Miksi kutsutaa joulua, jos sitä ei intersektionaalina ja monikulttuurisena kutsua jouluksi?
Englanniksi sanotaan happy holidays! mutta miten voi toivottaa joulua suomeksi, jos ei halua sanoa joulu?
Kommentit (47)
Itse toivotan hyvää juhlapyhien aikaa, jos ei ole niin tuttuja ihmisiä, että tiedän heidän viettävän joulua.
Siis mikä vika on sanassa joulu? Ei sitä tarvitse keinotekoisesti liittää mihinkään uskontoon, vaan voi juhlia vaikka talvipäivän seisausta.
Joulu ei ole uskonnollinen sana, toisin kuin Christmas. Eikä Suomessa juhlita samaan aikaan myös muita uskonnollisia pyhiä, kuten Usassa. Joten tätä terminologiaa ei oikein voi kopioida. Itse asiassa ’Hyviä pyhiä’ (suomeksi Happy Holidays!) on uskonnollisempi kuin hyvää joulua.
Vierailija kirjoitti:
Happy qwanza!
Se on happy kwanzaa.
Jos et halua sanoa joulu sun pitää melkein vaihtaa almanakkakin. Joulu on joulukuussa ja kuukausistakin lyhennetään usein se kuu lopusta. Hankalaa viitata joulukuun pyhiin käyttämättä joulu-sanaa.
Ihan kaikkia USAn oikeistolaisten maalaamia uhkakuvia ei kannata Suomeen siirtää. Täällä saa puhua joulusta ihan vapaasti. Sitä ei ole kukaan kieltämässä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kaikkia USAn oikeistolaisten maalaamia uhkakuvia ei kannata Suomeen siirtää. Täällä saa puhua joulusta ihan vapaasti. Sitä ei ole kukaan kieltämässä.
Niin, ei vielä...
Kuusijuhla.
Ps. Joulukinkku on sitten rasismia. Pitää olla luuton porkkanakinkku.
Hyvää sekopääjuhlaa sinulle, jos et kestä sanaa "Joulu". Näin toivottaisin.
Rupeankin sanomaan tästedes Hyvää Jeesuksen syntymäjuhlaa. Iniskää nyt rasseja tästäkin, moukat.
Minä sanon aina Hyvää joulua! Oli kysymyksessä ateisti tai muun uskonnon edustaja elämässäni. Saman toivotuksen saa takaisin halauksien kera!
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Muutkin uskontokunnat saavat ihan vapaasti puhua omista juhlistaan.
Ei pidä nähdä ongelmia siellä, missä niitä ei ole. - Muslimi ym vastaaville naapureillesi sinun ei tarvitse toivotella mitään hyviä koskaan. Sen sijaan voi olla että jotkut muut, joiden et kuvittelisi viettävän joulua, tekevät sen, tosin ilman uskonnollista sisältöä (kuten niin monet länsimaalaisetkin).
Vierailija kirjoitti:
Kuule kyllä meillä vihervasemmisto on ihan itse huolehtinut näiden kaikenlaisten kieltojen jakelusta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää sekopääjuhlaa sinulle, jos et kestä sanaa "Joulu". Näin toivottaisin.
Voi olla, että urasi ei jatkuisi kovin pitkään työpaikoilla, missä kollegat, sidosryhmien jäsenet tai vastaavat tulevat eri kulttuureista. Eli ihan oman kouluttamattomuutesi ja moukkamaisuutesihan tuossa vain osoitit.
Varmaankin vanhaan kunnon kommarityyliin juhlapäivä 2410-(+tyyppimerkintä/arkistonumero/viitenumero tapahtumalokiin)
Mikä uskonnollinen merkitys sanalla joulu on? Miksi pitää keksiä jotain muuta?
Siis otsikko piti olla jos ei halua kutsua joulua jouluksi.
Ap