Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kutsutaa joulua, jos sitä ei intersektionaalina ja monikulttuurisena kutsua jouluksi?

Vierailija
13.11.2021 |

Englanniksi sanotaan happy holidays! mutta miten voi toivottaa joulua suomeksi, jos ei halua sanoa joulu?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä uskonnollinen merkitys sanalla joulu on? Miksi pitää keksiä jotain muuta?

Ei miksikään, jotkut nyt vaan tykkäävät uhriutua. Usassakin saa ihan vapaasti sanoa Merry Christmas tai Happy Hanukkah, mutta jos joku siellä haluaa sanoa kaikki mukaan lukien Happy Holidays, sieltäkin löytyy näitä uhriutujia. Normaalien ihmisten ei kannata tähän keskusteluun lähteä mukaan.

Vierailija
22/47 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvijuhla on hyvä ja neutraali sana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvijuhla on hyvä ja neutraali sana.

Millä tavalla joulu mielestäsi ei ole neutraali?

Vierailija
24/47 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on neutraali. Se ei viittaa mihinkään uskontoon.

Vierailija
25/47 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä uskonnollinen merkitys sanalla joulu on? Miksi pitää keksiä jotain muuta?

Ei mitään. Yrittäkääpä etsiä Raamatusta sanaa joulu. Joulu kuuluu kaikille.

Vierailija
26/47 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo sana joulu eli jul ole nimenomaan se vanhanaikainen ei-uskonnollinen. Eikö Christmas ole paljon kontroversiaalimpi ja holidays tarkoittaa kai pyhäpäiviä, niin se on askeleen uskonnollisempaan suuntaan.

HAPPY JUL! Siis sitten kun on sen aika.

Vierailija
27/47 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulua emme jatkossa vietä, afgaanit eivät sitä juhlaa vietä. Toivota nyt viimeisen kerran, tåmä joulu on viimeinen. Täällä vietämme Ramadania.

Vierailija
28/47 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, kun ihan sama.

Vierailija
29/47 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, opettele kirjoittamaan suomea.

Vierailija
30/47 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on suomeksi ok. Eri asia on englannin Christmas, kirjaimellisesti Kristus-messu, sitä ei voi käyttää neutraalisiti.

Vierailija
31/47 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipedia: "Monet kansat ovat vanhoista ajoista viettäneet vuotuista juhlaa talvipäivänseisauksen aikoihin.Muinaisten germaanien talvijuhla tunnetaan nykyisin sen englanninkielisellä nimityksellä yule. Kuukalenterin vuoksi yulen paikka vaihteli joulukuun alusta tammikuun alkuun. Kristinuskon leviämisen myötä yule yhdistettiin kristilliseen jouluun."

Vierailija
32/47 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tia.a68v. kirjoitti:

Minä sanon aina Hyvää joulua! Oli kysymyksessä ateisti tai muun uskonnon edustaja elämässäni. Saman toivotuksen saa takaisin halauksien kera!

edustan muuta uskontoa enkä revi peppu reikää jos joku minulle hyvää joulua toivottaa. vastaan hyviä lomia.  en kähmi vieraita ihmisiä ja jos joku hyökkää päälle niin se on poliisi asia.

M85

Vierailija
33/47 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulua emme jatkossa vietä, afgaanit eivät sitä juhlaa vietä. Toivota nyt viimeisen kerran, tåmä joulu on viimeinen. Täällä vietämme Ramadania.

Kyllä, joulu tulee sanasta yuletide, ja viittaa pakanalliseen juhlaan ennen kristinuskon tuloa.

Vierailija
34/47 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö joulu ole samaa kantaa kuin sana juhla? Ruotsin jul-sanasta. Joulu on siis Juhla. Täysin sopiva sana itse kullekin säädylle.

Vierailija
35/47 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tia.a68v. kirjoitti:

Minä sanon aina Hyvää joulua! Oli kysymyksessä ateisti tai muun uskonnon edustaja elämässäni. Saman toivotuksen saa takaisin halauksien kera!

edustan muuta uskontoa enkä revi peppu reikää jos joku minulle hyvää joulua toivottaa. vastaan hyviä lomia.  en kähmi vieraita ihmisiä ja jos joku hyökkää päälle niin se on poliisi asia.

M85

Oikeasti, hankkikaa pikkuisen yleissivistystä, niin ei tarvitse tällaista höpöttää. Usassa muuten holiday ei tarkoita lomaa (kuten briteillä) vaan pyhäpäivää. Vacation tai break on Usassa loma.

Vierailija
36/47 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi herjaat? mu-limeille joulu ei ole mikään ongelma viettää. lukisit hieman tai keskustele heidän kanssa.

Vierailija
37/47 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tia.a68v. kirjoitti:

M85

Oikeasti, hankkikaa pikkuisen yleissivistystä, niin ei tarvitse tällaista höpöttää. Usassa muuten holiday ei tarkoita lomaa (kuten briteillä) vaan pyhäpäivää. Vacation tai break on Usassa loma.

suomessa aika moni pitää jonkinlaisen loman tuolloin eikä ne jotka sitä pidä koe sitä pahan vastauksena. 

Vierailija
38/47 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei näemmä tajua asiasta yhtään mitään…

Christmas sana pitää sisällään uskonnollisen viittauksen, kun taas sana joulu ei (tai no pakanallinen tausta… mutta kuten tiedämme pakanoita ei juurikaan enää ole).

Eli ei pienintäkään ongelmaa käyttää sanaa joulu.

Vierailija
39/47 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tia.a68v. kirjoitti:

M85

suomessa aika moni pitää jonkinlaisen loman tuolloin eikä ne jotka sitä pidä koe sitä pahan vastauksena. 

Mutta joulu ei silti edusta mitään uskontoa.

Vierailija
40/47 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista mädätystä kutsua joulua joksikin muuksi kuin jouluksi. 

Voisi lähteä maasta ulos sellaiset. Onneksi toki tuo idioottimainen oman kulttuurin anteeksipyytely ei ole rantautunut Suomeen juuri lainkaan.