Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijaisäiti pahoinpitelee lastani

Vierailija
31.01.2015 |

Nyt tarvittaisiin ihan oikeaa apua ja neuvoja eikä mitään provon huutelua tai pilkkaa.

Lapseni on kertonut minulle useasti siitä kuinka sijaisäiti tukistaa, vetää korvasta ja kaataa lattialle. 

Sijaisäiti heitti hänet jopa ulos pakkaseen. 

Lapsi kuitenkin pyytää etten kerro sossuille, koska sitten sijaisäiti todella suuttuu ja tietysti pelkää mitä tapahtuu. 

En haluaisi, että lapseni joutuu elämään jatkuvan pelon alla. Kokoajan täytyy varoa suututtamasta. 

Minulle lapsi kertoo tekemisistään mistä ei sijaisäidille saa kertoa ja sijaisäiti puhuu minulle lapsesta aina negatiiviseen sävyyn. 

Olen huolissani lapseni kasvuolosuhteista, mutta en halua pettää lapseni luottamusta. Mikä neuvoksi? :/ 

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 08:57"]

Minkälaisen seulan läpi nämä sijoitusperheet ym käyvät? Tätä olen yleensäkin ihmetellyt lastensuojelun toiminnassa. Esimerksi lähes kuka tahansa voi hakeutua tukihenkilöksi, tuki- tai lomaperheeksi. On siis olemassa iso tarve tälle toiminnalle, mutta se toteutaan puolivillaisesti vapaaehtoisvoimin. Todennäköisesti riittää, että ihmisellä on puhtaat paperit/ rikosrekisteriote ok. Mutta sellainen ei kyllä paljasta välttämättä onko ihmisellä kykyä toimia tukiperheenä tai tukihenkilönä. Ihmiset jotka hakeutuvat toimintaan ovat usein täysin sokaistuneena oman "ihanneminänsä" kanssa, ts. mieltävät itsensä lapsirakkaiksi tai hyväntekijöiksi, mutta itsekritiikki ja realismi omista kyvyistä kasvattajana puuttuu. Toimintaan hakeutuu myös paljon idealistisia nuoria aikuisia, jotka "etsivät" itseään. Riittää kun sossutädille kirjoittaa kaunista tarinaa omasta suuresta auttamishalusta. Läpi menee. 

[/quote]

Monilla sijaisvanhemmilla on motiivina myös puhdas raha.

Parista sijaislapsesta maksettavasta korvauksesta voi hyvin jo jättää päivätyön ja jäädä kotivanhemmaksi.

Lapsen etu ei ole joutua omasta kodistaan sijaiskotiin, jossa häntä ei rakasteta ja jossa hän on pelkkä rahasampo.

Tällaisessa ilmapiirissä kasvaminen on puhdasta henkistä väkivaltaa ja tällä tavalla henkisesti vammautetaan tuhansia lapsia ja nuoria jatkuvasti.

Vierailija
2/94 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi piiloutui, kun sijaisäiti tuli hakemaan. Sanoin hänelle, että en voi estää sijaisäitiä viemästä häntä, mutta, että hän voi aina soittaa minulle, kun siltä tuntuu. Sain hänet lähtemään, mutta hän oli vaisu ja apaattinen. En todellakaan tiedä mitä sanoisin sossuille tapaamisista.

Ap

Vierailija
4/94 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 07:12"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 00:20"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 10:51"]Voisiko todistusaineistoksi  kelvata se, että lapsi nauhoittaisi tms. huomaamatta keskusteluja  sijaisäitinsä  kanssa ja oma-aloitteisesti aloittaisi keskustelun tyyliin " miksi sinä lyöt ja tukistat minua" jne. Tosin voihan olla, ettei sijaisäiti sano ko. tilanteessa mitään epäilyttävää.  Ja lapsen kyllä  varmasti pitäisi  harjoitella tuota tilannetta etukäteen, ettei jäisi tilanteesta kiinni. Tai sitten pitäisi tämän sijaisäidin huomaamatta saada joku luotettava henkilö näkemään ja kuulemaan lapsen oloista. Jospa lapsella jäisi "vahingossa" kännykkä päälle?   [/quote] lapsi ei ikimaailmassa uskaltaisi nauhoittaa mitään. Hyvin varovaisesti vannottaen minua pysymään hiljaa puhui tapahtumista ja sanoi, että, jos sossut tietäisi heidän kotioloistaan hänet vietäisiin heti pois. Ap

[/quote]

Tee niin kuin täällä aiemmin neuvottiin.

Anonyymi ilmoitus poliisille pahoinpitelyepäilystä:

https://www.poliisi.fi/nettivinkki

Toista ilmoittelua kunnes lapsi siirretään pois sijaiskodista. Tällöin vaadit lapsen sijoittamista omaan kotiinsa, joka on hänelle hyvä paikka elää.

Toiseen sijaiskotiin vieraiden ihmisten luokse sijoittaminen olisi vastoin sossujen omia kommentteja siitä, ettei lasta voida siirrellä, kun on jo juurtunut yhteen kotiin.

Kun nykyinen sijaiskoti todetaan kelpaamattomaksi, on lapsellasi siteitä vain sinun kotiisi ja hänet palautetaan sinne.

[/quote] Olen miettinyt tuota. Mutta lapsi itse pyysi etten puhuisi asioista. Joten en voi lapsen seläntakana tehdä mitään. Pakko muutto meille olisi todellakin vain haitaksi suhteellemme. Kunhan saisin lapsen vain luottamaan siihen, että hän ei jää yksin eikä häntä viedä pois vaan hän voisi päästä meille, jos hän puhuisi poliisille. Hän on vain varsin tietoinen siitä, että meille pääsemiseen ei ole esteitä ja huosta oli laiton, joten en ihmettele pelkoaan. Hän luultavasti pelkää, että hänet sijoitetaan kauemmas jollain älyttömällä tekosyyllä niinkun alunperinkin kävi. Hän myös kyseli minulta miksen vienyt asiaa pidemmälle vaan hyväksyin sukulaissijoituksen. Juurikin siitä syystä, kun pelkäsin, että häviän taistelun ja hänet sijoitetaan kauas ja nään harvoin. Jos olisin tiennyt, että sukulaissijoitus ei tarkoita yhtään useammin näkemistä eikä anna minulle huoltajana mitään oikeuksia päätöksiin niin en olisi luovuttanut taistelua. Minua manipuloitiin ja olin nuori. Luulin, että aikuiset välittivät lapsen hyvinvoinnista. Erehdyin!

Ap

Vierailija
5/94 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin erään narkkariäidin tarinan lokakuunliikkeen sivuilta. Miten oikeasti väärinkohdellut ja laittomat huostaanotot voidaan yhdistää narkomaanin ongelmiin? Miten pahalta tuntuu, kun tiedät ettet ole ansainnut sitä mainetta minkä lapsensa menettänyt väistämättä saa.

Vierailija
6/94 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos päätätte, että ette tee asialle mitään, onko se parempi vaihtoehto, kuin mikä tilanne on nyt? Tottakai sijaisäiti pitää kynsinhampain rahalähteestään kiinni. :-(

Vierailija
7/94 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, onko asiaan tullut mitään muutosta? Toivottavasti huomaat ja kerrot tilanteestasi. 

Vierailija
8/94 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 23:07"]Tämä on ihan uskomatonta miten lastensuojelun sosiaalityöntekijöistä puhutaan. Luuletteko ihmiset todella, että lapsia otetaan esimerkiksi "huvin vuoksi" huostaan tai että päätöksen perustuisivat mielivallan käytölle? Toki, on totta että alalla työskentelee myös epäpäteviä henkilöitä ja asiaan täytyisi saada muutos. Sosiaalityöntekijöiden palkka on alhainen verrattuna muihin yliopistosta valmistuneisiin, joten ainakaan nämä "valtavat" palkat eivät vedä ihmisiä alalle. Voisiko olla mahdollista, että joku haluaisi ihan aidosti auttaa perheitä, eikä kyseessä oliki kiusanteko? Monet ajattelevat että sosiaaliviranomainen oikein nauttii lapsen sijoittamisesta! Järki käteen herran jumala! Eiköhän jokainen käyttäisi mieluummin työaikansa johonkin muuhun, jopa sormien pyörittelyyn, kuin lapsen turhaan sijoittamiseen. 

Toinen harhaluulo liittyy siihen, että lastensuojelu päättää huoltajuudesta. Näin ei todellakaan ole, vaan tämä tehdään oikeudessa. Lastensuojelu ei saa ottaa edes kantaa siihen, kummalla vanhemmalla lapsen tulisi asua, tämä ei kuulu lastensuojelun alle. Silti aina väitetään, että "sossu anto lapset äidille" jne. Miksi ihmiset eivät perehdy asiaan ennen kuin huutelevat perättömyyksiä ja mustamaalaavat koko ammattikunnan?

Kolmanneksi: sosiaalityöntekijöillä on vaitiolovelvollisuus. He eivät saa mitenkään julkisuudessa puolustautua tai kertoa mitä perheessä oikeasti tapahtui siinä missä mielenterveysongelmista kärsivät vanhemmat lataavat videoita youtubeen, missä lapset tullaan hakemaan sijoutuskohteeseen ja tätä kautta juttu päätyykin iltalehden sivuille Onko tällainen kuvaaminen esimerkiksi lapsen edun mukaista ja merkki siitä, että vanhempi yrittäisi parhaansa mukaan tukea lasta?

-Lastensuojelun sosiaalityöntekijä, pätevä sellainen ja ylpeä alastaan
[/quote]

Mietin aina ihan samaa. Sossu on kyllä sellainen työ, että teit niin tai näin, aina teit väärin. Jos sijoitat, teet väärin, jos et sijoita, teet silloinkin väärin. Hyvin vaikea uskoa, että lapsi ollut 10 vuotta sijaisperheessä tai otettukaan huostaan, jos kaikki bioperheessä ok. Terv, sossulle henkensö velkaa, alkkariperheestä

Vierailija
9/94 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 07:05"]

Mikä siinä on että lasta ei uskota? Lapsen sanomisiin pitää suhtautua vakavasti siinäkin tapauksessa että lapsi puhuisi palturia, koska jotainhan silloinkin on vakavasti pielessä, jos lapsi keksii pahoinpitelyjuttuja. Ihmettelen sitäkin että mistä ap:n lapsi on oppinut väkivaltaisen käyttäytymisen muita lapsia kohtaan - minusta se kielii siitä, että häntä itseään on joku pahoinpidellyt, mutta kuka? Ei minun lapset ole koskaan edes kinastelleet, saati tapelleet kun sellaista käyttäytymismallia ei ole ollut, ei edes kaveripiirissä. Pitäisi vihdoinkin luopua jo siitä ajatuksesta, että on jotenkin normaalia että lapset purkavat turhautumisiaan nyrkeillä. Lastensuojelutyötä tekevillä ei totisesti ole helppoa (itse en ole alalla). 

[/quote]

Tuohon kohtaan että lapset tappelisi vain mallin saatuaan, laitan eriävän mielipiteen. Minulla on kaksoset, nyt neljävuotiaat, ja kyllä he ottavat ihan tapellenkin yhteen jos niikseen tulee. Ja kyllähän tuon ikäiset eivät vielä osaa joka solmua selvitää puhumalla. Eikä ole ainoa sisaruspari että otetaan yhteen niin että jälkiäkin tulee. 

Lapsilla on erilaisia temperamentteja ja jotkut tulistuvat helposti ja ovat tosi impulsiivisia. Eipä tietenkään tappeluita syntyisi, jos lapsen temperamentti on rauhallinen ja mukautuva, tai sellainen joka konfliktitilanteessa vetäytyy syrjään. 

Toki jossain iässä täytyisi oppia selvittämään puhumalla asiat, mutta eivät kaikki lapset opi siltikään puhumaan joka tilanteessa, lapsella voi olla tunne-elämän vaikeuksia tai jokin diagnosoitava juttu. Ei automaattisesti tarkoita että häntä itseään olisi pahoinpidelty.

Pahalta tuntuu tuollainen oletus, että tappelevat sisarukset ovat automaattisesti pahoinpitelyä nähneitä. Etkö oikeasti tunne ketään sisarusparia jotka nahistelevat?

Vierailija
10/94 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen pitää hankkia todisteita. Äänittää kännyllä todisteita puhetta tai videota. Pari eri videota tai äänitettä ja asia on selvä.

Vierailija
11/94 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan uskomatonta miten lastensuojelun sosiaalityöntekijöistä puhutaan. Luuletteko ihmiset todella, että lapsia otetaan esimerkiksi "huvin vuoksi" huostaan tai että päätöksen perustuisivat mielivallan käytölle? Toki, on totta että alalla työskentelee myös epäpäteviä henkilöitä ja asiaan täytyisi saada muutos. Sosiaalityöntekijöiden palkka on alhainen verrattuna muihin yliopistosta valmistuneisiin, joten ainakaan nämä "valtavat" palkat eivät vedä ihmisiä alalle. Voisiko olla mahdollista, että joku haluaisi ihan aidosti auttaa perheitä, eikä kyseessä oliki kiusanteko? Monet ajattelevat että sosiaaliviranomainen oikein nauttii lapsen sijoittamisesta! Järki käteen herran jumala! Eiköhän jokainen käyttäisi mieluummin työaikansa johonkin muuhun, jopa sormien pyörittelyyn, kuin lapsen turhaan sijoittamiseen. 

Toinen harhaluulo liittyy siihen, että lastensuojelu päättää huoltajuudesta. Näin ei todellakaan ole, vaan tämä tehdään oikeudessa. Lastensuojelu ei saa ottaa edes kantaa siihen, kummalla vanhemmalla lapsen tulisi asua, tämä ei kuulu lastensuojelun alle. Silti aina väitetään, että "sossu anto lapset äidille" jne. Miksi ihmiset eivät perehdy asiaan ennen kuin huutelevat perättömyyksiä ja mustamaalaavat koko ammattikunnan?

Kolmanneksi: sosiaalityöntekijöillä on vaitiolovelvollisuus. He eivät saa mitenkään julkisuudessa puolustautua tai kertoa mitä perheessä oikeasti tapahtui siinä missä mielenterveysongelmista kärsivät vanhemmat lataavat videoita youtubeen, missä lapset tullaan hakemaan sijoutuskohteeseen ja tätä kautta juttu päätyykin iltalehden sivuille Onko tällainen kuvaaminen esimerkiksi lapsen edun mukaista ja merkki siitä, että vanhempi yrittäisi parhaansa mukaan tukea lasta?

Vierailija
12/94 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 23:07"]Tämä on ihan uskomatonta miten lastensuojelun sosiaalityöntekijöistä puhutaan. Luuletteko ihmiset todella, että lapsia otetaan esimerkiksi "huvin vuoksi" huostaan tai että päätöksen perustuisivat mielivallan käytölle? Toki, on totta että alalla työskentelee myös epäpäteviä henkilöitä ja asiaan täytyisi saada muutos. Sosiaalityöntekijöiden palkka on alhainen verrattuna muihin yliopistosta valmistuneisiin, joten ainakaan nämä "valtavat" palkat eivät vedä ihmisiä alalle. Voisiko olla mahdollista, että joku haluaisi ihan aidosti auttaa perheitä, eikä kyseessä oliki kiusanteko? Monet ajattelevat että sosiaaliviranomainen oikein nauttii lapsen sijoittamisesta! Järki käteen herran jumala! Eiköhän jokainen käyttäisi mieluummin työaikansa johonkin muuhun, jopa sormien pyörittelyyn, kuin lapsen turhaan sijoittamiseen. 

[/quote] tämä voi järkyttää, mutta mielestäni ei ole sattumaa, että sijaisäiti tuntee sosiaalityöntekijän yksityiselämässään ja päättää sijoituksesta.

Ja kyllä Sos työntekijät vaikuttavat paljon myös oikeuden päätöksiin eikä kaikki lähde tappelemaan oikeuteen, kun Sos työntekijät uhkailevat ja kiristävät lasten tapaamisilla jne. Harvalla on niin paljon tieto taitoa aiheeseen liittyen, että uskaltavat taistella voimalla mielivaltaista sossua vastaan.

Vierailija
13/94 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 12:21"]Kommentti siihen, kun ap saanoit että huostaanoton purulle ei ole esteitä, mutta lasten edun mukaan jää sijaisvanhemmille. Eihän se näin mene!!! Hanki ap nyt mustaa valkoisella tuosta että huostaanoton purulle ei ole esteitä. Ja sitten alat painostamaan sosiaalitoimistoa että huostaanoton purkua pitää alkaa valmistelemaan! Tämä tarkoittaa siis sitä, että sinä saat enemmän ja enemmän nähdä lastasi kotioloissa. Eli lapsi hitaasti siirtyy sijaisperheeltä sinun luoksesi, tavoitteena lopullinen siirtyminen. Esimerkiksi lapsi aluksi viettää kaikki viikonloput luonasi, viikot sijaisperheessä (esim tämän kevätlukukauden loppuun). Ja koulun loma-ajat kokonaan sinun luonasi. Ja sitten kesällä viimeistään siirtyy kokonaan luoksesi ja syksyllä uuteen kouluun omalla paikkakunnallasi. Tämähän lapsen edun mukaista on, että sijoitus puretaan vähitellen, mutta nimenomaan puretaan, kerta sille ei perusteita enää!
[/quote] Huostaanotonpurku on haettu, mutta kaikki viranomaistahot puolsi sijoituksen jatkumista lapsen edun nimessä.
Ap

Vierailija
14/94 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 10:51"]Voisiko todistusaineistoksi  kelvata se, että lapsi nauhoittaisi tms. huomaamatta keskusteluja  sijaisäitinsä  kanssa ja oma-aloitteisesti aloittaisi keskustelun tyyliin " miksi sinä lyöt ja tukistat minua" jne. Tosin voihan olla, ettei sijaisäiti sano ko. tilanteessa mitään epäilyttävää. 

Ja lapsen kyllä  varmasti pitäisi  harjoitella tuota tilannetta etukäteen, ettei jäisi tilanteesta kiinni. Tai sitten pitäisi tämän sijaisäidin huomaamatta saada joku luotettava henkilö näkemään ja kuulemaan lapsen oloista. Jospa lapsella jäisi "vahingossa" kännykkä päälle?  
[/quote] lapsi ei ikimaailmassa uskaltaisi nauhoittaa mitään. Hyvin varovaisesti vannottaen minua pysymään hiljaa puhui tapahtumista ja sanoi, että, jos sossut tietäisi heidän kotioloistaan hänet vietäisiin heti pois.

Ap

Vierailija
15/94 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä kuuluu?

Vierailija
16/94 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 09:25"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 09:11"]Sinulla on vielä aikaa ja korkea aika saada edes jollain tavalla paikattua lapsesi elämä. Pahat arvet kuitenkin jäävät, koska tilanne on saanut jatkua jo vuosia noin. Itse olen omin silmin nähnyt yhden sijaisperheen (arvostetun sellaisen) jatkuvasti mitätöimässä sijoituslapsia ja suosikkilapset pyydetään vielä pilkkaamiseen/nauramiseen mukaan. Itselleni tulee pala kurkkuun kaikesta tuosta, mitä olen nähnyt. Sitten he (sijoitusperhe)ihmettelevät, että mitä pahaa ovat tehneet, kun aikuisikään tulevat katkaisevat heihin välit kokonaan. Kuka näitä rikkirevittyjä polosia tosiaan uskoo? Kaiken lisäksi he tulevat perheistä, joissa on ollut ongelmia tai jotka ovat apua pyytäneet. Mietinnän paikka, lapsella on ongelmia tai äidillä, isällä ja sitten vielä sijoitusperheessä ongelmat jatkuvat jopa pahempina. Tämäkö on sijoittamisen tarkoitus? Karmeita kohtalaloita on saanut lukea..tässä muutama ap, haluatko lapsellesi samanlaisen kohtalon? Vooisiko nyt jo tehdä jotain?

http://www.studio55.fi/tositarina/article/lauri-joutui-sijaisperheessa-lapsityovoimaksi/137592

http://www.hs.fi/sunnuntai/a1382760836158

Hienoa, että olet rohkeasti tullut kysymään neuvoja ja mielipiteitä, onnea matkaan. Lapsellesi parempaa tulevaisuutta toivottelen. 
[/quote] Haluan tehdä jotain, mutta miten? Olen niin monesti yrittänyt huonolla tuloksella. Olen niin moniin tahoihin vedonnut ja meidän kotiolot on moneen kertaan selvitetty niin, että kotiuttamiselle ei ole estettä, mutta lapsen edun nimessä sijoitusta jatketaan. Sillä kotiuttaminen olisi liian suuri muutos.

Ap
[/quote]

Juuri tuota muutospaskaa ne jauhavat. Oikeasti ihan sama millaiset olosi, tulosi tai terveytesi ovat, lapsi pysyy sijoitettuna. Siksi haistatin omieni kohdalla sossuille pitkät, minun lapsiani ei viedä eikä heidän kanssa kukaan pääse kotia leikkimään. Tiedän ihan itse lasteni parhaan.-35-

Vierailija
17/94 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 09:25"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 09:11"]Sinulla on vielä aikaa ja korkea aika saada edes jollain tavalla paikattua lapsesi elämä. Pahat arvet kuitenkin jäävät, koska tilanne on saanut jatkua jo vuosia noin. Itse olen omin silmin nähnyt yhden sijaisperheen (arvostetun sellaisen) jatkuvasti mitätöimässä sijoituslapsia ja suosikkilapset pyydetään vielä pilkkaamiseen/nauramiseen mukaan. Itselleni tulee pala kurkkuun kaikesta tuosta, mitä olen nähnyt. Sitten he (sijoitusperhe)ihmettelevät, että mitä pahaa ovat tehneet, kun aikuisikään tulevat katkaisevat heihin välit kokonaan. Kuka näitä rikkirevittyjä polosia tosiaan uskoo? Kaiken lisäksi he tulevat perheistä, joissa on ollut ongelmia tai jotka ovat apua pyytäneet. Mietinnän paikka, lapsella on ongelmia tai äidillä, isällä ja sitten vielä sijoitusperheessä ongelmat jatkuvat jopa pahempina. Tämäkö on sijoittamisen tarkoitus? Karmeita kohtalaloita on saanut lukea..tässä muutama ap, haluatko lapsellesi samanlaisen kohtalon? Vooisiko nyt jo tehdä jotain? http://www.studio55.fi/tositarina/article/lauri-joutui-sijaisperheessa-lapsityovoimaksi/137592 http://www.hs.fi/sunnuntai/a1382760836158   Hienoa, että olet rohkeasti tullut kysymään neuvoja ja mielipiteitä, onnea matkaan. Lapsellesi parempaa tulevaisuutta toivottelen.  [/quote] Haluan tehdä jotain, mutta miten? Olen niin monesti yrittänyt huonolla tuloksella. Olen niin moniin tahoihin vedonnut ja meidän kotiolot on moneen kertaan selvitetty niin, että kotiuttamiselle ei ole estettä, mutta lapsen edun nimessä sijoitusta jatketaan. Sillä kotiuttaminen olisi liian suuri muutos. Ap

[/quote]

Voitko mitenkään lisätä aikaa, jota voisit viettää sijoitetun lapsesi kanssa, asutteko lähellä toisianne? Pyydä häntä enemmän omaan kotiisi, ole läsnä, kerro monin sanoin ja tavoin, että rakastat häntä, onko se mahdollista? Pidä aina antamasi lupaukset, lupaa vähemmän, anna enemmän ;-) Ja materiaali ei ole paras rakkauden osoituskeino, eli jos sinulla on taloudellisia vaikeuksia, se ei estä sanomasta: "rakastan sinua."

Voisko lapsen/nuoren kotiuttamisesta puhua niin, etä haluatte vain hänen tulevan nyt kotiin? Kuka sitä vastustaa?

Voimia sinulle, älä lannistu, älä luovuta. Ja yritä pysyä rauhallisena ja ns. väliessä sijaisperheen kanssa, ainakin tässä vaiheessa. 

Vierailija
18/94 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nyt on kysyttävä että onko sijaisäiti siis sukulaisesi?

Vierailija
19/94 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu nyt ensiksi lapsen isän kanssa. Mikäli tietää niin aika tossukka on. Mun lasta jos edes tukistaisi niin vaimo saisi kuulla kunniansa. Hänellä onkin hyvä äitipuoli ja olemme puheväleissä.

Vierailija
20/94 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae oikeuden kautta huostaanoton purkua. Jos kotioloissa ei kerta vikaa ole. Ilmoitat vaan sossuille että nyt riittää tämä pelleily ja vitkuttelu. Lapsen paikka on kotona äidin ja sisarusten kanssa. Piste.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan