten toimia kaukolämmitetyn kerrostalon vuokra-asunnon kanssa? Jos kuvitellaan vaikka ääritilannetta, että maahan tulisi useiden päivien mittainen sähkökatkos ja lämmöntuottoketju pommitettaisiin rikki, niin luulisi siinä kerrostalojenkin kylmenevän. Mutta kun ei tänne voi mitään takkaa ruveta muuraamaan, niin mitä vaihtoehtoja lämmöntuoton turvaamiseen on?
Ja ennen kuin nauratte, että tyhmä ei tiedä, niin minä en sille mitään mahda, että vanhempani ja kouluni eivät ole näitä asioita minulle opettaneet. Nyt kuitenkin yritän korjata tätä sivistysaukkoa opettelemalla itse.
Kommentit (325)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerrostalossa ei ole toimivaa keskuslämmitystä, eikä edes sähköä, mikään kaasuun tai öljyyn perustuva järjestelmä ei ole toteutettavissa pidemmäksi ajaksi. Huoneen jossa nukutaan, voi tehdä styroksien avulla lämpöeristetyksi, voi hankkia paksuja patjoja ja paljon peittoja ja parhaimman mahdollisen makuupussin.
Ruuan valmistamista varten pitäisi olla kaasulla toimiva keitin, mutta kaasukin loppuu melko nopeasti, joten varastossa pitäisi olla useita kaasupulloja. Kerrostalossa ei saa säilyttää kaasupulloja, joten siinä heti yksi pulma.
Trangia keitin ei ole kovinkaan hyödyllinen, sillä voi kuitenkin lämmittää pienen määrän vettä tai purkin hernekeittoa, mutta se ei sovellu suurempaan käyttöön tai useammalle ihmiselle. Osa kaikesta ravinnosta pitäisi olla helposti syötävää ravintoa, jota ei tarvitse valmistaa.
Pysyvämmässä hätätilanteessa pitäisi tietysti lähteä evakkoon, mutta tavoitteena olisi pystyä selviämään omassa kodissa pari viikkoa siinäkin tilanteessa, jos maailma sattuisi kaatumaan keskellä talvea.
Olet toivottavasti varannut hyvin säilyvää ruokaa viikoiksi tai kuukausiksi. :)
Kyllä, minulla on säilykkeitä, kuivalihaa ja näkkileipää kyllä kuukausiksi.
Kiva kuulla, että sinäkin pyrit varautumaan.
Tämän aloituksen tarkoitus oli nyt kuitenkin keskustella vain lämmityksestä, eikä yleisestä varautumisesta.
t: ap
eri. Hyvä ap, tuo lämmitys on erittäin hyvää ja tarpeellista varautumista, mutta se johdattaa ajatukset helposti kaikkeen muuhunkin varautumiseen, joten olethan meille muihin varautumisiin eksyneille, kärsivällinen.
Ei keskustelemisessa mitään pahaa ole, varsinkaan kun keskustellaan tärkeästä aiheesta. Mutta ruoan suhteen netistä on helppo löytää paljon tietoa, joka soveltuu useimpiin elämäntilanteisiin. Lämmitysvarautumisesta sen sijaan varoitellaan paljon, mutta ainakaan minä en löytänyt mistään tietoa siitä, miten sen voisi käytännössä toteuttaa, jos ei asu omakotitalossa. Jos tämä keskustelu pysyisi aiheessa, niin täältä monet muutkin voisivat löytää vastauksia hätälämmitystä koskeviin kysymyksiinsä.
Lisäksi tuntuu vähän hölmöltä, että kun kysyn nimenomaan lämmityksestä, niin minua ruvetaan melkein kädestä pitäen opastamaan ruoan ja veden turvaamisessa. Sitten kun vastaan, että ne ovat minulla hallinnassa, ja minulle sanotaan, että toivottavasti minulla on ruokaa ja vettä varastossa, niin joku toinen tulee minuna esiintyen vastaamaan minulle esitettyyn kysymykseen, että "joo on minulla näkkileipää".
No, ainakin taisin nyt saada tarvitsemani vastauksen kysymääni kysymykseen. Jatkakaa te nyt sitten ruoasta puhumista tässä lämmityskeskustelussa, minä menen vertailemaan petrolilämmittimiä.
Sinun aiheesi on mielenkiintoinen ja tarpeellinen, jos tahdot ja jaksat, palaa toki keskustelemaan aloittamastasi aiheesta ja kertomaan mitä tietoja sait petrolilämmittimistä.
Suurin osa meistä ei edes tiedä, miten paljon tarvitaan petrolia asunnon lämmittämiseen kahden viikon aikana.
Eikös niitä ole sellaisia sisutustakkoja, jotka lämmittävät jonkin verran ilman käryä, luullakseni spriitä tms polttaen? Ilmaa, lue happea, täytyy tietysti saada kylmästä ulkoilmasta lisää?
Niin sprii takkoja . Todella . Ja toisaalta kylmälaukku pitää juomat kylminä ja jos talvi on niin parvekkeella . Heittää vaan parvekkeelle ruuat kylmään. Onhan kerrostaloissa pihalla grillikatokset . Lasten Piltti purkit tietysti käy ruokana ja säilyy .
Ap, olen pohtinut samaa. Hankintalistalla makuupussit ja lämpöpeitot ( juurikin ne ensiavussa käytetyt foliot). Ikkunoista ja ovista vetää, paksu peitto varmaan tukkimaan ovien alta tuleva veto ja ikkunoihin teipit. Kynttilöitä on iso läjä, tuo kynttiläsysteemi, jonka joku linkitti voisi olla hyvä. Mitä vielä, hiiliä ja grilli parvekkeelle, olisiko muuta..
Vierailija kirjoitti:
Eikös niitä ole sellaisia sisutustakkoja, jotka lämmittävät jonkin verran ilman käryä, luullakseni spriitä tms polttaen? Ilmaa, lue happea, täytyy tietysti saada kylmästä ulkoilmasta lisää?
Onhan niitä, mutta jos 100 000 kerrostaloasukasta menee kauppaan ostamaan spriitä niin eihän sitä riitä kaikille edes hajunvertaa.
Missä myydään sprii takkoja . Sehän käy hyvin . Tuikku kynttilät lisänä ja pilttipurkkeja .
Pilttipurkkeja säilöön kirjoitti:
Niin sprii takkoja . Todella . Ja toisaalta kylmälaukku pitää juomat kylminä ja jos talvi on niin parvekkeella . Heittää vaan parvekkeelle ruuat kylmään. Onhan kerrostaloissa pihalla grillikatokset . Lasten Piltti purkit tietysti käy ruokana ja säilyy .
Milläs grillailet kun ei ole puita ja pystyssä olevat märkiä? Hiilet loppuu kaupoista päivissä.
Mää syön hernaria ja pieren mun 21 neliön luukun lämpöiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap, olen pohtinut samaa. Hankintalistalla makuupussit ja lämpöpeitot ( juurikin ne ensiavussa käytetyt foliot). Ikkunoista ja ovista vetää, paksu peitto varmaan tukkimaan ovien alta tuleva veto ja ikkunoihin teipit. Kynttilöitä on iso läjä, tuo kynttiläsysteemi, jonka joku linkitti voisi olla hyvä. Mitä vielä, hiiliä ja grilli parvekkeelle, olisiko muuta..
Ei parvekkeella voi hiiligrilliä pitää vaan ulkona pihalla . Muuten hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Milläs grillailet kun ei ole puita ja pystyssä olevat märkiä? Hiilet loppuu kaupoista päivissä.
Polttelen pikkukiviä ja kuolen.
Meidän taloyhtiössä ohjataan viemärituotokset hätävarana pihalla olevaan käymisastiaan joka tuottaa biokaasua talon lämmitykseen. Kaasupoltin on sijoitettu lämmönjakohuoneeseen. Meillä on ehdoton kielto kondomeiden laittoon vessanpöntön, mutta ruokajätteet käy hyvin sinne hätätilan aikana.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalon pihagrilli on yhteiskäytössä joten yhdessä siinä kokkaillen . Huoltoasemilla voi ostaa grillihiiliä ja puita. Kävyt ja risut käy. Vanhat sanomalehdet roskista hiukan lisänä muuten savuttaa. Savustus pönttö on hyvä juttu. Kalastustaito . Pihagrilli on hyvä paikka keittää sprii keittimellä kahvit .
Kannattaa huomioida se, että kaikki ne lämmitysmuodot, joissa poltetaan jotain (kaasu, kivihiili, petrooli, kynttilät...) tuottavat ilmaan hiilimonoksidia ja hiilidioksidia ja samalla syövät ilmasta happea. Molemmat hiilen oksidit suurina pitoisuuksina myrkkyä. Kerrostaloasuntoja ei ole suunniteltu tuollaiselle lämmitykselle, ja kun tuollaisia virittelee, niin pelkkä savuhormin järjestäminen ei riitä. Pitää saada tuotettua tilaan riittävästi paloilmaa, ja se sitten on kylmää. Pahimmassa tapauksessa "lämmitin" itse asiassa jäähdyttää sen tilan ja aiheuttaa myrkyllisten palokaasujen kertymistä tilaan.
Vuosittain kuolee erilaisten kaasu/petrolilämmittimien käytön vuoksi Euroopassa ihmisiä häkämyrkytykseen. Lisäksi nuo aiheuttavat palovaaraa, kun kokemattomat käyttäjät toimivat varomattomasti, tai ne sijoitetaan väärin.
Omakotitalossa, jossa on tulisija/tulisijoja, on erikseen suunniteltu korvausilman otto. Se tosin voi tulla hallitsemattomasti huterien ikkunanpuitteiden välistä, mutta yleensä jonkinlaisia räppänöitä on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerrostalossa ei ole toimivaa keskuslämmitystä, eikä edes sähköä, mikään kaasuun tai öljyyn perustuva järjestelmä ei ole toteutettavissa pidemmäksi ajaksi. Huoneen jossa nukutaan, voi tehdä styroksien avulla lämpöeristetyksi, voi hankkia paksuja patjoja ja paljon peittoja ja parhaimman mahdollisen makuupussin.
Ruuan valmistamista varten pitäisi olla kaasulla toimiva keitin, mutta kaasukin loppuu melko nopeasti, joten varastossa pitäisi olla useita kaasupulloja. Kerrostalossa ei saa säilyttää kaasupulloja, joten siinä heti yksi pulma.
Trangia keitin ei ole kovinkaan hyödyllinen, sillä voi kuitenkin lämmittää pienen määrän vettä tai purkin hernekeittoa, mutta se ei sovellu suurempaan käyttöön tai useammalle ihmiselle. Osa kaikesta ravinnosta pitäisi olla helposti syötävää ravintoa, jota ei tarvitse valmistaa.
Pysyvämmässä hätätilanteessa pitäisi tietysti lähteä evakkoon, mutta tavoitteena olisi pystyä selviämään omassa kodissa pari viikkoa siinäkin tilanteessa, jos maailma sattuisi kaatumaan keskellä talvea.
Olet toivottavasti varannut hyvin säilyvää ruokaa viikoiksi tai kuukausiksi. :)
Kyllä, minulla on säilykkeitä, kuivalihaa ja näkkileipää kyllä kuukausiksi.
Kiva kuulla, että sinäkin pyrit varautumaan.
Tämän aloituksen tarkoitus oli nyt kuitenkin keskustella vain lämmityksestä, eikä yleisestä varautumisesta.
t: ap
eri. Hyvä ap, tuo lämmitys on erittäin hyvää ja tarpeellista varautumista, mutta se johdattaa ajatukset helposti kaikkeen muuhunkin varautumiseen, joten olethan meille muihin varautumisiin eksyneille, kärsivällinen.
Ei keskustelemisessa mitään pahaa ole, varsinkaan kun keskustellaan tärkeästä aiheesta. Mutta ruoan suhteen netistä on helppo löytää paljon tietoa, joka soveltuu useimpiin elämäntilanteisiin. Lämmitysvarautumisesta sen sijaan varoitellaan paljon, mutta ainakaan minä en löytänyt mistään tietoa siitä, miten sen voisi käytännössä toteuttaa, jos ei asu omakotitalossa. Jos tämä keskustelu pysyisi aiheessa, niin täältä monet muutkin voisivat löytää vastauksia hätälämmitystä koskeviin kysymyksiinsä.
Lisäksi tuntuu vähän hölmöltä, että kun kysyn nimenomaan lämmityksestä, niin minua ruvetaan melkein kädestä pitäen opastamaan ruoan ja veden turvaamisessa. Sitten kun vastaan, että ne ovat minulla hallinnassa, ja minulle sanotaan, että toivottavasti minulla on ruokaa ja vettä varastossa, niin joku toinen tulee minuna esiintyen vastaamaan minulle esitettyyn kysymykseen, että "joo on minulla näkkileipää".
No, ainakin taisin nyt saada tarvitsemani vastauksen kysymääni kysymykseen. Jatkakaa te nyt sitten ruoasta puhumista tässä lämmityskeskustelussa, minä menen vertailemaan petrolilämmittimiä.
Sinun aiheesi on mielenkiintoinen ja tarpeellinen, jos tahdot ja jaksat, palaa toki keskustelemaan aloittamastasi aiheesta ja kertomaan mitä tietoja sait petrolilämmittimistä.
Suurin osa meistä ei edes tiedä, miten paljon tarvitaan petrolia asunnon lämmittämiseen kahden viikon aikana.
Kerrostaloasunnon lämmittämiseen on tosiaankin paras vaihtoehto valopetrolilla toimiva lämmitin.
On ollut lämmittimenä aikoinaan minullakin sähköttömällä mökillä (pienellä) ja sillä pysyi tupa lämpimänä kovimmillakin pakkasilla.
Öljylämmittimiäkin on nykyään kaupan, mutta hinnat aikas suolaisia.
Pidempään jatkuvissa kriiseissä (sähkökatko) pitäisin parhaimpana lämmönlähteenä puukaminaa.
Öljyt, dieselit, valopetrolit loppuvat kaupoista melko nopeasti, mutta poltettavaa puuta löytyy suomenmaasta riittävästi, joten jos minulta kysyttäisiin kuinka varautua pitkiin sähkökatkoihin kerrostaloasunnossa, kehottaisin ostamaan valopetrolilämmittimen ja muutaman kymmenen litraa valopetrolia ja pidempien sähkökatkojen varalle puukaminan.
Retkikeittimellä pystyy laittamaan sapuskaa ja keittelemään kahvit/teet ja retkikeittimiäkin löytyy monille polttoaineille, bensiini, sinoli, kaasu, risut ym.
Retkeily on nyt in, joten pakkasen kestävät makuupussit on kullanarvoinen asia tuossa tilanteessa. Nopeasti ne kerrostalot kylmenee.
suomen turve ja kohta puu energiakin pitää kieltää että eu mepin paikka aukeaa. mepit ja päättäjät ensin uuniin rasvaisia kun ovat.
Sitä totuttua suomalaista touhua, että mihinkään ei ole varauduttu millään tavalla. Infrastruktuuri pitäisi suunnitella sillä tavalla, ettei sitä lamauteta maanlaajuisesti parilla ohjuksella.
Ajatella itse ongittua ahventa grillissä tikun päässä ja olutta . Ei tule edes kylmä kun puuhastelee .
Kaikki keksii kaikkea kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalon pihagrilli on yhteiskäytössä joten yhdessä siinä kokkaillen . Huoltoasemilla voi ostaa grillihiiliä ja puita. Kävyt ja risut käy. Vanhat sanomalehdet roskista hiukan lisänä muuten savuttaa. Savustus pönttö on hyvä juttu. Kalastustaito . Pihagrilli on hyvä paikka keittää sprii keittimellä kahvit .
Huoltoasemien hiilet ja puut ei riitä kun kymmenelle ensimmäiselle asiakkaalle. Ensimmäinen asiakas todennäköisesti hamstraa kaikki hiilet ja pujt ennen sinua.
Hauska . Saa nauraa.